در صورت ترکیدن لاستیک ماشین چه کنیم؟

0

ترکیدن لاستیک نیز در شمار اتفاقات اضطراب آوری ست که می‌تواند حین رانندگی با بار منفی خود شگفت زده‌تان کند. با ترکیدن لاستیک اوضاع پیچیده شده و احتمالا کنترل ماشین مقداری از دستتان خارج می‌شود. این که تا چه اندازه کنترل خودرو را از دست بدهید، تا میزانی نیز به مهارت رانندگی شما بستگی خواهد داشت.

اما به هر دلیل که لاستیک ماشین ترکیده باشد، باید بالاترین امکان کنترل بر اوضاع را داشته و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری به عمل بیاورید.
در صورتی که دانش و آگاهی کافی نسبت به روش های کنترل خودرو حین ترکیدن لاستیک داشته باشید؛ می‌توانید از صدمات ناشی از آن به میزان قابل توجهی بکاهید. به علاوه رسیدگی دوره‌ای به خودرو، می تواند به طور کلی ریسک این اتفاق را کم کند.

ترکیدن لاستیک خودرو و بهترین عکس العمل
لاستیک خودرو به چه دلایلی دچار ترکیدگی می شود؟

علل ترکیدن لاستیک ماشین

علل ترکیدن لاستیک ماشین کدامند؟ این علت‌ها را در زیر دنبال می‌کنیم:

لاستیک‌های فرسوده

افزایش طول عمر لاستیک‌ها را همیشه مورد بحث قرار داده‌ایم و منع استفاده از لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته را بارها عنوان ساخته‌ایم. در چنین اوقات و با بروز چنین وقایعی، متوجه خواهید شد که استفاده از لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته و فرسوده چه آسیب‌های جدی به بار خواهند آورد.

تماس با اجسام برنده

در صورتی که لاستیک خودروی شما در تماس با یک جسم تیز یا برنده قرار گرفته و از روی آن عبور کند، می‌توانیم انتظار ترکیدن لاستیک را داشته باشیم.

معمولا انتظار داریم که در برخورد با یک میخ یا چیزی شبیه به آن، تنها دچار پنچری لاستیک شویم. اما با تماس‌های جدی‌تر و بزرگ‌تر، به جای پنچری با ترکیدن لاستیک روبرو خواهیم شد.

چطور از ترکیدن لاستیک خودرو جلوگیری کنیم؟
چه عواملی موجب ترکیدن لاستیک خودرو می گردند؟

افتادن در جوی‌ها، چاله‌ها و یا دست اندازها

البته افتادن در چاله‌ها و دست اندازها چیزی نیست که خیلی با آن غریبه باشیم. حین رانندگی در خیابان‌ها، هر چند دقیقه یک بار با یکی از این چاله‌ها و دست اندازها روبرو می‌شویم. اما در صورتی که لاستیک خودرو با شدت زیاد و با زاویه‌ای بسیار نامناسب، در یک جوی، چاله یا دست انداز پرپیچ و تاب بیفتد، ممکن است با ترکیدن لاستیک مواجه شویم.

(البته این مورد از ترکیدگی لاستیک، نادرتر از موارد قبلی است و کمتر اتفاق می‌افتد اما با این همه تجربه شخصی من می‌گوید که این مورد را نیز لحاظ کنید!)

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

عکس العمل‌های لازم در صورت ترکیدن لاستیک

اما در صورتی که با ترکیدن لاستیک به هر دلیلی روبرو شدیم، چه عکس العمی می‌تواند کمترین ریسک و آسیب را در پی داشته باشد؟

پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که ترکیدگی لاستیک در صورتی که مربوط به چرخ‌های جلو یا عقب باشد، اوضاع را کمی متفاوت خواهد ساخت. ترکیدن چرخ‌های جلو باعث می‌شود که خودرو بلافاصله به سمت همان لاستیکی که دچار ترکیدگی شده، کشیده شود.

اما ترکیدن یکی از چرخ‌های عقب، میزان کنترل بیشتری برجای می‌گذارد و راننده با راحتی بیشتری قادر به حفظ شرایط موجود خواهد ماند.

گام نخست: آرامش خود را حفظ کنید

نخستین قدم این است که آرامش خود را حفظ نمایید. بدون حفظ آرامش، تصمیمات اشتباهی خواهید گرفت. به خاطر داشته باشید که پس از ترکیدن لاستیک، تنها یک قدم با چرخیدن خودرو به دور خود یا بدتر از آن چپ کردن فاصله دارید؛ به همین دلیل نباید هیچ حرکت اشتباهی از شما سر بزند.

گام دوم: فلاشرهای خودرو را روشن نمایید

بهتر است در همان ابتدای کار فلاشرهای خودرو را روشن نمایید. راننده‌های دیگر باید از وضعیت اورژانسی شما مطلع شده و با احتیاط از کنارتان عبور کنند.

گام سوم: به هیچ وجه بلافاصله ترمز نکنید

بزرگترین اشتباهی که برخی حین ترکیدن لاستیک مرتکب می‌شوند، فشردن بلافاصله پدال ترمز است. ما فکر می‌کنیم که با ترمز کردن، اوضاع را کنترل کرده و موفق به نگه داشتن خودرو می‌شویم. اما در واقع با ترمز کردن چرخی که لاستیک آن ترکیده، به شکل یک نقطه پرتاب عمل کرده و احتمال چپ کردن خودرو را افزایش می‌دهد.

گام چهارم: فرمان را ثابت نگاه داشته و از ناگهانی چرخاندن آن خودداری کنید

اگر با ترکیدن لاستیک خودروی خود روبرو شدید، هرگز فرمان را به یکباره به سمتی نرانده و از چرخاندن آن و تغییر مسیر دادن، خودداری کنید. بلکه فرمان را با هر دو دست گرفته و خودرو را در مسیر مستقیم خود نگه دارید. (این کار دقیقا به همان آرامشی که در ابتدا گفتیم، نیاز دارد.)

در صورت ترکیدن لاستیک خودرو چه کنیم؟
در صورت ترکیدن لاستیک خودرو، فرمان را محکم نگاه داشته و کنترل را به دست بگیرید.

گام پنجم: به گاز دادن خود ادامه بدهید

تصور اشتباه و رایجی وجود دارد که پس از ترکیدن لاستیک، باید پدال گاز را رها کرد. در حالی که شما باید سرعت خودرو با گاز دادن حفظ کرده و سپس آرام آرام از سرعت خود بکاهید. کارشناسان توصیه می کنند که به محض روبرو شدن با ترکیدگی لاستیک، کروز کنترل را غیرفعال سازید.

گام ششم: زمانی که موفق به کاهش سرعت شدید، رفته رفته به توقف کامل برسید، تا کمک رسانی به شما انجام پذیرد.

پیشگیری از ترکیدن لاستیک

برای پیشگیری از ترکیدن لاستیک به خاطر داشته باشید که به صورت دوره‌ای تایرهای خود را مورد بازرسی قرار دهید. هرگونه آسیب دیدگی، به ویژه برآمدگی را به عنوان یک زنگ خطر و هشدار در نظر داشته باشید. فصول گرم سال باعث می شود ریسک این اتفاق بالا رود. گرم شدن لاستیک‌ها یا داغ شدن آسفالت خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، اوضاع را پرریسک‌تر می‌سازد. کم باد بودن تایرها نیز به وضعیت دامن می‌زند. به همین دلیل همیشه نسبت به تنظیم باد تایرهای خودرو حساس باشید.

ترکیدن لاستیک خودرو
برای پیشگیری از ترکیدن لاستیک خودرو، باد تایرها را به طور منظم چک کنید

اگر می‌خواهید در وضعیت بغرنج ترکیدن لاستیک، حین رانندگی قرار نگیرید، حتما توصیه‌های فوق را جدی بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − سه =