چک لیست خودرو برای سفر: چه چیزهایی را بررسی کنیم؟

0

سفر کردن با خودرو لذتی دارد که شاید در هیچ سفر لوکس دیگری نتوان تجربه‌اش کرد. اما برای ایمن سفر کردن با خودروی شخصی باید چک لیست خودرو برای سفر را مد نظر قرار دهید، تا در مسیر و زمانی که روی جاده ها سوار شده‌اید؛ به مشکلی برخورد نکنید. در آمار راهنمایی و رانندگی می‌بینیم که حوادث جاده‌ای به جز خطاهای انسانی راننده، به دلایل جزئی از عیوب خودرو رخ می‌دهند. عیوبی که با هزینه‌ای اندک و کمترین زحمت قابل رفع شدن بودند!

برخی از ما پیش از سفر خودروی خود را به نمایندگی و یا یک تعمیرگاه مجاز و معتبر برده و یک چکاپ کلی روی سیستم ترمز و دیگر قطعات انجام می‌دهیم. اما آیا این کافی ست؟ بهتر است خودتان چک لیست خودرو برای سفر را تهیه کرده، نسبت به تمامی موارد دقت داشته و به موازات چکاپ مکانیک، آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. به ویژه بازدید خودرو قبل از سفرهای نوروزی اهمیت بسیار زیادی دارد.

"<yoastmark

چک لیست خودرو برای سفر کدام‌ها هستند؟

چراغ‌های خودرو

نخستین مورد در چک لیست خودرو برای سفر ، چراغ های اتومبیل هستند. شاید رانندگی در خیابان‌های شهر با یک چراغ سوخته و یا در حالی که مه شکن کار نمی‌کند، امکان پذیر باشد؛ اما در جاده‌ها چنین وضعیتی ریسکی بزرگ خواهد بود. (اگر چه در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهری نیز به هیچ وجه چنین چیزی مورد تائید نیست). به همین دلیل حتما پیش از رهسپار شدن، از میان چک لیست خودرو برای سفر ، تمامی چراغ های خودرو را بررسی کرده و در صورتی که سوختگی مشاهده کردید، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

"<yoastmark

چرخ‌ها و تایرها

تایرهای کم باد یا دارای ساییدگی ریسک لیز خوردن در مسیرهای لغزنده را افزایش می‌دهند. لازم است که پیش از سفر تایرهای خود را چک کرده و در صورتی که هر گونه مشکلی داشتند، نسبت به رفع آن اقدام نمایید. این یکی از موارد مهم در چک لیست خودرو برای سفر به شمار ‌می‌رود.

"<yoastmark

ترمزها

ترمزها مهم ترین مورد در چک لیست خودرو برای سفر هستند. شاید بهتر بود که این مورد را در اول لیست قرار می‌دادیم! اگر قرار است به دل جاده بزنید، حتما باید نسبت به عملکرد سیستم ترمز خودروی خود و به خصوص داشتن لنت ترمز، مطمئن باشید. کوچکترین مشکلی در سیستم ترمز به معنای قرار دادن خود و همراهانتان در ریسک‌هایی بزرگ خواهد بود.

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

  • خدمات تعویض لنت ترمز خودرو در محل
  • تعویض لنت ترمز عقب و جلو انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی
  • تعویض لنت ترمز پراید، سمند، تیبا، ال 90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

روغن موتور و ضدیخ

برای لحاظ کردن تمام موارد در چک لیست خودرو برای سفر ، حتما روغن موتور خودرو را چک کرده و از آن اطمینان پیدا کنید. نشتی‌های احتمالی را بررسی نمایید. ضمن تعویض روغن موتور، فیلتر هوا نیز عوض کنید. تعویض فیلتر هوا هزینه چندانی ندارد، سعی داشته باشید که با هر بار تعویض روغن، این فیلتر را نیز نو کنید. به علاوه اگر خودروی شما فاقد ضدیخ است یا سطح آن پایین آمده، قبل از رهسپار شدن، ضد یخ در مخزن رادیاتور بریزید.

"روغن

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

باتری خودرو

اگر باتری خودروی شما ضعیف شده یا آسیب دیدگی دارد، حتما قبل از سفر آن را تعویض نموده و با یک باتری کاملا سالم، سفر خود را آغاز کنید. بررسی وضعیت باتری در میان چک لیست خودرو برای سفر از موارد شاخص و ضروری به شمار می‌رود.

"<yoastmark

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

برف پاک کن‌های خودرو

برف پاک کن‌های خودرو بازوهای نجات بخش در مسیرهای برفی یا بارانی هستند و باید آن ها را زمره چک لیست خودرو برای سفر قرار داد. ممکن است در شهر مبدأ هوا آفتابی و بدون رطوبت باشد، اما در اولین پیچ جاده با بارش باران یا برف روبرو شوید. به همین دلیل حتما از سلامت برف پاک‌کن‌های خود و عملکرد صحیح آن ها مطمئن شوید. برف پاک‌کن‌های معیوب اجازه‌ی ادامه دادن به مسیر در زمان بارش برف یا باران را نخواهند داد.

بخاری و کولر را چک کنید

از حیاتی‌ترین های چک لیست خودرو برای سفر که بگذریم، باید به سراغ موارد کم اهمیت‌تر نیز برویم. به طور مثال اگر در فصل سرما به دل جاده می‌زنید، بخاری خودرو باید سالم باشد. ممکن است در ترافیک بمانید و عمل نکردن بخاری، همه سرنشینان را سرمازده خواهد کرد.

همین طور در فصل گرما نیز عملکرد سالم کولر اتومبیل، در میان چک لیست خودرو برای سفر جای می‌گیرد. بدون کولر تحمل گرما و آفتاب مستقیم در فصول گرم سال، طاقت فرسا بوده و به خصوص راننده را معذب می‌سازد. گرمازدگی راننده و عدم آسایش وی حین رانندگی، دقت او را کاهش داده و با بالا بردن میزان خستگی و فرسودگی، ریسک تصادف به وجود می آورد.

"<yoastmark

صندلی کودک

اگر کودکی همراه خود دارید، حتما قبل از سفر صندلی کودک را در خودرو قرار داده و از سلامت بودن آن مطمئن شوید.

پیش از حرکت نسبت به چک لیست خودرو برای سفر وسواسی باشید

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید سفری ایمن داشته باشید. وقتی قرار است به جاده ها وارد شوید، نباید امور را به خوش بینی واگذار کرده و بدون توجه به ریسک ها پیش بروید. تمامی نکات را مد نظر قرار داده و نسبت به کمترین مشکلات و عیوب خودروی خود، حساس و وسواسی باشید. چک لیست خودرو برای سفر به شما کمک می کند تا چیزی را از قلم نیندازید.

منبع: www.autocareplus.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 8 =