آموزش تعمیر و تعویض رادیاتور بخاری پراید

در مقاله قبل به آموزش گام به گام نحوه تعویض دلکو پراید پرداختیم در این مقاله آموزش تعمیر و تعویض رادیاتور بخاری پراید را بررسی می کنیم . نیز اگر چه کولر پراید گاه و بی گاه از ریتم عملکرد خود خارج شده و به خوبی کار نمی‌کند، اما بخاری این خودرو غالبا عملکرد خوبی دارد و گرمابخشی مطبوعی داخل کابین خودرو به وجود می‌آورد. با این حال با دانستن روش تعمیر بخاری پراید می‌توانید در صورت خرابی آن، اقدامات موثر را انجام دهید. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

علت گرم نکردن بخاری پراید

در صورتی که داخل خودروی پراید خود نشسته و علی رغم روشن کردن بخاری آن، پرتاب باد گرم را احساس نمی‌کنید، باید پیش از هر چیزی علت سرد بودن باد بخاری پراید را جستجو نمایید.

بیشتر بدانید تفاوت سانروف و پاناروما در چیست؟

گرفتگی شلنگ متصل بین بخاری و رادیاتور

البته گذشته از عیب در رادیاتور که به عنوان ایراد اصلی در باد سرد بخاری محسوب می‌شود، گرفتگی شلنگ ارتباطی میان بخاری و رادیاتور را نیز باید در نظر داشته باشید. در این صورت لازم است که شلنگ مزبور را باز کرده و آن را به خوبی تمیز نمایید. حتی در صورتی که گرفتگی آن بسیار شدید بوده و تمیز کردن آن سخت باشد، می‌توانید نسبت به تعویض این شلنگ اقدام کرده و کیفیت گرمادهی بخار پراید را به مراتب بهبود دهید.

گرفتگی شلنگ متصل بین بخاری و رادیاتور
در صورتی که با اختلال عملکرد در بخاری پراید مواجه شدید، پیش از هر چیزی باید این مورد را عیب یابی کرده و علت باد سرد بخاری پراید را کشف کنید.

عیب در فن بخاری

در صورتی که فن بخاری دچار ایرادی شده باشد، علی رغم سالم بودن سایر قطعات، در نهایت باد گرم دریافت نخواهید کرد. برای رفع این مورد نیز باید فن بخاری تعمیر شده و یا با یک فن نو جایگزین گردد. مقاله علت پس زدن بنزین از باک مقاله بسیار پر بازدیدی بوده ، پیشنهاد میکنم آن را بخوانید .

کم بودن آب موتور

دیگر دلیل گرم نکردن بخاری خودرو را می‌توانیم به کم بودن آب موتور ارتباط دهیم. در صورتی که آب موتور به اندازه کافی نباشد، تبادل حرارتی مورد نظر اتفاق نیفتاده و گرمای لازم ایجاد نخواهد شد.

خرابی ترموستات

اما در صورتی که ترموستات خودرو باز بماند، دمای آب موتور پایین مانده و گرمای لازم برای پمپاژ شدن به وجود نمی‌آید. در این صورت باید ترموستات خودرو ترمیم شده و به وضعیت سالم بازگردد تا دمای آب به موقع بالا رفته و تبادل حرارتی صورت بگیرد.

عیب در فن بخاری - کم بودن آب موتور - خرابی ترموستات
یکی از علت های سرد بودن باد بخاری پراید را می توانیم به ایراد در عملکرد ترموستات مرتبط بدانیم. در این صورت باید ترموستات عیب یابی شده و مشکل آن مرتفع گردد.

عیب در رادیاتور پراید

در این شرایط یکی از مهم‌ترین مواردی که به ذهن خطور می‌کند، عیب در رادیاتور خودرو است. در صورتی که رادیاتور خودرو به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد، تبادل حرارتی نیز با مشکل روبرو شده و بخاری پراید قادر به پمپاژ هوای گرم به داخل محیط کابین خودرو نخواهد بود. بنابراین برای تعمیر بخاری پراید باید به سراغ تعویض رادیاتور بروید.

تعویض رادیاتور بخاری پراید

اگر تعمیر رادیاتور بخاری پراید امکان پذیر نبوده و نیاز به تعویض آن، پیش آمد؛ لازم است که مراحل زیر را طی نمایید:

  •  ابتدا لازم است که شلنگ‌های اتصال رادیاتور به بخاری را از طرفی که به موتور مربوط می‌شوند، باز کنید.
تعویض رادیاتور بخاری پراید
برای تعویض رادیاتور بخاری پراید باید ابتدا شلنگ های متصل به بخاری را از سمت موتور باز کنید.
  •  سپس برای دسترسی به بخاری خودرو، بخش میانی کنسول را باز کنید. (امکان دارد که برای این منظور لازم باشد داشبورد را کمی شل کرده و رها سازید. رها کردن داشبورد به اندازه‌ای که دسترسی به بخاری حاصل شود، کافی خواهد بود.)
  • با دسترسی به بخاری از بخش زیرین داشبورد، می‌توانید کلیه پیچ‌های متصل به آن را باز کنید. به طور مثال پیچ دسته راهنما را باز کرده و فضای بیرون آوردن بخاری را آزادتر کنید.
  • اکنون کلیه لوله‌ها یا همان شلنگ‌های متصل به بخاری را از جای خود خارج کنید. (این‌ها همان شنلگ‌هایی هستند که پیشتر از گرفتگی‌شان، صحبت کردیم.)
  • هر ۳ پیچ فایروال را که روی بخاری هستند، باز نمایید.
آموزش تعمیر و تعویض رادیاتور بخاری پراید
لازم است که در این مرحله ۳ پیچ فایروال را از روی بخاری پراید باز کرده و سپس به سراغ پیچ های فن بروید.
  • پیچ فن را نیز باز کنید و فن را از بخاری جدا سازید.
  • در مرحله بعدی، کلیه فیش‌های وصل شده به بخاری را نیز جدا کنید.
  • اکنون سیستم را از بخش زیرین داشبورد، بیرون بکشید.
  • تمام بست‌های فنری را به کمک ابزاری چون پیچ گوشتی یا یک کاردک کند، باز کنید.
  • بعد از باز کردن بست‌ها، باید هر ۴ پیچ بسته شده روی قاب را نیز باز کنید.

بیشتر بدانید دیاگ ماشین چیست؟

آموزش تعمیر و تعویض رادیاتور بخاری پراید
با باز کردن هر ۴ پیچ روی قاب، به رادیاتور بخاری پراید می رسید و می توانید آن را به راحتی با یک نمونه نو جایگزین کنید.
  • در این مرحله از تعمیر بخاری پراید شما، صفحه یا قاب رویی مجزا شده و می‌توانید آن را بلند کنید.
  • پس از برداشتن قاب رویی، شما به رادیاتور دسترسی دارید و می‌توانید آن را از جای خود خارج کرده و با یک رادیاتور سالم، جایگزین نمایید.
  • بعد از قرار دادن رادیاتور نو در جای خود، قاب را دوباره با دقت روی آن گذاشته و پیچ‌ها را ببندید. (دقت داشته باشید که ابتدا هر ۴ پیچ را در جای خود قرار داده و هر یک را یک دور بچرخانید و سپس آن‌ها را با یک ریتم هماهنگ، محکم کنید. بستن تک به تک این پیچ‌ها، می‌تواند تعادل صفحه قاب را برهم بزند.)

اگر علاقه مند هستید که بدانید بهترین روغن موتور برای پراید چیست ما مقاله ای در این مورد نوشته ایم که پاسخ شما را خواهد داد .

چگونه رادیاتور بخاری و بخاری پراید تعمیر و تعویض کنیم؟
پس از بیرون آوردن رادیاتور معیوب بخاری خودرو، یک رادیاتور نو در جای آن قرار داده و دوباره قاب را سر جای خود گذاشته و پیچ ها را محکم کنید.
  •  اکنون قطعه را سر جای خود بازگردانده و تمام مراحل فوق را دوباره به جهت برعکس طی کنید. دقت داشته باشید که تمام اتصالات سر جای خود بازگشته و به خوبی محکم شوند.

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید با کمک روش‌های فوق می‌توانید به تعمیر بخاری پراید پرداخته و گرمادهی آن را بهبود بخشید. در صورتی که به موقع علت سرد بودن باد بخاری پراید را کشف کرده و برای رفع آن اقدام کنید، از صرف هزینه‌های اضافی و تحمل سرما در هوای سرد زمستان، نیز نجات پیدا خواهید کرد.

منبع: carstan

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

سمیرا نقیبی
سمیرا نقیبی نویسنده استادکار است. سمیرا ریاضی محض خوانده و به نوشتن و ترجمه علاقمند است. حوزه اصلی همکاری وی با استادکار در زمینه خودرو، تاسیسات و تعمیرات و دکوراسیون است اما او به راحتی میتواند در سایر زمینه ها نیز بنویسد. در زمینه هنر از سمیرا سوال کردیم گفت: «خیالبافی یکی از هنر های اصلی من است و در این زمینه دارای ذوق و قریحه هستم!» سمیرا در اوقات فراغتش رمان میخواند و به روانشناسی و فلسفه نیز علاقمند است. مطالب حوزه خودرو، تکنولوژی و سلامت و زیبایی از بهترین مطالبی است که سمیرا در استادکار نوشته که پیشنهاد میکنیم از دستشان ندهید.