آشنایی با انواع باتری خودرو و روش نگهداری از آنها

5

آشنایی با انواع باتری خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر ماشین، برای هر فردی که از خودروی شخصی استفاده می‌کند، یک ضرورت محسوب می‌شود. ساختار باتری خودرو به نحوی است که می‌تواند در کنار دینام نیروی مورد نیاز ماشین را فراهم کند، از این رو آگاهی در مورد انواع باطری ماشین و چگونگی دسته بندی باتری خودرو می‌تواند به افراد کمک کند تا اطلاعات بیشتری در مورد قلب الکترونیکی ماشین خود به دست آورند. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با انواع باطری ماشین و ساختار آن‌ها بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

باتری خودرو چیست و چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟

باتری خودرو در واقع مولدی است که انرژی الکترونیکی مورد نیاز ماشین را فراهم می‌کند و هر ماشین برای روشن شدن و تأمین برق خود برای حرکت به باتری نیاز دارد. این باتری معمولاً ۱۲ ولت و در حدود ۶۰ آمپر ظرفیت دارد که عواملی مثل مساحت و تعداد صفحات باتری، مقدار و قدرت الکترولیت و همچنین تازه و قدیمی بودن باتری روی این موضوع مؤثر است.

باتری خودرو در واقع مولدی است که انرژی الکترونیکی مورد نیاز ماشین را فراهم می‌کند
باتری خودرو در واقع مولدی است که انرژی الکترونیکی مورد نیاز ماشین را فراهم می‌کند

به طور کلی میانگین طول عمر باتری ماشین با کیفیت خوب، ۵/۱ تا ۲ سال است. عواملی مثل گرما و لرزش مضاعف عمر مفید باتری را کاهش می‌دهد. برای این‌ که متوجه شوید زمان تعویض باتری خودروتان رسیده یا خیر، باید باتری را توسط دستگاه ولت‌متر مورد سنجش قرار دهید. برای این کار باید ماشین را به طور کامل خاموش کنید و با اتصال کابل مثبت ولت‌متر به قطب مثبت باتری که با رنگ قرمز مشخص شده است و اتصال کابل منفی با رنگ سیاه به قطب منفی باتری ولتاژ باتری را اندازه بگیرید.

عددی که ولت‌متر نشان می‌دهد میزان شارژ باتری را نشان می‌دهد که وضعیت آن در دمای حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد به شرح زیر است و بهتر است از حدود ۵۰ درصد شارژ اقدام به شارژ مجدد باتری نمایید:

  • ولتاژ ۶۶/۱۲ به معنای شارژ ۱۰۰ درصد باتری
  • ولتاژ ۴۵/۱۲ به معنای شارژ ۷۵ درصد باتری
  • ولتاژ ۲۴/۱۲ به معنای شارژ ۵۰ درصد باتری
  • ولتاژ ۰۶/۱۲ به معنای شارژ ۲۵ درصد باتری
  • ولتاژ ۸۹/۱۱ به معنای تمام شدن شارژ باتری

بیشتر بدانید علت خوابیدن باتری ماشین چیست؟

با اتصال ولت‌متر به ماشین می‌توانید متوجه شوید که باتری خودروی شما چقدر شارژ دارد.
با اتصال ولت‌متر به ماشین می‌توانید متوجه شوید که باتری خودروی شما چقدر شارژ دارد.

علائم خرابی باتری ماشین

زمانی که باتری شما خراب شود، دیگر شارژ را در خود نگه نمی‌دارد و نمی‌تواند جریانی نزدیک به میزانی که روی آن نوشته شده را ایجاد کند. ماشین مخصوصاً در هوای سرد به خوبی روشن نمی‌شود. اگر از عمر باتری شما بیشتر از ۴ سال گذشته باشد این باتری دیگر به خوبی شارژ نخواهد شد و مدام شارژ آن تخلیه می‌شود. معمولاً آزمایش سالم بودن باتری خودرو در فروشگاه‌های لوازم یدکی به صورت رایگان انجام می‌شود.

یکی از علائم خرابی باتری این است که ماشین مخصوصاً در هوای سرد به خوبی روشن نمی‌شود.
یکی از علائم خرابی باتری این است که ماشین مخصوصاً در هوای سرد به خوبی روشن نمی‌شود.

انواع باتری خودرو بر اساس تعمیر و نوع نگهداری

باتری‌ها انواع متفاوتی دارند، اما مهم‌ترین دسته بندی باتری خودرو بر اساس نیاز باتری به تعمیر و نوع نگهداری آن‌ها است. برخی باتری‌ها قابلیت تعمیر کردن دارند، برخی از انواع باتری خودرو که به آن‌ها باتری سرب اسیدی گفته می‌شود هم هزینه پایینی برای نگهداری دارند و هم نیاز به سرویس کردن دارند، نوع سوم باتری ماشین نیز که به آن باتری اتمی گفته می‌شود، نیاز به تعمیر ندارند. در ادامه به بررسی این سه نوع باتری می‌پردازیم.

باتری‌هایی که قابلیت تعمیر دارند

این نوع از انواع باتری خودرو معمولاً گزینه انتخابی صاحبان خودروها نیستند، زیرا اکثر افراد دوست دارند که در هنگام بروز مشکل در باتری خودرو خود باتری را تعویض کنند و از آنجایی که برخی اوقات باتری‌ها ضمانت دارند، می‌توان این کار را به صورت رایگان نیز انجام داد؛ اما در این نوع باتری‌ها فرد باید صفحه شیشه‌ای باتری را نیز تعویض کند. به همین دلیل این باتری‌ها امروزه طرفداران کمی دارند و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باتری‌های سرب اسیدی یا تر

نوع دیگری از انواع باطری ماشین که به آن‌ها باتری غیر سیلید نیز گفته می‌شود و قابل شارژ هستند. این باتری‌ها به مراقبت کمی نیاز دارند. صفحات این باتری‌ها دو آلیاژی هستند و در آب و هوای گرم استفاده از این باتری‌ها بسیار مناسب‌تر است زیرا از آنجایی که غلظت آن‌ها قابلیت اندازه‌گیری با هیدرو متر را ندارد پس در صورت نیاز به آب می‌توان به آن آب اضافه نمود. اما این امکان در دیگر انواع باتری خودرو وجود ندارد. این مدل از انواع باتری خودرو معمولاً قیمت پایین‌تری نسبت به سایر مدل‌ها دارد و اگر از آن درست استفاده شود، می‌توان تا میزان زیادی طول عمر باتری را افزایش داد.

بیشتر بدانید اگر چراغ باتری ماشین روشن شد، چه کنیم؟

باتری‌های اسیدی یک نوع از انواع باطری ماشین هستند که قابل شارژ بوده و به مراقبت کمی نیاز دارند.
باتری‌های اسیدی یک نوع از انواع باطری ماشین هستند که قابل شارژ بوده و به مراقبت کمی نیاز دارند.

باتری‌های اتمی یا خشک

باتری‌های اتمی یا سیلیدی انواعی از باتری هستند که نیاز به مراقبت زیادی ندارند و عمر مفید آن‌ها از دیگر انواع باتری‌ها نیز بیشتر است. در این نوع باتری‌ها از دست دادن شارژ به میزان کمتری است به طوری که اگر یک ماه از باتری ماشین استفاده نشود، باتری اتمی تنها ۲ درصد از شارژ خود را از دست می‌دهد، اما دیگر انواع باتری خودرو مقدار زیادی از شارژ خود از دست می‌دهند.

یکی از دیگر مزیت‌های باتری اتمی این است که در صورت لزوم حتی قابلیت تعمیر هم دارند و در صورت داشتن گارانتی می‌توانید هر زمان که لازم بود به صورت رایگان باتری جدیدی دریافت کنید. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که این باتری‌ها معمولاً قیمت بالاتری از دیگر انواع باتری خودرو دارند. این باتری‌ها در هنگام سرما به خوبی شارژ نمی‌شوند و به همین دلیل باید حتماً باتری را در طول زمستان بپوشانید.

