کدام خودروها مشمول معاینه فنی می شوند و نمی شوند!

0

معاینه فنی خودرو یکی از ترکیب های بسیار آشنا برای مردم به خصوص در شهرهای بزرگ است. اگر شما هم می خواهید بدانید که آیا خودروی شما مشمول معاینه فنی می شود یا خیر این مقاله را از دست ندهید. با استادکار اپلیکیشن خدمات ساختمانی همراه باشید .

شرایط معاینه فنی خودرو

در معاینه فنی خودرو علاوه بر وضعیت ظاهری و شیشه‌های خودرو، آزمون های آلاینده ها، چراغ های جلو، سنجش هم راستایی چرخ ها، کارایی کمک فنرها، کارایی سیستم ترمز، سنجش وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی و بازدید زیربندی انجام می شود. چنانچه خودرو در یک یا چند مرحله از آزمون های این مراکز به دلیل نقص فنی رد شود، رفع عیب یا عیوب خودرو در تعمیرگاه های معتبر به درخواست مالک انجام می شود و در صورت رفع نواقص فنی پس از مراجعه مجدد برچسب معاینه فنی خودرو صادر می شود.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

در سالهای اخیر و با افزایش سرسام‌ آور تعداد خودروهای بنزینی در اغلب شهرهای ایران، دریافت معاینه فنی یکی از الزامات اساسی برای صدور مجوز عبور و مرور خودروها شده است. در حال حاضر در اغلب شهرهای ایران خودروهایی که برچسب معاینه فنی نداشته باشند، جریمه و ضبط می شوند.

در کلانشهرهای بزرگ از سال ۹۷ پلیس راهنمایی و رانندگی وجود برچسب معاینه فنی خود را به کمک دوربین های مداربسته کنترل می کند. مطابق قانون خودروهای فاقد معاینه فنی، به ازای هر روز تردد بدون مجوز ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. این جریمه یعنی خودروی فاقد معاینه فنی معتبر بعد از ۲۰ روز تردد در سطح شهر و عبور جریمه آن از یک میلیون تومان توسط پلیس متوقف و روانه پارکینگ خواهد شد.

چه خودروهایی مشمول دریافت معاینه فنی هستند؟

این پرسش، یکی از مهمترین پرسشها درباره معاینه فنی به شمار می رود. ناگفته پیداست که معاینه فنی خودرو به سال تولید آن یعنی سن معاینه فنی خودرو بستگی دارد؛ به بیان دیگر کف سال ساخت خودروهایی که مشمول دریافت معاینه فنی هستند هر سال تغییر می کند.

قانون معاینه فنی سال ۹۸

در مورد قانون معاینه فنی سال ۹۸ ستاد معاینه فنی ابتدای سال جاری اعلام کرد از سال ۹۸ تمامی خودرو‌های داخلی تولید سال ۹۳ و ما قبل این سال و خودرو‌های وارداتی ۲۰۱۴ و ماقبل این سال و همچنین خودرو‌های عمومی ۹۶ و ماقبل این سال مشمول معاینه فنی هستند.

استعلام معاینه فنی خودرو

به منظور استعلام معاینه فنی خودرو به سایت symfa.ir مراجعه کنید. برای این منظور کافی است شماره Vin خودرو را وارد کنید تا نتیجه استعلام، نمایش داده شود.

اطلاع از صف مراکز معاینه فنی خودرو

برای اطلاع از زمان انتظار در صف مراکز مختلف معاینه فنی خودرو در تهران کافی است عدد یک را به سامانه ۲۰۰۰۱۱۲ ارسال کنید.

نوبت دهی مراکز معاینه فنی خودرو

برای دریافت نوبت اینترنتی کافی است به سایت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در آدرس inspection.tehran.ir  مراجعه کنید.

مراحل اخذ معاینه فنی

  1. پذیرش خودرو

در زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی تصویر پلاک خودرو توسط دوربین پلاک خوان دریافت و اطلاعات کارت خودرو از ناجا استعلام می ‌شود. همچنین اطلاعات فرد مراجعه‌ کننده در سامانه ثبت می‌ شود.

  1. بررسی ظاهری خودرو

پس از ثبت اطلاعات، خودرو از نظر ظاهری بررسی می ‌شود. این بررسی ها شامل بررسی کامل شیشه‌ ها و آینه‌ ها، چراغ‌ ها، وضعیت لاستیک ‌ها، کمربند ایمنی و بوق، بررسی دود خروجی از اگزوز خودرو، نداشتن روغن سوزی و استاندارد بودن ظاهر خودرو خواهند بود.

  1. تست آلایندگی خودرو

در این مرحله گازهای آلاینده خروجی از اگزوز اندازه گیری می ‌شوند. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام انجام می ‌شود.

  1. تست چراغ های جلو

شدت نور چراغ‌ های جلو و میزان انحراف نور آن ها بررسی می شود.

  1. تست لغزش جانبی

میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ‌ های هر یک از محورهای خودرو مشخص می ‌شود. این تست نشان می ‌دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر است.

  1. تست کمک فنر

کمک فنرها از ارکان هر خودرو هستند. در این بخش میزان سلامت آن ها از هر نظر بررسی می شود. تعمیر کمک فنر خودرو چه زمانی انجام می شود ؟

  1. تست ترمزها

در این بخش حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو به کمک دستگاه های مخصوص اندازه گیری می شود.

  1. تست سیستم تعلیق

دستگاهی که در این بخش قرار دارد قطعه‌ های جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار می ‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ ها مشخص شود.

  1. صدور گواهی

در صورت پذیرفته شدن خودرو در تمامی مراحل فوق، گواهی معاینه فنی به همراه برچسب معاینه فنی با اعتبار یک ساله برای آن خودرو صادر می شود. در صورتی که در هرکدام از مراحل ۹ گانه نقصی مشاهده شود، این نقص در برگه ای که در اختیار مراجعه کننده قرار می گیرد به وی اعلام می شود. خودروهایی که به هر دلیلی در آزمون معاینه فنی رد می ‌شوند، در صورت رفع عیب تا ۱۵ روز، می ‌توانند مجدد به همان مرکز معاینه فنی مراجعه و بدون نوبت وارد بخش آزمون مجدد شوند.

هزینه دریافت برگه معاینه فنی خودرو چقدر است؟

در ابتدای سال جاری نرخ معاینه فنی خودروها از ۲۲ هزار تومان به ۳۷ هزار تومان رسید. این نرخ برای خودروهای سنگین ۵۷ هزار تومان در نظر گرفته شده است. بررسی مخزن CNG خودروهای دوگانه سوز ۲۲ هزار تومان هزینه دارد. برای بازدید مجدد تا فاصله ۱۵ روز از نوبت اول بررسی و بازدید مخزن CNG مبلغ ۸ هزار تومان دریافت می‌ شود.

آیا تاکنون برای معاینه فنی خودروی خود اقدام کرده و مراحل بالا را پیموده اید؟ با ما از تجربه خود بگویید.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 14 =