تفاوت سانروف و پاناروما در چیست؟

0

برای بسیاری از افراد واژه‌ی سانروف (Sunroof)، واژه‌ای غریب نیست و به احتمال زیاد شما تا به حال با این واژه در حوزه‌ی خودرو مواجه شده‌اید. اما دیگر واژه‌ای که در این حوزه وجود دارد و به سانروف و کاربرد آن شباهت دارد، پاناروما (Panoramic Sunroof) می‌باشد. در این نوشتار ابتدا هر یک از این دو واژه را به اختصار توضیح می‌دهیم و سپس تفاوت سانروف و پاناروما و ویژگی‌های هر کدام را خواهیم گفت. در این میان با واژه‌ای دیگر به نام مونروف (Moonroof) نیز آشنا خواهید شد. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

سقف سانروف چیست؟

سانروف، دریچه‌ای است که روی سقف و بالای سر سرنشینان قرار گرفته و می‌تواند به دو صورت دستی یا برقی باشد. همانطور که گفته شد افراد زیادی با این فناوری آشنا هستند؛ علت آن قدیمی بودن این نوع از فناوری است که با سفری به موزه‌های اتومبیل می‌توانید در خودروهای قدیمی نیز آن را ببینید.

اگر در خودرویی با سانروف بنشینید قادر هستید که آن را به طور کامل باز کنید و در این حالت این قسمت از سقف یا بالای سقف خودرو قرار گرفته یا در فاصله‌ی بین سقف و موکتی آن جای می‌گیرد. به طور کلی هدف از قرار دادن سانروف، ورود هوای تازه و باز شدن دریچه‌ای رو به آسمان است.

گفتنی است که جنس سقف‌های سانروف می‌تواند فلزی و حتی کاملاً تیره باشد، به طوریکه حتی نور و روشنایی از آن عبور نکند. به همین دلیل اگر بخواهید از بیرون و بالای سر خود تصویری داشته باشید باید حتماً درب آن را باز کنید.

بیشتر بدانید روش تعمیر سانروف بنز

نمای بیرونی سانروف باز شده ماشین
نمایی از سقف سانروف باز شده

سقف مونروف چیست؟

برای اینکه بتوانید به طور صحیح از اختلافات و تفاوت سانروف و پاناروما آگاه شوید باید با فناوری دیگری به نام مونروف آشنا باشید. مونروف به نسبت سقف‌های سانروف، فناوری جدیدتری به حساب می‌آیند؛ در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی، شرکت فورد برای اولین بار این نوع از سقف را معرفی کرد.

بیشتر بدانید دیاگ خودرو برای چیست؟

برخلاف سقف‌های سانروف که گفتیم می‌تواند تیره و ضد نور باشد، مونروف حتماً قابلیت عبور نور دارد. برخی از مدل‌های آن از جنس شیشه و برخی دیگر از طلق‌های روشن و مقاوم ساخته شده‌اند. بدین ترتیب اگر زمانی در خودروی مجهز به مونروف بنشینید، قادر هستید که فضای بالای سر خود را مشاهده کنید؛ مسلماً در مسافرت‌های سیاحتی این نوع از فناوری بسیار کاربردی است.

تفاوت سانروف و پاناروما چیست
سقف شفاف مونروف که دیدن محیط بیرون را برای سرنشینان میسر می‌سازد

سقف پاناروما چیست؟

سقف پاناروما در حقیقت نوع پیشرفته‌تر سقف‌های مونروف به حساب می‌آید که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت شورولت بر روی خودروهای مدل کروز قرار گرفت. سقفی شیشه‌ای را که از قسمت عقب تا جلوی سقف کشیده شده باشد تا سرنشینان دید کاملی از فضای بالای سری داشته باشند؛ سقف پاناروما می‌گویند.

اینگونه طراحی جذابیت خاصی را به شما (به عنوان مسافر) انتقال می‌دهد که باعث هر چه بیشتر لذت بخش شدن سفرتان می‌شود. به طور کلی سقف پاناروما از دو مونروف (یکی برای سرنشینان عقب و دیگری برای جلو) تشکیل شده است.

به چه سقفی پاناروما می گویند
نمایی از داخل و بیرون از یک خودروی دارای سقف پاناروما

مقایسه تفاوت سانروف و پاناروما و مونروف

همانطور که خواندید، هر سه نوع سقف سانروف، مونروف و پاناروما برای باز کردن دریچه‌ای رو به آسمان برای سرنشینان خودرو طراحی و ساخته شده‌اند و هر کدام به نحوی برای رسیدن به این هدف کمک می‌کنند. از دیگر اهداف آن ایجاد روزنه‌ای جدید برای ورود هوا به اتاقک است.

از تفاوت سانروف و مونروف به جز اشاره کردن به جنس و شفافیت آن‌ها، می‌توان گفت که سانروف تماماً باز می‌شود؛ در حالیکه مونروف با وجود آنکه باز می‌شود و امکان ایجاد جریان هوا را ممکن می‌سازد ولی مانند سانروف کاملاً باز نمی‌شود و فقط قسمتی از جای خود برای عبور هوا حرکت می‌کند. پس اختلافات بین این دو نوع از سقف خودرو، می‌تواند به عنوان تفاوت سانروف و پاناروما نیز لحاظ شود.

بیشتر بدانید کارواش خانگی چیست؟

همین اختلافات باعث شد که پاناروما به دنیای خودرو وارد شود تا بتوان از مزیت‌های هر دو مورد استفاده کرد. پس تفاوت سانروف و پاناروما در شفاف بودن سقف، میزان باز شدن آن و تعداد سرنشینانی که از آن استفاده می‌کنند، است. پاناروما شیشه‌ای ضخیم (به ضخامت ۵ سانتی‌متر) و سخت دارد که مسائل ایمنی در طراحی آن لحاظ شده است.

کدام بهتر است مقایسه تفاوت سانروف و پاناروما و مونروف
خودروی جدید تسلا با سقفی از نوع پاناروما

این احتمال وجود دارد که تا الآن برای شما در مورد اثرات نور خورشید بر سرنشینان، سؤال پیش آمده باشد. در واقع برای جلوگیری از اثرات سوء اشعه‌های خورشید از جمله گرما و اشعه‌ی فرابنفش بر شما و دیگر همراهان‌تان از موادی (پلی کربنات) استفاده شده که آن‌ها را خنثی می‌کند و سواری دلنشینی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در انتهای این مقاله می توانید برای مطالعه بیشتر مقاله فرق بین سانروف و مونروف را مطالعه کنید .

کارواش نانو بخار در محل

کارواش نانو بخار در محل

  • شستشوی بدنه و سطوح خارجی
  • شستشوی سطوح داخلی با استفاده از بخار خشک
  • روتولوکس انواع خودرو شامل روشویی، جاروبرقی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب، شستشوی کفپوش و واکس داشبورد و لاستیک می‌باشد.
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − نوزده =