آموزش مرحله به مرحله تعویض قالپاق خودرو

0

در مقاله قبل به بررسی قالپاق و نقش آن در خودرو پرداختیم در این مقاله به آموزش تعویض قالپاق خودرو می پردازیم ، باید بدانید که قالپاق‌ ها یکی از اجزای به ظاهر ساده و در عین حال کاربردی روی چرخ‌های ماشین هستند که نبود هر یک از آن‌ها در عین کاستن از زیبایی خودرو، زمینه ساز ورود گرد و خاک و ذرات به داخل توپی چرخ و گریس آن می‌شود. با این حساب ضرورت دارد که همیشه از وجود تمامی قالپاق‌های خودرو اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز نسبت به تعویض قالپاق خودرو و یا اضافه کردن یک نمونه سالم، اقدام کنید. در ادامه با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

تعویض کردن قالپاق خودرو مراحل ساده‌ای دارد و می‌توانید با استفاده از ابزار مناسب، شخصا برای انجام آن اقدام نمایید. یادآوری می‌کنیم که رینگ‌های فولادی، قالپاق‌هایی بزرگ داشته و برای رینگ‌های فلزی، از قالپاق‌های کوچکی که اندازه توپی چرخ هستند، استفاده می‌کنیم.

برای انجام مرحله به محرله تعویض قالپاق خودرو به صورت مطمئن و حرفه ای؛ به جک، آچار چرخ و کمی دقت و البته مهارت نیاز خواهید داشت.

ابزار مورد نیاز برای تعویض قالپاق خودرو

برای تعویض قالپاق خودرو و یا قرار دادن یک قالپاق روی چرخ ساده، به ابزار معمولی احتیاج خواهید داشت. جک و آچار چرخ برای انجام این کار کفایت خواهند کرد. حتی برای نصب برخی از انواع قالپاق‌ها، نیازی به آچار چرخ نیز نخواهد بود. به علاوه جهت خرید قالپاق، به نوع تایر خود و سایز آن دقت داشته باشید. لازم به ذکر است که انتخاب ناصحیح قالپاق، نصب را با مشکلاتی همراه ساخته و حتی در صورت موفق شدن به نصب، امکان جدا شدن قالپاق ها در حین حرکت خودرو، وجود خواهد داشت. پیشنهاد می کنیم مقاله پر بازدید آفتاب سوختگی رنگ خودرو را نیز مطالعه فرمایید .

برای انتخاب و خرید قالپاق، به نوع و سایز تایر خود دقت کرده و از مناسب بودن قالپاق برای آن اطمینان حاصل نمایید.

راهنمای تعویض قالپاق خودرو

برای باز کردن قالپاق قبلی و نصب کردن یک نمونه تازه، مراحل زیر را قدم به قدم دنبال سازید.

  • برای تعویض قالپاق خودرو باید ابتدا خودرو را در محلی صاف پارک کنید. توجه داشته باشید که محل پارک لغزنده نبوده یا خیس و مرطوب نباشد.
  • جک بزنید تا چرخ مورد نظری که قصد نصب قالپاق روی آن را دارید، بالاتر از سطح زمین بیاید.
برای تعویض قالپاق خودرو، ابتدا جک زده و چرخ را به اندازه کافی بالا بیاورید و پیچ و مهره های روی آن را به کمک آچار چرخ باز کنید.
  • حالا به کمک آچار چرخ پیچ‌های روی چرخ را باز کرده و مهره‌ها را نیز خارج سازید. (برای باز کردن پیچ و مهره‌ها، باید آچار چرخ را روی پیچ در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. توصیه می‌شود که هر پیچ را یک یا دو دور چرخانده و همه آن‌ها را با هم شل کنید، سپس تک به تک پیچ و مهره‌ها را کامل باز نمایید.)
  • در صورتی که قالپاقی از پیش روی چرخ سوار است، اکنون آن را با یک حرکت ساده و کمی فشار از چرخ، جدا سازید. پیشنهاد می کنیم همه چیز درباره روش صحیح روشن کردن را بدانید 🙂 .
  • اکنون می‌خواهیم قالپاق جدید را در جای خود قرار دهیم. برای این منظور باید حلقه زیرین قالپاق را درست روی حلقه رینگ قرار دهید. در این جایگذاری به محل باد زدن لاستیک‌ها دقت داشته باشید که همچنان در دسترس باشد و برای باز زدن تایرها، دچار مشکل نشوید. معمولا شیاری در قالپاق‌ها در نظر گرفته شده است که محل باد زدن را آزاد می‌گذارد. تنها کافی‌ست که تنظیم شکل قرار گرفتن قالپاق را درست انجام دهید.
برای نصب قالپاق جدید روی محل، از تنظیم بودن شیار حلقه زیرین و قالپاق با محل عبور باد تایر، مطمئن شوید تا بعدا برای تنظیم باد تایرها به مشکل برخورد نکنید.
  • پیش از قرار دادن قالپاق در جای خود روی چرخ، باید حلقه نگهدارنده را در پشت آن قرار دهید. البته در بیشتر قالپاق‌ها، این حلقه از پیش در سطح داخلی جای گرفته است؛ اما در غیر این صورت لازم است که این دو قطعه را به شکل صحیح روی هم تکیه دهید. در اینجا توجه داشته باشید که شیار روی حلقه و قالپاق، با هم یکی شده و محل عبور باد تایر را آزاد بگذارند.
  • اکنون پیچ و مهره‌ها را دوباره در جای خود قرار داده و ابتدا با دست آن‌ها را چند دور بچرخانید. سپس به کمک آچار چرخ و در جهت پادعقربه‌های ساعت؛ پیچ‌ها را چرخانده و در جای خود به خوبی محکم نمایید. لازم است که پیچ و مهره‌ها به خوبی محکم شده و قالپاق در جای خود سفت و بدون لغزش قرار بگیرد.
بعد از قرار دادن قالپاق جدید در جای خود، پیچ و مهره ها را در محل گذاشته و ابتدا با دست و سپس به کمک آچار چرخ، آن ها را تک به تک محکم نمایید.

نکته: در صورتی که قالپاق بدون جای پیچ و مهره باشد، تنها باید خارهای یا واشرهای آن را درست در جای خود قرار داده و از سفت شدن آن در جای خود، اطمینان حاصل کنید.

  • حالا می‌توانید به کمک جک، خودرو را پایین آورده و از کاری که انجام داده‌اید، یعنی تعویض قالپاق خودرو لذت ببرید.

توصیه نهایی

به خاطر داشته باشید در صورت نبود قالپاق روی چرخ شما، باید پیش از نصب یک قالپاق، توپی را تمیز کرده و گریس‌کاری دوباره نمایید. زیرا خالی ماندن چرخ بدون قالپاق، احتمالا گرد و غبار زیادی به داخل آن هدایت کرده و توپی و گریس خاک گرفته و مرطوب شده‌اند. اگر بدون تمیز کردن آن‌ها، قالپاق جدید را نصب کنید؛ در آینده‌ای نزدیک با بلبرینگ‌های معیوب روبرو خواهید شد.

منبع: pinwork

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + یک =