باتری‌های اتمی انواعی از باتری هستند که نیاز به مراقبت ندارند و عمر مفید آن‌ها از دیگر انواع باتری‌ها بیشتر است
باتری‌های اتمی انواعی از باتری هستند که نیاز به مراقبت ندارند و عمر مفید آن‌ها از دیگر انواع باتری‌ها بیشتر است

انواع باتری خودرو بر اساس نوع کارکرد

باتری‌ها از لحاظ نوع مقاومت و کارکرد نیز به انواع متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند. معمولاً برای خودروهای سواری و وانت‌ها از باتری‌ها ۱۲ ولتی استفاده می‌شود و ماشین‌های بزرگ‌تر با موتورهای دیزلی نیاز به باتری‌‌هایی ۲۴ ولتی دارند. دسته بندی باتری خودرو بر اساس نوع کارکرد به شرح زیر است:

باتری‌های دارای مقاومت زیاد

در ماشین‌هایی مثل اتوبوس، تاکسی و وسایل نقلیه عمومی که توقف زیادی در مسیر دارند و مدام باید استارت بزنند، جریان بیشتری مصرف می‌شود و از این رو باتری زودتر تخلیه می‌گردد. به همین دلیل در این نوع از خودروها از باتری‌هایی با مقاومت بالا استفاده می‌شود که عمر زیادی دارند و دو برابر بیشتر از باتری‌های عادی کار می‌کنند.

در ماشین‌هایی مثل اتوبوس و تاکسی که توقف زیادی دارند جریان بیشتری مصرف می‌شود و از این رو در آن‌ها از باتری‌های دارای مقامت زیاد استفاده می‌شود.
در ماشین‌هایی مثل اتوبوس و تاکسی که توقف زیادی دارند جریان بیشتری مصرف می‌شود و از این رو در آن‌ها از باتری‌های دارای مقامت زیاد استفاده می‌شود.

باتری‌هایی با مقاومت در برابر لرزش

یکی از انواع باتری خودرو که یک قلاب پلاستیکی دارد که موجب کاهش حرکات باتری می‌شود. از این باتری بیشتر برای ماشین‌های بزرگی مثل کامیون‌ها و تراکتور و ماشین‌های صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شود.

در کامیون‌ها و ماشین‌های صنعتی از باتری ضد ارتعاش استفاده می‌شود.
در کامیون‌ها و ماشین‌های صنعتی از باتری ضد ارتعاش استفاده می‌شود.

باتری‌هایی با خروجی جریان زیاد

در این دسته بندی باتری خودرو صفحات کمتر و ضخامت آن‌ها بیشتر است. قدرت استارت زدن دز این مدل‌ها پایین است و بیشتر برای جرثقیل‌های بالابرنده و ماشین‌های کوچک برای صندلی‌های مخصوص معلولین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چطور باتری مناسبی برای خودروی خود انتخاب کنید؟

بعد از آشنایی با دسته بندی باتری خودرو و مروری بر ساختار باتری خودرو باید بدانید که کدام باتری برای شما مناسب‌تر است. در این مورد باید به ۳ مسئله مهم توجه کنید.

  1. باتری مناسبی با ولت و میزان قدرت مناسبی انتخاب کنید که معمولا باتری‌های خودروهای معمولی ۱۲ ولت است.
  2. آمپر باتری یا میزان ذخیره برق باتری را درست انتخاب کنید که باید بین ۳۵ تا ۲۲۰ باشد و این موضوع به مدل و نوع ماشین شما بستگی دارد.
  3. خروجی برق باتری که مجموعه‌ای از ولت و آمپر است و قدرت استارت زدن ماشین را تعیین می‌کند، باید مناسب باشد.

بیشتر باتری‌های خارجی که در بازار هستند، معمولاً چینی، کره‌ای یا ترکیه‌ای هستند که معمولاً مدل‌های باتری کره‌ای دارای کیفیت بالاتری هستند. ایران نیز در حدود ۶۰ سال است که باتری خودرو تولید می‌کند و توانسته محصولات رقابتی باکیفیتی وارد بازار کند و با همکاری با شرکت‌های خارجی مثل ژاپن محصولات مشترکی را تولید کند که از خیلی جهات حتی از برندهای خارجی نیز بهتر هستند.

