راهکارهای تشخیص خودروی تصادفی در هنگام خرید ماشین

0

وقتی برای خرید خودرو به سراغ اتومبیل‌های دست دوم می‌روید، همیشه استرس و ریسک خرید خودروی تصادفی وجود دارد. این بستگی به شانس شما دارد که فروشنده از تصادفی بودن خودرو، مطلعتان سازد یا این که از ترفندهای پنهان کردن تصادفی بودن خودرو، استفاده نماید. حتی نکات ضروری حین تحویل گرفتن خودروی صفر کیلومتر، نیز وجود دارند و ضمن خرید خودروی نو و دست اول هم باید مواردی را چک کنید. اما این موضوع در خصوص خودروهای دست دوم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

البته موضوع تصادفی بودن خودرو، در چک لیست خرید خودروی دست دوم موضوعی نسبی است. سرانجام باید بپذیریم که خودروهای دست دوم، کمابیش مشکلاتی داشته و نمی‌توانیم انتظار بی‌عیب و نقص بودن آن‌ها را داشته باشیم. اما تصادفات سنگین که به بدنه یا بخش فنی خودرو، آسیب‌های فراوان و خاصی وارد کرده‌اند، با خط و خش‌های جزئی یا تصادفات سبک و سطحی؛ تفاوت دارند.

از همین روی جای دارد که از روش‌های تشخیص تصادفی بودن خودروی دست دوم اطلاع داشته باشیم.

روش‌های تشخیص خودروی تصادفی

برای تشخیص خودروی تصادفی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید:

رنگ بدنه خودرو را بررسی کنید

به هیچ وجه فریب یک خودروی براق و پولیش زده، را نخورید. بعضی اوقات تمیزی بیش از اندازه و براق بودن بدنه خودرو، نشانه سلامت کامل آن نیست؛ بلکه راننده با واکس و پولیش قصد پوشاندن مشکلاتی جدی را داشته است.

برای تشخیص سلامت خودرو و تفکیک آن از یک خودروی تصادفی، به خوبی بدنه و رنگ آن را از زوایای مختلف بررسی کنید. هر گونه تفاوت رنگ یا برجستگی روی سطح بدنه، یا انعکاس متفاوت نور در بخش‌های مختلف؛ را پیگیری نمایید.

همین طور به مرزها و لبه‌های درب‌ها، کاپوت و صندوق عقب و گلگیرها دقت داشته باشید. آیا رنگ پاشیدگی و یا تفاوت لایه رنگ در این قسمت‌ها می‌بینید؟

چنان که گفتیم کمی خط و خش، موضوع چندان مهمی نیست. اما باید دید فروشنده زیر برق واکس و پولیش چه چیزی به جز خط و خش‌های جزئی را ممکن است پنهان ساخته باشد!

چطور از تصادفی بودن خودرو، اطلاع یابیم
رنگ بدنه را برای تشخیص تصادفی بودن خودرو، بررسی و معاینه کنید

به شیشه جلو و عقب خودرو دقت نمایید

با دقت کامل به شیشه جلو و عقب خودرو و به ویژه شیشه جلو بنگرید، شاید ترک‌های ریز یا درشتی را بیابید. این ترک‌ها، اگر چه نه حتما؛ اما می‌توانند نشانه‌های یک خودروی تصادفی باشند. تصادفات با ضربه، روی شیشه جلوی خودرو ترک های ستاره ‌ی ایجاد می‌کنند و این موضوع باید حتما توسط خریدار پیگیری شود.

هر گونه زنگ زدگی را دنبال کنید

در حالت معمولی و در یک خودروی سالم، نباید هیچ زنگ زدگی وجود داشته باشد. تنها زمانی که بخشی از رنگ خودرو صدمه جدی دیده و تمامی لایه‌های آن بریزد، زنگ زدگی در طول زمان اتفاق خواهد افتاد.

همین طور زنگ زدگی پیچ‌ها، حاکی از تصادفات جدی و تعویض قطعات و یا باز و بسته کردن برخی از قسمت‌های خودرو است. توجه داشته باشید که در یک تصادف سطحی، نیازی به باز کردن هیچ پیچی و تعویض قطعه نخواهد بود!

چطور خودروی تصادفی را تشخیص دهیم؟
روش های تشخیص خودروی تصادفی با چک کردن اتصالات زنگ زده

به هم سطح بودن تکه‌های بدنه خودرو دقت نمایید

به این تست تشخیص تصادفی بودن خودرو، نامیزانی جلوبندی نیز گفته می‌شود. در این مورد به دنبال هر گونه ناهماهنگی میان سطوحی که باید جفت هم شوند، می‌گردیم. به طور نمونه اگر گلگیرها به درستی در جای خود قرار نداشته و یا درب ها درست جفت نشوند و مواردی مانند آن‌ها!

تشخیص خودروی تصادفی
به هم سطح بودن سطوح، حین خرید خودروی دست دوم دقت کنید.

به تعویضی بودن چراغ‌های جلو توجه نمایید

به چراغ‌های جلوی خودرو دقت کنید. در صورتی که یکی از چراغ‌ها پرنورتر بوده و یا جنس قاب آن متفاوت است، باید به تصادفی بودن خودرو شک کنید. تعویض چراغ به احتمال زیاد به علت تصادفی ست که از سمت جلو اتفاق افتاده و موجب ضربه خوردن به چراغ شده است.

اما در نظر داشته باشید که همیشه تعویض چراغ، را نباید به معنای تصادف سخت و جدی بدانیم. برخی از صاحبان خودرو نیز با مشاهده کمترین ترک و ایرادی در چراغ خودروی خود، نسبت به تعویض آن اقدام می‌کنند.

چطور ماشین چپی را تشخیص دهیم؟

اما بدترین نوع تصادف را احتمالا چپ کردن ماشین و بدترین خرید خودروی دست دوم را خریدن ماشین چپی می‌دانید. برای تشخیص ماشین چپی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

به سقف خودرو توجه کنید

طبیعتا با چپ کردن خودرو، سقف آن دچار صدمه می‌شود. با توجه به نازک بودن لایه سقف اتومبیل‌ها، نسبت به دیگر مناطق؛ آسیب‌های وارد به سقف، خود را به راحتی نشان می‌دهند. هر گونه تورفتگی یا برجستگی و نیز ناهماهنگی در سقف خودرو، می تواند یک نشانه جدی از چپ کردن باشد. (زیرا در انواع دیگر تصادف، غالبا سقف خودرو آسیبی نمی‌بیند.)

چطور ماشین چپی را تشخیص دهیم؟
روش تشخیص ماشین چپی با استفاده از سقف و …

سرشاسی‌ها را چک کنید

در صورتی که خودرو چپ کرده باشد، سرشاسی‌های آن جا به جا شده و این مورد را یک مکانیک ماهر یا کارشناس فنی خودرو، تشخیص خواهد داد.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

ستون‌های خودرو را بررسی نمایید

به جز سقف، ستون‌ها نیز در حین چپ کردن، آسیب جدی می‌بینند. ممکن است یک کارشناس ماهر، آن‌ها را به وضعیت اولیه بازگردانده باشد، اما باز هم با مقداری دقت و مطالعه قادر به تشخیص عیب در شکل ناهماهنگی، بین ستون‌ها خواهید بود. اگر متوجه نبود هماهنگی مورد انتظار در قسمت درزهای قطعات ستون ها گشتید، به چپی بودن خودرو، شک کرده و آن را بیشتر بررسی نمایید.

به حرکت و صدای خودرو توجه نمایید

اما از موارد فوق گذشته، یک خودروی چپی احتمالا به شکلی معیوب حرکت می‌کند. (با وجود تنظیم جلوبندی و میزان فرمان، خودروهای چپی معمولا قادر به حرکت متوازن و استاندارد نیستند)

همین طور صداهای ناخوشایندی نیز از آن حین حرکت به گوش می رسد. عیب یابی خودرو از روی صدا در این مرحله می‌تواند، بسیار کمک کننده ظاهر شود.

آیا خرید یک خودروی تصادفی کار عاقلانه ای است؟

اما با همه توصیفات فوق، یک سوال باقی می‌ماند؛ آیا خرید یک خودروی تصادفی کار عاقلانه‌ای است؟ بدیهی ست که در صورت تصادفی بودن، قیمت کمتری برای خرید خودروی مورد نظر خود می‌پردازید.

در شرایطی که قادر به تأمین بودجه بیشتر نبوده و نتوانید مبلغ بالاتری برای خرید خودرویی سالم‌تر بپردازید، شاید خرید خودروی دست دوم با در نظر گرفتن یک واقعیت، آن قدرها هم ترسناک نباشد. واقعیت مورد نظر این است که شما پس از خرید آن باید، مخارجی را جهت اصلاح مشکلات خودرو، متحمل شوید.

اما شاید پرداخت این مخارج و تعمیر اتومبیل در طول زمان و رفته رفته، برای برخی از افراد سهل‌تر از پرداخت یکجای مبلغ بیشتری پول و خرید خودرویی سرحال تر و سالم تر است.

اگر بودجه تعریف شده شما برای خرید خودروی دست دوم، به اندازه کافی باشد، توصیه می‌کنیم حتما سالم ترین و کم کارکردترین خودروی دست دوم در دسترس را خریداری کنید.

منبع: samarins

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 1 =