تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

14

بدیهی ست که رانندگی با خودروهای گیربکس اتوماتیک لذت بخش‌تر و راحت‌تر است. البته برخی از راننده‌های حرفه‌ای نیز لذت تعویض دنده را با هیچ سیستم اتوماتیکی عوض نمی‌کنند، برخی اوقات نیز با حرکات نمایشی چون تعویض دنده بدون کلاچ، قدرت رانندگی خود را به رخ می‌کشند! اما آیا خودروهای دارای گیربکس دستی می‌توانند از قابلیت تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک استفاده کنند یا خیر؟ این کار امکان‌پذیر است، اما همیشه و برای همه مدل اتومبیلی توصیه نمی‌شود.

در کدام خودروها مجاز به تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک هستیم؟

علی رغم این که تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک برای بیشتر خودروها امکان پذیر است، اما این کار فقط برای خودروهایی که دارای مدل اتومات هستند، عاقلانه خواهد بود.

اگر مدل اتومات خودروی شما توسط کارخانه خودروسازی تولید شده است، می‌توانید نسبت به تبدیل گیربکس مدل دستی آن به اتومات اقدام نمایید.

با وجودی که نمی‌توانیم نسبت به عملکرد حرفه ای آن مطابق با ساخت کارخانه اطمینان داشته باشیم، اما استفاده از مکانیک ماهر و متخصص در این حوزه، که پیش از این تجربه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک را داشته باشد، اوضاع را بهتر خواهد کرد.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

اگر گیربکس اتوماتیک غیرفابریک روی خودرو قرار داده شود، درگیری بین پیشرانه خودرو و گیربکس با مشکلاتی همراه شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مراحل تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

لازم به ذکر است که تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک در هر خودرو مختص به همان مدل و برند می‌باشد. برای این کار لازم است که کل سیستم دنده‌ها و وابسته‌های به آن تعویض شوند؛ زیرا عملکرد گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است.

اما فرمول کلی شامل تعویض گیربکس، سیم کشی، سیستم کنترل برق ECU، پولوس‌ها، دسته سیم، اهرم دنده، رادیاتور، بوستر ترمز، فلای ویل و میل لنگ می شود. در بعضی خودروها به دلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم برق خودرو، ایربگ ها نیز باید تعویض شوند.

مزایا و معایب تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک
برای تبدیل گیبرکس دستی به اتوماتیک چه قطعاتی لازم است؟

همین طور ممکن است نیاز به جایگزینی قطعاتی مانند پمپ، مبدل گشتاور و چندین قطعه دیگر برای مکان جای دادن و علکرد صحیح جعبه دنده اتومات داشته باشید.

مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

از مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  رانندگی راحت‌تر و آسوده‌تر به خصوص در ترافیک‌های سنگین

بدیهی ست که با استفاده از گیربکس اتوماتیک، نیازی به تعویض دنده مداوم نداشته و با آسودگی بیشتری رانندگی می‌کنید. کافی ست دنده را در حالت D قرار داده و به پیش برانید.

  •  عملکرد عالی در سراشیبی‌ها و سربالایی‌ها

خودروهای دنده اتوماتیک در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها عملکردی عالی دارند. اما دقت داشته باشید که اگر تعویض دنده دستی به اتوماتیک غیرحرفه ای و با تجهیزات غیرفابریک انجام شود، ممکن است این موضوع کاملا برعکس اتفاق بیفتد. یعنی خودرو در سراشیبی‌ها و سربالایی‌ها واکنشی نامطلوب از خود نشان دهد.

  •  فشار کمتر به سیستم فیزیکی راننده و کاهش حرکات

اگر ناچار به فشار دادن پی در پی پدال کلاچ نباشید، ماهیچه ها و عضلات پا، کمر و همین طور زانوی شما بیشتر در سلامت خواهند ماند و احساس خستگی کمتری می‌کنید.

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک
مزایای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک کدامند؟
  • بالا بردن تمرکز راننده حین رانندگی

با استفاده از دنده اتوماتیک، راننده تمرکز بالاتری حین رانندگی دارد. شما دیگر نیازی به دقت روی زمان تعویض دنده و دور موتور نخواهید داشت و این موضوع کمک می کند تا حواس خود را به مسیر معطوف سازید.

  •  آمار کمتر از حضور در تصادفات

آمار تصادفات جهانی حاکی از آن است که خودروهای دارای دنده اتوماتیک کمتر از خودروهای دارای دنده دستی در تصادفات حضور دارند. البته نمی‌توان به قطع این موضوع را به سیستم دنده مرتبط دانست، بلکه شاید از حضور حواس و دقت راننده نشأت گرفته باشد!

معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

  •  هزینه تعویض نسبتا بالا خواهد بود

هزینه اولیه تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک بالاست. البته این نرخ برای خودروهای گوناگون، متفاوت خواهد بود. بستگی به این دارد که تجهیزات و وسایل مورد نیاز در بازار به وفور یافت شود، یا لازم باشد به دنبال قطعه‌ای کمیاب بگردید. به علاوه دستمزد مکانیکی که این کار را برایتان انجام می دهد هم جای خود دارد!

  •  هزینه تعمیر و نگهداری نیز نسبت به گیربکس دستی گران تر است

به طور کلی خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک هزینه بیشتری برای مالک خود به همراه دارند. این موضوع در اتومبیل‌هایی که تبدیل دنده دستی به اتوماتیک در آن‌ها انجام پذیرفته است، شدت می یابد. هر چه قدر هم این کار با مهارت صورت گرفته باشد، تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک مانند عمل قلب باز و تعویض یک رگ گرفته با رگی سالم از ران بیمار می‌باشد! پس نگهداری و نیاز به تعمیر و رسیدگی همیشه سایه به سایه تان خواهد بود.

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک
معایب تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک کدامند؟
  •  بالا بردن مصرف سوخت

هر میزان مصرف سوختی که خودروی شما در حال حاضر دارد، با تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، انتظار افزایش آن را داشته باشید.

  •  افزایش میزان استهلاک

با تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک به ویژه در خودروهایی که مدل اتوماتیک آن‌ها رایج نیست، استهلاک بیشتری را در اتومبیل خود خواهید داشت. البته این به سبک رانندگی، تجهیزات به کار رفته (فابریک بودن یا نبودن)، مهارت مکانیک و میزان کارکرد شما نیز بستگی دارد.

اگر این تعویض روی خودروهایی چون پراید، سمند و یا دیگر اتومبیل های هم رده صورت پذیرد، احتمالا صدای زیادی از موتور داخل کابین شنیده خواهد شد. به علاوه قدرت حرکت و شتاب ماشین به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

یا موردی دیگر: برای تبدیل دنده دستی به اتوماتیک، لازم است که رادیاتور آهنی جایگزین شود و این موضوع در خودروهایی که برای چنین سیستمی طراحی نشده‌اند، موجب گرم شدن موتور شده و مشکلاتی وابسته به آن در پی خواهد داشت.

راه حل جایگزین

اگر به راستی از گیربکس دستی خودروی خود به ستوه آمده و به هر ترتیب شده می‌خواهید از شر آن خلاص شوید، به جای تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک می‌توانید از کلاچ های برقی استفاده کنید.

کلاچ برقی تقریبا برای بیشتر اتومبیل‌ها قابل نصب است. خرید و نصب این کلاچ در قیاس با تعویض گیربکس دستی به اتوماتیک، به چیزی نزدیک به یک ششم می‌رسد.

کلاچ برقی دستگاهی ست که روی خودرو اضافه شده و راننده به جای فشار دادن پدال کلاچ از آن استفاده می‌کند. به این شکل شما فشار دادن کلاچ را حذف کرده‌اید و به جای آن کلاچ برقی و دکمه آن (که روی دسته دنده قرار می گیرد) را در اختیار خواهید داشت.
البته لازم به ذکر است که در استفاده از کلاچ برقی تنها پدال پایی کلاچ حذف می‌شود و همچنان مسئولیت تعویض و انتخاب دنده با راننده خواهد بود. اما با این وجود شرایط بارها راحت تری حین رانندگی خواهید داشت و از فشردن پی در پی کلاچ راحت می‌شوید!

اگر به شناختن کلاچ برقی علاقه‌مند گشته و برای استفاده از آن وسوسه شده‌اید، در مطلبی جداگانه و به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

منبع:

www.renewbuy.com

https://carfromjapan.com

14 نظرات
  1. Babak می گوید

    بسیار توضیحات مناسب و دقیقی ارائه فرمودند

  2. حبیب می گوید

    بسار ممنون از توضیحات مفیدتان

  3. مهدی می گوید

    دمد گرم سمیرا خانوم. خیلی مفید بود

  4. امیرعباس سهرابی می گوید

    باتشکرخیلی استفاده کردیم

  5. بهروز می گوید

    عالی بود

  6. محمدرضا می گوید

    اینکه خیلی روشن و واضح معایب گیربکس اتومات شرح دادی عالی بود چون هیچ تعمیرکاری به عنوان مشاور بدی هاشو نمیگه.

  7. حامد می گوید

    با سلام و ممنون از توضیحاتتون . من به عنوان یک مصرف کننده که البته تمام فنی ماشین رو به صورت علمی مطالعه میکنم میخوام توضیحاتی بدم . در مورد سمند که فرمودید سمند با موتور XU7 توسط پژو فرانسه دارای گیربکسی بوده که شرکت معتبر ZF برای آن ساخته است که روی خودروهای دوو پژو و ولوو نصب بوده اینکه صدای موتور اضافه خواهد شد رو به کلی رد میکنم والبته کم شدن شتاب به علت رینگ و لاستیک شماره ۱۵ میباشد چون این گیربکس برای رینگ ۱۴ طراحی شده و نمونه ای که روی زانتیا نصب بوده از قدرت موتور بهتری بهره میبرده . بحث رادیاتور آهنی از ریشه رد میشه چون سال هاست که رادیاتور ها آلومینیومی هست و دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بود که از جنس مس بود !!!!! مصرف سوخت در تمامی خودروهای اتوماتیک بالاتر است در نتیجه هر شخصی که ماشین اتوماتیک سوار میشه باید با منطق مصرف سوخت که حدودا در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱ لیتر اضافه میشه کنار بیاد . بحث میزان استهلاک در خود گیربکس منطقی است چون در گیربکس دنده ای دیسک و صفحه تعویض میشود قطعا صفحه های داخلی گیربکس اتوماتیک نیز فرسوده میشوند و باید تعویض شوند اما گیربکس اتوماتیک کمک بزرگی به عمر موتور خودرو میکند !!!!! چون فشار منظمی به موتور وارد میکنه و از فشارهای ناگهانی جلوگیری میکنه . بنده به عنوان شخصی که از هر دو سیستم کلاچ برقی و گیربکس اتوماتیک روی پژو ۴۰۵ استفاده کردم اینو میگم که کلاچ اتوماتیک اصلا رانندگی راحتی رو به شما اهدا نمیکنه و تکان های شدید ماشین علاوه بر آسیب به سیستم جلوبندی و گیربکس و پلوس ها راحتی رو از شما میگیره و از نظر بنده سیستم افتضاح من درآوردیست . گیربکس اتوماتیک که با سلیقه و حساسیت جمع شده باشه رو ترجیح میدم .

  8. سعید می گوید

    خیلی حال کردم دمت گرم نظرم کلا عوض شد

  9. محمدرضا می گوید

    دمت گرم بابت نظر منحصر ب فردت

  10. محمدتقی می گوید

    خیلی ممنون
    کلانظرم عوض شد

  11. محمد می گوید

    سلام سمیرا خانم ایا میشه رورقی رتیبا 1 کلاج برقی نصب کرد

  12. فرزاد میربلوک می گوید

    سلام ببخشید ریو رو میشه اتومات کرد،؟جایی سراغ دارید معرفی کنید؟کیفیتش شبیه فابریک میشه؟

  13. فرزانه صفری می گوید

    سلام من همیشه ماشین اتومات داشتم
    و الان واقعا عذاب می کشم ک مجبورم دنده ای بخرم بخاطر قیمت ها
    دیگه نمیتونم دنده ای رانندگی کنم تصمیم داشتم اتومات کنم ماشین و ک میگید خوب نیست ممنون ک صادقانه توضیح دادید .کلاچ برقی ماشین بابام داره خوب بود هرچند چندبار خراب شد ولی بهتر از کلاچ گرفتنه
    درکل ممنون از توضیحات

  14. فرزانه صفری می گوید

    سلام من همیشه ماشین اتومات داشتم
    و الان واقعا عذاب می کشم ک مجبورم دنده ای بخرم بخاطر قیمت ها
    دیگه نمیتونم دنده ای رانندگی کنم تصمیم داشتم اتومات کنم ماشین و ک میگید خوب نیست ممنون ک صادقانه توضیح دادید .کلاچ برقی ماشین بابام داره خوب بود هرچند چندبار خراب شد ولی بهتر از کلاچ گرفتنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 13 =