درصد ترکیب ضد یخ یا نسبت آب رادیاتور و ضد یخ چقدر باید باشد؟

22

در مقاله قبل به علت کپ کردن خودرو پرداختیم و اگر می‌خواهید درباره نسبت مناسب و چگونگی ترکیب آ و ضد یخ در رادیاتور و درصد ترکیب ضد یخ بیشتر بدانید این مقاله برای شما تهیه شده است پس با استادکار همراه شوید تا درباره عملکرد آب رادیاتور و ضد یخ و همچنین اطلاعات جامعی درباره عملکرد سیستم خنک کننده و علت استفاده از آب رادیاتور و ضد یخ بیشتر بدانیم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

نقش آب رادیاتور و ضد یخ چیست؟

تقریبا اکثر افراد می‌دانند که آب برای خنک سازی موتور در رادیاتور استفاده می‌شود و ضد یخ نیز ماده‌ای است که همانطور که از نامش پیدا است از عوامل مختلفی مانند یخ زدگی و یا فشار بیش از اندازه به قطعات سیستم خنک کننده و رادیاتور جلوگیری می‌کند. به طور کلی زمانی که شما از ضد یخ استفاده می‌کنید این ماده را با مایع اصلی رادیاتور که آب است ترکیب کرده و کمک می‌کنید بدنه موتور حرارت بیشتری را دفع کند.

درصد ترکیب ضد یخ
به بیانی ساده آب رادیاتور و ضد یخ هر دو با عملکرد خود مانع جوش آمدن، یخ زدن و یا خورده شدن اجزای موتور خودرو می‌شوند.

تفاوت آب رادیاتور با ضد یخ چیست؟

مهم‌ترین فرق آب رادیاتور با ضد یخ در نوع ساختار و ذرات تشکل دهنده آن است. به طور مثال شما علاوه بر آب مخصوص رادیاتور می‌توانید از آب مقطر معمولی بدون املاح نیز استفاده کنید اما ضد یخ مایعی است که قابل جایگزین نیست و باید به صورت جداگانه آن را تهی کرد. حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که می‌توان تنها از یکی از این دو ماده استفاده کرد.

پاسخ به این سوال را به طور خلاصه برای شما مطرح می‌کنیم: توجه داشته باشید که وظیفه اصلی مایعی که در داخل رادیاتور قرار گرفته، خنک کردن موتور است حال اگر بنا به هر دلیلی غلظت آن کمتر یا بیشتر از حد ممکن باشد نمی‌تواند عملکرد صحیحی در خنک کردن موتور داشته باشد و ممکن است موجب آسیب‌هایی چون خوردگی قطعات شود در نتیجه استفاده تنها از ضد یخ یا آب رادیاتور توصیه نمی‌شود و بهتر است با رعایت قانون تناسب از هر دو آن‌ها استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش نحوه تعویض قالپاق را مطالعه کنید .

نسبت آب رادیاتور و ضد یخ چقدر باشد؟

حال بهتر است برگردیم به موضوع اصلی مقاله خودمان که درباره نسبت ضد یخ به آب در رادیاتور است. به طور کلی هر کارخانه خودروسازی بر اساس نیازهای خودرویی که طراحی کرده است و نوع تکنولوژی و آلیاژی که در آن به کار برده است برای سیستم خنک کننده خودرو دستورالعمل متفاوتی را در نظر گرفته است از این رو نسبت ضد یخ به آب در رادیاتور نیز متفاوت است.

اما شما می‌توانید بر اساس شرایط دمای محل زندگی خود این نسبت را به آسانی تشخیص دهید ولی با در نظر گرفتن بدترین شرایط که حتی شما هیچ دسترسی به نسبت‌های استاندارد خودرو ندارید می‌توانید این نکته را به حافظه خود بسپارید که حداقل نیمس از مایع درون رادیاتور را ضد یخ تشکیل می‌دهد در نتیجه به طور مثال اگر میزان حجم مایع درون سیستم خنک کننده خودرو شما ۵ لیتر است شما باید معادل ۲٫۵ لیتر ضد یخ به ان اضافه کنید و نیمه دیگر را با آب مخصوص رادیاتور پر کنید.

البته لازم به ذکر است که در مناطق بسیار گرم مانند خوزستان میتوان این نسبت نصف به نصف را به سه به دو تغییر داد بدین صورت که سه قسمت آب رادیاتور و دو قسمت ضدیخ را با یکدیگر ترکیب کرد.

نسبت آب رادیاتور و ضد یخ چقدر باشد؟
به خاطر داشته باشید که در کنار ضد یخ از آب مخصوص بدون املاح یا آب مقطر برای ترکیب در رادیاتور استفاده کنید.

درصد ترکیب ضد یخ چیست و کاربرد آن چه می‌باشد؟

بر خلاف بسیاری از افراد که تصور می‌کنند درصد ترکیب ضد یخ با آب رادیاتور موضوع مهم و کاربردی نیست، میزان غلظت و درصد نسبت ضد یخ یک امر بسیار مهم است.زیرا اگر نسبت آب رایاتور و ضد یخ و یا میزان غلظت این ترکیب به اندازه کافی نباشد قطعا موتور عملکرد خوبی نخواهد داشت و امکان استهلاک قطعات موتور و رادیاتور حتمی خواهد بود. پس اگر نمی‌خواهید از جانب خودرو خود هزینه‌های مالی بسیار سنگین را متقبل شوید حتما به نکات لازم درباره موارد مختلف دقت کنید. دلایل ریپ زدن موتور خودرو اطلاعات جامعی برای شما دارد پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید .

درصد ترکیب ضد یخ چیست و کاربرد آن چه می‌باشد؟
استفاده از ضد یخ بایستی بر اساس اصول و استاندارهای لازم باشد تا بتوان موجب افزایش طول عمر موتور خودرو بود در غیر این صورت باز هم با صدمات مختلفی مواجه خواهیم شد.

چطور بفهمیم ماشین ضد یخ دارد؟

ضد یخ جز موارد ضروری برای ماشین است که در اثر نبود آن قطعا با نشانه‌هایی مثل یخ زدن رادیاتور در زمستان یا جوش آوردن ماشین در تابستان رو به رو خواهید شد. از این رو بهتر است هر از گاهی رایاتور ماشین را چک کنید و یا چک کردن آن را به معاینه فنی بسپارید تا مطمئن شوید که مایع خنک کننده در داخل رادیاتور وجود داشته باشد. البته در برخی موارد ممکن است مایع خنک کننده داخل مخزن باشد اما داخل رادیاتور ماشین مایعی وجود نداشته باشد که معمولا در چنین مواردی خودرو با دمای بسیار بالای غیر عادی کار می‌کند. در چنین مواردی پیشنهاد می‌دهم شلنگ رادیاتور را جدا کنید و وضعیت مایع خنک کننده داخل رادیاتور را کاملا بررسی کنید و یا از یک کارشناس مکانیک کمک بخواهید.

آیا ماشین صفر ضد یخ دارد؟

درباره آب بندی خودروهای صفر تا به حال شنیده‌اید؟ طبق تحقیقاتی که در طی چند سال اخیر انجام شد کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که حتی خودروهای بسیار گران قیمت و پیشرفته هم نیاز به آب بندی دارند و معمولا چون کمپانی‌های متنوع خودرو امروزه در حال تولید خودرو هستند کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که حتما قبل از اینکه خودرو خود را استارت بزنید تمام بخش‌های مختلف از موتور گرفته تا روغن و مایع خنک کننده و … را چک کنید و اگر لازم شد حتما دفترچه راهنما مخصوص خودرو را بررسی کنید. معمولا روغن موتور را پس از ۸۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر بر اساس مدل خودرو تعویض می‌کنند اما در مورد مایع خنک کننده رادیاتور و ضد یخ اینطور نیست زیرا ممکن است برخی ماشین‌ها پر شده باشند و برخی دیگر خیر پس بهتر است حتما قبل از استفاده خود از خودرو از یک مهندس مکانیک یا تعمیرکار حرفه‌ای خودرو مشورت بگیرید.

چند لیتر ضد یخ برای پراید لازم است؟

معمولا برای هر خودرویی ضد یخ مخصوصی وجود دارد که کمپانی‌های مختلفی آن‌ها را تولید می‌کنند. به طور مثال اگر شما ماشین پراید دارید و یا موتور خودرو شما x100 است می‌توانید از ضد یخ مخصوص سایپا استفاده کنید. حالا چند لیتر ضد یخ باید استفاده کنید؟ به طور کلی نسبت آب رادیاتور و ضد یخ باید در هر خودرویی متناسب باشد حل چه خودرو شما پراید باشد چه سمند معمولا باید ۴۰% آب مقطر و ۶۰% ضد یخ استفاده کنید. البته طبق تجربه افراد مختلف گفته شده است که اگر میزان ضد یخ را نسبت به دمای محیط بالا ببرید بهتر است که معمولا در بیشتر شهرهای ایران همان نسبت ۱ به ۳ بهترین است یعنی اگر ظرفیت آب ماشین شما ۶ لیتر است، دو لیتر ضد یخ و ۴ لیتر آب استفاده کنید.

سخن پایانی

حال که اطلاعات کافی درباره نسبت آب رادیاتور و ضد یخ را دریافتید می‌توانید مخزن آن را با یک شستشو کاملا تمیز کنید و نسبت مورد نظر را ترکیب و به مخزن اضافه کنید تا بتوانید عملکر رادیاتور و موتور خودرو خود را بهبود ببخشید.

22 نظرات
  1. عليرضا می گوید

    نسبت ۱به۳ یعنی ۲لیترضدیخ با۶لیترآب نه ۴لیتربیسواد

  2. نوید می گوید

    سلام.نویسنده خیلی هم درست نوشتند.نسبت ۱ به ۳ برای ماشینی که کلا ۶ لیتر حجم آب دارد ۲ لیتر ضد یخ با ۴ لیتر هست.یعنی اگر کل حجم رادیاتور را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم که در این مثال می شود سه تا ۲ لیتر و جمعا ۶ لیتر.حال نسبت ۱ به ۳ هم می شود ۲ لیتر ضدیخ با باقیمانده حجم رادیاتور که می شود ۴ لیتر آب.لطفا اگر مطالعه ندارید اظهار نظر نکنید جناب با سواد.

  3. حمید می گوید

    نویسنده نسبت یک به سه رو نسبت ضد یخ به کل حجم رادیات گفتن / یعنی دو لیتر در ۶ لیتر حجم رادیات.
    دو لیتر “در ” ۶ لیتر !
    که در واقع میشه ۲ لیتر ضد یخ ، ۴ لیتر آب.
    اما دقت بفرمایید که نسبت ضد یخ به آب همون یک به دو میشه یعنی دو لیتر به چهار لیتر
    دو لیتر “به ” چهار لیتر !!!

  4. عباس می گوید

    ایا ضد یخ ضد جوش یک لیتری کاسپین برای پژو پارس مناسب است ؟

  5. علی می گوید

    بیسواد تر از شما، خودتونین!

  6. مجید اقبال می گوید

    از همدیگه غلط میگیرد ومن بلدم من میدونم …..خوشحالت میکنه پس گوش کن
    عمر رفت و تو منی داری هنوز – راه بر ناامنی داری هنوز
    دلبرت در دوستی کی ره دهد – چون دلی پر دشمنی داری هنوز
    می زنی دم از پی معنی ولیک – تو کجا آن چاشنی داری هنوز
    در گریبان کش سر و بنشین خموش – چون بسی تر دامنی داری هنوز ( عطار )

  7. مسعود می گوید

    سلام جهت تعویض اب رادیاتور ماشین از ضدیخ کاسپین استفاده نکنید باعث خوردگی ورسوب میشه کیفتش اومده پایین،از ضدیخ ایساکو ایرانخودرو یا ایرانول استفاده کنید عالین

  8. حسین می گوید

    دوستان عزیز
    نسبت ۱ به ۳ در رادیاتور ۶ لیتری میشه
    ۱.۵ لیتر ضد یخ در ۴.۵ لیتر آب رادیاتور
    ی محاسبه ساده ریاضی

    1. امیر می گوید

      سوادت در حد دبستان هم نیست

  9. زهرا می گوید

    سلام،برای مثال برای 25%ضدیخ دمای آن حدود 11- است برای 45%ضدیخ دمای آن را چگونه بدست می آورند؟

  10. داریوش می گوید

    سلام.دوست عزیز اونی که شما میگین میشه یک به چهار

  11. مهدی می گوید

    سلام به برادران و خواهران عزیز ما یک تکه کیک داریم به سه قسمت مساوی و اگر به ما گفته شود یک سوم کیک را برداریم چند تکه باقی میماند؟دو قطعه پس در مورد نسبت زد یخ با آب اگر حجم رادیاتور شش لیتر باشد نتیجه میشود دو لیتر زد یخ و چهار لیتر اب.

  12. فواد می گوید

    سلام دوستان، من با احترام به همتون عرض می کنم که
    اگر در مورد 6 لیتر حجم رادیاتور میخواهیم صحبت کنیم و بگیم که 2 لیتر ضدیخ را با 4 لیتر آب مخلوط کنید نسبتش میشه 1 به 2
    نسبت های رایج ترکیب ضدیخ با آب:
    1 به 1 (50 درصدضدیخ + 50 درصد آب) 3 لیتر ضدیخ + 3 لیتر آب-دمای انجماد تقریبی منفی 37 درجه
    2 به 1 (66 درصدضدیخ + 33 درصد آب) 4 لیتر ضدیخ + 2 لیتر آب-دمای انجماد تقریبی منفی 67 درجه
    1 به 2 (33 درصدضدیخ + 66 درصد آب) 2 لیتر ضدیخ + 4 لیتر آب-دمای انجماد تقریبی منفی 16 درجه
    1 به 3 (25 درصدضدیخ + 75 درصد آب) 1.5 لیتر ضدیخ + 4.5 لیتر آب-دمای انجماد تقریبی منفی 12 درجه
    البته این دمای انجماد مربط به ضدیخ های رایج (با پایه MEG یا منو اتیلن گلیکول) هست.
    بهترین ترکیب که پایین ترین دمای انجماد را داشته باشد درصد ضدیخ 68 درصد می باشد که دمای انجماد منفی 69 درجه را دارد و درصد بالاتری از این تاثیر عکس در دمای انجماد و دمای جوش خواهد داشت (پس درصد 44 تا 68 درصد بالاترین ظرفیت را خواهد داشت) و اما در ایران با توجه به آب و هوای کشور، بهترین نسبت 50 درصد ضدیخ و یا نسبت 1 به 1 است.
    درصورت نیاز به جزوه ضدیخ در خدمت تون هستم.

  13. فواد می گوید

    و اینکه اگر ضدیخ خالص بدون ترکیب با آب بریزین دمای انجماد تقریبی منفی 18 را فقط خواهد داشت و حتما برای دمای انجماد بهتر نیاز است با آب ترکیب شود.

  14. بهمن می گوید

    داستان هزارویکشب نوشتی ولی باز تهش نگفتی این پراید چندلیتر ضد یخ میخاد! ینی منی که میخام ضدیخ بریزم باید کل آب ماشینو خالی کنم بعد حجم آبشو بدست بیارم بعد برم ضدیخ بگیرم و …
    جواب این سوال اینهمه نبود کافی بود بنویسی پراید ۲لیتر براش کافیه یا ۳لیتر مناسبه

  15. شهاب می گوید

    هر دو درست نوشتند .
    نسبت 1 به 3 یعنی یکی از طرفین سه برابر طرف دیگر باشه که در این حالت میشه 6 لیتر آب در مقابل دو لیتر ضد یخ
    نسبت 1 از 3 یعنی اگر دو لیتر ضد یخ داشته باشیم ، باید 4 لیتر آب داشته باشیم
    پس منظور نویسنده نسبت 1 از 3 هست

  16. مجید می گوید

    سلام طبق تجربه 33%ضدیخ کافی برای سراسر ایران برای تست ضدیخ کمی اب رادیاتور رو با سورنگ یا سرو شلنگ شیشه پاکن بکشید داخل یک ضرف فلزی اندازه 100ccقرار بدید داخل فریزر حتما ضدیخ شرکتی بگیرید اگه لازم شد

  17. علی می گوید

    نسبت یک به سه یعنی یک لیتر ضد یخ به سه لیتر آب یعنی 2 لیتر ضد یخ به 6 لیتر آب
    وقتی نویسنده میگه 2 لیتر ضد یخ و 4 لیتر آب باید بگه یک در 3 نه یک به 3
    واقعا بی سواده نویسنده

  18. فرشید می گوید

    سلام دوستان بنده با وجودی ک همیشه ضدیخ تو ماشینم بوده امسال شستشو دادم و مجدد ضد یخ ایرانول ریختم ولی متاسفانه اسیدی هست کل قطعات مسیر آب رو خراب کرد، اصلا ایرانول نریزید. بهترین ضد یخ همون ایساکویی هست

  19. مجید می گوید

    سلام .ای داد بی داد آقا نوشته اشتباه چاپی داره الکی خودتون رو درگیر نکنید .

  20. بیژن می گوید

    دوستان به نظر بنده بهترین راه برای پیدا کردن نسبت ضدیخ به آب مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود هست اگر هم دفترچه ندارید از سایت های خودرو سازی و یا سایت های دیگر دانلود کنید

  21. سید مهدی نصر الهی می گوید

    کارتون درسته.
    بله ۲لیتر ضد یخ رو در۴لیتر اب رادیاتور بهتره رنگ روشن مثل اب باشه، چون سبز رنگش هم هست، ازسبز رنگ استفاده نکنیم. ایرادش اینه که زمانی به هر دلیل نشتی داشت یا خواستیم سر ریز بریزیم؛اگه مایع اب رادیاتور بیرنگ باشه،کم رنگ یا پررنگ بودنش تقریبٱ نشون میده چقدر ضد یخ داره.
    وقتی مخلوط اب وضدیخ را اماده کردید، خودرو باید سرد باشه اب خودرو را از محله تخلیه کاملا خالی کنید و همه پیچ های تخلیه را ببندید، مخلوط ضدیخ و اب را ازدریچه رادیات بریزیدفقط پیچ هواگیری بخاری را باز نگه دارید تا هوای داخل موتور بیرو بیاید کفی که از قسمت هواگیری بخاری به اب تبدیل پیچ را محکم ببندید اب ریختن را داخل رادیاتور ادامه داده تا جایی که به خط برسد انگاه پیچ قسمت ترموسات را باز کرده تا از انجا هم بجای کف ضدیخ بیرون ریخت، پیچ را ببندید و دوباره تا خط نشان پر کنید ودرب را به طور صحیح ببندید.بعد از روشن کردن خودرو استفاده یا گرم کردن خودرو را پارک و خاموش کنید بعد از سرد شودن درب رادیاتور را باز نموده و اگر اب کم شده بود برای اخرین بار تا همان خط نشان سرریز کنید.واتمام کار. امیدوارم موفق باشین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =