راهنمای سرویس سیستم گازسوز خودرو

1

مدت‌هاست که بسیاری از افراد به دلیل هزینه‌ و آلودگی کمتر سیستم‌های گاز سوز خودرو، به خودروهای گازسوز روی آورده‌اند. این نوع از سیستم‌ها دارای فواید و مزیت‌هایی در زمینه حمل و نقل هستند که قبل از بیان نکات مربوط به سرویس سیستم گازسوز بهتر است شما را با آن‌ها آشنا نماییم. همچنین در این مطلب شما با سرویس سیستم گازسوز پراید و سمند نیز آشناخواهید شد. با استادکار همراه باشید.

از سرویس سیستم گازسوز چه می‌دانید؟

سیستم‌های گازسوز امروز بر روی خودروهای مختلفی نصب می‌شوند تا افراد بتوانند از امکانات آن بهره‌مند گشته و از سوخت سالم‌تری استفاده کنند. اما آیا این تمام مزیت‌های سیستم گازسوز است؟

برخی از افراد برای استفاده از مزیت های سیستم گازسوز، خودروهای خود را دوگانه سوز می کنند که می بایست برای بهره گیری از عملکرد مناسب نسبت به سرویس آن‌ها اقدام نمایند.
برخی از افراد برای استفاده از مزیت های سیستم گازسوز، خودروهای خود را دوگانه سوز می کنند که می بایست برای بهره گیری از عملکرد مناسب نسبت به سرویس آن‌ها اقدام نمایند.

مزیت‌های استفاده از گاز در وسایل نقلیه چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، سیستم‌های گازسوز دارای مزیت‌ها و فوایدی قابل توجهی هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • استفاده از گاز و سیستم‌های گازی در وسایل نقلیه به لحاظ اقتصادی به صرفه است.
  • استفاده از این گازها نسبت به سوخت‌های دیگر، امنیت و ایمنی بیشتری را به همراه دارد.
  • استفاده از گاز سبب کاهش میزان آلاینده‌ها شده و به همین سبب آلودگی محیط زیست را نیز کاهش می‌دهد.
  • استفاده از گاز و سیستم گازی باعث کم شدن میزان تولید گازهای مضر گلخانه‌ای می‌شود.

بیشتر بدانید هواگیری رادیاتور ماشین چگونه انجام می شود؟

برای آنکه بتوانید عملکردی صحیح و کامل از خودرو گازسوز شاهد باشید، باید در زمان مناسب نسبت به سرویس این سیستم اقدام نمایید.
برای آنکه بتوانید عملکردی صحیح و کامل از خودرو گازسوز شاهد باشید، باید در زمان مناسب نسبت به سرویس این سیستم اقدام نمایید.

چه هنگامی باید نسبت به سرویس سیستم گازسوز اقدام نماییم؟

هرگونه اختلالی در سیستم گازسوز زنگ هشداری برای سرویس این سیستم است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • تغییر وضعیت از گاز به بنزین و یا برعکس
  • نوسان در دور آرام موتور
  • خاموش شدن خودرو در دنده خلاص حین حرکت
  • عدم کارکرد صحیح دور موتور، حرکت نکردن موتور با گاز
  • بالا بودن دور آرام موتور خودرو
  • شارژ نشدن مخزن گاز
  • بروز خطا
  • کامل پر نشدن مخزن گاز
  • ثابت ماندن ولتاژ سنسور اکسیژن
  • نشتی گاز داخل کابین خودرو
  • تغییر نمایشگر فشار گاز با تغییر دور موتور
  • روشن نشدن چراغ‌های LED مربوط به گاز CNG
  • سوت کشیدن رگلاتور

با توجه به نکات فوق، حتما می‌دانید که سرویس سیستم گازسوز برای بهره‌گیری از عملکردی فوق العاده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین قصد داریم به سراغ خودروی پراید رفته و راهنمای سرویس سیستم گازسوز پراید را در اختیارتان قرار دهیم. در ادامه شما با مشکلات مربوط به تجهیزات گازی سیستم گازسوز پراید آشنا شده و می‌توانید با دید بیشتری نسبت به سرویس سیستم گازسوز این خودرو اقدام نمایید.

بیشتر بدانید اکتان و مکمل سوخت خودرو‌

سرویس سیستم گازسوز پراید
یکی از خودروهایی که می تواند از سیستم دوگانه سوز استفاده نماید، خودرو پراید است که البته رسیدگی به این سیستم می تواند مشکلات مختلفی را به وجود آورد.

سرویس سیستم گازسوز پراید

همان‌طور که می‌دانید، مشکلات رایجی ممکن است در ارتباط با سیستم گازسوز خودرو پراید رخ دهد. به همین دلیل خوب است با آن‌ها آشنا شده و روش رفع و تعمیر آن‌ها را نیز فراگیرید.

  • اتومبیل قادر به فعالیت با سیستم گازسوز نیست

در این صورت ممکن است که سیستم گازسوز در تشخیص بخش میل لنگ و فرستنده‌های سیگنال های مرتبط با حسگر دور موتور دچار مشکل شده باشد. برای رفع این عیب و سرویس سیستم گازسوز لازم است کانوکتورها و بخش ECU را مورد بررسی قرار داده و از سلامت سیستم اطمینان حاصل کنید.
– وقتی سیستم اتومبیل از بنزین سوز به گازسوز تغییر می یابد، موتور خودرو واکنش‌های شدیدی را نشان می‌دهد
این اتفاق ممکن است به دلیل یکپارچه یا یکدست شدن سیستم امولاتور با سیستم ECU پدید آمده باشد. لذا در سرویس سیستم گازسوز لازم است کیفیت و کارایی عملکرد سیستم و اجزای مختلف آن به واسطه دستگاه تست کننده یا ابزاری مثل رایانه مورد بررسی قرار بگیرد و درصورت وجود نقص یا ایراد جدی در آن، ECU بار دیگر برنامه ریزی شده و یا به تعویض آن مبادرت شود.

  • تغییرات سیستم گازسوز با دورهای آرام موتور

وجود این اختلال ممکن است با وجود ایراد و نقص در تنظیمات ECU مرتبط باشد که لازم است ابتدا از قفل نبودن برنامه پیش فرض عملگر مربوطه، اطمینان حاصل کنید. سپس می‌بایست حرکت آن را محدود کرده و در آخر نیز مطابق دستورات لازم، میکسر را نصب کنید.
دلیل دیگری که سبب پدید آمدن این نقص می‌شود، این است که سیستم میکسر به شکل صحیح تعبیه نشده و به همین جهت هوا به درستی به این سیستم وارد نمی‌شود. در اینجا باید میکسر را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید و اگر در نصب و تعبیه آن ایرادی وجود داشت، با استناد به دستورالعمل‌های موجود، به نصب مجدد آن بپردازید.

سرویس سیستم گازسوز سمند

برای آنکه خودروی سمند به یک سیستم گازسوز تبدیل شود، از قطعات مختلفی استفاده می‌شود. کیت‌هایی که در این سیستم نصب می‌شوند، کیت انژکتوری Landi-Renzo OMEGAS، کیت انژکتوری OMVL SAM04، کیت انژکتوری Landi-Renzo LC02 و کیت انژکتوری Siemens است.

  • اختلال در ریل سوخت

ریل سوختی در خودرو سمند استفاده می‌شود که می‌تواند خودروهای سمند را به خودرویی دوگانه سوز تبدیل نمایند. اختلال در این انژکتور گاز می‌تواند در عملکرد سمند گازسوز مشکل ایجاد کند.

  • اختلال در ادونسر

قطعه‌ای به نام ادونسر در سمند قرار داده می‌شود تا زاویه جرقه مناسبی را برای احتراق گاز به وجود آورد. چنانچه ادونسر به خوبی تنظم نشود، جرقه به درستی صورت نمی‌گیرد و راننده نمی‌تواند از سیستم گازسوز این خودرو استفاده نماید.

با مشاهده اختلال در هر یک از کیت‌های فوق و همچنین اختلال در عملکرد خودرو با سیستم گازسوز، می‌بایست در اسرع وقت به تعمیرگاه‌های مجاز به منظور سرویس سیستم گازسوز خودرو سمند مراجعه نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، سیستم‌های گازسوز، از جمله سیستم‌های محبوب و ارزان‌تری نسبت به سوخت‌های بنزینی هستند، اما وجود اختلال در این سیستم می‌تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. لذا همواره می‌بایست در استفاده از خودروهای گازسوز دقت نمود و در صورت بروز مشکل، فورا نسبت به سرویس سیستم گازسوز در تعمیرگاه‌های مجاز اقدام نمایید.

1 نظر
  1. مهندس میرزایی می گوید

    مطلب خیلی خوب و با کیفیت بود، گرچه موارد مختلف زیادی رو میشه با شرکت در
    کلاس های تعمیر ماشین های گازسوز یاد گرفت، اما مطالبی مثل این برای علاقه مندان می تواند بسیار کار راه انداز باشد.
    در این دوره‌ها موارد زیر آموزش داده می شود:

    بکارگیری سیستم های گاز سوز و قطعات آن ها
    عیب یابی و رفع عیب سیستم های سوخت رسانی گاز طبیعی CNG
    پیاده و سوار کردن قطعات و اجزای سیستم
    تست و عیب یابی نهایی مدار سیستم سوخت رسانی گازی
    سرویس های اولیه و دوره ای و آموزش تعمیر CNG

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =