نحوه تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو

3

انژکتور بنزین خودرو به قطعه‌ای در خودرو گفته می‌شود که در ابتدای ورودی سیلندر قرار گرفته و وظیفه تنظیم کردن میزان سوخت رسانی به سیلندرها را برعهده دارد. به همین دلیل تمیز کردن انژکتور خودرو اهمیت زیادی پیدا می‌کند، زیرا عملکرد صحیح انژکتور موجب سوخت رسانی درست و بهبود سیستم احتراق می‌گردد.

انژکتور خودرو چیست؟

انژکتور خودرو را باید قطعه‌ای الکترونیکی و مکانیکی بدانیم. همان طور که در مقدمه اشاره شد، این قطعه سوخت را به وسیله نازل‌ها یا سوزن‌های خود به سیلندرها می‌پاشد. همان طور که انتظار داریم، عملکرد انژکتور خودرو به وسیله ECU کنترل می‌گردد. در صورتی که انژکتور به دلایلی کثیف شده و قادر به انجام کامل و بی نقص وظیفه خود نباشد، سوخت رسانی با اختلال همراه شده و ممکن است خودرو ریپ زده یا مشکلاتی از این قبیل را نشان دهد. حتی این در شکل بسیار شدید خود، می‌تواند یکی از دلایل روشن نشدن خودرو باشد.

انژکتور خودرو در ورودی سیلندرها جای داشته و پس از هر بار باز شدن دریچه هوا، سوخت به داخل پاشیده می‌شود، شمع جرقه زده و باقی ماجرای احتراق شکل می‌گیرد.

انژکتور بنزین خودرو چیست؟
انژکتور بنزین خودرو چیست و چطور می توان نسبت به تمیز کردن انژکتور اقدام کرد؟

اگر چه می‌توان انژکتور را باز کرده و میزان گرفتگی سوزن‌های آن را به صورت دستی امتحان کرد، اما برای تشخیص این که آیا انژکتور بنزین خودرو به درستی کار خود را انجام می‌دهد یا نه، ساده ترین روش دیاگ زدن خودرو خواهد بود.

تمیز کردن انژکتور خودرو

سوالاتی که در خصوص تمیز کردن انژکتور خودرو پیش می‌آید، را می‌توانیم مطابق زیر دسته بندی کنیم:

– چه زمانی باید برای تمیز کردن انژکتور خودرو اقدام کنیم؟
– علائم گرفتگی انژکتور بنزین خودرو کدامند؟
– روش‌های تمیز کردن انژکتور خودرو کدامند؟

در زیر به این سوالات پرداخته و با زبانی ساده به آن‌ها پاسخ می دهیم.

چه زمانی باید برای تمیز کردن انژکتور خودرو اقدام کنیم؟

اگر از بیشتر مکانیکی‌ها بپرسید، حدود هر ۵۰ هزار کیلومتر را برای تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو پیشنهاد می‌کنند. اما در کل می‌توان گفت که زمان مشخصی برای تمیز کردن انژکتور وجود ندارد و نمی‌توانیم فرمول دقیقی برای آن تعیین کنیم. زمان تمیز کردن انژکتور خودرو بستگی به سبک رانندگی شما دارد. حتی این که تا چه اندازه بنزین معمولی یا بنزین سوپر برای خودروی خود استفاده می کنید، نیز اهمیت دارد.

روش های تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو
علائم گرفتگی انژکتور بنزین خودرو کدامند و از چه روش هایی برای تمیز کردن انژکتور می توان استفاده نمود؟

علائم گرفتگی انژکتور بنزین خودرو کدامند؟

از علائم گرفتگی انژکتور بنزین خودرو می‌توان به مواردی از جمله ریپ زدن، لرزش موتور، پایین آمدن سطح عملکرد موتور، افزایش مصرف سوخت و احتراق غیراستاندارد اشاره کرد.

نحوه تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو
علائم گرفتگی انژکتور بنزین خودرو کدامند و چطور می توان انژکتور را تمیز نمود؟

روش‌های تمیز کردن انژکتور خودرو کدامند؟

روش‌های تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو، بسته به این که تا چه اندازه گرفتگی انژکتور شدید بوده یا در مراحل ابتدایی خود قرار داشته باشد، متفاوت خواهد بود.

در صورتی که گرفتگی در مراحل اولیه باشد، استفاده از محلول‌های مکمل مخصوص شستشوی انژکتور می‌تواند مشکل را برطرف سازد. این شوینده‌ها و محلول‌های مکمل را باید در باک بنزین خودرو بریزید. البته این روش نیز معایب خود را دارد. محلول‌های شوینده ضعیف نمی‌توانند آن قدرها موثر واقع شده و تنها قادر به تمیز کردن سطحی انژکتور را خواهند بود. محلول‌های قوی‌تر نیز که قدرت تمیزکنندگی بالاتری دارند، برخی اوقات می‌توانند آسیب رسان عمل کنند.

تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو
نحوه تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو و برطرف کردن گرفتگی آن

تذکر: در صورتی که قصد استفاده از مکمل‌ها را برای رفع گرفتگی و تمیز کردن انژکتور بنزین خودروی خود دارید، حتما به دستور العملی که روی بسته بندی آن درج شده است، دقت کرده و هر مکملی را با دستور العمل خاص آن مورد استفاده قرار دهید.

در مراحل جدی‌تر به دنبال روش بهینه تر، یعنی باز کردن انژکتور بنزین خودرو خواهید بود. در این شیوه انژکتور خودرو به وسیله مکانیک ماهر و معتبر باز شده و سپس به کمک اسپری و دستگاه اولتراسونیک (مافوق صوت)، گرفتگی آن باز می‌گردد.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

به خاطر داشته باشید؛ اگر به یک مکانیکی معتبر مراجعه نمایید، انژکتور خودروی شما به وسیله دستگاه انژکتورشور با قابلیت شستشوی اولتراسونیک یا مافوق صوت، تمیز خواهد شد. در این دستگاه پس از شستشو، میزان جریان در انژکتور و خروجی یا بهتر است بگوییم اسپری سوخت از نازل ها مورد تست قرار می‌گیرد، تا از باز شدن گرفتگی انژکتور به خوبی اطمینان حاصل گردد.

نکته: توجه داشته باشید که شستشوی درجای انژکتور بنزین خودرو به این روش و بدون جدا کردن آن از خودرو، به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا امکان دارد که آسیب‌های جبران ناپذیری به سوزن‌های انژکتور یا کل آن وارد کرده و مجبور به تعویض آن با یک نمونه کاملا نو شوید.

روش های تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو
برای تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو و رفع گرفتگی آن چه روش هایی پیشنهاد می شود؟

توصیه نهایی

توجه داشته باشید که تمیز کردن انژکتور بنزین در گروه تمیز کردن موتور خودرو، چیزی نیست که بخواهید در سرویس‌های دوره‌ای اتومبیل خود حتما انجامش دهید. به علاوه همان طور که گفتیم، استفاده از مکمل‌های سوخت نیز در صورتی که با زیاده روی همراه باشد، نتیجه معکوس خواهد داد. کافی ست عملکرد انژکتور را طبق علائمی که گفتیم، دنبال کرده و در صورتی که کمترین اختلال در کارکرد آن مشاهده نمودید، قبل از شدت پیدا کردن، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

منبع: fuelinjectorcleanerhq

3 نظرات
  1. روزبه می گوید

    سلام . برخی از تعمیرکاران استفاده از تینر ده هزار را توصیه می کنند .آیا تینر با محلول شستشوی سیستم سوخت رسانی شباهت دارد؟

    1. Ahmad reza می گوید

      سلام اره

  2. رضا می گوید

    سلام شستشو انژکتور با تینر 20 هزار البته با دستگاه خوبه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =