آیا گرم کردن موتور خودرو های جدید در فصل سرما ضروری است؟

0

با فرا رسیدن فصل سرما سئوالی که ذهن رانندگان خودرو ها را به خود مشغول می کند این است که «آیا در فصول سرد سال گرم کردن موتور خودرو به صورت درجا و یا در حال حرکت قبل از شروع به حرکت ضروری است یا خیر؟» در گذشته گرم کردن خودروهای بنزینی و دیزل برای رانندگان امری بدیهی و متداول بود؛ اما آیا یک خودروی امروزی نیز به این کار نیاز دارد؟ در این مقاله سعی داریم به این سوال و اینکه «صحیح ترین روش گرم کردن موتور خودرو کدام است؟» پاسخ دهیم.

ایده گرم کردن موتور خودرو قبل از حرکت به دوران خودروهای کاربراتوری بازمی گردد. با وجود تکنولوژی های تزریق سوخت (انژکتوری)، سامانه های پیچیده کامپیوتری و روغن های سینتیک رقیق تر از قبل؛ رانندگان دیگر مجبور به درجا گرم کردن قبل از حرکت در جاده نیستند.

به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا EPA :

«وقتی خودرویی بیش از ۳۰ ثانیه درجا کار می کند آثار مخربی چون افزایش بیهوده آلاینده ها، هدر دادن سوخت و پول، بالا بردن استهلاک و حتی صدمه به قطعات پیشرانه مثل سیلندرها، شمع ها و سیستم اگزوز از خود بر جای می گذارد. برخلاف باور عمومی درجا کار کردن به قصد گرم کردن خودرو تاثیری روی موتور بسیاری از خودروها ندارد.»

گرم کردن موتور
در بسیاری مواقع بیش از ۳۰ ثانیه گرم کردن خودرو ضروری نیست، حتی در فصول سرد سال

مدیر اجرایی «انجمن نگهداری خودرو» در رابطه با گرم کردن موتور خودرو می گوید:

«درجا کار کردن برای خودروهای امروزی ضروری نیست مگر این که در تلاش برای بخارزدایی شیشه جلو و یا گرم کردن محیط داخل خودرو باشید.»

طبق گفته موسسه آمریکایی انجمن نگهداری خودرو: «خودروهای امروزی در درجه دمای پایین بدون نیاز به درجا کار کردن و گرم کردن موتور آماده رانندگی کردن هستند.»

وی همچنین می افزاید:

«در بسیاری مواقع بیش از ۳۰ ثانیه گرم کردن خودرو ضروری نیست، حتی در فصول سرد سال.»

و در ادامه می افزاید:

«بهترین راه گرم کردن موتور حرکت آهسته در شروع حرکت است.

به یاد داشته باشید که در حالت درجا خودرو هیچ حرکتی نمی کند و نتیجه ای جز مصرف سوخت بیش تر و هدر دادن پول را به همراه ندارد.»

پ.ن: در اصطلاح عامیانه به در جا کار کردن موتور خودرو «سِلو» یا «سولو» اطلاق می شود.

منبع: carcare.org

تجربه نگارنده در مورد گرم کردن موتور خودروهای داخلی

بنا به تجربه شخصی و سوالاتی که از دیگر راننده ها پرسیده ام، رانندگان ایرانی (خصوصاً در هوای سرد) به دو حالت اقدام به حرکت با خودرو می کنند: یا با استناد به تجربیات گذشته خود به روش قدیمی خودرو را گرم می کنند و برخی دیگر اصلاً قبل از شروع به حرکت اقدام به هیچ گونه گرم کردنی نمی کنند!
البته عده کمی هم با روش صحیح اقدام به گرم کردن موتور خودروی خود می کنند.
برخی اوقات ممکن است خودرو در فصل سرما به هر دلیلی روشن نشود که در مطلب «دلایل اصلی روشن نشدن خودرو در فصل سرما + راه حل» به آن ها پرداخته ایم.

سخن پایانی

  • گرم کردن موتور خودرو بیش از ۳۰ ثانیه درجا کار کردن به قصد گرم کردن موتور خودرو آثار مخربی برای محیط زیست وخودروی شما خواهد داشت . همچنین از نظر اقتصادی نیز به شما ضرر وارد خواهد کرد.
  •  بهترین روش گرم کردن موتور خودرو: حرکت آهسته در شروع حرکت تا موقع رسیدن به درجه حرارت معمول کارکرد موتور است.

مطالب زیر نیز شاید برای شما مفید باشند:

چک کردن ضد یخ خودرو ؛ آیا خودرو ما به ضد یخ نیاز دارد؟

تنظیم فشار باد لاستیک خودرو ها؛ آیا تنظیم دوره‌ای فشار ضروری است؟

همه چیز در مورد فیلتر هوای خودرو | چه موقع اقدام به تعویض فیلتر هوا کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =