حباب گیر خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

6

حباب گیر خودرو را باید یکی از قطعات ساده و در عین حال بسیار کاربردی در خودروها بدانیم که معیوب بودن آن، مشکلاتی در بخش باک بنزین به وجود می‌آورد. اگر بپرسید که حباب گیر چیست و چه کاری انجام می‌دهد، باید گفت که این قطعه در واقع برای گرفتن هوای اضافه داخل باک بنزین که به وسیله بنزین وارد می‌شود، تعبیه شده است. بنابراین معیوب بودن این قطعه که چیزی شبیه به چند رشته شیلنگ است، مشکلاتی را در باک و سیستم سوخت رسانی خودرو به وجود می‌آورد. برای درک بهتر ماجرا در ادامه با استادکار همراه باشید.

حباب گیر خودرو

همان طور که می‌دانید بنزین به همراه مقداری بخار و هوای اضافه بوده و زمانی که از این بنزین به باک خودروی خود وارد می‌کنید، بخار و هوای اضافه آن نیز به باک وارد خواهد شد. حباب گیر خودرو در همین نقطه ایفای نقش کرده و هوا و بخار اضافه باک بنزین را که به همراه بنزین وارد شده، خارج خواهد ساخت.

حباب گیر خودرو وظیفه خارج ساختن بخار و هوای اضافی داخل باک را دارد و مصرف سوخت و سیستم احتراق را تنظیم می کند.

حباب گیر چیست و در چه بخشی از خودرو تعبیه شده است؟

حباب گیر خودرو از جنس پلاستیکی بوده و در بخش پشتی خودرو و در جایی درون صندوق عقب قرار دارد. در صورتی که حباب گیر عملکرد خود را به طور صحیح به انجام برساند، علاوه بر بیرون راندن بخار و هوای اضافه از باک، بوی بنزین نیز داخل اتاق ماشین استشمام نخواهد شد. از این روی زمانی که داخل اتاق بوی بنزین متوجه می‌شوید، باید احتمال خرابی یا سوراخ شدن حباب گیر خودرو را بدهید.

بیشتر بدانید آموزش بهترین روش برای کشیدن بنزین از باک ماشین

روش عملکرد حباب گیر بنزین

کار حباب گیر بنزین چیست و چگونه این قطعه، هوا و بخار را از باک خارج می‌کند؟ لازم به توضیح است که حباب گیر خودرو از طریقه سه عدد شیلنگ باریک به باک متصل شده است. به این ترتیب که شیلنگ چپی به بالاترین لوله متصل شده و شیلنگ میانی نیز به لوله میانی وصل می‌شود. همین طور شیلنگ سمت راستی نیز به پایین‌ترین لوله متصل خواهد شد. به این صورت حباب گیری و خارج کردن هوا و بخار از طریق این شیلنگ‌ها انجام می‌شود.

عیب یابی حباب گیر خودرو

در صورتی که داخل اتاق بوی بنزین استشمام می‌کنید یا گاز خوردن خودرو با اختلال روبرو شده است، می‌توانید به عیب در حبابگیر خودرو شک کنید. در این شرایط لازم است که حبابگیر خودرو و شیلنگ های آن را بررسی کنید. معمولا پس از مدتی کارکرد، شیلنگ‌ها دچار پوسیدگی شده و نیاز به تعویض خواهند داشت.

تست پوسیدگی شیلنگ‌های حباب گیر خودرو

برای تست پوسیدگی یا سوراخ شدگی شیلنگ‌های حباب گیر خودرو خود، ابتدا یک بررسی چشمی را انجام دهید. در صورتی که به این ترتیب متوجه چیزی نشدید، لازم است که شیلنگ‌ها را جدا کرده و با تزریق باد با فشار ۰٫۳ بار، شیلنگ‌ها را داخل یک تشت آب فرو برید و بررسی کنید که آیا از روزنه یا سوراخی، حباب خارج می‌شود یا خیر؟ در صورت سوراخ شدن یا پوسیدگی شیلنگ‌های حباب گیر، نیاز به تعویض آن خواهید داشت.

برای تعویض حباب گیر خودرو باید ابتدا جک زده و پس از بالا بردن خودرو، هر سه شیلنگ را از جای خود خارج سازید.

تعویض حباب گیر خودرو

  • برای تعویض حباب گیر خودرو خود، لازم است که ابتدا در بخش عقب خودرو، جک زده و آن را بالا ببرید.
  • سپس بست‌های فنری که روی شیلنگ‌های حباب گیر سفت شده‌اند را باز کرده و شیلنگ‌ها را از لوله‌های باک، جدا سازید.
  • اکنون می‌توانید حباب گیر را به طور کامل جدا نمایید.
  • سپس حبابگیر جدید را در جای قبلی قرار داده و شیلنگ‌ها را به همان ترتیب متصل سازید.
  • دقت داشته باشید که بست‌ها نیز در جای خود محکم شوند.

بیشتر بدانید نتیجه ریختن ضدیخ در باک بنزین خودرو چیست؟

سخن پایانی

از آن جایی که روش عملکرد حباب گیر بنزین و به طور کلی ماهیت آن  بسیار در سیستم سوخت رسانی بااهمیت است، توصیه می‌کنیم که نسبت به وضعیت آن حساس باشید. در صورت لزوم و خرابی این قطعه، تعویض را به موقع انجام دهید. شما چطور سلامت حباب گیر خودرو خود را بررسی کرده و چه تجربه‌ای از خرابی یا تعویض آن دارید؟

منبع: cargeek | turboyadak

6 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام پراید ۱۱۱دارم پمپ بنزینو عوض کردم فشار شکن سوختو صافی بنزین همرو عوض کردم حتی سوزنای انژکتورو تو دستگاه زدم!اما ماشینم تو حالت سرد مشکل استارت پیدا کرده استارت میکشه!!!ولی ب محض روشن شدن خاموش میکنم دوباره با نیش استارت روشنه ی خورده بوی بنزینو حس میکنم هیجا نشتی نداره!!تا الان ۲۰تا مکانیک دیدن هیشکی نمیدونه این ایراد جزئی چیه!!حتی تو دستگاهم همه پارامترا خوبه هیچ خطایی نداره!ممکنه از حباب گیر بنزین باشه دلیل استارت کشیدن تو حالت سرد؟؟؟

  2. مهدی می گوید

    سلام و درود
    فشنگی اب راتست کن پارامتر رااشتباه به ECUمی گوید

  3. master می گوید

    سلام دوست عزیز
    یه شیلنگ کوتاه (تقریبا ۵ یا ۶ سانتیمتر) داخل باک بنزین و بعد از پمپ بنزین وجود داره.
    معمولا بدلیل اینکه مرتبا در مجاورت بنزین و بخارات آن هست، دچار پوسیدگی، پارگی و نشتی بنزین میشه. همین باعث افت فشار بنزین و نقص در سوخت‌رسانی خودرو میشه.
    برای تعویض باید پکیج پمپ بنزین رو بیرون آورد و اون تیکه شیلنگ رو عوض کرد.
    مشکل فشنکی دمای آب و ارسال سیگنال نادرست به ECU هم می‌تواند باشد.

  4. علی می گوید

    سلام پراید مدل 84دارم همیشه با بنزین زدن مشکل دارم بطوریکه بایستی به آرامی و با مکث بنزین بزنم با تعویض حباب گیر هم موفق نشده ام گاهی فکر میکنم یک جسم خارجی در داخل باک قرار گرفته است لطفاً مرا راهنمایی کنید

  5. ج ب می گوید

    باسلام من پراید۱۳۱ سال۸۷دارم درسربالایی های طولانی گازدنده سه را پرمیکنم بلافاصله به چهارکه میدم سرعتش میمیره گاز نمیخوره صفحه دیسگ عوض کردم سوزنهای بنزین پاش را دادم تست نتیجه نگرفتم میشه بفرماییدعیبش چیه وازکجاشروع کنم البته درمسیرهای صاف بدون سربالایی عالیه.
    ممنون ازمحبتتون

  6. صابر می گوید

    سلام وقتتون بخیر چند وقتی هست باک ماشینم هوا میگیره باک ماشینو پر بنزین میکنم میزنه بیرون مجبورم درب باک رو باز بزارم تا هوا نگیره ک باعث منفجر شدنش بشه لطفا راهنمایی کنید ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 8 =