دلایل نشت بنزین از باک خودرو، نشانه‌های آن و روش تعمیر نشتی باک

3

بیشتر ما همسایه‌ای داریم که هر وقت ماشینش را از پارکینگ بیرون می‌برد، لکه‌ای تیره رنگ از بنزین را کف پارکینگ به جا می‌گذارد و باعث کلافگی سایر ساکنان می‌شود. البته اگر بخواهیم کاملا صادق باشیم، ممکن است این همسایه خود ما باشیم! در هر دو صورت فارغ از اینکه مقصر چه کسی است، اگر شما هم با چنین شرایطی مواجه هستید، بهتر است وخامت قضیه را جدی بگیرید و برای رفع آن اقدام کنید، زیرا این نشتی به ظاهر ساده بنزین عواقبی فراتر و بسیار خطرناک‌تر از کثیف شدن کف پارکینگ در پی دارد. در این مقاله ضمن بیان علت ریختن بنزین از باک، عواقب آن و نشانه‌های نشتی بنزین، نحوه تعمیر نشتی بنزین را هم با یکدیگر می‌خوانیم. با استادکار همراه باشید.

نشانه‌های نشتی بنزین

قوی‌ترین نشانه نشتی بنزین که خیلی از ما تجربه کرده‌ایم، جمع شدن دریاچه‌ای کوچک از بنزین در پارکینگ و زیر ماشین است. اما نشانه‌های دیگری هم حاکی از نشت بنزین هستند. در صورتی که هر کدام از نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، احتمال نشتی بنزین از ماشین‌تان زیاد است.

بوی شدید بنزین در زمان رانندگی

زمانی که ماشین در حال حرکت است، سیستم سوخت رسانی مقدار مناسبی بنزین را از باک به موتور می‌رساند. این سیستم در هنگام کار تحت فشار زیادی است و به خاطر همین فشار، در صورت نشتی ممکن است بوی بنزین به مشام شما برسد.

معمولا بوی بنزین در حین رانندگی، نشانه نشتی بنزین از باک است.
معمولا بوی بنزین در حین رانندگی، نشانه نشتی بنزین از باک است.

بنزین زدن مکرر

اگر متوجه شدید که در چند وقت اخیر، بیشتر از نیازِ مسافتی که طی کردید بنزین زده‌اید، احتمال نشتی بنزین را در نظر بگیرید. بنزین باید مستقیما از باک به موتور برود. در صورتی که جایی میان این راه نشتی وجود داشته باشد، مقداری از بنزین هدر می‌رود و در نتیجه، زود به زود باید به سراغ پمپ بنزین بروید.

بیشتر بدانید چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟

اگر متوجه شدید که در چند وقت اخیر، بیشتر از نیازِ مسافتی که طی کردید، بنزین زده‌اید، احتمال نشتی بنزین را در نظر بگیرید.
اگر متوجه شدید که در چند وقت اخیر، بیشتر از نیازِ مسافتی که طی کردید بنزین زده‌اید، احتمال نشتی بنزین را در نظر بگیرید.

وجود بخار یا شبنم روی خطوط و لوله انتقال سوخت

ماشین‌های امروزی دارای خطوط سوخت مستقیمی ‌هستند که بنزین را به شکل بخاری با ذرات بسیار ریز، به سیلندر موتور انتقال می‌دهد. فشار داخل این سیستم بسیار بالا است و اگر جایی از این سیستم دچار نشتی شده باشد، ممکن است ذراتی مثل شبنم ایجاد کند. اگر این ذرات را نزدیک موتور یا لوله اگزوز مشاهده کردید، به احتمال زیاد نشانه نشتی بنزین است.

اگر ذرات بخار بنزین را نزدیک موتور یا لوله اگزوز مشاهده کردید، به احتمال زیاد نشانه نشتی بنزین است.
اگر ذرات بخار بنزین را نزدیک موتور یا لوله اگزوز مشاهده کردید، به احتمال زیاد نشانه نشتی بنزین است.

دلایل نشت بنزین از باک خودرو

در وسایل نقلیه مدرن، شایع‌ترین علت ریختن بنزین از کنیستر پراید و سایر مدل‌ها خطوط و لوله‌های انتقال سوخت و اتصالات آن‌هاست که به دلیل فرسودگی طبیعی ممکن است آسیب دیده یا ترک خورده باشند. نشتی از خود باک خودرو هم متداول است، زیرا ممکن است باک آسیب ببیند یا فرسوده شده باشد. سیستم تزریق سوخت هم می‌تواند منبع نشت بنزین باشد. در ادامه چند علت نشت بنزین از باک پراید یا سایر ماشین‌ها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

نشتی بنزین به علت خرابی لوله‌های انتقال سوخت

یکی از دلایل نشت بنزین از باک خودرو، مشکلات مربوط به لوله‌های انتقال سوخت است. لوله‌های سوخت خودرو باید بطور مرتب بررسی شوند، به ویژه شلنگ دریچه باک سوخت. این شلنگی است که از طریق آن، بنزین از داخل باک به سمت موتور می‌رود. علت ریختن بنزین از زیر پراید و سایر ماشین‌ها ممکن است در اثر آسیب دیدگی این شلنگ یا به دلیل اینکه نقاط نصب آن به درستی مهر و موم نشده است، باشد. در بیشتر موارد، علت ریختن بنزین از زیر ماشین شکاف‌های ریز بین شیلنگ و قطعه‌ای است که روی آن نصب شده است.

بیشتر بدانید آموزش تست شیر کنترل هوا (Idle Air Control Valve)

در بیشتر موارد، علت ریختن بنزین از زیر ماشین، شکاف‌های ریز بین شیلنگ و قطعه‌ای است که روی آن نصب شده است.
در بیشتر موارد، علت ریختن بنزین از زیر ماشین شکاف‌های ریز بین شیلنگ و قطعه‌ای است که روی آن نصب شده است.

نشتی بنزین به علت آسیب دیدن باک  

علت ریختن بنزین از زیر ماشین سمند و سایر ماشین‌ها، می‌تواند مشکل خود باک باشد. باک خودرو می‌تواند خود در نتیجه سوراخ شدن در اثر آلاینده‌های جاده و یا فرسودگی، عامل بیرون زدن بنزین از باک باشد. باک ماشین می‌تواند از قسمت بالایی شروع به خراب شدن کند، زیرا رطوبت و آلاینده‌ها (مثل نمک جاده) در آنجا به دام می‌افتند و هیچ راهی برای بیرون آمدن ندارند. مجموع این موارد علت ریختن بنزین از باک هستند.

باک خودرو می‌تواند خود در نتیجه سوراخ شدن در اثر آلاینده‌های جاده و یا فرسودگی، عامل بیرون زدن بنزین از باک باشد.
باک خودرو می‌تواند خود در نتیجه سوراخ شدن در اثر آلاینده‌های جاده و یا فرسودگی، عامل بیرون زدن بنزین از باک باشد.

نشتی بنزین به علت محکم نبودن درپوش باک

مشکلات در باک هم یکی دیگر از دلایل نشت بنزین از باک خودرو است. درپوش باک چیزی بیش از یک درب ساده است – این درپوش در واقع مخزن را آب بندی می‌کند تا بخارها را داخل خود نگه داشته و فشار مناسب سیستم را حفظ کند. علت خروج بنزین از باک پراید یا سایر ماشین‌ها، درپوش باک ترک خورده یا فرسوده شده است که به درستی آب‌بندی نشده و موجب نشت باک بنزین شده است. در این صورت شما حتما بوی بنزین را حس خواهید کرد.

علت خروج بنزین از باک پراید یا سایر ماشین‌ها، درپوش باک ترک خورده یا فرسوده شده است.
علت خروج بنزین از باک پراید یا سایر ماشین‌ها، درپوش باک ترک خورده یا فرسوده شده است.

نشتی بنزین به علت خرابی سیستم تزریق سوخت

علت ریختن بنزین از زیر ماشین پراید و سایر ماشین‌ها می‌تواند مربوط به انژکتور باشد. گاهی اوقات بنزین از انژکتور سوخت شروع به نشتی می‌کند، زیرا سیلر لاستیکی در قسمت پایینی یا حلقه به شکل O در بالای آن به دلیل سایش و پارگی طبیعی می‌تواند خشک شده و ترک بردارد. انژکتورها همچنین ممکن است به دلیل نصب نادرست باعث نشتی سوخت شوند. نصب نادرست معمولا به این معنی است که سیلر یا حلقه O شکل آسیب دیده و نیاز به تعویض دارد.

بیشتر بدانید آموزش بهترین روش برای کشیدن بنزین از باک ماشین

گاهی اوقات بنزین از انژکتور سوخت شروع به نشتی می‌کند.
گاهی اوقات بنزین از انژکتور سوخت شروع به نشتی می‌کند.

عواقب نشت بنزین از باک

  • نادیده گرفتن نشت بنزین و پیگیری نکردن دلایل نشت بنزین از باک خودرو ممکن است منجر به آتش سوزی شود، زیرا بنزین قابل اشتعال است. از آنجایی که بنزین از وسیله نقلیه شما در حال نشت است، کوچک‌ترین چیزی مانند یک سیگار دور انداخته شده یا یک جرقه ممکن است منجر به شعله‌ور شدن آن شود.
  • نشت سوخت باعث پخش شدن بوی بنزین می‌شود و بنزین هم حاوی مونواکسید کربن است. استنشاق این ماده شیمیایی خطرناک است و می‌تواند باعث ایجاد علائمی ‌مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا شود. اگر در اتومبیل‌تان بوی بنزین به مشام می‌رسد و در عین حال علائمی‌ مثل سردرد، تاری دید، سرگیجه و حالت تهوع هنگام رانندگی را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه نشت بنزین و تماس با مونوکسید کربن باشد.
نشتی بنزین می‌تواند عواقبی همچون آتش سوزی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را در پی داشته باشد.
نشتی بنزین می‌تواند عواقبی همچون آتش سوزی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را در پی داشته باشد.

چگونه نشتی باک بنزین را تعمیر کنیم؟

در صورتی که نشتی بنزین به علت سوراخ شدن باک باشد و سوراخ ایجاد شده سطحی و قابل تعمیر باشد، می‌توانید از سیلر مخصوص باک بنزین یا چسب درزگیر برای گرفتن سوراخ باک بنزین ماشین استفاده کنید. در صورتی که نشتی گسترده بوده و امکان گرفتن نشتی باک بنزین وجود نداشته باشد، باید کل باک را تعویض کنید.

  • پس از بالا بردن ماشین توسط جک سعی کنید محل نشتی باک را پیدا کنید. محل نشتی می‌تواند به وضوح یک سوراخ باشد و یا به سادگی یک شکاف.
  • بنزین را تخلیه کنید تا باک کاملا خالی شود یا سطح بنزین تا زیر محل ترک خورده یا نشتی باشد. اگر نشتی از قسمت پایینی مخزن باشد، باید کل بنزین را تخلیه کنید. یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای تخلیه بنزین این است که به سادگی با ماشین خود تا زمانی رانندگی کنید که سوخت آن تمام شود، البته اگر نشتی بیش از حد شدید باشد این کار گزینه مناسبی نیست.
  • به ماشین اجازه دهید کاملاً خنک شود و مطمئن شوید که دمای باک نزدیک به دمای اتاق است. اجازه دهید دمای اگزوز و اجزای اطراف آن پایین بیاید تا خودتان را نسوزانید یا باعث شروع آتش‌سوزی نشوید. اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، باید کل این فرایند را در یک گاراژ گرم انجام دهید، زیرا سیلر باک در صورت سرد بودن مخزن به درستی به آن نمی‌چسبد.
  • سطح باک را برای زدن سیلر آماده کنید. مطمئن شوید که ناحیه اطراف ترک یا نشتی کاملاً تمیز و عاری از گرد و غبار، کثیفی و بنزین باشد. برای استفاده از برخی از انواع سیلر، باید فلز یا پلاستیک سطح باک را سمباده بزنید تا سیلر بهتر بچسبد. بنابراین به دستورالعمل‌های مخصوص سیلر خود مراجعه کنید.
  • اگر از سیلر دو قسمتی استفاده می‌کنید، ماده اپوکسی و ماده سفت کننده را کاملا مخلوط کنید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام استفاده از سیلر دو قسمتی می‌کنند، این است که این دو ماده شیمیایی را به اندازه کافی خوب مخلوط نمی‌کنند. در نتیجه میزان چسبندگی سیلر کم می‌شود و ممکن است کاملا جلوی نشتی را نگیرد. البته برخی دیگر از انواع سیلر اصلا نیازی به مخلوط کردن ندارند. بنابراین قبل از استفاده، حتما از مدل سیلر خود مطمئن شوید.
  • مقدار زیادی از سیلر را روی یک ناحیه بزرگ بزنید. استفاده از مقدار کم سیلر می‌تواند باعث شود باک دوباره و خیلی سریع دچار نشتی شود. بنابراین یک ناحیه بزرگ در اطراف محل نشتی را بپوشانید تا مطمئن شوید که حفره و ترک کاملا آب بندی شده‌اند.
  • زمان کافی برای خشک شدن سیلر بدهید. به طور کلی بهتر است فارغ از نوع و برند سیلری که استفاده می‌کنید، حداقل ۲۴-۴۸ ساعت قبل از روشن کردن دوباره ماشین صبر کنید. اگر در منطقه‌ای با هوای سرد یا مرطوب زندگی می‌کنید، باید دست کم دو برابر این زمان صبر کنید.
در صورتیکه نشتی بنزین به علت سوراخ شدن باک باشد، می‌توانید از سیلر مخصوص باک بنزین یا چسب درزگیر استفاده کنید.
در صورتی که نشتی بنزین به علت سوراخ شدن باک باشد، می‌توانید از سیلر مخصوص باک بنزین یا چسب درزگیر استفاده کنید.

سخن آخر

در این مطلب ضمن بررسی دلایل نشت بنزین از باک خودرو، نشانه‌های نشتی بنزین، علت خطرناک بودن نشتی و روش تعمیر نشتی باک را مرور کردیم. در صورتی که به نشتی بنزین از باک خودروی‌تان شک کردید، تا زمانی که از این مشکل مطمئن نشده‌اید و آن را به درستی تعمیر نکرده‌اید، از سیگار کشیدن داخل ماشین خودداری کنید و با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. نشتی بنزین خطر آتش‌سوزی دارد و باید در اسرع وقت برطرف شود. همچنین حتما نکات ایمنی زیر را در تمام مراحل رعایت کنید:

  • کار با بنزین خطرناک است و در صورتی که که مهارت کافی برای انجام تعمیرات مرتبط با آن ندارید، نباید این کار را انجام دهید.
  • در حین کار حتما از تجهیزات ایمنی استفاده و به شدت احتیاط کنید.
  • اگر با وجود خالی بودن، باک پر نمی‌شود ممکن است نشتی‌ای در کار نباشد و پس زدن بنزین از باک پراید و سایر خودروها تنها به علت هوا گرفتن باک باشد. برای مطالعه درباره سرریز شدن بنزین از باک پراید، حتما مطلب “هواگیری باک بنزین پراید” را مطالعه کنید.
3 نظرات
  1. حمید می گوید

    سلام:باک ماشین رو پر میکنم از طرف صافی بنزین :بنزین میریزه صافی رو هم تازه عوض کردم از چیه

    1. سارا چگینی می گوید

      سلام دوست عزیز
      این مشکل میتونه دلایل متعددی داشته باشه و بهتره یک فرد متخصص برای حلش راهنمایی کنه تا خسارت مجددی وارد نشه. میتونید از بخش خدمات خودروی استادکار، در بخش مربوطه ثبت سفارش کنید تا خدمات حرفه‌ای بگیرید.

  2. قاسمی می گوید

    سلام علیکم.شلنگ ورودی ازباک بنزین راچک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − 1 =