نحوه کارکرد و خرابی ترمز دستی

6

بی تردید یکی از مهم‌ترین سیستم‌های یک اتومبیل، سیستم ترمز آن است که به دو صورت پدالی؛ برای توقف‌های کوتاه مدت و کم کردن سرعت استفاده می شود و دیگری ترمز دستی نام دارد که در انواع مختلفی در اتومبیل‌های گوناگون تعبیه شده است. تمام کسانی که خودرویی دارند، حتما از این سیستم بارها و بارها برای پارک اتومبیل خود استفاده می‌کنند. اما آیا می‌دانید که سیستم ترمز دستی خودرو چگونه کار می‌کند؟ و یا آنکه علائم خرابی ترمز دستی چیست؟ با استاد کار در ادامه مطلب همراه باشید تا به این سوالات با یکدیگر پاسخ دهیم.

گریزی به عملکرد و خرابی ترمز دستی

همان‌طور که گفتیم، ترمز دستی در کنار سیستم ترمز برای ایمنی سرنشینان و اتومبیل تعبیه شده است. این سیستم اغلب به شکل اهرم در اتومبیل‌های مختلف وجود دارد، اما لازم به ذکر است که در برخی از خودروهای جدیدتر این سیستم به شکل پدال و یا حتی دکمه وجود دارد.
این ترمز که اغلب به عنوان ترمز پارک نیز شناخته می شود، عموما در کنسول مرکز خودروهای معمولی قرار گرفته است اما در برخی مواقع می توان آن را بین صندلی راننده و درب اتومبیل نیز پیدا کرد.

ترمز دستی اهرمی یکی از متداول‌ترین انواع ترمز دستی است.
نحوه کارکرد و خرابی ترمز دستی
ترمز پارک پدالی 
ترمز پارک دکمه ای

ترمز دستی به کمک پدهای دیسک عقب و با کابل مربوطه کار کرده و در هنگام پارک خودرو، از حرکت اتومبیل به جلو و عقب جلوگیری می‌کند که در صورت خرابی ترمز دستی این فرایند به خوبی و البته به درستی انجام نمی‌شود.
برای اعمال این ترمز، می‌بایست دکمه سر ترمز دستی را فشرده و آن را رو به بالا کشیده، نگهدارید تا قفل شود. هنگام استفاده درخواهید یافت که این ترمز، مقاومت زیادی در مقابل حرکت خودرو دارد. هنگامی که شما احساس کردید که ترمزها نیروی کافی برای نگه داشتن خودرو دارند، دکمه را آزاد نمایید. در این حالت علامتی قرمز رنگ را در میان چراغ‌های پشت آمپر مشاهده خواهید کرد که از فعال شدن این ترمز خبر می‌دهد. همچنین برای آزاد کردن ترمز، می‌بایست دکمه اهرم را فشار دهید، آن را به پایین تا انتها هدایت کرده و سپس رها کنید.

نکته:برخی از رانندگان حین بالا بردن ترمز دستی، دکمه مربوطه را فشار نمی‌دهند که البته در عملکرد آن خللی ایجاد نمی‌شود، اما با گذشت زمان دندانه های آن ممکن است ساییده شده و موجب اختلال در عملکرد آن و خرابی ترمز دستی شود. بنابراین بهتر است این کار را تمرین کرده و حین بالا کشیدن ترمز دستی، دکمه اهرم را فشار دهید.

اما گاهی اوقات ترمز دستی، به شکل یک پدال است و در قسمت‌های پدال خودرو قرار می‌گیرد که برای استفاده از آن می‌بایست پای خود را روی آن فشار دهید.
این در حالیست که در خودروهای جدیدتر، این کار توسط یک دکمه انجام می‌شود. جالب است بدانید که در ترمز دستی دکمه‌ای، این سیستم به طور کاملا مجزایی طراحی شده و می‌تواند بدون روغن ترمز نیز کار کند. آنچه که سبب قفل شدن چرخ‌ها در این ترمز می‌شود، کشش لنت هایست که به وسیله سیم ایجاد می‌شود.

نحوه کارکرد و خرابی ترمز دستی

عملکرد ترمز دستی

اغلب در بسیاری از اتومبیل‌ها، ترمز دستی تنها دو چرخ از چهار چرخ خودرو را درگیر می کند چرا که بسیاری از خودروها تنها روی چرخ‌های عقب سوار هستند.
هنگامی که اهرم در ترمز دستی کشیده می‌شود، سیمی که به اهرم فعال کننده متصل است، کشیده می‌شود و این سیم، به نگهدارنده‌ای که به شکل T است، دو سیم متصل به آن را به عقب می‌کشد. در این حالت سیستم ترمز روی دوچرخ به یک اندازه اعمال شده و چرخ های عقب بی حرکت می‌مانند.

ترمز دستی در خودرو قرار داده شده است که بتوانیم این وسیله نقلیه را در سراشیبی‌ها و هنگام پارک، بدون حرکت نگه داریم. اما حتما شما هم مثل من حرکات آتروباتیکی را دیده اید که برخی از جوانان با ترمز دستی صورت می‌دهند. البته که باید خاطر نشان کنیم که به هیچ عنوان این قطعه ابزاری برای انجام حرکات نمایشی و حتی لیز خوردن نیست، اساسا کار این وسیله جلوگیری از سر خوردن و حرکت اتومبیل هنگام ایست است. پس به همین دلیل نباید حین رانندگی از ترمز دستی استفاده کرد چرا که به آن آسیب جدی وارد می‌سازید. تردید نداشته باشید که با این حرکات و استفاده از این ترمز حین حرکت، می بایست خود را برای تعمیرهای اساسی اتومبیلتان آماده نمایید.

نحوه کارکرد و خرابی ترمز دستی

خرابی ترمز دستی

برای آنکه بتوانید از سلامت این وسیله اطمینان حاصل نمایید، می‌بایست آن را سالیانه بررسی و چک نمایید. چنانچه ترمز دستی شما به مقدار کافی بالا نیاید و یا به درستی آزاد نشود، احتمالا می‌بایست به وجود اشکالی در آن و خرابی ترمز دستی شک نمایید. در این صورت که کشش کافی ایجاد نشود، می‌بایست نسبت به تعمیر و تعویض ترمز دستی توسط مکانیکی متخصص اقدام نمایید.

از سایر علامت‌های معیوب بودن و خرابی ترمز دستی در هر دو نوع پدالی و دستی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

– اگر به درستی عمل نکرد
– اگر بعد از عمل کردن به حالت اولیه باز نگشت
– اگر حین فشردن ترمز پدالی و یا ترمز دستی اهرمی هیچ مقاوتی حس نکردید
همگی می‌توانند نشانه هایی از خرابی ترمز دستی اتومبیل شما باشند.

نحوه کارکرد و خرابی ترمز دستی

نتیجه گیری

در نهایت باید تاکید کنیم که ترمز دستی نیاز به مراقبت دارد و باید آن را سالانه بررسی نمایید. اختلال در عملکرد آن به معنای اختلال در ایست خودرو به طور کامل است که در نهایت می‌تواند به حرکت اتومبیل هنگام پارک منجر شده و خسارات جدی وارد نماید. به همین دلیل می‌بایست نسبت به عملکرد و خرابی ترمز دستی با هشیاری بیشتری توجه نمایید.

منبع: haynes

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار
6 نظرات
  1. سامان می گوید

    من یه سوال فنی دارم که هرچی میگردم جایی توضیحی ندیدم .ببخشیداگه میشه جواب بدهید درآخرکارهنگام توقف اول ترمزدستی رامیکشیم بعدخلاص میکنیم یا اول خلاص بعدترمزدستی

  2. علی می گوید

    سلام دوست عزیز،دربرخی ازخودروها عموما مدل بالا وبه خصوص گیربکس اتوماتیک،دکمه ای به عنوان پارک خودرو یاهمان p تعبیه شده که هنگام پارک خودرو استفاده می شود،به اینصورت که باقراردادن اهرم ویا دکمه روی p ضامنی درگیربکس برروی چرخ دنده سوار می شود وازحرکت خودرو جلوگیری می کند وبرای این خودروها باید اول خودرو خلاص گردد وبعد ترمز دستی کشیده شود،برای سایر خودرو ها به خصوص خودرو های وطنی البته نه همه مدل ها اگر قبل خلاص کردن خودرو دستی کشیده شود هم مشکلی به وجود نمی آید،ولی برای مدلهایی مانند پژو 206اس دی که ترمز دستی خوب ودیسکی دارند بهتراست اول خودرو خلاص وبعد ترمزدستی کشیده شود،اگرمنظورشما پارک درسراشیبی یاسربالایی است بازهم بهتراست اول خودرو خلاص وبعد ترمز دستی کشیده شودواگرترمزدستی خوب عمل نکند بهترین حالت پارک دراین مواقع چرخاندن فرمان وچسباندن چرخ جلو به جدول کنار جاده وموانع وهمچنین اگر جاده سراشیبی بود وکنارجاده مانع ویا جدول نبود،دراین مواقع گذاشتن اهرم دنده درموقعیت دنده عقب وکشیدن ترمز دستی برای کاستن فشارازروی گیربکس وپلوس ها وسرپلوس ها،واگر عکس این موقعیت بود یعنی اگرجاده سربالایی وکنارجاده مانعی نداشت دراین حالت خودرو رادرحالت دنده یک قرار می دهیم وترمز دستی رابرای کاستن ازفشار برروی گیربکس وتسمه تایم وپلوس ها وسرپلوس ها تاانتها می کشیم،امیدوارم خوب ومنطقی جواب سوال شماراداده باشم.موفق باشید

  3. ایرج قربانی می گوید

    دلایل درگیربودن لنت چرخ عقب پراید چیه ؟چندباربازوبسته کردم ورگلاژکردم ولی درست نشد لنت دائم باکاسه چرخ درگیروچرخ خیلی داغ میکنه

  4. ایرج قربانی می گوید

    ممنون ازتوجه شمامی خواستم توضیحی درموردلنت چرخ عقب پرایدبدم واون اینکه لنت موقع رگلاژسر لنت به پیستون نمیرسه واهرم راهم بازوبسته کردم ولی فایده ای نداشت

  5. علی می گوید

    لطفا جواب بدید من ترمز دستی پراید را تازه تعمیر کردم ترمز دستی کار میکنه ولی قفل نمیکنه لنت هاش هم تازه هستش

  6. امیرعلی باقری می گوید

    اقا من ماشینم پارس کلا با همه ماشینام مشکله دستی دارم
    هر بلایی سرش میارم قفل نمیکنه
    یعنی از کلا کابل و یا همون سیم دستی رو تعویض کردم لنت نو آنداختم کاسه هارو تراش دادم
    ولی فقط چرخ عقب سمت شاگرد خوب عکل میکنه چرخ سمت راننده اصلا قفل نمیشه علتشو میدونید ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =