رانندگی در گل و لای ؛ چطور خودرو را در گل و لای هدایت کنیم؟

0

ممکن است در طول عمر رانندگی خود، دفعات کمی مجبور به رانندگی در گل و لای باشید. اما احتیاط شرط عقل است و برای آنکه بتوانید خود و اتومبیلتان را از خطرهای احتمالی نجات دهید، می‌بایست اصول رانندگی در گل و لای را رعایت کنید. با ما همراه باشید چرا که قصد داریم شیوه صحیح رانندگی در گل و لای را به شما آموزش دهیم.

اصول رانندگی در گل و لای

قبل از آنکه به بررسی شیوه رانندگی در گل و لای بپردازیم، می‌خواهیم شما را با نکاتی مهم قبل از ورود به جاده‌های گل آلود آشنا نماییم:

رانندگی در جاده های گلی
رانندگی در جاده های گلی می تواند خطر آفرین باشد. با دانستن اصول رانندگی در گل و لای خطرات را از خود دور کنید

خود را آماده کنید

همانند رانندگی در برف و باران، برای رانندگی در گل و لای باید آماده باشید. دقت کنید که نمی‌توانید بدون اطلاعات لازم و آمادگی سوئیچ خودرو را برداشته و به دل جاده و خیابان بزنید. کافیست به اخبار هواشناسی و رادیو گوش فرا دهید تا از وضعیت راه و جاده ای که قرار است در آن رانندگی کنید، اطلاع یابید.

در صورتی که الزامی برای رانندگی در گل و لای برایتان وجود نداشت، زمان حرکت خود را تغییر دهید. حتما می‌دانید که رانندگی در این شرایط خطر آفرین است و احتمال سرخوردگی خودرو و گیر کردن آن در چاله های گلی بسیار بالاست.

وضعیت خودروتان را بررسی کنید

توجه نمایید که راه و جاده ای که قرار است در روزها و شرایط گل آلود بپیمایید با جاده های معمولی بسیار متفاوت است. پس اگر مجبور هستید در طول مسیر، از راه های سخت گل آلود عبور کنید، بهتر است از خودروهای مخصوص این مسیرها استفاده کنید. در غیر این صورت لازم است تا ارتفاع خودرو، لاستیک ها، وضعیت موتور و هر آنچه که می‌تواند شما را در این شرایط به دردسر بیندازد را بررسی نمایید. خرید لاستیک مناسب در چنین شرایطی اهمیت خود را نشان می‌دهد.

ضمنا باید تاکید کنیم حتما می‌بایست وضعیت لاستیک های خودرو خود را با این شرایط تغییر دهید. لاستیک هایی برای رانندگی در گل و لای مناسبند که دارای آج های عمیقی باشند. این عاج ها سبب می‌شوند که گل و لای نتوانند به راحتی در لاستیک نفوذ کنند و اتومبیل شما روی زمین سر نخورد. پس در صورتی که لاستیک شما عاج های مناسبی ندارد، برای رانندگی در این شرایط حتما آن ها را تعویض کنید.

 رانندگی در گل و لای
اگر می خواهید در مسیرهای گل آلود سالم به مقصد برسید، اصول رانندگی در گل و لای را بدانید

رانندگی در گل و لای

مسیر مطمئن را انتخاب کنید

سعی کنید بهترین راه را برای عبور انتخاب کنید. تا می‌توانید چاله های گل آلود را دور بزنید، البته خوب است نیم نگاهی هم به رانندگانی که رو به رو و پشت شما حرکت می‌کنند، نیز داشته باشید.
اگر پیش تر خودرویی از جاده ای با عمق شدید گل و لای عبور کرده است، بهتر است به دنبال مسیر سفت تری برای حرکت باشید. چرا که تجمع گل و لای می‌تواند خودرو شما را گرفتار کند و نتوانید ادامه راه را بپیمایید.
البته استفاده از این روش به جاده و مسیر هم بستگی دارد. چنانچه انتخاب فضای جدید برای رانندگی میسر نبود، راه خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که تنها دو چرخ سمت راننده از خط عبور خودرو قبلی عبور کند. اینگونه احتمال گیر افتادن در گل و سر خوردن را به حداقل می‌رسانید.

عمق گل را بررسی کنید

اگر مسیر پیش روی شما حسابی گل آلود است، قبل از ورود به آن از خودرو پیاده شوید و عمق گل را اندازه گیری کنید. این کار را می‌توانید به کمک یک چوب انجام دهید. سعی کنید هر چیزی مانند سنگ های بزرگ، که می تواند به قسمت زیرین وسیله نقلیه آسیب برساند را بیابید.

با دنده سنگین حرکت کنید

در مسیرهای گل آلود می‌بایست با دنده سنگین حرکت کنید و یا در صورتی که اتومبیل شما به سیستم ضد لغزش مجهز است، از آن استفاده نمایید. همچنین لازم به ذکر است که نباید پای خود را به ناگهانی روی ترمز و گاز فشار دهید. ایست و حرکت یکنواختی داشته باشید تا روی گل سر نخورید.

مستقیم حرکت کنید

از چرخاندن ناگهانی فرمان خودرو جدا خودداری کنید. سعی کنید در مستقیم ترین مسیر ممکن حرکت کنید. با این کار از کشیده شدن خودرو به سمت های مختلف جلوگیری می‌کنید و می‌توانید کنترل اتومبیلتان را همچنان در دستان خود نگه دارید.

در سربالایی و یا سرپایین چگونه برانیم؟

هنگامی که در مسیرهای شیب دار گل آلود قرار بگیرید، رانندگی بسیار سخت تر می‌شود. در این حالت احتمال سرخوردگی و از دست دادن اتومبیل بسیار بالاست.
در از اصول رانندگی در گل و لای در سربالایی ها این است که سعی کنید سرعت خود را یکنواخت نگه دارید و از یک دنده نیمه سبک استفاده کنید. در طول مسیر با گاز و پدال بازی نکنید و سعی کنید با احتیاط مسیر را پیش ببرید. اما در صورتی که نتوانستید کل مسیر را تا انتهای سربالایی طی کنید، بهتر است دنده را روی چرخ‌های عقب تنظیم نمایید. با این کار آرام آرام به پایین برگردید و مجدد تلاش کنید.

توجه داشته باشید که در این مسیر هرگز نباید از ترمز استفاده کنید، چرا که قطعا لیز می‌خورید و امکان چپ شدگی خودرو بالا می‌رود.

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

  • خدمات تعویض لنت ترمز خودرو در محل
  • تعویض لنت ترمز عقب و جلو انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی
  • تعویض لنت ترمز پراید، سمند، تیبا، ال 90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

در مسیرهای سرازیری، از دنده سنگین استفاده کنید و از ترمزهای ناگهانی خودداری نمایید. آرام و با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا بدون خطر به پایین برسید.

اگر چرخ های جلو اتومبیل شما روی گل لیز می‌خورد، پای خود را از پدال گاز بردارید، و فرمان را نگه دارید. صبر کنید تا خودرو شما به آرامی بایستد و تا بتوانید دوباره کنترل خود را به دست بگیرید. اگر برای به دست گرفتن کنترل اتومبیل، از ترمز استفاده نمایید، تنها سبب می‌شود که بیشتر کنترل آن را از دست بدهید.
کمی فشار تایر را کم کنید

در صورتی که در گل و لای گیر افتادید، بیرون آیید و با یک فشار جزئی به دریچه هوای تایر، کمی باد آن را کم کنید. این به شما سطح کشش بیشتری را روی زمین ارائه می‌دهد.

همان طور که مشاهده کردید، رانندگی در گل و لای هم سختی‌هایی دارد که شما می‌توانید با رعایت اصول متناسب، مسیر را بدون خطر و دردسر بپیمایید و به مقصد برسید.

منبع:

wikihow.com

begochetor.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =