پیام‌های مخفی در چراغ زدن ماشین‌ها

0

شاید گاهی متوجه شده باشید که رانندگان حین رانندگی کارهای عجیبی می‌کنند. بوق یا چراغ می‌زنند در حالیکه شاید به تصور شما نیازی نیست چنین کاری انجام شود. اما گاهی پیام‌های مخفی در چراغ زدن ماشین‌ها یا بوق زدن‌ها وجود دارد. هرچند هیچ قانونی درباره این پیام‌ها و معانی آن‌ها نوشته نشده است اما اغلب رانندگان با توجه به تجربه‌ای که دارند برخی از این پیام‌ها را می‌شناسند یا حتی خودشان از این طریق به رانندگان دیگر پیامی را ارسال می‌کنند. استادکار برخی از این چراغ زدن‌ها را بررسی می‌کند تا بفهمیم پیام مخفی پشت این چراغ زدن‌ها چیست.

  • چراغ زدن ماشین‌ها وقتی پشت سر شما می‌آیند

در آینه می‌بینید راننده ماشین پشتی دائما در حال چراغ زدن است. این کار ممکن است چند دلیل داشته باشد. شاید شما در لاین سبقت هستید و کند رانندگی می‌کنید. بنابراین به آرامی از لاین سبقت خارج شوید تا از کنار شما رد شود یا سرعت خود را کمی بیشتر کنید. یا ممکن است راننده پشتی بخواهد چیزی به شما بگوید، در این صورت نیاز است کمی سرعتتان را کم کرده  و به کنار بروید تا به شما برسد و چیزی که می‌خواهد را بگوید.

پیام‌های مخفی در چراغ زدن ماشین‌ها
اگرچه مهم است بدانید رانندگان به چراغ زدن به شما چه پیامی می‌رسانند اما پیش از هر چیزی این مساله نباید موجب اختلال در رانندگی شما شود یا حواستان را پرت کند.

 

  • چراغ زدن ماشین‌ها وقتی جلوی ماشین شما هستند

وقتی ماشین جلویی یا ماشینی که از روبروی شما می‌آید شروع به چراغ زدن‌های پشت سر هم می‌کند نیز می‌خواهد پیامی به شما برساند. احتمالا نوربالای شما برای رانندگی او ایجاد مزاحمت یا خطر کرده است. در چنین شرایطی برای اینکه برای سایر رانندگان ایجاد خطر یا حواس پرتی نکنید بهتر است کمی نور چراغ ماشین را کم کنید.

یکی دیگر از مواقعی که ماشین جلویی برایتان چراغ می‌زند، زمانیست که می‌خواهید از کنار آن‌ها عبور کنید. در چنین شرایطی گاهی ماشین جلویی با دوبار فلاشر زدن به شما اطلاع خواهد داد مسیر جلویش فضای کافی برای عبور شما را دارد.

پیام‌های مخفی در چراغ زدن ماشین‌ها
نوربالا می‌تواند در شب به شما کمک کند بهتر رانندگی کنید اما نباید با این کار برای راننده جلویی ایجاد مزاحمت کنید و رانندگی او را به خطر بیندازید.

نور بالا چیست و چه زمانی از آن استفاده کنیم؟

رانندگی در شب معمولا خطراتی را بهمراه دارد چرا که میدان دید رانندگان در تاریکی کمتر می‌شود و نمی‌توانند خیلی جلوتر از ماشین خود را ببینند و این می‌تواند هم برای خودشان هم سایر رانندگان خطرناک باشد. به همین دلیل لازم است هنگام رانندگی در تاریکی و شب از نور بالا استفاده کنید. نور بالا می‌تواند فاصله ۱۰۵ تا ۱۲۰ متر جلوتر را برای شما روشن کند. این مقدار دوبرابر حالت نور پایین است. بنابراین شما با آگاهی بیشتری نسبت به مسیرتان می‌توانید به رانندگی در شب ادامه دهید. اما همانطور که گفته شد، نور بالا می‌تواند برای راننده ماشین جلویی شما ایجاد خطر یا مزاحمت کند. بنابراین اگر می‌توانید در میدان دید خود ماشین جلویی را ببینید بهتر است شدت نور را کم کرده یا از نور پایین به جای نور بالا استفاده کنید تا برای او مزاحمتی ایجاد نکرده باشید.

از نور بالا اغلب در جاده‌های خارج شهری و جاهایی که هیچ نوری در محیط وجود ندارد و ماشینی در مسیر شما قرار نگرفته است استفاده می‌شود.

نکته دیگری که باید درباره استفاده از نور بالا به آن دقت کنید زمانیست که هوا مه آلود یا بارانی است. در چنین شرایطی استفاده از نور پایین پیشنهاد می‌شود چرا که نور بالا ممکن است به خاطر بازتابی که هنگام برخورد با ذرات مه یا باران و برف دارد دید شما را کمتر کند.

یک دلیل دیگری که ممکن است ماشینی که جلوی شما است برایتان علائمی ارسال کند زمانیست که در لاین خود رانندگی نمی‌کنید. در این صورت ماشین جلویی شما با دو بار راهنمای راست زدن و دوبار راهنمای چپ زدن می‌خواهد به شما بفهماند باید در لاین خود قرار بگیرید و دائم از لاینی به لاین دیگر وارد نشوید.

  • چراغ زدن ماشین‌ها از روبرو

اگر ماشینی که از روبروی شما در لاین مخالف می‌آید سه بار برایتان چراغ بزند احتمالا می‌خواهد به شما اطلاع دهد جلوتر تله سرعت وجود دارد و شما باید محتاطانه‌تر و با سرعت مجاز برانید. هرچند شما هیچگاه نباید منتظر پیام ماشین روبرو درباره سرعت مجاز باشید و حتما در هر مسیری باید با توجه به سرعت مجازی که اعلام شده رانندگی کنید.

پیام‌های مخفی در چراغ زدن ماشین‌ها
پیش از اینکه بخواهید منتظر راننده لاین مخالف باشید تا با چراغ زدن به شما درباره تله سرعت اطلاع دهد، باید همیشه سرعت مجاز را در مسیر خود رعایت کنید تا در تله سرعت نیفتید.

سخن پایانی

چراغ زدن ماشین‌ها یا بوق زدن‌های آن‌ها می‌تواند پیامی را بهمراه داشته باشد. اما پیش از اینکه بخواهید تمام توجهتان را هنگام رانندگی به پیام‌های رانندگان دیگر معطوف کنید باید بدانید اول از همه باید حین رانندگی قوانین را رعایت کنید. اغلب اوقات با رعایت صحیح قوانین رانندگی و توجه به سرعت مجاز دیگر نیازی نخواهد بود منتظر بمانید تا سایر رانندگان به شما علائمی را نسبت به رعایت سرعت، کم کردن نور یا رانندگی کند در لاین سبقت اطلاع بدهند. چرا که این پیام‌ها قوانین نوشته شده‌ای ندارند اما قوانین راهنمایی رانندگی کاملا نوشته شده و دقیق هستند که تحت هر شرایطی باید با توجه به آن‌ها به رانندگی بپردازید تا خطری برای خودتان یا دیگران حین رانندگی ایجاد نکنید.

آیا شما درباره این پیام‌ها اطلاعاتی داشتید؟ فکر می‌کنید چه پیام‌های دیگری با چراغ زدن‌ها بین رانندگان رد و بدل می‌شود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =