چرا باید تست درب رادیاتور انجام شود؟ علائم خرابی درب رادیاتور چیست؟

25

رادیاتور یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است چرا که وظیفه خنک کردن موتور را برعهده دارد. اما بعضا ممکن است برای بخشی از این قطعه مهم، مشکلاتی رخ دهد که عملکرد آن را با خلل مواجه سازد. درب رادیاتور از اجزای مهم آن است که باید به خوبی کار کند. به همین دلیل باید تست درب رادیاتور انجام شود. اما در ابتدا بد نیست توضیحاتی را درباره خود رادیاتور یا نظام خنک کننده موتور خودرو ارائه دهیم و بدانیم که به طور کلی رادیاتور چه نقشی را در سیستم خودرو ایفا می‌کند. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

تست درب رادیاتور چیست

تعریف مختصری از رادیاتور

احتراق سبب کارکرد موتور خودرو می‌شود که عمل احتراق نیز با تولید گرما و حرارت همراه خواهد بود. اگر میزان از تولید بی‌وقفه گرما توسط موتور، تنظیم و کنترل نشود، این سیستم دچار مشکل می‌شود. به طور کلی دمای موتور خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که حتی اگر این دما به میزان غیر عادی کم شود و موتور بیش از حد خنک باشد نیز امکان دارد که موتور در مخاطره قرار بگیرد و در کیفیت کارایی آن ایراد و نقص پدید آید.

از این رو رادیاتور یا نظام خنک کننده موتور، در داخل اتومبیل تعبیه شده است تا این حرارت اضافی را حذف کند و فعالیت و عملکرد موتور را به واسطه حفظ دمای متعادل آن، مطلوب نگه دارد. لازم به ذکر است که درجه حرارت یا همان دمای موتور خودرو باید در بازه‌ای حدود ۸ تا ۸۰ درجه سلسیوس قرار بگیرد تا خطری آن را تهدید نکند.

بیشتر بدانید چگونه آب رادیاتور خودرو را عوض کنیم؟

تست درب رادیاتور چیست
رادیاتور نقش بزرگی را در خنک کردن موتور بازی می کند و هرگونه خللی در این سیستم، سبب جوش آوردن موتور خودرو می شود.

علائم خرابی درب رادیاتور

بخشی از وسیله مهم “درب رادیاتور” نام دارد که شامل ۲ سوپاپ است و هدف از تعبیه آن، ذخیره مواد خنک کننده و اطمینان از ماندن سیستم رادیاتور تحت فشار است. فضای داخلی رادیاتور تحت فشار است و این فشار به کمک درب آن کنترل و نگهداری می‌شود. در غیر این صورت، ممکن است ماشین شما بیش از حد گرم شود و رادیاتور آن آسیب جدی ببیند. لذا علائم خرابی درب رادیاتور به شرح زیر هستند که شما می‌توانید با تست درب رادیاتور به راحتی مشکل را بررسی نمایید:

علائم خرابی درب رادیاتور چیست - از کجا بفهمیم در رادیاتور خراب است
یکی از علائم خرابی درب رادیاتور، نشت مایع خنک کننده از رادیاتور است چرا که وجود مشکل در آن سبب سرریز شدن مایع خنک کننده از رادیاتور و مخزن می شود.
  • نشت مایع خنک کننده یا آب رادیاتور

اگر شاهد ردی از مایع خنک کننده و یا آب در نزدیکی رادیاتور بودید، بهتر است وجود نشتی در رادیاتور و یا درب رادیاتور فرسوده و خراب شده را بررسی نمایید.

  • مخزن سرریز شده

خنک کننده با انبساط وارد مخزن می‌شود. درپوش رادیاتور با فشار آزاد شده، مایع خنک کننده را به سمت مخزن سرریز می‌فرستد. یکی از علاوم خرابی درب رادیاتور، این است که مایع خنک کننده خیلی سریع آزاد شده که این سبب جوش آوردن و سرریز شدن مخزن می‌شود.

  • افتادگی و خراب شد شیلنگ رادیاتور

اگر شلنگ رادیاتور خودرو از بین برود، ممکن است درب رادیاتور معیوبی داشته باشید. در این حالت خلاء توسط درپوش رادیاتور به درستی آزاد نمی‌شود و این سبب فروپاشی و از بین رفتن شیلنگ خواهد شد. به محض رویت این مشکل، درب رادیاتور را بررسی کرده و در صورت معیوب بودن، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

  • وجود هوا داخل سیستم خنک کننده

هنگامی که درپوش رادیاتور شما به درستی بسته نشود ، هوا به درون سیستم خنک کننده وارد می‌شود. این امر سبب گرم شدن بیش از حد موتور خواهد شد چرا که رادیاتور نمی‌تواند درجه حرارت مناسب را حفظ نماید.

صدای فیس درب رادیاتور چگونه بفهمیم درب رادیاتور خراب است
چنانچه موتور خودرو جوش آورده و بی اندازه گرم شود، ممکن است دلیل آن معیوب بودن درب رادیاتور باشد که باید نسبت به تست درب رادیاتور اقدام نمایید.
  • گرم شدن بیش از حد موتور

یکی دیگر از علائم خرابی درب رادیاتور، گرم شدن بیش از اندازه موتور است، چرا که نشان‌دهنده آن است که سیستم خنک کننده موتور به خوبی کار نمی‌کند. در این حالن ممکن است صدای فیس درب رادیاتور به گوش شما نیز برسد، اما پیشنهاد می‌کنیم اتومبیل خود را خاموش کرده و تا خنک شدن موتور و رادیاتور صبر نموده و بعد اقدام به بررسی تسب درب رادیاتور و رادیاتور نمایید.

طریقه صحیح بستن درب رادیاتور
برای بستن درب رادیاتور، لازم است که صبر کنید تا موتور خودرو به اندازه کافی خنک شده و بعد نسبت به تعویض و بستن و درب رادیاتور اقدام نمایید.

طریقه صحیح بستن درب رادیاتور

گام اول

پس از اطمینان حاصل کردن از خنک شدن نسبی موتور خودرو برای تست درب رادیاتور ، درب کاپوت ماشین را به واسطه قطعه بلند و میله مانندی که درب موتور را نگه می‌دارد، باز می‌کنیم.

گام دوم

در بخش فوقانی رادیاتور، درب رادیاتور قرار دارد که اغلب به وسیله برچسبی که روی آن چسبانده شده، قابل تشخیص است و ظاهری مشابه با شکل هندسی بیضی دارد و در مقایسه با سایر درب‌ها متفاوت است‌.

گام سوم

از پارچه یا مقوایی ضخیم کمک می‌گیریم و درب رادیاتور را به سمت پایین فشرده و آن را می‌چرخانیم تا باز شود. (این اقدامات احتیاطی به دلیل این است که در صورت داغ بودن رادیاتور، لمس کردن درب رادیاتور ممکن است سبب ایجاد سوختگی و آسیب شود.)

تست درب رادیاتور علائم خرابی درب رادیاتور
درب رادیاتور به اندازه خود رادیاتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید همواره نسبت به سالم بودن آن، اطمینان داشته باشید.

رادیاتور و تست درب رادیاتور

درب رادیاتور یکی از اجزای سیستم خنک کننده است که از اهمیت بالایی برخوردار است و صاحب خودرو همواره باید از سلامت این قطعه اطمینان حاصل کند تا موتور خودرو دچار آسیب نشود.
درب رادیاتور باعث می‌شود که مقدار آب به جوشش در آمده در داخل رادیاتور به فضای خارجی آن سرازیر نشود و داخل سیستم خنک کننده باقی بماند. این درب در واقع نقشی مشابه نقش یک محافظت کننده را ایفا می‌کند و در صورت بروز هر گونه مشکل در کارایی آن، تست درب رادیاتور و در نهایت تعمیر آن الزامی است‌.
اصطلاح “جوش آوردن” ماشین برای همه ما آشنا است؛ هنگامی که آب در داخل رادیاتور به خوبی به چرخش در نمی‌آید، دمای آب بالا می‌رود، درب رادیاتور می‌تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.
از آنجا که درب رادیاتور موتور سبب ایجاد تعادل و توازن در میزان فشار آب در سیستم خنک کننده می‌شود، لذا خراب بودن این درب یا وجود هر گونه مشکلی در کارکرد آن، سبب جوش آوردن خودرو خواهد شد لذا باید نسبت به تست درب رادیاتور به سرعت اقدام نمایید.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، رادیاتور و قطعات آن نقش بزرگی را در خنک کردن موتور خودرو بازی می‌کنند، لذا خوب است به محض رویت عدم کارکرد صحیح این سیستم، به سرعت نسبت به بررسی و تست درب رادیاتور و این سیستم اقدام نمایید. در انتها با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما حتما در مورد نسبت آب رادیاتور و ضد یخ چقدر باید باشد ، بیشتر بدانید .

منبع: oards.com

25 نظرات
  1. معین می گوید

    دیسلایک بابا
    یکساعت خوندم آخرشم تسا درب رادیاتورو ننوشته بودید
    اَه اَه

    1. طالب زارعی دیر می گوید

      اره واقعا یه شلنگی هست کنار درب رادیاتور فوت کنی داخلش اگر هوا رد داد خراب هست اگر رد نداد سالم هست

  2. مهران می گوید

    چقدرمزخرف بود…آخرشم علایم خراب بودن و تست درب رادیاتور رو نگفته بود…فقط تکرار یکسری علائم که مختص درب رایاتور هم نبود

  3. امید می گوید

    دوستان کاملا صحیح میفرمایند اصلا در مورد تست صحبتی نشده بود

  4. masoud می گوید

    آب از رادیاتور وارد مخزن میشه ولی برگشت نداره.. درب رادیاتور و مخزن رو عوض کردم. فایده نداشت.. راهکار چیه

    1. محمد می گوید

      احتمال نشتی در رادیاتور یا جنتها باید باشه که عمل وکیوم رو خوب انجام نمیشه.البته همیشه دربهای نو سالم نیستند.

  5. حمید می گوید

    مشخص نشد تست درب رادیاتور چیه؟؟
    حواشی مقاله زیاده. و چیزی زیادی برای یادگیری نداره

  6. مهدی ب می گوید

    وقتی ماشین را خاموش کردیم و گذاشتیم موتور خنک شود درپوش رادیات را تست میکنیم دست رو نزدیک میبریم اگر بخار بدست شما خورد درب رادیات خراب است و هوا وارد رادیات میشود

  7. محمد می گوید

    دوتا روش برای پراید تست کردم که جواب میده
    روش اول این هست که موتور را روشن کنید.بزارید موتور گرم بشه.وقتی ترموستات عمل کرد و تعویض آب رادیاتور و موتور انجام شد شیلنگ خروجی رادیاتور به مخزن را بکشید و سپس گاز بدهید اگر آب با فشار خارج شد درب رادیاتور خراب است.نکته اینکه این تست درحالت روشن شدن فن انجام ندهید و قبل از روشن شدن فن انجام گیرد.
    روش دوم
    موتور در حالت سرد و خاموش باشد.سپس شیلنگ خروجی را کشیده و به سمت رادیاتور فوت کنید اگر هوا رد کرد درب رادیاتور خراب است.
    ولی درکل روش اول مطمین تر هست.
    امیدوارم که این تجربه به کارتون بیاد.

  8. King می گوید

    متشکرم از آقا محمد
    من یه در رادیاتور پراید(از نوع ریویی)پنج روز پیش خریدم.
    با فوت کردن در شلنگ جانبی قمقمه از در رادیاتور هوا بیرون اومد.
    معلوم شد که در رادیاتور خراب است.

  9. VOLVO می گوید

    در کارخانه سازنده آب و محلول رو داخل مخزن میریزن از طرفی دیگه پمپی مکش کننده به خروجی اب از موتور وصل میکنند حالت خلا ایجاد شده و اب وارد مجاری میشود که بدون هوا میباشد.این فرمول در ساکشن روغن هم استفاده میشود که آشغالهای روعن رو جمع میکنه تقریبا عین جارو برقی.

  10. saeed 0021 می گوید

    سلام /ماشین من پرایده امپر از وسعت هم رد میشه فن هم روشن میشه همه کار کردم ولی اونقده فشار رادیات بالاست از در رادیات هوا میکشه چند تا در هم تعویض کردم ترموستات برداشتم فایده نداره ضمنا گردش اب هم داره هیچ مشکلی نیست ولی جوش میاره کولر میگیرم ماشین دو فن کار میکنه بهتر میشه مدل ماشین 85هست فنش تک سرعته است به نظرتون چیکار کنم چرا فن ماشین زود خاموش میشه باید تا اومدن امپر به نرمال باید فن کار کنه

  11. ابراهبم می گوید

    سلام یه پراید نیمه انژکتور دارم. هفته پیش رادیاتش از قسمت بالا ترکید. الان هم میبینم که وقتی موتور ماشین گرم میشه شلنگهای رادیات باد میکنه بعد چند ثانیه فن که کار میکنه شلنگها به حالت عادی برمیگرده. عیب از کجاس

  12. محمدعلی می گوید

    خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بدونم که سوراخ واشر درب قمقمه درپراید به کدام سمت باید باشد
    باتشکر فراوان

  13. محمدعلی می گوید

    خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بدونم که سوراخ واشر درب قمقمه درپراید به کدام سمت باید باشد
    باتشکر فراوان
    بخشید بنده جوابی دریافت نکردم

  14. h..d می گوید

    محمد علی واشر رو وقتی بچرخونی یه سوراخ تو سر قمقمه هست اگه روبروی هم باشن بهتره .البته جوری واشر ساخته شده که اب رو رد میکنه بدون اینکه سوراخ ها رو بر روی هم‌نباشن

  15. سینا می گوید

    سلام به همه خوانندگان محترم من خودم پراید مدل ۹۰ دارم و توی یه سفر مشکل کم کردن آب داشتم یکی از راحت ترین تست های درب رادیاتور پراید ( خودروهایی که مسیر منبع انبساطی مثل پراید دارن ) اینه که همونطوری که بعضب از دوستان گفتن از طریق شلنگ مخزن انبساط ( آب اضافی رادیاتور) فوت کنید ؛ که البته قدرت فوت انسان خیلی فشاری نداره مثل فشار آب داخل رادیاتور و ممکنه خرابی خودش رو نشون نده پس بهتره که از پمپ باد کمک بگیرید ، من خودم مقداری آب کف درست کردم و دور درب رادیاتور رو با کف پوشوندم و با استفاده از پمپ باد داخل مسیر شلنگ انبساط باد دمیدم ، کفی که دور درب رادیاتور مالیده بودم شروع به درست کردن حباب کرد و نشتی هوا رو با چشم براحتی دیدم. البته مشکل دیگه ای هم که در زمان برگشت از مسافرت با رفتن روی چال و نگاهی دقیق به زیر موتور مشاهد کردم ، این بود که یکی از پولکی های موتور نشتی خیلی کمی در دور بالای موتور داشت و رد آب به سختی دیده میشود که منم کل پولکی ها رو تعویض کردم خیال خودم رو راحت کردم .
    آقا سعید یکی از دوستان در این تاپیک پستی گذاشته و در انتها مشکلی درباره فن گفته بود که باید بگم اگر فن دیر روشن میشه و زود خاموش میشه و بلعکس مشکل از مقاومت فن هستش( بخاطر اینکه این بحث الکترونیکی و تخصصی هستش درباره نحوه عملکرد سیستم فن و مقاومت فن سخن نمیگم ) و اینکه برای خودروهایی که قدیمی هستن و دور فن شون تک دور هستش؟؟؟ میتونن برن پیش باطری سازی که واقعا وارد باشه و با تعویض فن تک دور با دو دور و اضافه کردن یک رله ۲ کنتاکت ( دوبل) و حذف یکسری چیزها و اضافه کردن مقاومت فن دوم برایی دور بالا این مشکل رو حل کنن چون حتما نیازی نیست که فرمان روشن شدن دور تند فن از کامپیوتر ماشین باشه میشه فرمان دور تند رو به صورت آنالوگ با قطعات بالا ساخت

  16. saeed 0021 می گوید

    سلام اقا سینای عزیز ممنون از راهنمایی شما لطف کردید

  17. saeed 0021 می گوید

    سینا جان ممون از راهنمایی لطف کردی

  18. احمد می گوید

    سلام
    من پژو پارس 90دارم مدتی هست رادیاتور من سرد می شه و باعث بالارفتن آمپر ماشین می شه دوبار هم ترموستات رو عوض کردم و درب رادیاتور رودهم یک بار تعویض کردم علت چیه

  19. علی می گوید

    یکسری حرافی بیخود…..

  20. غولو می گوید

    ريدي بابا اينارو كه ننه قمر هم ميدونست.

  21. مسلم محمدی می گوید

    ما میگیم درب رادیاتور چطور تست میشه یارو مطلب گذاشته درب کاپوتو با میله نگه دارین تا درب رادیاتور باز بشه ?

  22. بهمن می گوید

    سلام اگر درب رادیات مدل پژو قابل تست است چرا توضح ندادید که چگونه دربی را خریداری کنیم وچگونه تست کنیم

  23. بهمن می گوید

    سلام تجربه بنده در خصوص تست درب رادیاتورهای مختلف بخصوص خودروهایی که باید حتماسیستم خنک کننده یا آب رادیاتور آنها هواگیری شود پس از تعویض درب رادیاتور و ریختن مایه خنک کننده خودرو را روشن کرده و آمپر را کنترل کنید که طبق درجه ترموسات اگر درب تعویضی سالم باشد بایدعملکرد نرمال باشد از نظر خاموش و روشن شدن فن کافیست فقط یکبار فن و امپر درست کار کند لازم به ذکر است که ممکن است خلل در کار موتور در سیستم خنک کننده به ترموسات بستگی داشته باشد که نیاز است از تعمیرات کمک بگیرید با سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 9 =