اکتان و مکمل سوخت خودرو‌؛ مکمل به عملکرد بهتر ماشین کمک می‌کند؟

0

بسیاری از مواقع که در پمپ بنزین مشغول بنزین زدن به خودروی خود هستیم یا از متصدی می‌خواهیم که این کار را برایمان انجام دهد، با پیشنهاد وسوسه انگیز وی برای ریختن مکمل سوخت خودرو در باک بنزین روبرو می‌شویم؟ در صورتی که جایگاه سوخت گیری دارای بنزین سوپر باشد، موضوع به طور کلی منتفی ست؛ اما بنزین‌های معمولی دارای عدد اکتان پایینی هستند. سوال بزرگی که احتمالا با آن دست و پنجه نرم کرده‌اید، این است که آیا به راستی استفاده از مکمل سوخت خودرو، در عملکرد بهتر موتور تاثیرگذار خواهد بود؟

مکمل سوخت خودرو چیست؟

بنزین‌های معمولی دارای اکتان پایین‌تری نسبت به بنزین سوپر هستند و در زمان فقدان بنزین سوپر (که در حال حاضر بیشتر جایگاه‌های سوخت به آن دچار هستند)، برای تقویت میزان اکتان می‌توان از مکمل‌های سوخت خودرو استفاده کرد.

میزان اکتان در بنزین‌های معمولی در حدود ۸۷ بوده و بنزین‌های سوپر دارای اکتان نزدیک ۹۵ هستند. اما این که کدام خودروها به این مکمل احتیاج دارند و این مکمل‌های سوخت تا چه اندازه می‌توانند کمبود اکتان را جبران نمایند، سوالی ست که در زیر به آن می‌پردازیم.

مکمل سوخت خودرو
مکمل سوخت خودرو چیست و برای چه خودروهایی کاربرد دارد؟

اکتان چیست؟

اما این اکتان که با مکمل سوخت خودرو یا بنزین سوپر به دنبال افزایش آن هستیم، چیست؟

اکتان مقاومت بنزین در برابر حرارت و فشار را نشان می‌دهد. بنزین‌های دارای اکتان بالاتر، دیرتر خودسوزی کرده و در مقابل حرارت مقاومت بیشتری نشان می‌دهند.

بنزین‌های دارای اکتان بالاتر در ترکیب با هوا، فشردگی بیشتری را انجام داده و به همین دلیل خودسوزی دیرتری برایشان اتفاق می‌افتد.

لازم به ذکر است که میزان اکتان بنزین، می‌تواند با برخی از فاکتورهای خارجی تغییر کند. به طور مثال آب و هوای سرد باعث می‌شود که میزان اکتان بالا رود.

کدام خودروها به مکمل سوخت احتیاج دارند؟

نخستین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم، این است که کدام یک از خودروها به مکمل سوخت خودرو نیاز دارند؟ خودروهای کاربراتوری و با حجم موتور کم، نیازی به مکمل سوخت خودرو نداشته و در واقع ریختن اکتان جبرانی، تاثیری در عملکرد آن‌ها نخواهد گذاشت.

اما در خصوص خودروهای انژکتوری و دارای ECU (کامپیوتر مرکزی) اوضاع فرق خواهد کرد. این خودروها با داشتن بنزین معمولی یا سوپر، عملکرد متفاوتی خواهند داشت. به ویژه موتورهای توربو شارژ به بنزین‌های دارای اکتان بالا چون بنزین سوپر یا مکمل‌ سوخت خودرو نیاز دارند.

سوخت در خودروهای انژکتوری از طریق ECU تنظیم می‌شود و به همین دلیل استفاده از بنزین با اکتان بالا یا ریختن مکمل سوخت خودرو در باک بنزین؛ می‌تواند موجب کاهش مصرف سوخت شده و عملکرد موتور را بهبود بخشد. همین طور برخی از برندهای مکمل سوخت خودرو در توضیحات خود، مدعی هستند که این مکمل‌ها باعث تمیز شدن انژکتور نیز می‌گردند.

نکته: البته تمام این‌ها بستگی به توصیه‌ای دارد که در دفترچه راهنمای خودروی شما آورده شده است. در صورتی که میزان اکتان توصیه شده توسط خودروساز مطابق با اکتان بنزین معمولی باشد، استفاده از مکمل سوخت خودرو؛ بدتر به سیستم سوخت رسانی صدمه وارد خواهد کرد.

تاثیر مکمل سوخت بر عملکرد خودروها
اکتان یا مکمل سوخت خودرو برای کدام خودروها مناسب است؟

استفاده از بنزین با اکتان بالاتر به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

مدل و نوع خودرو

این نخستین موردی ست که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم. برای این منظور باید حتما اطلاعات کامل در خصوص موتور و سیستم سوخت رسانی خودروی خود داشته باشید. در صورتی که خودروی شما به میزان کمتری اکتان احتیاج داشته باشد، ولی بنزین سوپر در باک آن ریخته و یا از مکمل سوخت خودرو استفاده نمایید؛ به سیستم سوخت رسانی صدمه زده و موتور خودرویتان کم نفس‌تر خواهد بود.

مکمل سوخت خودرو چیست؟
تاثیر مناطق جغرافیایی و مدل خودرو بر اکتان مورد نیاز بنزین

موقعیت جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا

موقعیت جغرافیایی نیز اهمیت زیادی دارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که از سطح دریا بسیار بالاتر است، خودسوزی بنزین دیرتر اتفاق می‌افتد و به همین دلیل نیازی به اکتان بالا ندارید. اما در مناطقی که به سطح دریا نزدیک هستند، به بنزین سوپر یا مکمل سوخت خودرو برای جبران پایین بودن اکتان نیاز خواهد بود.

قیمت مکمل سوخت خودرو

قیمت مکمل سوخت خودرو در برندهای متنوع و با میزان تاثیرگذاری های مختلف، متفاوت است. قیمت‌ها را می‌توانیم از چیزی نزدیک به ۱۰ هزار تومان تا نزدیک به ۲ میلیون تومان رده بندی کنیم.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

بازگشت به دستور العمل کارخانه

بازگشت به دستور العمل کارخانه بهترین توصیه‌ای ست که می‌توانیم داشته باشیم. واقعیت این است که لزوما بنزین سوپر یا استفاده از مکمل سوخت خودرو نسبت به بنزین معمولی، عملکرد بهتری در موتور خودروی شما ایجاد نخواهد کرد. موضوع فقط تناسب اکتان بنزین ورودی با مقدار اکتانی است که کارخانه خودروسازی بر اساس آن اتومبیل را تولید کرده است. بنابراین ما تنها نیاز به تناسب داریم و در این صورت می‌توانیم عملکرد بهینه ای از خودروی خود دریافت کنیم.

با این حساب پرداخت هزینه اضافی برای خرید مکمل سوخت خودرو، در صورتی که به واقع نیازی به آن نباشد؛ امری عبث و بیهوده خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − نه =