بررسی مزایا و معایب کلاچ برقی و هزینه نصب آن

8

هر خودرویی برای آنکه بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد، از اجزایی تشکیل شده است که آن‌ها با قرارگیری در کنار یکدیگر می‌توانند به حرکت درآمدن خودرو کمک نمایند. یکی از همین اجزای مهم در خودرو، کلاچ و جعبه دنده است؛ چرا که با این سیستم است که دستور حرکت و تغییر سرعت به خودرو داده می‌شود. اما همان‌طور که می‌دانید، کلاچ‌ها در خودروها به صورت‌های مختلف دستی و برقی قرار داده می‌شوند.

کسانی که علاقه چندانی به کلاچ گرفتن و تغییر دنده به صورت دستی ندارند، دوست دارند که خودروی آن‌ها کلاچ برقی یا اتوماتیک داشته باشد؛ لذا برخی از افراد با نصب کلاچ برقی، کلاچ خودروشان را تغییر می‌دهند؛ آن هم بدون اطلاع از مشکلات کلاچ برقی! اما حقیقت این است که معایب کلاچ برقی شمردنی است و این کلاچ چندان بدون عیب محسوب نمی‌شود.

وجود کلاچ برقی هوشمند می‌تواند در برخی از خودروها دردسرساز شود و مشکلاتی را به وجود آورد. ما در این مطلب قصد داریم شما را با مزایا و معایب کلاچ برقی و همچنین هزینه کلاچ برقی آشنا نماییم چرا که امروز شاهد وجود کلاچ برقی سمند و کلاچ برقی پراید هستیم و بسیاری از افراد از معایب و مزایای کلاچ برقی کاملا بی خبر هستند. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم با استادکار در این مطلب همراه شوید.

معایب کلاچ برقی

پیش از آنکه به بررسی معایب کلاچ برقی بپردازیم، خوب است که در ابتدا با کلاچ برقی آشنا شوید:

کلاچ برقی چیست؟

کلاچ برقی در واقع همان کلاچ اتوماتیک است که راننده را از گرفتن کلاچ و دنده عوض کردن به طور دستی رهایی می‌دهد. در واقع با این نوع کلاچ‌ها، راننده دیگر نیازی به استفاده دستی از کلاچ و همچنین گیربکس دنده‌ای به منظور تغییر دنده و سرعت ندارد. برای برخی از راننده‌ها عمل کلاچ گرفتن و دنده عوض کردن همان لذت رانندگی محسوب می‌شود. اما برخی دیگر دوست دارند تا این کار را به عهده کلاچ برقی هوشمند بسپارند. درست است که کلاچ برقی دارای مزایای بسیاری است، اما نمی‌توان از معایب کلاچ برقی نیز چشم پوشید:

بیشتر بدانید کلاچ اتوماتیک چیست؟

کلاچ برقی چیست؟
کلاچ برقی یا همان گیربکس اتوماتیک، سیستم بسیار محبوب است که رانندگان را از کلاچ گرفتن در ترافیک و سربالایی ها رهایی می دهد.

هزینه زیاد

بدون تردید یکی از مشکلات کلاچ برقی ، هزینه بیشتری است که بر دوش خریداران قرار می‌دهد. خودروهایی که مجهز به کلاچ برقی هستند، به مراتب قیمت بیشتری از سایر خودروها با کلاچ دستی دارند. از طرف دیگر هزینه‌های تعمیر کلاچ برقی نیز زیاد است و حین خرابی، رانندگان می‌بایست هزینه‌های زیادی را پرداخت نمایند.

محدودیت اساسی دارد

درست است که در کلاچ‌های اتوماتیک، شما نیازی به تغییر دنده دستی ندارید، اما لازم است بدانید که یکی از معایب کلاچ برقی، محدودیت اساسی است که پدید می‌آورد. در واقع شما نمی‌توانید در این نوع از کلاچ‌ها، به صورت آزادانه نسبت به تغییر دنده تصمیم بگیرید، لذا این برای شما یک محدودیت ایجاد می‌کند.

یکی از معایب کلاچ برقی، محدودیتی است که برای رانندگان پدید می‌آورد چرا که رانندگان نمی‌توانند به صورت آزادانه نسبت به تغییر دنده تصمیم گیری نمایند.
یکی از معایب کلاچ برقی، محدودیتی است که برای رانندگان پدید می‌آورد چرا که رانندگان نمی‌توانند به صورت آزادانه نسبت به تغییر دنده تصمیم گیری نمایند.

خطر گرمای بیش از اندازه

کلاچ‌های برقی به دلیل نوع عملکردی که دارند، گرمای زیادی تولید می‌کنند که گاه این گرمای بیش از اندازه تولید شده، می‌تواند دردسرساز شود. به همین دلیل لازم است تا سرویس‌های دوره‌ای این خودروها به طور منظم انجام شود تا گرمای به وجود آمده آسیب‌های جدی به خودرو وارد نسازد.

عدم کارکرد درست در صورت بروز مشکلات برقی در سیستم

یکی دیگر از معایب کلاچ برقی عدم کارکرد درست در صورت بروز مشکلات برقی در سیستم است. از آنجایی که مکانیزم عملکردی این سیستم به کمک برق است، لذا بروز هرگونه مشکل در سیستم برق‌رسانی، مشکلات جدی را برای کلاچ برقی به وجود خواهد آورد.

کلاچ برقی رانندگی آسان و راحت‌تری را برای افراد به خصوص معلولین به ارمغان می‌آورد
کلاچ برقی رانندگی آسان و راحت‌تری را برای افراد به خصوص معلولین به ارمغان می‌آورد و مشکلات جسمانی احتمالی حین رانندگی طولانی مدت را کاهش می‌دهد.

مزایای کلاچ برقی

علی رغم معایب کلاچ برقی که در بالا به آن‌ها اشاره نمودیم، به طور قطع این سیستم دارای مزایایی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • رانندگی آسان و راحت در ترافیک‌ها و همچنین بالا رفتن از سربالایی‌ها
  • رانندگی آسان‌تر برای جانبازان و معلولین
  • بیشتر شدن میزان راندمان و عملکرد سیستم کلاچ و دیسک به سبب کاهش خطاهایی که هنگام کلاچ‌گیری توسط فرد صورت می‌گیرد.
  • کاهش دادن عوارض جانبی که برای فیزیک راننده حین رانندگی به وجود می‌آید: مانند کمردرد، زانو درد و ..
  • کاهش یافتن میزان مصرف سوخت در ترافیک‌
  • افزایش واکنش‌ها در سرعت‌های بالا در مقایسه با کلاچ‌گیری سنتی
  • امکان اجرای سیستم کلاچ برقی و سنتی به صورت همزمان

هزینه کلاچ برقی

باتوجه به آن‌چه که گفتیم، برخی از افراد با نصب کلاچ برقی، سیستم کلاچ‌گیری را در خودروهایشان تغییر می‌دهند. لذا دانستن هزینه کلاچ برقی به آن‌ها در اتخاذ این تصمیم کمک می‌کند. لازم به ذکر است که هزینه نصب کلاچ برقی از چیزی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و این مبلغ می‌تواند از خودرو به خودروی دیگر و همچنین با برندهای گوناگون، متفاوت باشد.

بیشتر بدانید آیا تعویض دنده بدون کلاچ برای ماشین ضرر دارد؟

کسانی که مایل به راندن خودروهایی با کلاچ برقی هستند، می‌توانند اقدام به نصب کلاچ برقی نمایند.
کسانی که مایل به راندن خودروهایی با کلاچ برقی هستند، می‌توانند اقدام به نصب کلاچ برقی نمایند.

سخن پایانی

امروز بسیاری از افراد که دوست دارند خودروهای اتوماتیک برانند اما توانایی خرید خودروهایی با کلاچ برقی هوشمند را ندارند، اقدام به نصب کلاچ برقی می‌نمایند. از این رو است که در بازار لوازم یدکی خودرو، شاهد خرید و فروش کلاچ برقی سمند و کلاچ برقی پراید هستیم. لازم است بدانید که برخی از کارشناسان، استفاده از این سیستم‌ها روی این دسته از خودروها را چندان کار عاقلانه‌ای نمی‌دانند، چرا که به گمان آن‌ها، این خودروها سازگاری درستی با سیستم‌های برقی ندارند. اما برخی دیگر بر این باورند که کلاچ برقی طراحی شده برای این خودروها، می‌تواند به اندازه کافی کارآمد باشند. در کل اگر قصد تعویض سیستم کلاچ و گیربکس خودروتان را دارید، بهتر است نکاتی که در ارتباط با معایب کلاچ برقی برشمردیم را به خاطر داشته باشید.

منبع: zingapp.ir | autoprotips.com

8 نظرات
  1. آراد می گوید

    من تیر ماه امسال (۱۳۹۸) در نمایندگی احمدی شرکت ایران کلاچ روی پراید مدل ۸۹ یک کلاچ برقی با سر دنده اتومید (آخرین مدل کلاچ برقی بازار) نصب کردم بعد از سه هفته موتور کلاچ کاملا گیرپاچ کرد و وسط اتوبان با کلی سختی تونستم کلاچو آزاد کنم و با دنده دستی خودمو به خونه برسونم که خدا رحم کرد لاین سرعت یا لاین وسط نبودم و تونستم با شتاب خلاص ماشین خودمو به لاین کندرو برسونم و به نمایندگی مراجعه کردم و بخاطر گارانتی با پرداخت ۶۰هزارتومن موتورم به گفته نمایندگی احمدی عوض شد بعد از بررسی موتور و شرایط کارگاه متوجه شدم تمام اجناس مکانیکی استفاده شده در این محصول کاملا دست دوم و استوک هستش و از گذاشتن اجناس نو روی محصول بخاطر سود بیشتر خودداری می کنند. بعد از تعویض موتور و گذشت سه هفته مجددا کلاچ از کار افتاد و اینبار مشکل سنسور دریچه گاز نصب شده روی ماشین بود و با صرف هزینه ۱۸۰ هزار تومن مجددا کلاچ شروع به کار کرد الان بعد از گذشت ۴ ماه مجددا به مشکل بر خورده که دیگه بازش کردم و ازش استفاده نمی کنم.
    این پیامو توی پیج ایران کلاچ و صفحه اینستاشونم گذاشتم که ادمین پاک کرد.

    به پنج دلیل به دوستان توصیه می کنم اصلا کلاچ برقی ازین شرکت نخرید:
    اول اینکه دنده یک و دو ماشین من دیگه به راحتی جا نمیره و از جا بیرون میزنه به مکانیک که مراجعه کردم گفتن دنده ها خورده شده و لیور دنده هم باید عوض بشه که گفتن حدود ۷۰۰ هزار دوم خرجشه.
    دوم اینکه این عزیزان کاری به میزان سفتی کلاچ ندارن و برای همه ماشینا یه مدل موتور می بندن و فقط پوسته موتورو عوض می کنن و به شما میگن مدلاش فرق داره.
    سوم اینکه شرکت به نمایندگی فقط برد الکترونیکو تحویل میده و تامین بقیه قطعات به عهده نمایندگیه که باعث شد من جنس دست دوم گیرم بیاد به جای اصلی.
    چهارم اینکه اسمش اینه که ۱۸ ماه گارانتی داره و هر زمان مراجعه کنید پول قطعات و اجرت کارو می گیرن.
    پنجم اینکه بخاطر نداشتن ضامن برای آزاد کردن کلاچ در مواقع اضطراری مثل تصادف یا گیرپاچ کردن ممکن بخاطر توقف وسط اتوبان جونتون به خطر بیافته.

    این وسیله زمانی خوبه که اجناس نو و اصلی روش باشه نه استوک.
    موتور بوشی که ادعا میشه برای برف پاک کن بنز و بی ام دبلیو هستش و روی کلاچ نصب شده قیمت نوش ۶۰ دلاره (قیمت عمده) که با دلار ۱۳تومن حدود ۸۰۰هزار تومن هزینشه و دریچه گاز سمند روشه که تو بازار جنس خوبش ۱۳۰ تومنه(قیمت عمده) و بردشو شرکت ۵۰۰ هزار تومن به نمایندگی میده و قیمت دست دنده و جعبه کلاچ و سیم کشی هم که محاسبه کنید قیمت محصول حداقل ۱۵۰۰ برای خودشون تموم میشه حالا به نظر خودتون منطقیه یک شرکتی جنسیو که برای خودش یک و نیم میلیون تموم میشرو همون یک و نیم میلیون بفروشه!!!!!!!!!!

    در این مورد اصلا دوست نداشتم نظر بدم چون بالاخره از کنارش چند نفر صاحب شغلن و دارن کسب درآمد می کنن اما این کارشون با توضیحاتی که دادم یجور کلاه برداریه.

    من تا امروز ۲ میلیون برای این کلاچ هزینه کردم و متاسفانه مجموعا به صورت مفید برام ۱۷۰۰۰ کیلومتر کار کرد.

  2. آراد می گوید

    در ضمن از دیجی کالا هم باید گلگی کنم که نمیذارن نظرات واقعیو ثبت کنیم و فقط نظرات خوب و نهایت ممتنع ثبت میشه. نکته دیگه که فراموش کردم راجع این کلاچ بگم اینه که وقتی کولر میگیرین اگر دکمه کلاچو نگه دارین کاملا متوجه میشین که الکتروموتور کلاچ جریان زیادی از ماشین میکشه که باعث شد دینامم دچار مشکل بشه و نتونه باطریو کامل شارژ کنه باطریم سولفاته کرد که متاسفانه سرباطریام خراب شد و مجبور شدم از الو باطری یه باطری نو سفارش بدم. در حالی که اگر برد کلاچ کنترل جریان داشت باطریم خراب نمیشد.

    این کلاچ زمانی کامل میشه که
    ۱- ضامن برای جدا کردن کلاچ به صورت دستی هم داشته باشه نه فقط الکترونیکی
    ۲- قفل کودک داشته باشه.
    ۳- خلاص کن داشته باشه و در حالت ایستاده اتومات کلاچو رها کنه تا اصطحلاک گیربکس پایین بیاد.
    ۴- برای مدلای مختلف ماشین ها موتورش متفاوت باشه
    ۵- کنترل جریان داشته باشه تا به باطری و دینام فشار نیاد.
    ۶- اجناس اصلی کشور آلمان استفاده بشه نه استوک و نه چینی
    ۷- باکس کلاچ ضد آب باشه که با رفتن داخل بارون شدید اتصالی نکنه.( بعد از چندروز بارندگی شدید دی ماه کلا از کار افتاد و بازش کردم چون کلافم کرد)
    ۸- گارانتی واقعی باشه نه اینکه هروقت در تایم گارانتی مراجعه کردیم و مشکل داشت پول قطعه و اجرت بدیم.
    ۹- سر دنده استفاده شده با پیچ بسته بشه نه با چسب و کاغذ!!!!!!!!! (تف مالی های مرسوم وطنی)
    ۱۰- برای رفع مشکل نیاز به وقت قبلی نباشه و همیشه بشه مراجعه کرد (دو هفته بعد از ایجاد مشکل و تماس و التماس وقت میدن)

    در کل امیدوارم در آینده محصول قابل قبول ارائه بدن و حلال واری کار کنن و ما هم بتونیم به کالای ایرانی افتخار کنیم.

    1. محمد می گوید

      فقط اتاکو .خودتون می توانید تحقیق کنید

  3. حمید اسماعیل نژاد می گوید

    سلام من ۳ساله کلاچ برقی نصب کردم این مشکلاتی که ایشون فرمودن اصلا نداشت .دوبار برای تنظیم به نماینگی مراجعه کردم وبدون دریافت هیچ وجهی کارمو انجام دادن.تنها مشکل کلاچ برقی ماشین من تنظیم نبودن کلاچ بود.

  4. طوفان می گوید

    سلام‌بنده حدود ۳ سال هست که کلاج برقی اتاکو رو نصب کردم این شرح حال برای دوستانی میگم که قصد نصب دارند بنده وقتی نصب کردم با مشکل تقه زدن تو معکوس روبرو شدم که با تعویض برد قدیمی ولی کارکرده مشکلم حل شد بعد چند ماه سیم کلاج دستگاه پاره شد که تعویض کردم با هزینه ۵۰ تومان بعد چند ماه دکمه رو تعویض کردم باهزینه ۳۰ تومان بازم بعد چند ماه فنر موتور شکست اونم‌تعویض کردم ولی متاسفانه چون بردی که نصب شده بود قدیمی و کارکرده بود سه بار تعویض برد داشتم تو این‌مدت که این اخری برد قدیمی شرکت ولی نو و کارنکرده بود که خیلی راضی بودم تو این مدت ولی متاسفانه بازم فنر شکست وقتی نمایندگی فنر نشکن انداخت سرعت کلاجگیری خیلی خیلی پایین اومد ومجبور شدم بردی که نو خریده بودم حدود ۲۰۰ هزار تومان هم هزینه کرده بودم بدم‌به نمایندگی و برد دیگه که تقه میداد بگیرم الانم‌متاسفانه بازم مشکل تقه زدن تو معکوس دارم بعد ۳ سال که دیگه واقعا خستم کرده که بازم بخوام به نمایندگی مراجعه کنم مشکل کیفیت دستگاه هست که اصلا مناسب نیست و قطعا تو فشار و کارکرد به مشکل میخوره من در مورد اتاکو دارم این نظر میدم ولی خب مشکلی تو این مدت برای ماشین درست نکرده و عمل ازاد سازی کلاج خیلی دقیق تر از پا انجام‌میده ولی در کل اگر زمان به عقب برگرده قطعا نصب خواهم کرد ولی برند کلاج برقی تعویض میکنم اتاکو کیفیت خوبی حداقل برای بنده نداشته ولی خب تو این مدت حتی یکروزم هم خاموشش نکردم ولی زیادم استفاده ندارم از ماشین

  5. طوفان می گوید

    شاشیدم تو این سایتتون که یک صفحه در مورد کلاج برقی مطلب نوشتم بعدش میگی تکراری هست

  6. محسن می گوید

    سلام. متاسفانه. ازسال 93این کلاچ را بستم. ای کاش نمی بستم. هرروز بدتر از دیرروز. با اینکه بروز کردم کلاچ را. ولی مشگلاتش هنوز داره.. میدم نمایندگی یک دست میزنه کلی هم پول میگره یک ماه کار میکنه. بعد کلاچ بازی در میاره. ترخدا این (((کلاچ برقی))) جمع کنید. خودتون گول میزنید.
    نمیخوام از روزهای بدبختی بااین کلاچ بگم.
    درکل… این کلاچ مردود است. وسلام

  7. امیررضا می گوید

    سلام من سه سال پیش کلاچ برقی اتاکو که مدعیه بهترین برند هست را نصب کردم تو سه سال به اندازه ۳ ماه هم کار نکرد چندبارم فرستادن شرکت و اخر هم بازش کردم کنار گذاشتمش اگه سفتی کلاچ اذیتتون میکنه یه اهرم بلندتر جایگزین اهرم کلاچ کنین خیلی نرمتر میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − هشت =