بیشتر باتری‌هایی که در بازار هستند، معمولاً ایرانی، چینی، کره‌ای و یا ترکیه‌ای هستند
بیشتر باتری‌هایی که در بازار هستند، معمولاً ایرانی، چینی، کره‌ای و یا ترکیه‌ای هستند

شرایط نگهداری از باتری خودرو

برای اینکه بتوانید از باتری خودرو‌تان به درستی استفاده کنید و طول عمر آن را افزایش دهید باید نکاتی را رعایت کنید:

  • در زمان‌هایی که بیشتر از ۴ روز قصد استفاده از ماشین را ندارید، بهتر است بست باتری را جدا کنید و ارتباط باتری با ماشین را قطع نمایید.
  • هیچگاه باتری خودروتان را بیش از حد شارژ نکنید.
  • هر چند وقت یک بار بست باتری خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که سولفاته نشده باشد.
  • در هوای خیلی سرد ماشین خود را در مکانی گرم قرار دهید.
  • اگر از باتری اسیدی استفاده می‌کنید، حتما سطح مایع آن را بررسی کنید و اگر کم بود از آب مقطر استفاده کنید.
  • بی‌جهت استارت نزنید.
  • اجازه ندهید باتری به طور کامل تخلیه شود.
  • هیچگاه دو قطب باتری را به هم متصل نکنید.
  • توجه داشته باشید که رطوبت زیاد عمر باتری را کم می‌کند.
  • از سفت بودن درب سلول‌های باتری اطمینان حاصل کنید.
  • برای جدا کردن باتری اول قطب منفی را جدا کنید و بعد قطب مثبت را جدا کنید.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، باتری‌های خودرو انواع متفاوتی دارند و در هنگام خرید باتری باید به عوامل متعددی مثل آمپر و ولتاژ آن توجه کنید. فراموش نکنید که تعویض باتری امری کاملاً حرفه‌ای است که باید با رعایت نکات ایمنی انجام شود و در صورت عدم استفاده درست می‌تواند موجب سوختگی و برخورد اسید با پوست شود. به همین دلیل سعی کنید ضمن توجه به نوع باتری که برای ماشین خود انتخاب می‎کنید، تا حد امکان برای تعویض آن نیز از افراد متخصص کمک بگیرید. همکاران ما در استادکار می‌توانند با ارائه خدمات سیار در محل، به شما کمک کنند.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

5 نظرات
  1. ابوالفضل می گوید

    اون ۶۰ آمپر جریان خروجی باتریه ، ظرفیت میتونه ۳۰۰ یا ۴۰۰ یا بیشتر هم باشه

  2. محسن می گوید

    باتری خودرو در واقع مولدی است که انرژی الکترونیکی مورد نیاز ماشین را فراهم می‌کند!!!

    تا حالا فکر میکردم باتری منبع ذخیره انرژی الکتریکی باشد .

  3. حسینی می گوید

    اگه میخواهید عمر باتری خودرو به 5 سال برسه بهتره مثل من همیشه موقع روشن کردن بخصوص زمستانها کلاچ بگیرید بعد استارت بزنید.باتری تیبای من اوربیتال سپاهان هستش.

  4. امین می گوید

    سلام من از این مطلبشما برای اینستاگرام خودم استفاده کردم . مرسی واقعا کار بردیه . فقط سوالی که داشتم این بود که اشکالی نداره که ؟

  5. مهندس وحدتی می گوید

    این شغل شغل بسیار جذابی هست؛ کلاس های دوره آموزش برق خودرو که در بین برخی افراد با نام آموزش باطری سازی نیز شناخته می شود، یکی از دورهای رسمی فنی حرفه ای است و به شرکت کنندگان در این کلاس های آموزشی صفر تا صد برق خودرو، در پایان مدرک رسمی و معتبر با ارزش بین المللی ارائه می شود. ضمناً لازم است خاطر نشان کنیم که بازار کار این رشته با توجه به گسترش روز افزون استفاده از خودرو در کشور و به تبع آن نیاز بیشتر به تعمیرکار برق اتومبیل یا همان متخصصین تعمیر باتری و سیم کشی خودرو از رونق بالایی در کشور ایران و به خصوص شهرهایی نظیر تهران و دیگر شهرهای کشور برخوردار است.
    توصیه می کنم راجع به آموزش برق خودرو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =