پنج ایراد رایج جلوبندی ماشین؛ عیب یابی سیستم تعلیق خودرو

2

جلوبندی ماشین ، سیستم تعلیق ، فنربندی و… همه این اصطلاحات به سیستم دفع ضربات حاصل از حرکت خودرو در جاده های مختلف گفته می شود. این سیستم مستقیماً با راحتی (سواری) و قابلیت هدایت خودرو (هندلینگ) در ارتباط است. بدیهی است هرگونه خرابی و وجود عیب در این سیستم هر دو مقوله سواری و هندلینگ را تحت تاثیر قرار داده و کاهش می دهد. در این مقاله با پنج ایراد رایج جلوبندی و فنربندی و به طور کلی سیستم تعلیق خودرو آشنا خواهیم شد.

عیب یابی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

عیب یابی دقیق سیستم تعلیق و فنربندی خودرو امری مشکل است. با این وجود که به راحتی می توان متوجه وجود عیب در فنربندی و جلوبندی ماشین شد ولی پیدا کردن ریشه و علت عیوب بحثی جداگانه است. کمک فنر خراب، میل استرات ها، فنرها، سگدست ها و دیگر اتصالات می توانند معیوب شده و خودرو شما را برای رانندگی خطرناک کنند.
مطمئن باشید پوسیدگی و شکستگی با بی توجهی شما بدتر خواهند شد. پس همیشه به محض این که صدای مشکوکی از خودرو شنیده شد به دنبال رفع عیب باشید.
در مورد عیب یابی خودرو از روی صداها قبلاً در مقاله «۱۶ صدای خودرو که نباید نادیده گرفته شوند؛ عیب یابی خودرو از روی صدا» پرداخته ایم.

در موارد نادر ممکن است تصادفی با آسیب کم برای شما اتفاق بیافتد

حتی یک تصادف بسیار آهسته اثری دومینو وار بر روی خودرو سواری یا وانت شما خواهد گذاشت. به عبارت دیگر حتی یک تصادف کوچک در نقاط شکست گلگیر خودرو شما می تواند منجر به آسیب به سیستم فنربندی و جلوبندی ماشین شما شود.

مطمئناً با چنین تصادفی مجموعه فنر خودرو از جای خود کنده نمی شود ولی نشانه های واضحی که در آینده خودرو شما حتماً نیازمند یک یدک کش (امداد خودرو) می شود از خود بروز خواهد داد که نمی توان دیگر از آن چشم پوشی کرد.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

در ادامه با رایج ترین ایرادات جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو خصوصاً بعد از تصادف آشنا خواهیم شد

۱- یکدست کشیدن خودرو هنگام حرکت

یکدست کشیدن خودرو به سمت چپ و یا راست رایج ترین ایراد سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین است. همچنین عیب یابی دقیق این مشکل بدون کمک یک متخصص سخت ترین مورد است. زوایای کمبر، کستر و تواین تایرها (فرمان) باید تنظیم شوند. تنظیم بی دقت فرمان باعث سایش تایر در یک طرف، یکدست کشیدن اعصاب خرد کن، جنگ همیشگی با فرمان و حتی کاهش قابلیت پیمایش خودرو (بالا رفتن مصرف) خواهد شد.

یکدست کشیدن خودرو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد:

  • تنظیم باد تایر نامساوی
  • سائیدگی نامتقارن لاستیک
  • تنظیم فرمان بی دقت
  • سگدست های معیوب و یا شانه ای معیوب فرمان
  • کالیپر ترمز (در یک طرف) جام کرده است
سیستم تعلیق
کم بودن باد تایر معمول ترین دلیل به اصطلاح یکدست کشیدن ماشین می باشد که به راحتی قابل برطرف کردن است.

اگر داخل یک چاله و یا یک دست انداز بزرگ بیافتید تنظیم فرمان شما بهم می ریزد. تغییر در تنظیم فرمان یک دفعه و ناگهانی صورت نمی گیرد بلکه یکی از اجزا مثل فنر، کمک فنر، یا سگدست ها ممکن است دچار آسیب یا شکستگی شده باشند.

برای آشنایی با انواع عوامل لاستیک سایی در خودرو مقاله «علت لاستیک سایی در خودرو؛ چگونه مانع از لاستیک سابی شویم» را مطالعه کنید.

ممکن است ایراد فقط مربوط به تایر باشد

برخی اوقات ایراد به سادگی با تنظیم باد تایر کم باد و یا پرباد و یا حتی جابه جا کردن تایرها برطرف می شود.
در برخی موارد نیز ممکن است با تعویض قطعات کلیدی جلوبندی ماشین و با صرف وقت زیاد در تعمیرگاه مشکل برطرف شود.
به هر حال نادیده گرفتن عیوب فقط خرابی را حاد تر می کند. عیوب خود به خود برطرف نخواهند شد!

سیستم تعلیق
کوچک ترین تصادف نیز می تواند منجر به ایجاد نشتی در کمک فنرها شود در نتیجه همیشه بعد از وقوع تصادف آن ها را بررسی کنید.

۲- احساس کردن تک تک دست اندازهای جاده

سواری خشک نشانه مشخص خرابی و فرارسیدن زمان تعویض کمک فنرها و یا دیگر قسمت های سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین است. اگر با هر دست انداز خودرو پرش می کند نشانه وجود عیب در فنربندی خودرو است که هرچه زودتر باید به آن رسیدگی شود.

تست پرش خودرو

وقتی خودرو را پارک کرده اید تمامی وزن خود را بر روی قسمت جلو خودرو بیاندازید و سپس رها کنید و میزان حرکت آن را بررسی کنید. اگر سه بار یا بیش تر پرش کرد، کمک فنر ها و یا بازوهای استرات معیوب شده و نیاز به تعویض دارند.

کمک فنر های معیوب نشانه مشکلات بزرگ هستند

کمک فنرها از انتقال شوک ناگهانی به اتاق خودرو جلوگیری می کنند؛ در نتیجه وقتی در هنگام حرکت ضربه احساس می شود کمک فنرها دارای اشکال هستند.
همچنین وظیفه دیگر کمک فنر نگه داشتن تایر بر روی جاده است. وقتی این کار را به خوبی انجام ندهند خودرو نیز روی هر دست اندازی می پرد.
داخل کمک فنر پر از روغنی است که وظیفه دفع پرش ها را برعهده دارد.
عملکرد این عضو حیاتی با نشت پیدا کردن به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و به آرامی خاصیت خود را از دست می دهد.

سیستم تعلیق
رندر کامپیوتری سیستم فنربندی شمشی یا برگی که بیش تر در خودروهای باری، وانت و شاسی بلند استفاده می شود.

روی فنرهای شمشی معیوب به هیچ عنوان حساب نکنید

عیب و ایراد فنربندی خودروهای دارای فنرهای شمشی (برگی) را می توان از طریق خوابیدن خودرو در سمت عقب متوجه شد. چرا که معمولاً این نوع فنربندی در خودروهای باری استفاده می شود و قسمت عقب این خودروها برای تحمل بار اضافه کمی متمایل به سمت بالا تنظیم می شوند.

۳- ارتفاع پایین تر یک طرف خودرو

اگر در یک سطح صاف یک طرف خودرو پایین تر از دیگری است فنرهای خودرو شما معیوب هستند.
احتمالاً در دست اندازها متوجه صداهای ناهنجار فنر خراب خود شده اید و یا متوجه سخت پیچیدن خودرو شده اید چرا که فنر معیوب تحمل وزن خودرو را ندارد.

کمک فنر ها نیز می توانند عامل دیگر این مشکل باشند. کمک فنری که بیش از اندازه جمع می شود فنر را تحت فشار بیش تری قرار می دهد؛ در نتیجه پایین تر از حد معمول قرار می گیرد.
کمک فنر معیوب به صورت مستقیم روی ارتفاع خودرو تاثیر نمی گذارد ولی در جاده های ناهموار باعث عملکرد ضعیف سیستم تعلیق خودرو می شود.

سیستم تعلیق
چنین تصادفاتی لزوماً منجر به وارد شدن آسیب به فنربندی ماشین نمی شوند.

فنرها را به وسیله اعمال فشار بر روی صندوق عقب امتحان کنید

این روش آسان ترین روش تست فنرها است. بر روی صندوق عقب خودرو فشار آورده، رها کنید و به صدای سیستم تعلیق توجه کنید. اگر صدای به اصطلاح قیژقیژ شنیده شد مطمئناً در کمک فنرها، فنرها، بوش ها و دیگر قسمت های مرتبط مشکل وجود دارد.
کوچک ترین تفاوت ارتفاع در دو طرف خودرو می تواند نشانه وجود نشتی یا خرابی در فنرها و یا کمک فنرها باشد.

۴- کله زدن، خم شدن و یا انحراف ماشین با هرگونه حرکت آنی (تکانه)

در صورت مشاهده مشکلات زیر کمک فنرها یا بازوهای استرات خودرو شما نیاز به تعویض دارند:

  • با ترمزگیری خودرو به اصطلاح کله می زند (به سمت جلو شیرجه می زند)
  • در هنگام پیچیدن خودرو منحرف می شود (به این طرف و آن طرف)
  • در هنگام شتابگیری خودرو به اصطلاح چمباتمه می زند (به سمت عقب)

توجه داشته باشید که هر خودرویی با سیستم تعلیق و جلوبندی کاملاً سالم با رانندگی خشن دچار حالت های فوق خواهد شد. اما در اینجا در مورد رانندگی روزمره و آرام صحبت می کنیم.

۵- حرکت سخت فرمان خودرو

اگر متوجه سخت پیچیدن فرمان خصوصاً در هنگام حرکت با سرعت پایین شده اید به احتمال قوی سیستم تعلیق یا فنربندی دچار مشکل است. گاهی اوقات در هنگام چرخاندن و یا بعد از حرکت با غربیلک فرمان که به یک طرف پیچیده شده متوجه لغزش در آن می شویم.

قسمت های مختلف سیستم هیدرولیک فرمان می توانند مسئول پیش آمدن چنین اشکالاتی باشند:

  • کمبود روغن فرمان هیدرولیک
  • پارگی یا خرابی تسمه فرمان هیدرولیک
  • نشتی در دنده شانه ای فرمان
  • بوش های خراب سگدست ها
سیستم تعلیق
در چنین تصادفی انتظار بدون آسیب ماندن سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو را نداشته باشید!

نتیجه گیری نهایی

  • از آنجایی که جلوبندی ماشین ، سیستم تعلیق ، فنربندی خودرو مستقیماً با راحتی (سواری) و قابلیت هدایت خودرو (هندلینگ) در ارتباط است؛ همیشه بهتر است سلامت قسمت های مختلف آن بررسی شود و اگر کوچک ترین مشکلی در هر کدام از این قسمت ها دیده شد فوراً نسبت به رفع آن ها توسط یک مکانیک باتجربه اقدام نمود.
  • بهتر است هر راننده با نشانه های خرابی جلوبندی ماشین (که در بالا گفته شد) آشنا شود تا در صورت وقوع هرکدام برای جلوگیری از تصادف و یا تحمیل شدن مخارج بسیار و معطلی در تعمیرگاه ها و جاده ها نسبت به رفع آن عیب اقدام کند.
  • کوچک ترین تصادف نیز می تواند منجر به ایجاد نشتی در کمک فنرها شود در نتیجه همیشه بعد از وقوع تصادف آن ها را بررسی کنید.
  • منبع: sturtevantauto

2 نظرات
  1. عباس محمدی می گوید

    سلام
    صبحت بخیر
    پیشاپیش عید نوروز رو بهت تبریک میگم
    خدمت داداش گلم عرض کنم مطالبت عالی هستند.
    این نشان از تخصص و تجربه ی بالای شما دارد.
    امیدوارم در تمامی عرصه های زندگی همیشه درخشان باشید.

  2. مهدی می گوید

    سلام.علت اینکه در سیستم تعلیق جلو کامیونهای جدیدزیرفنرسمت راننده یک تشک حدوداپنج سانتی گزاشتن چیه?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 9 =