آموزش تعویض تسمه تایم پراید یورو ۴ + زمان تعویض تسمه تایم پراید

8

تسمه تایم پراید یکی از قطعات بااهمیت در بخش فنی خودرو است و ضرورت دارد که نسبت به سلامت آن، مطمئن بوده و در صورت نیاز به تعویض تسمه تایم پراید در زمان لازم اقدام نمایید. اگر چه هزینه تعویض تسمه تایم پراید و قیمت تسمه تایم پراید نیز چندان زیاد نیست، اما شما می‌توانید با آموختن روال انجام آن، این قطعه را تعویض نمایید. در این مقاله به علائم کهنه شدن و زمان تعویض تسمه تایم پراید یورو ۴ و سایر مدل های پراید می پردازیم .

از علائم خرابی تسمه تایم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اختلال در استارت خوردن خودرو
  • دود کردن اگزوز خودرو
  • فرسودگی دندانه‌های تسمه تایم پراید
  • از تنظیم خارج شدن دور موتور

با استاد کار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم در واقع یک تسمه از جنس پلاستیک مرغوب است که در بخش احتراق موتور قرار گرفته است. تسمه تایم از میل لنگ به میل سوپاپ، اتصال ایجاد کرده و به کمک آن فرآیندهای وابسته به انفجار و احتراق صورت می‌گیرد. تسمه تایم کمک می‌کند که سوپاپ‌ها در زمان درست باز شده و در زمان صحیح بسته شوند. در حقیقت اگر تسمه تایم معیوب شود، دندانه‌ها به شکل ناسازگار روی هم حرکت کرده و فرسوده خواهند شد. در واقع معیوب بودن تسمه تایم و یا حتی عدم نصب صحیح آن، موجب می گردد که زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، تحت تاثیر قرار گرفته و مختل گردد.

بیشتر بدانید علائم برجسته خرابی دینام پراید

تسمه تایم یکی از قطعات مصرفی خودرو است که به وسیله آن تنظیم باز و بسته شدن سوپاپ ها صورت می گیرد.
تسمه تایم یکی از قطعات مصرفی خودرو است که به وسیله آن تنظیم باز و بسته شدن سوپاپ ها صورت می گیرد.

زمان تعویض تسمه تایم انواع مدل های پراید

تسمه تایم پراید از قطعات مصرفی خودرو است که باید در زمان مشخصی، تعویض گردد. به واقع عمر این قطعه پس از مدتی مصرف (در حدود ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد) به پایان رسیده و باید تعویض شود. البته در شرایطی زودتر از این موعد، عمر تسمه تایم به پایان رسیده و لازم است که آن را تعویض نمایید.

نکته مهم : زمان تعویض تسمه تایم پراید یورو۴ در شرایطی که پراید صفر کیلومتر باشد و تمام قطعات فابریک کارخانه باشد ، زمان تعویض تسمه تایم پراید یورو۴ ( صفر کیلومتر ) بعد از ۷۰ هزار کیلومتر است و بعد از تعویض تسمه تایم شما باید هر ۶۰ هزار کیلومتر تسمه تایم پراید را تعویض کنید .

از علائم هشدار زمان تعویض تسمه تایم پراید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال در استارت خوردن خودرو: در صورتی که خودروی شما در استارت ایراد نشان دهد، احتمال خرابی تسمه تایم وجود دارد. به واقع با اشکال در تسمه تایم؛ همان طور که گفتیم سوپاپ‌ها به درستی و در زمان صحیح باز و بسته نخواهند شد و عمل احتراق نیز با اختلال مواجه می‌شود. از این روی دور از انتظار نیست که استارت خودرو نیز درست عمل نکرده و با اختلال در آن روبرو شویم.

بیشتر بدانید گرم کردن موتور خودرو در هوای سرد

در صورتی که استارت خوردن خودرو با مشکل مواجه شود، احتمالا تسمه تایم آن دچار اختلال شده است.
در صورتی که استارت خوردن خودرو با مشکل مواجه شود، احتمالا تسمه تایم آن دچار اختلال شده است.
  • دود کردن اگزوز خودرو: زمانی که تسمه تایم دچار ایراد شده باشد، سوپاپ‌ها به درستی باز و بسته نشده و در زمان باز و بسته شدن آن‌ها، اختلال ایجاد می‌گردد. به این شکل موتور خودرو برای انجام عمل احتراق، فشار بیشتری را متحمل شده و در نتیجه دود خروجی از اگزوز غلیظ‌تر خواهد بود. این دود خروجی از اگزوز خودرو می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما توصیه می‌کنیم که آن را به عنوان یکی از علائم هشدار مشکلات تسمه تایم خودرو، در نظر بگیرید.
  • فرسودگی دندانه‌های تسمه تایم پراید: با بازبینی تسمه تایم خودرو و مشاهده فرسوده و خورده شدن دندانه‌های آن، می‌توانید به ایراد در این قطعه پی برده و برای تعویض آن آماده شوید. معمولا این فرسودگی بر اثر زمان اتفاق می‌افتد. در شرایط عادی عددی بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو، منجر به ایجاد این وضعیت می‌شود.

بیشتر بدانید از بین بردن بوی بد داخل خودرو

فرسوده شدن دندانه های تسمه تایم پراید یکی از علائم خرابی و لزوم به تعویض این قطعه است.
فرسوده شدن دندانه های تسمه تایم پراید یکی از علائم خرابی و لزوم به تعویض این قطعه است.
  • از تنظیم خارج شدن دور موتور: در صورتی که حین گاز دادن و حرکت کردن اتومبیل خود، متوجه خارج بودن دور موتور آن از تنظیم شوید؛ احتمالا مشکلی در عملکرد تسمه تایم وجود دارد. در این شرایط ممکن است تسمه تایم عیب پیدا کرده، دندانه‌های آن فرسوده شده و یا حتی شل شده باشد.

نکته: در صورتی که تسمه تایم شل شده باشد، حین گاز دادن به خودرو، متوجه لرزیدن آن خواهید شد.

تعویض تسمه تایم پراید

اکنون، به هر دلیلی که ضرورت تعویض تسمه تایم پراید مطرح باشد، لازم است که مراحل انجام آن را دنبال کنیم.

  • پیش از هر کاری پیچ‌های هواکش را باز کنید. (برای باز کردن پیچ‌های هواکش، به بکس ۱۰ و دسته بکس نیاز دارید.)
  • سپس بست فلزی که خرطومی هواکش را روی کانال هوای درب سوپاپ برده، شل کرده و خرطومی را بیرون بکشید.
برای تعویض تسمه تایم پراید لازم است که هواکش را باز کرده و خرطومی آن را از روی سوپاپ ها بیرون بیاورید.
برای تعویض تسمه تایم پراید لازم است که هواکش را باز کرده و خرطومی آن را از روی سوپاپ ها بیرون بیاورید.
  • در مرحله بعدی، هواکش را از جای خود بردارید.
  • پس از آن باید دسته موتور را با باز کردن پیچ زیرین آن، باز کنید. ابتدا زیر کارتل جک بزنید و سپس پیچ دسته موتور را باز نمایید. (برای انجام این کار به بکس ۱۴ و دسته بکس احتیاج خواهید داشت.)
  • بعد از آن پیچ سر میل لنگ را باز نمایید و یک تک استارت خشک، بدون روشن کردن خودرو، بزنید.
    پیچ‌های فولی واترپمپ را یک به یک باز کنید. (از آچار ۱۰ یا بکس ۱۰ برای انجام این کار استفاده نمایید.)
 برای تعویض تسمه تایم پراید باید پس از باز کردن پیچ های سر میل لنگ، پیچ های فولی واترپمپ را نیز باز نمایید و سپس به سراغ پیچ های قاب تسمه تایم بروید.
برای تعویض تسمه تایم پراید باید پس از باز کردن پیچ های سر میل لنگ، پیچ های فولی واترپمپ را نیز باز نمایید و سپس به سراغ پیچ های قاب تسمه تایم بروید.
  • به دنبال آن پیچ‌هایی که در قاب روی تسمه تایم هستند را باز نمایید.
  • در اینجا به پیچی برخورد می‌کنید که به تسمه کولر متصل است. لازم است که این پیچ را دو دور بچرخانید تا از حالت محکمی خود خارج شود.
  • بعد از آن، پیچ اصلی تسمه تایم را باز نمایید.
  • میل سوپاپ را در وضعیت خلاص قرار دهید و موتور را با آچار رینگی ۱۴ بچرخانید تا چرخ دنده، دو خط بریدگی را نشان دهد. (در این مرحله می‌خواهیم که دو خط مزبور به شکل ساعت دوازده و ربع قرار بگیرند؛ یعنی در حالت عمود با زاویه باز به سمت شرق!)
  • سپس می‌توانید با آچار رینگی ۱۲، تسمه را باز کرده و آن را از محل خود بیرون بیاورید.
  • بعد از آن تسمه جدید را در محل تسمه قدیمی قرار داده و دقت نمایید که چرخ دنده در همان وضعیت دوازده و ربع قرار داشته باشد.
  • در نهایت پیچ را محکم کرده و مراحل را به صورت معکوس دنبال نمایید.
برای قرار دادن تسمه تایم به صورت صحیح در جای خود، لازم است که چرخ دنده در وضعیتی قرار بگیرد که دو بریدگی روی آن ساعت دوازده و پانزده دقیقه را نشان دهند.
برای قرار دادن تسمه تایم به صورت صحیح در جای خود، لازم است که چرخ دنده در وضعیتی قرار بگیرد که دو بریدگی روی آن ساعت دوازده و پانزده دقیقه را نشان دهند.

تسمه تایم کجا قرار دارد؟

به صورت معمول انتظار داریم که تسمه تایم در بخش چپ موتور خودرو قرار گرفته باشد. کاپوت خودرو را بالا زده و در این قسمت به دنبال تسمه تایم بگردید. در صورتی که تسمه تایم پراید را پیدا نکردید، کافی است که به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

تسمه تایم معمولا در بخش چپ موتور خودرو قرار گرفته است و برای اطلاع از محل دقیق آن می توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
تسمه تایم معمولا در بخش چپ موتور خودرو قرار گرفته است و برای اطلاع از محل دقیق آن می توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

کلام آخر

شما چطور از سلامت تسمه تایم خودروی خود مطلع می شوید و بررسی دوره‌ای آن را چند وقت یک بار انجام می‌دهید؟ توصیه می‌کنیم که با توجه به اهمیت این قطعه، حتما بازدید تسمه تایم را در سرویس‌های دوره‌ای خودروی خود قرار داده و در زمان تعویض تسمه تایم پراید یا هر خودروی دیگر نیز هشیار باشید.

منبع: setare | mechinfo.blogfa

8 نظرات
  1. رضا می گوید

    با سلام خدمت شما و تشکر فراوان از زحمات شما .خدا به شما خیر بدهد

  2. حسین می گوید

    سلام
    ممنون از توضیحات شما
    عالی بود

  3. رضا می گوید

    سلام خسته نباشید من الان مدت ۵سال پراید دارم از صفر کیلومتر روشن کردم و حدود ۳۰هزارتا با ماشین رفتم ایا نیاز ب تعویض تمسه تایم و باقی تسمه هست ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

  4. حسین می گوید

    سلام ممنون بابت اطلاعاتی که در اختیار ما میذارید آرزوی بهترین ها برای شما

  5. مرتض می گوید

    متعصفانه هیچ جا توضیح داده نمیشه خود تسمه تایم. جهت داره و در صورت عکس بستن. چه مشکلی پیش میاد

  6. F می گوید

    سلام.در شرایطی که پراید صفرکیلومتر باشد و تمام قطعات فابریک کارخانه باشد،تعویض تسمه تایم پراید یورو۴(صفر کیلومتر) بعد از ۷۰ هزارکیلومتر است.هر چند عواملی مانند “آب و هوا” و “پرهیز از سرعت زیاد” در زمان تعویض آن دخیل هستند.
    آقا رضا به نظر بنده با این شرایطی که ذکر کردید، تعویض تسمه تایم پراید شما با توجه به مطالب بالا حداکثر تا ۶ سال بعد از تولید خودرو بلامانع است.

  7. حمید می گوید

    با سلام و تشکر از همگی. ممنونم از راهنمایی خوبتون . منم این مشکل رو داشتم. پراید مدل ۹۵ دارم از صفر دستم بوده الان ۲۱ هزار کیلومتر راه رفته. نمیدونستم تسمه تایم رو چندسال باید تعویض کرد.

  8. ستار رکنی می گوید

    سلام و خسته نباشید اقا یا خانم محترم که این توضیحات رو دادید تشکر فراوان فقط قرار دادن تسمه در حالت دوازه ربع دیده نمیشه؛یک فلش مانند هستش که باید چرخ دنده روی ان تنظیم شود سپس تسمه رو جا بره البته ببخشید شما استاد هستید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − دوازده =