رسوب زدایی رادیاتور ماشین چگونه انجام می‌شود؟

29

از آن جایی که رادیاتور ماشین پس از مدتی دچار رسوبات شده و با گذشت زمان قطر این رسوبات افزایش پیدا می‌کنند، لازم است که به صورت دوره‌ای نسبت به رسوب زدایی رادیاتور ماشین اقدام کنیم. برای رسوب زدایی و تمیز کردن رادیاتور ماشین، استفاده از جرم گیر رادیاتور خودرو رواج دارد. انواع روش‌ها از جمله شستشوی رادیاتور ماشین با نوشابه، شستشوی رادیاتور ماشین با جوش شیرین و … را می‌توان کارآمد دانست.

در ادامه به موثرترین شکل رسوب زدایی رادیاتور ماشین می‌پردازیم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

رسوب زدایی رادیاتور ماشین

همان طور که احتمالا می‌دانید، پس از مدتی کارکرد موتور خودرو، رسوبات ناشی از آب در بخش‌های مختلف آن، چون رادیاتور جمع شده و دیده می‌شوند. بنابراین برای بالا بردن سطح عملکرد موتور خودرو و خنک نگه داشته آن، لازم است که مراحل رسوب گیری رادیاتور ماشین به وسیله محلول شستشوی رادیاتور ماشین را به انجام برسانید.

رادیاتور ماشین پس از مدتی فعالیت موتور، رسوب گرفته و باید نسبت به رسوب زدایی رادیاتور ماشین به یکی از روش های زیر اقدام نمایید.
رادیاتور ماشین پس از مدتی فعالیت موتور، رسوب گرفته و باید نسبت به رسوب زدایی رادیاتور ماشین به یکی از روش های زیر اقدام نمایید.

در ادامه به تعدادی از روش‌های شستشو و تمیز کردن رادیاتور با استفاده از محلول‌ها و مواد طبیعی می‌پردازیم.

شستشوی رادیاتور ماشین با نوشابه

برای انجام این روش مقداری نوشابه را داخل آب سیستم خنک کننده ریخته و سپس موتور خودرو را روشن کنید. اجازه دهید که خودرو به صورت درجا کار کرده و موتور آن روشن باشد. به این شکل نوشابه اضافه شده، داخل رادیاتور ماشین رفته و عملیات رسوب زدایی انجام می‌پذیرد.

در نهایت پس از گذشت چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ظرفی زیر رادیاتور قرار داده و پیچ زیرین آن را باز کنید. اجازه دهید که آب رادیاتور به طور کامل خارج شود. در همین حین، مقداری آب تمیز وارد کنید تا در این چرخه قرار گرفته و رادیاتور از نوشابه، تمیز و عاری شود. سپس خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید تا آب داخل رادیاتور به طور کلی خارج شود.

پس از آن پیچ رادیاتور را بسته و دوباره آب تمیز داخل سیستم خنک کننده بریزید و بگذارید موتور مانند مرتبه قبلی باز درجا کار کند. سپس دوباره پیچ رادیاتور را باز کرده و بگذارید آب داخل آن خارج شود.

به این شکل رسوبات کنده شده و از بدنه داخلی رادیاتور به همراه نوشابه بیرون می‌ریزند. همین طور دورهای چرخش بعدی آب داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده، این مجرای خنک کننده را از نوشابه نیز پاک خواهد کرد.

بیشتر بدانید ۸ عملی که نباید با خودروی اتوماتیک انجام داد

یکی از مواد رسوب زدا و جرم گیر رادیاتور ماشین را باید نوشابه بدانیم که با استفاده از آن در داخل سیستم خنک کننده و کارکرد درجای موتور خودرو، عملیات رسوب زدایی انجام خواهد شد.
یکی از مواد رسوب زدا و جرم گیر رادیاتور ماشین را باید نوشابه بدانیم که با استفاده از آن در داخل سیستم خنک کننده و کارکرد درجای موتور خودرو، عملیات رسوب زدایی انجام خواهد شد.

شستشوی رادیاتور ماشین با جوش شیرین

شما می‌توانید به جای استفاده از نوشابه به عنوان رسوب زدای رادیاتور ماشین، از محلول آب و جوش شیرین نیز استفاده کنید. با حل کردن جوش شیرین در آب و روانه کردن آن به داخل سیستم خنک کننده خودرو، رسوبات به شکلی عالی کنده شده و از بدنه رادیاتور جدا می‌شوند. فرآیند تمیزکاری مانند روش قبلی خواهد بود.

شستشوی رادیاتور ماشین با سرکه

در صورتی که به تازگی رسوب زدایی رادیاتور خودرو را انجام داده و حدس می‌زنید که میزان رسوبات موجود در آن، آن قدرها نیز قطور نباشد، استفاده از سرکه موثر خواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که سرکه نمی‌تواند رسوبات قطور و قدیمی را به خوبی کنده و در خود حل کند. به واقع سرکه برای یک شستشوی سطحی‌تر و از بین بردن رسوبات تازه و نازک، کارآمد خواهد بود.

بیشتر بدانید هواگیری رادیاتور ماشین چگونه انجام می شود؟

در صورتی که رسوبات موجود در رادیاتور تازه بوده و قطر کمی داشته باشند، استفاده از سرکه به عنوان یک محلول رسوب زدا، توصیه می شود.
در صورتی که رسوبات موجود در رادیاتور تازه بوده و قطر کمی داشته باشند، استفاده از سرکه به عنوان یک محلول رسوب زدا، توصیه می شود.

شستشوی رادیاتور ماشین با جوهرنمک

جوهر نمک نیز دیگر محلول شستشوی رادیاتور ماشین است که می‌توانید به کمک آن و استفاده از همان دستورالعملی که همراه با نوشابه ذکر کردیم، رسوبات را از رادیاتور ماشین جدا سازید. برای استفاده از جوهر نمک، خوب است که آن را با نسبت ۱ به ۳ با آب مخلوط کنید. یعنی به ازای هر پیمانه جوهر نمک، از ۳ پیمانه آب استفاده نمایید.

این محلول نیز جرم گیری رادیاتور ماشین را به خوبی انجام می‌دهد. (البته برای تمیز کردن سیستم خنک کننده از بقایای جوهر لیمو، احتمالا به دفعات بیشتری از شستشو و جریان آب خالی احتیاج خواهید داشت.)

رسوب زدایی رادیاتور با محلول شستشوی رادیاتور ماشین

برای تمیز کردن رادیاتور می‌توانید از محلول شستشوی مخصوص این کار استفاده کنید. این محلول‌های کارخانه‌ای عملکرد خوبی دارند و در صورتی که مایل به استفاده از محلول‌های خانگی نیستید، می‌توانید از این محلول‌های شستشو برای رسوب گیری رادیاتور خودروی خود، بهره‌مند شوید.

نکته: توجه داشته باشید که ماندن مواد رسوب‌ زدا داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده ماشین، می‌تواند به مرور زمان موجب خوردگی‌هایی در بدنه رادیاتور شده و به سوراخ شدن (هر چند ریز) رادیاتور منجر شود. به این صورت باید انتظار نشتی از رادیاتور را داشته باشیم. به همین دلیل است که توصیه می‌شود پس از استفاده از مواد شستشوی رادیاتور، چندین مرتبه چرخش آب را مد نظر داشته باشید.

بیشتر بدانید سرویس سیستم گازسوز خودرو

شما می توانید به جای استفاده از محلول های طبیعی برای رسوب زدایی رادیاتور ماشین، از محلول های کارخانه ای و قوی در این زمینه بهره مند شوید که عملکردی قابل توجه دارند.
شما می توانید به جای استفاده از محلول های طبیعی برای رسوب زدایی رادیاتور ماشین، از محلول های کارخانه ای و قوی در این زمینه بهره مند شوید که عملکردی قابل توجه دارند.

کلام آخر

بهترین روش برای انجام رسوب زدایی رادیاتور ماشین را باید سپردن آن به دست کارشناس آن بدانیم. به این صورت علاوه بر این که تمامی رسوبات از بین رفته و از رادیاتور خارج می‌شوند، از باقی نماندن ذره‌ای از مواد شستشو داخل این سیستم نیز مطمئن خواهید بود. شما از چه روش‌ها و موادی برای شستشو و جرم‌گیری رادیاتور خودرو خود استفاده می‌کنید؟

منبع: spareyab

29 نظرات
  1. ابوالفضل می گوید

    سلام ببخشید برای تمیز کردن رادیاتور ماشین چه مقدار جوش شیرین لازم است اگه جواب بدین ممنون مبشم

    1. میلاد می گوید

      چه مقدار جوش شیرین لازم هست ؟؟؟

      1. رضاموتوری می گوید

        من برای هرلیتر آب یک قاشق غذاخوری سرخالی میریزم

      2. اح.ش می گوید

        جوش شیرین.نسبت۱ب۳ یعنی۳لیتر آب ۱لیتر جوش شیرین

  2. علی می گوید

    سمیرا جان ممنون از مطلب بسیار مفیدتون

  3. میلاد می گوید

    با سلام خدمت شما وقتی محلول شستشو را به داخل رادیات ریختیم مدت ۱۵ دقیقه که ماشین باید درجا کار کند درب رادیات باید باز باشد یا بسته؟؟؟ ممنون

  4. جاوید می گوید

    سلام تمام این روش ها تجربی هستند و امکان خسارت بسیار زیادی است بهترین روش استفاده از محلول است هر روشی استفاده کنیم باید تجربه کامل داشته باشیم ضخامت رادیاتور لسیار کم است و در صورت اشتباه رادیاتور و واشر را خراب میکنید ،موادی مخصوص برای این کار است رادیاتور کلینر و فقط از این مواد باید استفاده شود درصورت استفاده از این موارد بالا یا درصد کم میشود یا میزان درصد اسید لیته بالا میرود و رادیاتور وسیلندر را خراب میکنیم .اشتباه نکنیم .درصورتی که میتوانیم از این زوش هتی بالا استفاده کنیم که میزان اسیدی بودن مایع را کاملا اگاه باشیم مقاله ایشان کاملا درست است فقط با دانستن میزان اسیدی بودن مایعی که درست میکنیم

  5. کورش می گوید

    در تمامی این روشها لازمه که موتور کار کند؟؟ و محلول گردش پیدا کند؟؟

  6. محمد می گوید

    من اندازه يه در نوشابه جوهر نمك ميريزم تو ماشينم
    هميشه.هيچيم نميشه،رسوبم نمي گيره. مايع رادياتورم نمي گيرم . مخلوص اب تصفيه شده و ضد يخ بهترين مايع رادياتوره. تو شيشه شورتونم ميتونيد بريزيد هيچ وقت لوله ها و سوراخ هاي اب پاش نمي گيرن.

  7. آرش می گوید

    سلام خسته نباشید من بخاطر نشتی مجبور شدم از زردچوبه استفاده کنم ولی الان زردچدبه رسوب کرده و باعث میشه ک آمپر ماشین بیاد بالا لطفا راهنمایی کنید ک باید چیکار کنم ک زرد چوبه از بین بره.پیش رادیات سازی هم بردم میگه اگه سیخ بزنی احتمال نشتی زیاد هست ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. علی می گوید

    سلام وقت بخیر نسبت نوشابه وآب چندباشه؟

  9. شهرام می گوید

    سلام خوبی سمیرا خانم واقعا دستتون درد نکنه امیدوارم موفق باشین خانم باشی ودرمورد اتومبیل وکارکردهاش علاقه مند باشید خیلی عالیه امیدوارم موفق باشین

  10. Rahim می گوید

    با سلام.
    مهم
    قابل توجه کسایی که میخوان با جوهر نمک رادیاتور بشورن. جوهر نمک حتی در غلظت ۱ به ۳ هم اسید قوی هستش ولی وقتی ماشین کار میکنه و تا دمای حدوداً ۷۰ یا بیشتر میرسه گرم میشه این محلول فعال تر میشه پس باید حواستون به غلظت و مدت زمان شستشو دقت کنید. مسئله دوم اینکه وقتی کار جرم زدایی تموم شد و به اصطلاح میخوای رادیاتور رو آبکشی کنید، در حالت سرد ترموستات بسته میشه و وقتی شما آب رو از بالای رادیاتور به هوای شستشو میریزید تو رادیاتور ترموستات مانع از ورود آب به مجاریی داخل موتور میشه. پس
    شما مجبورید ماشین رو اونقدر گرم کنید که ترموستات باز بشه و آب به جریان در بیاد، و این کار با مایع اسیدی که داخل بلوک موتوره کار بسیار اشتباهی. برای حل این مشکل من پیشنهاد میکنم؛ در پشت ترموستات یه مجرایی هست که ساخته شده برای این که وقتی ماشین سرد کار میکنه و ترموستات بسته هستش آب از اون مجرا به راه خودش ادامه بده، شما میتونی با باز کردن اون شلنگ یا،،،، آب معمولی رو از اونجا با فشار به بلوک موتور بفرستید تا محلول باقی مونده شسته بشه و از شلنگ پایین موتور بیرون بریزه.‌ شستن مجاری آب با جوهر نمک کار ساده ای نیست یک اشتباه میتونه باعث آسیب زدن به واشر سرسیلند و رادیاتور و جاهایی دیگه که میتونه خیلی هزینه بر باشه. به نظر بنده اگر سر رشته ای ندارید خودرو رو بدین بیرون تا براتون این کار رو با مواد و دستگاه شستوشو انجام بدن..
    شرمنده متن بلندی بود ولی واجب بود که بگم..

  11. شاهرخ بهرامی می گوید

    سلام به استادکار اول نوشابه برای پراید چه مقدار باید باشد …. و دوم منظور از لیتر جوش شیرین همان کیلو میباشد یا ابنکه چند گرم در محلول یک لیتر اب میباشد باتشکر خوشحال میشم جوابم رو بدین

  12. Krueger می گوید

    این مطلب کپی پیست از سایت caraf می باشد.

  13. افشین می گوید

    سلام وقت بخیر
    بهترین روش برای خارج کردن روغن توی اب رادیاتور چی هست؟
    ممنون

  14. احسان می گوید

    به نظرم سمیرا خانم بهتره بره آشپزی یاد بگیره براش بهتره..خانم تو رو چه به این کارا..دوستان من تیکه های جرم سماور که همون جرمهای داخل ماشین هست رو توی نوشابه ریختم نیم ساعتم گذاشتم هیچ تغییری نکرد..خودتون قضاوت کنید

  15. احسان می گوید

    به نظرم سمیرا خانم بهتره بره آشپزی یاد بگیره براش بهتره..خانم تو رو چه به این کارا..دوستان من تیکه های جرم سماور که همون جرمهای داخل ماشین هست رو توی نوشابه ریختم نیم ساعتم گذاشتم هیچ تغییری نکرد..خودتون قضاوت کنید

  16. محمد می گوید

    سلام. واسه تمیز شدن رادیاتور روشی که چند سال خودم استفاده کردم صابون تراش کاری است تراش کاریها دارن نیم لتر بسه واسه سواری من خودم تاچند سال پیش کامیون داشتم هر سال قبل از این که داخلش ضدیخ بریزم این کارو انجام می‌دادم هیچ ضرری اصلان نداره امتحانشو پس داده اگه 1روز داخلش باشه خیلی خوبه وبعدش اگه آب پرفشار بگیر داخل رادیاتور تمام جرمش میاد بیرون اگه محلول خوب با کیفتم گیر بیارید اونم خوبه انشالله به درد بعضی ها بخوره

  17. AMIR KHADEM می گوید

    کصشر من با نوشابه هم امتحان کردم طبق دستور با جوش شیرینم خودتونو الاف نکنید بدین دست کارشناس مربوطه هم سیخ بزنه رادیاتورو هم رسوب زدایی کنه دردسرش کمتره به زحمتش نمی ارزه هزینشم 200 تومنه خودتونو برا 200 تومن تو دردسر نندازین

  18. حسن می گوید

    سلام من یه رادیاتور یخچال گرفتم برای عرق گیری حالا داخل لوله هاش روغن خود موتور یخچال رفته چگونه این را تمیز کنم که بشه استفاده کرد

  19. kgb می گوید

    بهترین کار،وازکتومی رادیاتور هست،یعنی لوله های ورود،و خروجش رو مسدود کنید ویه سفر شمال به همراه کارشناسمون برید،وبا جرثقیل از نصف راه برگردید

  20. علی می گوید

    درود
    شستن رادیاتور چه اب و چه بخاری تخصص میخواد و بهترین کار سپردن اون به با تجربه هاست
    اغلب اوقات رادیات اب بخاری به علت کوچیک بودن لوله های ورودی و خروجی با توجه به ریختن اب در رادیاتور موتور دچار رسوب میشه
    همیشه پیشگیری بهتر از درمان است
    پس لطفا درون رادیاتور اب خودرو خود از ابهای رادیاتور همراه با ضد یخ و ضد جوش استفاده کنید این کار شمارو دچار مشکلات بعدی نمیکنه
    بهتر که در زمان دچار شدن به مسدودی اب رادیات بخری
    دو لوله پلاستیکی شکل به رنگ مشکی از پشت موتور وارد اتاق خودرو میشه
    که با دو بست فلزی بسته شده
    ۱- بسته هارو باز کنید
    ۲-شلنگ هارو جدا کردن
    ۳-داخل ورودی و خروجی نوشابه یا جوش شیرین بریزید
    ۴-بعد از چند ساعت شلنگ اب خانگی را داخل لوله خروجی یا ورودی بگیرید به مدت پنج دقیقه
    ۵-شیلنگ هارو سر جای خود ببندید و بست های فلزی را ببندید
    ۶-اب رادیاتور در موتور بریزید و بعد از هوا گیری خودرو را روشن کنید
    جددا از ریختن هر محلولی تمیز کننده ای در سر تا سر موتور و رادیات اب خودداری کنید
    به هیچ عنوان از مایع جرم گیر استفاده نکنید
    این مایع دارای قدرت فوقالعاده ایست و هیچ یک از رادیاتور ها قدرت نگهداری این محلول رو ندارند

  21. حسن می گوید

    سلام اول نیم لیتر سرکه را خوب میجوشانیم بعد نیم گرم جوش شیرین به آن اضافه میکنیم با 3لیتر آب جوشیده قاطی کرده خوب هم میزنیم بعد 150 سی‌سی بکین پودر به آن اضافه می شود تا به این ترتیب با این همه چیز رو به رشد و نمو سلام سلام سلام سلام سلام خوبی چه در زمان 6 تا 8 سال دفاع مقدس و در چشم غم آلودم نگر و در چشم غم آلودم و به دل عشوه و در این باره به شماره حساب خود را از دست داده است که در این باره می‌گوید سلام سلام خوبی بی‌زحمت قبل رفتنت بیای همین امانتی بهت بدم ببری بدی به کسی توضیح نمیدم سلام خوبی چه خبر است که به نبودنم سلام خوبی چه خبر است که به نبودنم سلام خوبی چه خبر است و در چشم غم آلودم سلام خوبی چه خبر است شده است که در

  22. کاوه. می گوید

    چی میگی واس خودت؟؟
    سلام خوبی دفاع مقدس چ خبر است و و و‌‌…
    وجدانا خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟

  23. احسان می گوید

    دوستان دقت کنید
    1.حتما قبل از عملیات ترموستات را کلا باز کنید و از سیستم خارج کنید
    تا آب و شوینده درون سیستم چرخش داشته باشد

    2.آمادگی باز کردن جنت پایین خودرو را داشته باشید چون بعد از کار جرم زیادی در اونجا تهنشین میشه و باید خارج شود
    وگرنه میره درون واترپمپ و لوله ها و بیشتر دردسر درست میکنه

    3.درصورت گرم نکردن بخاری.لوله های ورود و خروج آب بخاری را شناسایی کنید و آنها را نیز باز کنید و با فشار شلنگ آب خانگی از یک لوله آب را داخل بفرستید و از دیگری خارج کنید
    اینکار را چندبار با لوله ورودی و خروجی آب رادیاتور بخاری تکرار کنید
    تا زمانی که آب تمیز خارج شه
    یعنی یکبار آب از خروجی به داخل بفرستید.یکبار از ورودی تا همه جرمها خارج شوند
    نکته..حتما دریچه بخاری داخل خودرو باز باشد
    یعنی خودرو روی حالت بخاری باشد تا آب حرکت کند

    4.تا حد امکان هیچ شوینده یا جرمگیری به داخل موتور نفرستید و همینطوری با فشار آب خالی اینکارو انجام بدین

    چون هزینه تعمیر موتور سرسام آوره
    حداقل رادیاتور را خراب کنید ولی به موتور کار نداشته باشید ،???
    موفق باشید

  24. احمد می گوید

    شستن رادیاتور اونم با جوهر نمک و به شکلی که عنوان شده کاملا غیر اصولی و خطرناکه و ممکنه در چچرخشی که آب بداخل موتور میبره به قطعات موتور خسارت بزنه، بهترین روش برای از بین بردن جرم رادیاتور اونم در صورتیکه قطور نشده باشه فقط روغن “زِد وان” هست و بس، در غیر اینصورت فقط باید باز بشه و توسط تعمیرکار رادیات سیخ زده بشه

    1. محمد می گوید

      درود بر شما
      دمت گرم عزیز جان حرف حساب و منطقی،، توی جاده جوش آورد ماشين هرکاری کردم آمپر پائین نیومد احتمالا باید همون لوله های بخاری بیشتر گیر باشد وگرنه سیتروئن و جوش آوردن خیلی بعید به نظر میرسه، تذکر خوبی دادید متشکرم محمد هستم و سپاسگزارم

  25. رامتین می گوید

    سلام لطفا اگر تجربه واقعی داشتید بنویسید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =