رانندگی در سربالایی چگونه است؟ به همراه نکات مربوط به آن

0

رانندگی در سربالایی از آن دسته وضعیت‌هایی‌ست که حتی می‌تواند راننده‌های حرفه‌ای را نیز مضطرب سازد. مثلا باید بدانید در سربالایی با چه دنده ای حرکت کنید و کنترل ماشین در سربالایی و در شرایطی که میل شدید به بازگشت در مسیر سراشیبی عقب دارد، مشکل‌تر از زمانی‌ست که در سطح صاف پیش می‌رانیم. اما حتما راهکارهای موثری برای کنترل خودرو در سربالایی، ترمز کردن در سربالایی و حرکت دوباره، وجود دارد. در ادامه با استادکار همراه باشید.

ریسک رانندگی در سربالایی

عمده‌ترین ریسک‌های رانندگی در سربالایی به شرایطی مربوط می‌شود که در ترافیک قرار بگیریم. به واقع رانندگی در سربالایی بدون ترافیک و زمانی که خودرویی در فاصله نزدیک جلو یا پشت سر نباشد، آن قدرها چالش برانگیز نخواهد بود. در این شرایط پرگاز پیش رفته و مسیر را پشت سر می‌گذارید. اما ریسک اصلی زمانی پیش می‌آید که در یک مسیر سربالایی تند، به ترافیک برخورد کنید.

در سر بالایی با چه دنده ای حرکت کنیم ؟

ممکن است نیاز باشد که چندین بار ترمز یا توقف کامل کرده و دوباره شروع به حرکت نمایید یا این که کل مسیر را با دنده ۱ و سرعت نزدیک به ۱۰ کیلومتر در ساعت طی کنید. در این شرایط تصور کنید که خودروی پشتی نیز فاصله قانونی را حفظ نکرده و بیش از حد به خودروی شما نزدیک شده باشد. در این حالت می‌دانید که ذره‌ای به عقب رانده شدن خودرو، به برخورد با خودروی عقبی منجر خواهد شد.

در سربالایی با چه دنده ای حرکت کنیم
رانندگی در سربالایی و کنترل خودرو در این شرایط، نیازمند داشتن مهارت ویژه ای ست که با چند بار تمرین به دست می آید.

شکل صحیح رانندگی در سربالایی کدام است؟

برای آن که به شکل صحیح رانندگی در سربالایی بپردازیم؛ باید خودرو را در دو شرایط مجزا در نظر بگیریم: رانندگی در ترافیک و رانندگی در مسیر خلوت

شکل صحیح رانندگی در سربالایی در مسیر خلوت

در این شرایط کافی‌ست که خودروی خود را پرگاز پیش ببرید. به هیچ وجه نباید اجازه دهید که دور موتور پایین افتاده و دنده به اصطلاح مرده داشته باشید. این پرگاز بودن به آن معنا نیست که با سرعت بالا حرکت کرده و خود را در ریسک چپ کردن خودرو قرار دهید؛ بلکه به این معناست که در هر دنده پرگاز بوده و دور موتور را در بالاترین سطح مجاز آن، حفظ کنید. اما در صورتی که دور موتور افت پیدا کرد، بلافاصله دنده را کم کرده و دوباره پرگاز پیش بروید تا تغییر به دنده بالاتر میسر شود.

در سربالایی با دنده چند حرکت کنیم رانندگی در سربالایی
برای طی کردن مسیر سربالایی با خودروی خود، هرگز دنده مرده ایجاد نکرده و حتما پرگاز و با دنده صحیح برانید.

نکته: توجه داشته باشید که حرکت با دنده بالاتر و دور موتور نامتناسب با آن، باعث می‌شود که سرعت و قدرت ماشین افت پیدا کرده و در یک لحظه کنترل آن را از دست بدهید. در این شرایط قدرت موتور خودرو تحلیل رفته و توان بالا رفتن از سراشیبی را از دست می‌دهد.

شکل صحیح رانندگی در سربالایی با ترافیک

اما چالش اصلی زمانی‌ست که باید در یک مسیر سراشیبی با ترافیک پیش بروید. در این شرایط ممکن است به ترافیک روان برخورد کرده و یا ترافیک قفل شده و نیاز به توقف کامل باشد. اگر ترافیک روان بوده و نیازی به توقف نبود، موضوع ساده‌تر می‌شود. در این شرایط کافی‌ست که در زمان لازم نیم کلاچ گرفته و وقتی مسیر باز می‌شود، با گاز دادن معمولی پیش بروید. برای قدرت بخشیدن بیشتر به موتور خودرو در مسیر سربالایی، لازم است که با دنده سنگین حرکت کنید. بنابراین می‌توانید خودروی خود را در دنده یک قرار داده و کاملا مطمئن پیش برانید.

اما اگر نیاز به توقف کامل در ترافیک سربالایی پیش آمد، چه باید کرد؟ در این شرایط حتما برای توقف کامل از خودروی جلویی، به اندازه کافی فاصله بگیرید و امیدوار باشید که خودروی عقبی نیز از شما فاصله کافی بگیرد.

رانندگی در سرازیری و سربالایی
برای توقف در مسیر سربالایی، ترمز دستی را کامل بکشید و جهت حرکت دوباره نیم کلاچ کرده و همزمان ترمز دستی را آزاد کنید.

حتما برای توقف از ترمز دستی استفاده کنید و مطمئن شوید که ترمز دستی کاملا کشیده شده باشد. برای حرکت دوباره، صبر کنید تا خودروی جلویی از شما فاصله بگیرد، سپس خودرو را در دنده ۱ قرار داده و در حالی که گاز می‌دهید، به طور موازی پایتان را از روی کلاچ بالا آورده و ترمز دستی را بخوابانید. بسیار اهمیت دارد که این حرکت به صورت همزمان و متناسب با هم انجام شود. در صورتی که ترمز دستی را پیشتر خوابانده و هنوز به موتور خودرو جان پیش رفتن، نداده باشید؛ احتمال عقب زده شدن و خارج گشتن کنترل خودرو از دست شما، وجود دارد.

اگر در این شرایط به هر دلیل خودرو از کنترل شما خارج شده و به اصطلاح عقب پرید، ترمز و کلاچ را نگاه داشته و ترمز دستی را بکشید. در این صورت خودرو ایستاده و باز فرصت دارید که مراحل شروع به حرکت را دنبال کنید.

نکته: در این شرایط حتما چراغ فلاشر خودرو را روشن کرده و به ماشین‌های پشتی، هشدار دهید.

در سرازیری با چه دنده ای حرکت کنیم
برای رانندگی در مسیرهای سربالایی و پرشیب، باید آرامش خود را حفظ کرده و با تسلط بر اوضاع، از دنده سنگین و ترمز دستی و نیم کلاچ کمک بگیرید.

راهنمایی های رانندگی در سربالایی

برای رانندگی صحیح در سربالایی، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱- خونسرد باشید و از پیمودن مسیر سربالایی هراسی به خود راه ندهید. به خاطر داشته باشید که احساس اضطراب، اوضاع را وخیم کرده و تمرکز و کنترل شما را از بین خواهد برد.
۲- ترمز دستی خودروی شما سالم باشد.
۳- سیستم ترمزگیری مشکلی نداشته و به درستی عمل کند.
۴- دیسک و صفحه سالم بوده و نیم کلاچ به خوبی انجام پذیرد.
۵- فاصله خود را با خودروی جلویی حفظ کنید.
۶- از شتاب گرفتن نابجا و تعویض خط در مسیر حرکت، بپرهیزید.
۷- در صورت خارج شدن خودرو از کنترل، فورا دو پا را روی کلاچ و ترمز گذاشته و ترمز دستی را بکشید.

با رعایت نکات فوق و چند بار تمرین توقف کامل و حرکت دوباره در سربالایی، می‌توانید حتی در پرترافیک‌ترین شرایط نیز، کنترل خودروی خود را به راحتی در اختیار بگیرید.

منبع: khodrotak

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =