کلاچ برقی یا کلاچ هوشمند چیست؟

0

یکی از مهم‌ترین اجزای اتومبیل شما که هم روی حسی که در رانندگی تجربه می‌کنید و هم راحتی شما در هنگام رانندگی مؤثر است، کلاچ است و شاید مهم‌ترین عاملی که موجب خستگی در رانندگی و سخت شدن کار در ترافیک‌های سنگین می‌شود، عدم استفاده از کلاچ برقی است. کلاچ هوشمند اتوماتیک رانندگی را به امری ساده‌تر تبدیل می‌کند و گاهی تنها با کمی خرج کردن نیز قابلیت نصب بر روی ماشین را دارد. در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که کلاچ هوشمند چیست و عملکرد آن چگونه است. پس با استادکار همراه باشید.

کلاچ هوشمند چیست؟

برای اینکه از شر کلاچ گرفتن در خودروی شخصی‌تان خلاص شوید، معمولاً دو راه پیش رویتان قرار دارد. مورد اول این است که ماشینتان را بفروشید و یک اتومبیل دنده اتوماتیک پیشرفته‌تر خریداری کنید که شاید این کار برای همه نیز به راحتی دست‌یافتنی نباشد و از طرفی این نوع اتومبیل‌ها کلاً خرج و مخارج بیشتری دارند و هزینه‌های بعدی آن نیز برایتان بیشتر خواهد شد. مورد بعدی که معمولاً کم‌هزینه‌تر و کاربردی‌تر است، این است که یک قطعه جدید تحت عنوان کلاچ برقی یا کلاچ هوشمند اتوماتیک روی اتومبیلتان نصب کنید.

قطعه‌ای الکترومکانیکی که به شما این امکان را می‌دهد تا بدون فشار دادن کلاچ دنده عوض کنید و این کار در خودروی شما به طور خودکار انجام خواهد شد. کلاچ برقی در نزدیکی موتور نصب می‌شود و باید در مسیر درستی به خوبی پیج و مهره شود تا مشکلی در عملکرد آن ایجاد نشود. عملکرد کلاچ برقی به این صورت است که هر بار با فشردن دکمه مربوط در سردنده و با دستور ای سی یو جریان مغناطیسی ایجاد می‌شود، نیرویی به دستگاه وارد می‌شود که موجب فشرده شدن کلاچ می‌گردد.

کلاچ هوشمند چیست؟
خرید اتومبیل‌های کلاچ اتوماتیک معمولا بسیار پرهزینه است.

درواقع این سیستم هوشمند به صورت خودکار در مواقع نیاز با دستور از سیستم عملیات کلاچ‌گیری را انجام می‌دهد و رانندگی را به امری ساده برای رانندگان تبدیل می‌کند. عملیات با استفاده از برد کنترلی و دکمه‌ای که روی سردنده قرار گرفته است اجرا می‌شود. اطلاعات از ای سی یو و توسط شناسایی دور موتور به خودرو منتقل می‌شود و خودروی شما در مواقع مورد نیاز با افزایش یا کاهش سرعت کلاچ می‌گیرد. به علاوه از آنجایی که در این نوع خودروها دنده باید به صورت دستی عوض شود، شما می‌توانید بدون هیچ اعتنایی به کلاچ تنها دنده‌تان را تعویض کنید و این موضوع تا میزان زیادی موجب راحت‌تر شدن رانندگی خواهد شد.

عملکرد کلاچ برقی

کلاچ برقی ماشین نیز همانند سایر تجهیزات برقی اتومبیل شما باید اطلاعات لازم خود را از طریق ای سی یوی ماشین دریافت کند و فرمان آن در مواقعی که دور موتور زیاد شود به خودرو اعلام می‌شود که به صورت خودکار به حالت نیم کلاچ درآید و دنده به طور اتوماتیک تعویض شود. از طرفی زمانی که دور موتور پایین باشد کلاچ نیز از این حالت خارج خواهد شد. از طرف دیگر در زمان‌هایی که می‌خواهید با ماشین در یک سربالایی حرکت کنید و یا در سرعت بالا ترمز کنید، خودروی شما به طور خودکار کلاچ را تنظیم می‌کند.

بیشتر بدانید بهترین روش های گرفتن خلافی خودرو

رانندگی به وسیله کلاچ برقی بسیار راحت‌تر است.
رانندگی به وسیله کلاچ برقی بسیار راحت‌تر است.

در خودروهایی که کلاچ برقی نصب شده است، یک شستی روی دسته دنده قرار می‌گیرد که راننده باید در هنگام روشن کردن خودرو و زمان حرکت این شستی را فشار دهد و با قرار دادن خودرو روی دنده یک گاز را فشار دهد و فرمان فشردن کلاچ به طور خودکار از ای سی یوی ماشین صادر می‌شود. در برخی مدل‌ها هم علاوه بر دکمه مخصوص کلاچ یک سری تنظیمات جدید نیز به سردنده اضافه می‌شود که این موضوع بستگی به مدل کلاچ هوشمندی دارد که در ماشین نصب می‌گردد. برای نصب این کلاچ‌های هوشمند تراشه‌ای مخصوص در ماشین کار گذاشته می‌شود و سنسورهایی تعبیه می‌شود تا عملیات تشخیص وضعیت در اتومبیل به راحتی انجام شود. به طور کلی برای نصب کلاچ برقی قطعاتی جدید به اتومبیل شما اضافه می‌شود و مکانیسم کار با آن به وسیله سنسورهای شستی روی دنده انجام می‌شود.

مزایا و معایب کلاچ هوشمند

مهم‌ترین و اولین مزیت استفاده از کلاچ برقی این است که رانندگی را در وضعیت‌های مختلف برای راننده ساده‌تر می‌کند و در کنار آن هزینه‌های ماشین شما را نیز همانند یک اتومبیل گیربکس اتوماتیک افزایش نمی‌دهد. این مورد علاوه بر راحتی که برای کاربران دارد مصرف سوخت را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد و موجب افزایش عمر صفحه کلاچ می‌گردد و قابلیت انتقال از یک خودرو به خودروی دیگر را نیز دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای کلاچ برقی اشاره شده است:

  • عدم نیاز به گرفتن کلاچ برای تعویض دنده
  • عدم ایجاد تغییر در سایر سیستم‌های خودرو
  • قابلیت جابجایی آن از یک ماشین به ماشین دیگر
  • امکان رانندگی راحت برای افراد جانباز و معلول
  • کمتر شدن خطای کلاچ‌گیری در رانندگی
  • کاهش مصرف سوخت
  • جلوگیری از پا درد و کمردرد ناشی از گرفتن کلاچ
  • قابلیت نصب و راه‌اندازی سریع

بیشتر بدانید علائم خرابی پمپ بنزین خودرو چیست؟

نصب کلاچ برقی عملی بسیار تخصصی است و باید توسط فردی با تجربه انجام شود.
نصب کلاچ برقی عملی بسیار تخصصی است و باید توسط فردی با تجربه انجام شود.

توجه داشته باشید که اگر در اتومبیل خود از کلاچ هوشمند استفاده می‌کنید، هیچ‌گاه بی مورد از کلاچ استفاده نکنید، دنده‌ ماشین را با دقت بیشتری عوض کنید و بدانید که عدم دقت در این کار می‌تواند موجب سوختن قطعات الکترونیکی ماشین شود. از طرف دیگر نیز فراموش نکنید که نصب کلاچ برقی باید توسط فردی ماهر و متخصص انجام شود و اگر درست تنظیم نشود عملکرد خودرو و بازدهی کلاچ نیز کاهش می‌یابد.

در مورد معایب استفاده از کلاچ برقی نیز باید بدانید که گاهی ممکن است راننده احساس کند که خودرو به طور خودکار و بی‌مورد کلاچ می‌گیرد و گاهی نیز این عمل درست و کامل انجام نمی‌شود و به راحتی نمی‌تواند دنده را تعویض کرد؛ که این موضوع هم می‌تواند به نصاب کلاچ و هم جنس کلاچی که نصب کرده‌اید مربوط باشد. به طور کلی مهم‌ترین معایب نصب کلاچ برقی عبارت است از:

  • کلاچ‌گیری ماشین به طور سرخود
  • عدم کلاچ‌گیری کامل در زمان تعویض دنده
  • امکان آسیب به سایر قطعات الکترونیکی خودرو با نصب اشتباه کلاچ برقی

باید بدانید که استفاده از کلاچ برقی معایب زیادی ندارد و اگر درست و اصولی انجام شود می‌تواند بسیار کاربردی و مفید نیز واقع شود.

اگر نصب کلاچ برقی درست انجام نشود، عملکرد ماشین دچار اختلال خواهد شد.
اگر نصب کلاچ برقی درست انجام نشود، عملکرد ماشین دچار اختلال خواهد شد.

کلام آخر

برای اینکه تجربه بهتر و راحت‌تری در رانندگی داشته باشید و بتوانید بدون فکر کردن به کلاچ دنده عوض کنید، می‌توانید از سیستم کلاچ برقی در خودروی‌تان استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کار بسیار حساس و تخصصی است و حتماً باید توسط افرادی ماهر و با تجربه انجام شود. اگر برای دریافت خدمات خودرو نیاز به چنین افراد خبره‌ای دارید می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

همچنین اگر در این باره علاقه مندید بیشتر بدانید مقاله بررسی مزایا و معایب کلاچ برقی و هزینه نصب آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + هجده =