بالانس چرخ خودرو به چه معناست و چگونه انجام می‌شود؟

0

درگیری‎های ما با چرخ‌ها و تایرهای خودرو تمامی ندارد! حتما برایتان پیش آمده که حین رانندگی، احساس لرزش در بدنه خودرو داشته باشید. این معمولا چندان نگران کننده نیست؛ فقط باید گفت که احتمالا اتومبیل شما به بالانس چرخ خودرو نیاز دارد و یا مشکلاتی در سیستم تعلیق آن ایجاد شده است.

عدم بالانس بودن چرخ‌های خودرو

بالانس چرخ خودرو به این معناست که آن‌ها در توازن قرار داشته باشند. یک شخص حرفه‌ای شاید بتواند با صاف کردن فرمان و نگاه کردن در امتداد خودرو، متوجه عدم توازن چرخ‌ها شود. بالانس نبودن هر یک از چرخ‌های خودرو، رانندگی شما را تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر این که موجب لرزش‌های ناخوشایندی می‌شود، ممکن است ریسک تصادفات را نیز بالا ببرد.

در صورتی که چرخ‌های جلوی خودروی شما بالانس نباشد، یا این عدم توازن به چرخ‌های عقب مربوط باشد؛ مقداری تفاوت در لرزش خواهیم داشت.

عدم بالانس چرخ‌های جلو، باعث می‌شود که در سرعت حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت؛ لرزش را احساس کنید. اما عدم بالانس چرخ‌های عقب خودرو، در سرعت‌های بالاتر خود را نشان می‌دهد. (سرعتی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلومتر که البته به سبک رانندگی‌تان نیز بستگی دارد.)

بالانس چرخ خودرو چطور انجام می شود؟
چه عواملی بالانس چرخ خودرو را بر هم می زند؟

علت نامتوازن شدن چرخ‌های خودرو

به دلایل مختلفی بالانسی چرخ‌های خودرو به هم می‌خورد. این دلایل از جمله عدم میزان فرمان، مشکلات جلوبندی و افتادن در دست اندازهای خیابان‌ها هستند.

به علاوه تایرهای غیراستاندارد و سبک رانندگی غلط نیز چنین چیزی را ایجاد خواهد کرد.

کارواش نانو بخار در محل

کارواش نانو بخار در محل

  • شستشوی بدنه و سطوح خارجی
  • شستشوی سطوح داخلی با استفاده از بخار خشک
  • روتولوکس انواع خودرو شامل روشویی، جاروبرقی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب، شستشوی کفپوش و واکس داشبورد و لاستیک می‌باشد.
دریافت این خدمت از استادکار

بالانس چرخ خودرو چطور انجام می‌شود؟

اما پس از آن که متوجه بالانس نبودن چرخ‌های خودروی خود گشتید، طبیعی ست که باید برای رفع آن اقدام نمایید.

بالانس چرخ‌های خودرو در دو فرم جدا شده و درجا انجام می‌شود.

بالانس چرخ خودرو به صورت جدا

در بالانس چرخ‌های خودرو به صورت جدا شده، چرخ خودرو که دچار عدم توازن شده است؛ جدا شده و روی دستگاه خودکار بالانس قرار می‌گیرد. این دستگاه که در حال چرخش است، نقاط مشکل دار چرخ را پیدا کرده و آن‌ها را رفع می‌سازد.

روش های بالانس چرخ خودرو
بالانس چرخ خودرو به صورت جدا

بالانس چرخ خودرو به صورت درجا

بالانس چرخ خودرو به صورت درجا که به وسیله دستگاه بالانس درجا صورت می‌گیرد، یک عیب بزرگ را با خود همراه دارد.

در این شکل، در صورتی که سیستم تعلیق خودرو یا سیبک‌ها دچار مشکلاتی باشند، مشخص نشده و با بالانس کلی، چنین مشکلاتی پنهان می‌ماند. اما با باز کردن و بالانس جداگانه چرخ‌ها، اگر همچنان لرزش باقی بماند، به سراغ مشکلات بعدی یعنی سیستم تعلیق خواهیم رفت.

نکته: بعضا به صاحبان خودروها پیشنهاد می‌شود که هر از گاهی نسبت به جا به جا کردن ضربدری چرخ‌های خودروی خود اقدام کنند. این عمل می‌تواند خارج شدن از بالانس چرخ‌ها را به تعویق بیندازد، اما به طور کامل و به صورت قطعی کفایت نخواهد کرد.

بالانس چرخ خودرو چطور انجام می شود؟
بالانس درجای چرخ خودرو و معایبی که می تواند داشته باشد

در صورتی که لرزش‌های خودرو قطع نشد، چه کنیم؟

در صورتی که لرزش‌های خودرو، پس از بالانس کردن چرخ‌ها، مرتفع نگردید؛ باید گفت که احتمالا چرخ‌ها به شکلی کج شده‌اند که بالانس کردن کفایت نمی‌کند.

عدم بالانس بودن چرخ خودرو چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

به جز لرزش فرمان و خودرو، بالانس نبودن چرخ‌ها مشکلات دیگری نیز به بار خواهد آورد. از جمله آن‌ها عبارتند از:

دیرتر عمل کردن ترمز

بالانس نبودن چرخ‌ها، موجب می‌شود که حین ترمز گرفتن، بخشی از نیروی ایستایی صرف کنترل آن چرخ گردد. به همین دلیل ترمز دیرتر عمل کرده و در سطح انتظار ظاهر نمی‌شود.

لاستیک سایی

یکی از عواملی که موجب لاستیک سایی می‌شود، همین بالانس نبودن چرخ‌های خودرو است. عدم توازن، توزیع وزن بدنه را نیز نامتقارن ساخته و لاستیک سایی زودهنگام به وجود می‌آورد. حتی ممکن است این به بالا بردن ریسک ترکیدن لاستیک ماشین نیز دامن بزند.

خدمات کارواش سبز روشویی و توشویی ماشین های سواری و شاسی بلند در منزل و محل کار

کارواش سبز در محل

  • شستشوی انواع خودروهای شاسی بلند
  • شستشوی انواع خودروهای سواری
  • توشویی و روشویی انواع خودرو
  • واکس و پولیش داشبورد و لاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

ریسک بالاتر سرخوردن در مسیرهای لغزنده

در مسیرهای لغزنده و به خصوص پیچ‌ها، ریسک بالاتری را تحمل خواهید کرد. بدیهی ست چرخی که دارای بالانس لازم نیست، نمی‌تواند چسبندگی و اصطکاک لازم را با سطح آسفالت ایجاد کرده و به راحتی سر می‌خورد.

بالا رفتن مصرف سوخت

بالانس نبودن چرخ‌های خودرو، موجب می‌گردد تا در موتور اتلاف انرژی داشته باشیم و برای رسیدن به حد نیاز، مصرف سوخت بالا رود. به همین دلیل یکی از متغیرها در تابع میزان مصرف سوخت اتومبیل‌ها، توازن و بالانس بودن تایرها است.

بالانس چرخ خودرو چیست و چطور انجام می شود؟
بالانس کردن دوره ای چرخ های خودرو، از مشکلات بعدی جلوگیری به عمل می آورد

بالانس کردن چرخ‌ها به صورت دوره ای

برای افزایش طول عمر تایرها و سلامت نگه داشتن کلی اتومبیل خود، لازم است که نسبت به بالانس کردن چرخ‌های خودرو به صورت دوره‌ای، اقدام نمایید.

نیازی نیست که حتما منتظر لرزش‌های هشدار دهنده مانده و سپس برای بالانس چرخ خودرو اقدام کنید. بلکه شما می‌توانید هر از گاهی در دفعاتی که برای چک کردن میزان باد تایرها مراجعه می‌کنید، در خصوص بالانس بودن چرخ‌ها نیز، از کارشناس سوال نمایید. با این عمل پیشگیرانه، به احتمال زیاد هرگز آن لرزش‌های ناخوشایند را تجربه نخواهید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =