آموزش تعمیر موتور پراید

0

تصور کنید زمانی که وسط اتوبان هستید، ناگهان برای چندمین بار در ماه اخیر صدایی از ماشینتان بلند می‌شود و شما بدون اینکه چیزی بدانید و متوجه علائم خرابی شوید، راهی سفر شده‌اید. نادیده گرفتن علائم خرابی موتور و همچنین عدم تعمیر موتور پراید در زمان مناسب می‌تواند منجر به آسیب جدی‌تری به ماشین شود. به علاوه انجام مقدمات لازم در جهت تعمیر موتور پراید و همچنین برآورد هزینه تعمیر اساسی موتور پراید برای بسیاری از افرادی که از این خودرو استفاده می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر زمانی که فرد خودش با نحوه تنظیم موتور و تعمیر آن آشنا باشد، در بسیاری از موارد کمتر با مشکلاتی این چنینی مواجه می‌شود و می‌تواند سریع‌تر بروز مشکلات جدی در ماشین را پیش‌بینی کند.

در این مقاله با استادکار قصد داریم تا با آموزش تعمیر موتور پراید و نحوه تنظیم موتور آشنا شویم و اطلاعاتی در مورد هزینه تعمیر موتور پراید و دسته موتور پراید به دست آوریم، با ما همراه باشید.

علائم خرابی موتور پراید

قبل از تعمیر موتور پراید باید با مهم‌ترین علائم خرابی آن آشنا باشید و بدانید که خودرو شما چه زمانی نیاز به تنظیم موتور دارد. پس قبل از آموزش تعمیر موتور پراید با نشانه خرابی آن آشنا می‌شویم:

  • روشن شدن چراغ‌ها هشدار جلوی ماشین
  • لرزش خودرو در هنگام رانندگی
  • بروز سر و صدای غیر عادی
  • ایجاد بوی ناخوشایند در ماشین به خاطر داغ شدن قطعات یا تخلیه گازهای سمی
  • ایجاد دود رنگی از قسمت جلو یا عقب ماشین
یکی از علائم خرابی موتور ایجاد بوی ناخوشایند در ماشین است.
یکی از علائم خرابی موتور ایجاد بوی ناخوشایند در ماشین است.

مراحل تعمیر موتور پراید

برای تعمیر موتور پراید باید به قسمت زیر ماشین دسترسی داشته باشید و در واقع موتور پراید را باز کنید و بررسی کنید که هر یک از این اجزا به طور درست و اصولی کار می‌کنند یا خیر. به طور کلی مراحل تعمیر موتور به این صورت است که کاپوت ماشین باز می‌شود، روغن موتور، آب رادیاتور، لوله‌های بنزین و بلور سیلندر را تخلیه می‌کنید و اتصالات باتری را باز می‌نمایید.

سپس بعد از تخلیه روغن موتور، شیلنگ‌های بالا و پایین رادیاتور و لوله‌های مربوط به بخاری و واتر پمپ را از جا در می آورید. همه سیم‌ها و اتصالات به تجهیزات مختلف ماشین را باز می‌کنید. لوله مربوط به ورود بنزین را جدا کرده و آن را مسدود کنید. بعد از جدا کردن سیم مربوط به گاز انتهای لوله اگزوز را از منیفولد دود جدا می‌کنید و پیچ‎ها را باز می‌کنید؛ و سپس همه قطعات را به طور جداگانه بررسی می‌کنید که مشکل موتور از کجا نشات گرفته است.

بیشتر بدانید ترمیم چرک روی چراغ خودرو

برای تعمیر موتور پراید باید همه قطعات را به طور جداگانه بررسی شود.
برای تعمیر موتور پراید باید همه قطعات را به طور جداگانه بررسی شود.

باز کردن سرسیلندر

بهتر است قبل از اینکه موتور را به طور کامل باز کنید، قسمت‌های مختلف سر سیلندر را بررسی کنید و در صورت لزوم به تعمیر یا تعویض آن بپردازید. برای باز کردن سر سیلندر حواستان باشد که حرارت موتور به طور کامل فروکش کرده باشد و سرد باشد. سپس همه پیچ‌ها، بست‌ها و سیم‌های متصل به آن را جدا کنید.

بررسی فیلتر روغن

بعد از آن نوبت به باز کردن فیلتر روغن می‌رسد. برای این کار باید با استفاده از آچار مخصوص فیلتر را باز کنید و برای نصب فیلتر جدید، آن را با پارچه تمیزی پاک کنید و مقداری روغن بر روی آورینگ فیلتر بمالید و آن را با دست بر روی محل مورد نظر سفت کنید. روغن را تا قسمتی که روی آن نوشته شده F پر کنید و بعد از روشن شدن موتور فیلتر را بررسی کنید که نشتی نداشته باشد.

برای تعمیر موتور باید فیلتر روغن باید آن را به خوبی بررسی کنید
برای تعمیر موتور باید فیلتر روغن باید آن را به خوبی بررسی کنید

جدا کردن تسمه تایمینگ

برای اینکه تسمه تایمینگ را تعویض کنید باید ابتدا کابل قطب منفی مربوط به باتری ماشین را جدا کنید. مایع خنک کننده داخل موتور را خالی کنید و به ترتیب ابتدا محافظ بغل موتور، تسمه تایم، دینام، واتر پمپ، صفحه تهویه، درپوش بالا و پایین تسمه و سپس تسمه تایمینگ را باز نمایید. توجه داشته باشید که قبل از باز کردن تسمه تایمینگ علامت روی دنده سره میل سوپاپ باید مثل علامت روی سر سیلندر باشد.

بیشتر بدانید آموزش تعمیرات جلوبندی پراید

بررسی تسمه سفت کن

برای بررسی تسمه سفت کن باید تسمه‌ها را باز کنید و مطمئن شوید که دچار پارگی یا پوسیدگی نیستند و در صورت نیاز آن‌ها را تنظیم یا تعویض کنید.

بررسی سیستم کلاچ

برای اینکه از درست کار کردن کلاچ ماشین مطمئن شوید، باید خودرو را به محلی باز ببرید و جلوی چرخ‌های ماشین موانعی قرار دهید و بعد از قرار دادن ماشین روی دنده یک، به آرامی و با نوک پا روی پدال گاز فشار دهید. اگر در چنین شرایطی خودرو خاموش شد پس کلاچ سالم است و در غیر این صورت احتمالاً ضعیف شده است.

بررسی روغن کارتر

برای تعمیر موتور پراید باید از مقدار روغن مناسب در کارتر ماشین مطمئن شوید. مقدار روغن کارتر پراید حدود ۴/۳ تا ۵/۳ لیتر است و شما باید بعد از استارت زدن میزان روغن را اندازه بگیرید و بررسی کنید که روغن از واشر پیچ تخلیه دچار نشتی نشده باشد.

بررسی سوپاپ کنترل فشار

اگر بر روی یکی از مدارهای روغن رسوب ایجاد شود، فشار روغن در ماشین زیاد می‌شود و موجب خرابی موتور پراید می‌گردد. در این هنگام به پیستون نیرو وارد می‌شود و فنر آن جمع می‌شود و پیستون به عقب رانده می‌شود تا مجرا را باز کند.

بررسی میل لنگ

میل لنگ از دو نوع یاتاقان ثابت و متحرک تشکیل شده است که باید همه آن‌ها از نظر ساییدگی و گرفتگی بررسی شوند. زمانی که میل لنگ دچار تاب خوردگی شود و این تاب خوردگی بیشتر از ۴۰/۰ میلی‌متر باشد، باید آن را تعویض نمایید.

فیلترگیری سوپاپ موتور

برای این کار باید سیلندرهای قرینه هم را در حالتی که هر دو سوپاپ‌های آن بسته یا باز است قرار دهید و سپس با پیچ‌گوشتی روی قسمت بالای پیستون فیلترگیری کنید و این کار را برای همه سوپاپ‌ها انجام دهید.

بررسی سیستم خنک‌کننده

سیستم خنک‌کننده ماشین باید از لحاظ پارگی و عدم تخریب و نشتی بررسی شود. تنها موضوعی که در این هنگام باید توجه کنید این است که اجازه دهید آب رادیاتور کمی خنک شود وگرنه آب داغ با فشار از آن خارج می‌شود که می‌تواند به شما آسیب وارد کند.

بررسی شمع‌ها

برای بازدید از شمع‌های خودرو باید آن‌ها را باز کنید و بررسی کنید که دچار سوختگی یا شکستگی نشده باشد. دهانه شمع را با دقت نگاه کنید و اگر متوجه شدید که تنظیم نیست، آن را فیلرگیری نمایید. مراقب باشید که فشار زیادی به شمع وارد نکنید تا نشکند.

 مرحله بعدی برای تعمیر موتور پراید این است که میزان آب باتری را بررسی کنید که کم نشده باشد و اگر کم بود کمی به آن آب مقطر اضافه نمایید.

بیشتر بدانید نشانه های نیم سوز شدن پمپ بنزین پراید

برای بازدید از شمع‌های خودرو باید آن‌ها را باز کنید و بررسی کنید که دچار سوختگی یا شکستگی نشده باشد.
برای بازدید از شمع‌های خودرو باید آن‌ها را باز کنید و بررسی کنید که دچار سوختگی یا شکستگی نشده باشد.

بررسی کمپرسور موتور

برای این کار باید موتور را تا درجه حرارت عادی گرم کنید و سپس آن را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا حرارت از داخل اگزوز ماشین خارج شود. حال همه شمع‌ها و سیم مثبت کوبل‌ها را باز کنید تا موتور خاموش شود. پدال گاز را تا آخر فشار دهید و استارت بزنید و میزان کمپرسور موتور را اندازه بگیرید و مقدار نرمال آن باید ۱۴ کیلوگرم بر سانتی‌متر باشد.

همه چیز در مورد دسته موتور پراید

دسته موتور پراید وسیله‌ای برای حفظ تعادل در ماشین است و به عنوان تکیه‌گاه اصلی موتور و قطعات ماشین محسوب می‌شود.

رایج‌ترین علائم خرابی دسته موتور پراید این است که موقع حرکت ماشین لرزشی غیرمعمول حس می‌شود و موتور لرزش دارد. یا ممکن است متوجه شوید که در زمان عبور از ناهمواری ماشین صدای تق‌تق می‌دهد.

 در پراید معمولاً ۳ تا ۵ دسته موتور به کار رفته است که تنها یکی از آن‌ها از بالا به پوسته موتور وصل است و بقیه دسته موتورها وظیفه تحمل وزن موتور و سایر تجهیزات را دارند. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از آسیب به دسته موتور این است که مدام آن را بررسی کنید و فراموش نکنید که این قطعه عمر طولانی دارد و به راحتی خراب نمی‌شود و حتی در زمان خرابی نیز قادر به تحمل وزن زیادی است. تنها باید توجه داشته باشید که ایجاد بریدگی یا ترک بر روی دسته موتور پراید نشان‌دهنده این است که زمان تعویض آن فرا رسیده و باید اقدام به عوض کردن آن کنید.

دسته موتور پراید وسیله‌ای برای حفظ تعادل در ماشین است
دسته موتور پراید وسیله‌ای برای حفظ تعادل در ماشین است

هزینه تعمیر موتور پراید

همان‌طور که تا اینجای مقاله مطالعه کردید، تعمیر موتور پراید با توجه به اینکه کدام قطعه و کدام قسمت آن دچار ایراد شده باشد، متفاوت است. در مورد هزینه تعمیر موتور پراید نیز باید به یاد داشته باشید که میزان خرابی و شدت آن می‌تواند روی هزینه‌های شما مؤثر باشد. فراموش نکنید که برای تنظیم موتور و تعمیر موتور پراید حتماً از افرادی ماهر در این زمینه کمک بگیرید که به خوبی با نقشه موتور پراید آشنا هستند و می‌توانند خودروی شما را به طور فنی مورد بررسی قرار دهند.

جمع بندی

در این مقاله با آموزش تعمیر موتور پراید آشنا شدید و یاد گرفتید که برای پیدا کردن مشکل در موتور پراید باید قطعات و قسمت‌های مختلفی از ماشین را مورد بررسی قرار دهید. به‌علاوه هزینه تعمیر نیز با توجه به میزان این مشکلات سنجیده می‌شود. در آخر اگر برای تعمیر ماشین نیاز به افرادی ماهر و باتجربه دارید، می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + دو =