تعمیر ای سی یو ECU ماشین چگونه انجام می شود؟

0

ای سی یو خودرو یکی از اصلی‌ترین قطعات اتومبیل است که در واقع به عنوان واحد کنترل کننده الکترونیکی موتور محسوب می‌شود و به عنوان مغز ماشین نیز شناخته می‌شود. این قطعه الکترونیکی در موتورهای انژکتوری به کار گرفته می‌شود و موجب بهبود عملکرد موتور ماشین می‌گردد. آشنایی با علائم خرابی ای سی یو و همچنین تعمیر ای سی یو ECU ماشین امری کاملاً تخصصی است که نیاز به مهارت و دانش کافی برای انجام این کار دارد. در این مقاله از استادکار قصد داریم تا شما را با تعمیرات ای سی یو و همچنین نشانه‌های خراب شدن ای سی یو خودرو آشنا کنیم، با وبلاگ استادکار همراه باشید.

با عملکرد ای سی یو خودرو آشنا شوید

ای سی یو یا همان بخش کامپیوتری ماشین، در واقع از مجموعه‌ای از سنسورهای متصل به موتور ساخته شده است که در هر لحظه وضعیت موتور را به خوبی بررسی می‌کند و راهکارهایی بهتر را برای بهبود عملکرد خودرو به قسمت‌های مختلف ارائه می‌دهد. مهم‌ترین وظایف ای سی یو خودرو عبارت است از:

نظارت بر کار خودرو

زمانی که علائم خرابی ای سی یو در یک خودرو بروز کند، مشکلات زیادی در کار خودرو و تشخیص نحوه عملکرد سایر قطعات در ماشین ایجاد خواهد شد. در واقع ای سی یو به راننده خودرو نشان می‌دهد که میزان متوسط مصرف سوخت ماشین چقدر است، در هر لحظه چقدر سوخت مصرف می‌شود، آیا لاستیک‌ها به اندازه باد دارند و درب خودرو به درستی بسته شده است یا خیر و همه این‌ها توسط هشدارهایی از سمت ای سی یو به راننده خودرو اعلام می‌شود.

یکی از کارهای ای سی یو این است که به راننده خودرو نشان می‌دهد که میزان متوسط مصرف سوخت ماشین چقدر است و ‌در هر لحظه چقدر سوخت مصرف می‌شود
یکی از کارهای ای سی یو این است که به راننده خودرو نشان می‌دهد که میزان متوسط مصرف سوخت ماشین چقدر است و ‌در هر لحظه چقدر سوخت مصرف می‌شود

تنظیم عملکرد خودرو

ای سی یو با بهینه‌سازی متداوم کارکرد خودرو، میزان مصرف سوخت را تنظیم می‌کند و تولید آلاینده‌های ماشین را کاهش می‌دهد.

کنترل خودرو

یکی دیگر از وظایف ای سی یو خودرو کنترل کردن همه قسمت‌های خودرو بر پایه اطلاعاتی است که از قبل در آن وارد شده است. برای مثال ای سی یو با کنترل کردن ترمز موجب فعال شدن سیستم ضد قفل ترمز در مواقع خاص می‌شود.

بیشتر بدانید آموزش تصویری نصب دزدگیر ماشین پراید

ای سی یو از مجموعه‌ای از سنسورهای متصل به موتور ساخته شده است که در هر لحظه وضعیت موتور را به خوبی بررسی می‌کنند
ای سی یو از مجموعه‌ای از سنسورهای متصل به موتور ساخته شده است که در هر لحظه وضعیت موتور را به خوبی بررسی می‌کنند

 دلایل خرابی ای سی یو ماشین

ای سی یو خودرو ساختار پیچیده‌ای دارد و از پردازنده‌های الکترونیکی و سنسورهایی حساس تشکیل شده است‌. به همین دلیل تعمیر ای سی یو ماشین عملی بسیار تخصصی است و نیاز به دانشی حرفه‌ای دارد. به علاوه برای عیب یابی چنین مجموعه پیچیده‌ای نیاز به تجهیزات الکترونیکی مخصوص است.

عوامل متعددی نظیر رطوبت، وارد شدن ضربه، مشکلات الکترونیکی و اختلال نوسانات و فشار در ای سی خودرو می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سیستم این قطعه الکترونیکی شود. به علاوه زمانی که در عملکرد هر یک از سنسورهای ای سی یو مشکلی ایجاد شود، عیب یابی دستگاه دچار اختلال می‌گردد و نمی‌تواند نظارت و کنترل درستی بر کارکرد قطعات داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن ای سی یو وارد شدن نوسانات در ولتاژ آن و همچنین وارد شدن شوک به آن است. در واقع برای تعمیر ای سی یو ماشین باید از دستگاهی به نام دیاگ استفاده نمود که به دلیل قیمت بالا بسیاری از افراد غیرحرفه‌ای از روش‌های سنتی برای بررسی آن استفاده می‌کنند و این کار موجب آسیب به ای سی یو ماشین می‌شود. برای مثال زمانی که موتور ماشین روشن است نباید باتری را از ماشین جدا نمود یا زمانی که خودرو روشن است نباید وایر شمع‌ها را جدا کرد و در صورت خراب شدن باتری باید در اسرع وقت اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمود و استارت زدن در صورت خرابی باتری می‌تواند به ای سی یو ماشین نیز صدمه بزند.

استارت زدن ماشین در زمان خرابی باتری می‌تواند موجب آسیب به ای سی یو شود.
استارت زدن ماشین در زمان خرابی باتری می‌تواند موجب آسیب به ای سی یو شود.

یکی دیگر از دلایلی که موجب خراب شدن این سی یو می‌شود این است که محافظ روی ای سی یو آسیب ببیند و آب وارد آن شود و یا بدون اطلاع به پین‌های روی ای سی یو دست بزنید و با وارد کردن الکتریسیته ساکن بدن به آن موجب خرابی سیستم شوید. بر روی ای سی یو مجموعه عایق‌ها و سفت‌کاری‌هایی برای عدم نفوذ رطوبت و آب وجود دارد که در صورت شل بودن پیچ‌ها یا آسیب به این عایق‌ها آب و رطوبت می‌تواند به داخل ای سی یو رسوخ کند و موجب خراب شدن سیستم شود.

به طور کلی مشکلات ای سی یو به دو دسته تقسیم می‌شوند:

مشکلات نرم‌افزاری

این مشکلات رایج ای سی یو که تقریباً ۸۰ درصد از ایرادات ای سی یو را تشکیل می‌دهد مشکل نرم‌افزاری است که معمولا به وسیله دیاگ قابل تشخیص بوده و در اکثر مواقع قابل تعمیر است.

مشکلات سخت افزاری

این مورد بسیار کمتر اتفاق می‌افتد، اما زمانی که یکی از سنسورها بسوزد یا ارتباطی درون سیستم قطع شود، معمولاً مشکل سخت افزاری رخ داده و در صورت سوختن درایوها باید اقدام به تعویض آن نمایید.

علائم خرابی ای سی یو

خراب شدن ای سی یو می‌تواند کارکرد بخش‌های زیادی از خودرو را دچار مشکل کند و نیاز به تعمیر ای سی یو ECU ماشین داشته باشد. به همین دلیل آشنا بودن با علائم خرابی ای سی یو می‌تواند به شما کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان اقدام به تعمیر آن نمایید.

  1. چراغ چک موتور روشن شده است

زمانی که چراغ چک موتور ماشین شما بر روی نمایشگر جلوی ماشین روشن می‌شود، احتمالاً مشکلی در ای سی یو رخ داده است. البته این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات این چراغ بی‌دلیل روشن می‌شود و ممکن است مشکل مهمی هم اتفاق نیفتاده باشد. برای بررسی این موضوع باید حتماً ماشین را به وسیله دیاگ بررسی کنید و علت روشن شدن چراغ چک موتور را پیدا کنید.

زمانی که چراغ چک موتور ماشین شما بر روی نمایشگر جلوی ماشین روشن می‌شود، احتمالاً مشکلی در ای سی یو رخ داده است.
زمانی که چراغ چک موتور ماشین شما بر روی نمایشگر جلوی ماشین روشن می‌شود، احتمالاً مشکلی در ای سی یو رخ داده است.
  1. پیشرانه جرقه نمی‌زند

زمانی که مشکل جرقه زدن در یک یا چند سیلندر وجود داشته باشد، این موضوع موجب کاهش توانایی پیشرانه و لرزیدن شدید آن می‌شود. گاهی اوقات این مشکل به خودی خود از بین می‌رود اما باید بررسی شود که چرا چنین موردی به وجود آمده چون می‌تواند یکی از علائم خرابی ای سی یو نیز باشد و ممکن است نیاز به تعمیر ای سی یو ECU ماشین داشته باشد.

  1. توانایی پیشرانه کاهش یافته است

یکی دیگر از علائمی که نشان می‌دهد شما نیاز به تعمیر ای سی یو ماشین دارید این است که توانایی پیشرانه کم شده است. در این میان معمولاً مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند و شتاب خودرو دچار اختلال می‌شود. این علائم همگی می‌تواند نشانه خراب شدن ای سی یو ماشین شما باشد.

  1. پیشرانه روشن نمی‌شود

همان‌طور که می‌دانید پیشرانه خودرو نیروی مورد نیاز برای حرکت ماشین و مصرف سوخت را انجام می‌دهد و زمانی که روشن نشود احتمالاً ای سی یو آسیب دیده و شما نیاز به تعمیر ecu ماشین دارید. در این هنگام معمولاً استارتر کار می‌کند اما پیرانه روشن نمی‌شود چون دستوری از ای سی یو برای روشن شدن شمع ماشین دریافت نمی‌کند. دلایل متفاوتی می‌تواند موجب بروز این مشکل شود و برای تشخیص بهتر است حتماً از دیاگ استفاده کنید.

با دیاگ بیشتر آشنا شوید

دیاگ در واقع نام وسیله‌ای است که برای تشخیص و عیب‌یابی در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اتصال به ماشین تشخیص می‌دهد که چه مشکلی در خودرو شما به وجود آمده است. برای خودرو پژو دستگاهی جداگانه با نام PPS نیز وجود دارد که معمولاً بر روی لپ تاپ نصب می‌شود و ایرادات را بررسی می‌کند. عیب‌یابی دیاگ به وسیله خواندن کد‌های خطای ایجاد شده در ماشین، از بین بردن کد خطا، نمایش اطلاعات لحظه‌ای سیستم، راه‌اندازی اجزای سیستم و برنامه‌ریزی آن‌ها انجام می‌شود. این دستگاه در اصل یک کد خوان است که همانند یک اسکنر مشکلات قطعات و سنسورها را بررسی می‌کند.

شما برای تعمیر ای سی یو ماشین اول باید بدانید که کدام قسمت و یا کدام سنسور دچار مشکل شده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. نوعی از آن نیز وجود دارد که با نصب برنامه بر روی لپ‌تاپ یا گوشی‌های هوشمند می‌توان مشکل ایجاد شده در سیستم الکترونیکی ماشین را تشخیص داد.

دیاگ در واقع نام وسیله‌ای است که برای تشخیص و عیب‌یابی در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد
دیاگ در واقع نام وسیله‌ای است که برای تشخیص و عیب‌یابی در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و با اتصال به ماشین تشخیص می‌دهد که چه مشکلی در خودرو شما به وجود آمده است.

تعمیر ای سی یو ECU ماشین

برای انجام تعمیرات ecu خودرو باید بدانید که ای سی یو از دو حافظه موقت و دائم تشکیل شده که بروز اختلال در هر یک از حافظه‌ها می‌تواند مشکلاتی را در ای سی یو به وجود آورد.

حافظه موقت ای سی یو

این حافظه در ای سی یو بعد از قطع شدن برق باتری از بین می‌رود و قابلیت بازگردانی دارد. از این حافظه در ماشین برای انجام تنظیمات و محاسبات لحظه‌ای استفاده می‌شود که جدا کردن کابل باتری و جدا کردن سوکت‌های مربوط به ای سی یو بیشتر از ۱۵ دقیقه همچنین جدا کردن سوکت رله دوبل و BMS در انواع خودروها بیشتر از مدت زمان ۱۵ دقیقه می‌تواند موجب از دست رفتن حافظه موقت شود و در چنین حالتی راننده به خصوص در هنگام تغییر دنده متوجه مکث در خودرو می‌شود و خودرو باید تجدید حافظه شود.

برای تجدید حافظه موقت ای سی یو باید سوئیچ را به مدت ۱۰ ثانیه ببندید و سپس به مدت ۱۰ ثانیه باز کنید و خودرو را برای ۱۰ ثانیه روشن کنید و گاز ندهید و یک به یک دنده‌ها را عوض کنید تا حافظه موقت ای سی یو بازیابی شود.

حافظه دائم ای سی یو

این حافظه در خودرو مثل یک کامپیوتر عمل می‌کند و در صورت قطع شدن برق از بین نمی‌رود اما اگر مشکلی جدی در آن رخ دهد و یا خراب شود، دیگر امکان بازگشت آن وجود ندارد.

تعمیر سنسورهای ای سی یو

در هر قسمت از ای سی یو شما برای ارتباط با سایر قطعات و قسمت‌های ماشین سنسورهایی وجود دارد و عملکرد آن‌ها توسط ای سی یو کنترل می‌شود. اگر هر یک از این سنسورها آسیب ببیند، باید اقدام به تعمیر یا تعویض آن سنسور نمود.

خرابی سنسور دریچه گاز

بر روی دریچه گاز خودرو یک جفت سنسور وجود دارد که با فرستادن سیگنال‌هایی موقعیت دریچه را کنترل می‌کند. اگر این سنسور درست کار نکند، ای سی یو نیز نمی‌تواند به آن دستور دهد که دریچه بنزین را باز کند و عملکرد آن دچار اختلال می‌شد. این موضوع باعث می‌شود تا غنی سازی سوخت به موقع انجام نشود و در شتابگیری ماشین تأخیر ایجاد شود. برای تعمیر آن باید از دستگاه دیاگ استفاده کرد و بررسی کرد که سنسور به درستی کار می‌کند یا خیر. برای این کار باید دیاگ را به پورت مربوطه وصل کنید و بعد از باز کردن سوئیچ اطلاعات سنسور را بررسی نمایید.

 در این هنگام پدال گاز را به آهستگی و سپس تا آخر فشار می‌دهید و بررسی می‌کنید که عملکرد دریچه گاز به چه صورت است و آیا به ۱۰۰ می‌رسد یا خیر. اگر متوجه شدید که میزان گازدهی درست انجام نمی‌شود یا تغییری ایجاد نشده پس یعنی سنسور دچار مشکل شده است.

نکاتی که باید در ارتباط با تعمیر ای سی یو ECU ماشین بدانید

به یاد داشته باشید که ای سی یو خودرو شما قطعه فوق‌العاده حساسی است و اگر اطلاعی از نحوه تعمیر آن ندارید به هیچ عنوان نباید به آن دست بزنید. این قطعه شامل بخش نرم افزاری و هارد دیسک است که کلیه عملکردهای خودرو را تحت نظر دارد.

برای تعمیر ای سی یو ECU ماشین قبل از هر کاری بدون دست زدن به آن باید از دیاگ استفاده نمود و مشکل موجود در سیستم و سنسورها را تشخیص دارد.

در مرحله بعدی اگر متوجه شدید که ماشین حتی روشن نمی‌شود، باید بدون هیچ کاری طوری ماشین را به یک تعمیرگاه انتقال دهید یا می‌توانید از خدمات سیار تعمیر انواع خودرو در استادکار کمک بگیرید و فردی متخصص را به محلی که هستید دعوت کنید تا مشکل خودرو را برطرف کند.

اگر متوجه شدید که ماشین حتی روشن نمی‌شود، بهتر است بدون هیچ کاری طوری ماشین را به یک تعمیرگاه انتقال دهید.
اگر متوجه شدید که ماشین حتی روشن نمی‌شود، بهتر است بدون هیچ کاری طوری ماشین را به یک تعمیرگاه انتقال دهید.

در مرحله سوم باید بدانید که گاهی مشکل خودرو از بخش الکترونیکی آن است و ممکن است با بررسی فنی و نسبتاً ساده‌ای توسط یک فرد ماهر حل و فصل شود، پس از فردی متخصص بخواهید تا مشکل را به طور کامل بررسی کند.

در انتها اگر مشکل موجود با تعمیر ای سی یو ECU ماشین قابل حل نبود ممکن است که سیستم سوخته باشد و در این صورت باید اقدام به تعویض آن نمایید و یا دوباره از نو ای سی یو خودروی خود را برنامه‌ریزی کنید که معمولاً برنامه ریزی و تعویض ای سی سو کاری بسیار هزینه‌بر است.

نحوه تعویض ای سی یو

برای تعویض ای سی یو تکنسین ابتدا باتری ماشین را جدا می‌کند و برق آن را قطع می‌کند و بعد حدود یک ساعت به ماشین وقت می‌دهد تا همه اطلاعات موجود در حافظه موقف ای سی یو حذف شود. بعد از اینکه اطلاعات پاک شد می‌توانید مطمئن شوید که هیچ دستورالعمل اشتباهی دیگر نمی‌تواند موجب بروز مشکل در سیستم شود.

حال ای سی یو برداشته می‌شود و برای پیدا کردن آن تکنسین‌ها معمولاً جای آن را می‌دانند اما در صورت عدم اطلاع بهتر است از دفترچه راهنمای ماشین‌تان استفاده کنید و بعد از اینکه براکت‌های مربوط به ای سی یو از ماشین جدا شود به وسیله پیچ‌های مربوط به سیم‌کشی باز می‌شود.

در انتها بعد از برداشتن ای سی یو و بررسی مجدد مشخص شود که مشکل غیرقابل حلی در دستگاه ایجاد شده است، به جای ای سی یو معیوب باید ای سی یو جدیدی را جایگزین کنید و همه مراحل نصب و سیم‌کشی‌های آن نیز با دقت درست همانند اول انجام شود. سپس باتری دوباره به ماشین نصب و جاسازی می‌شود و با انجام تنظیمات عملکرد ماشین بار دیگر بررسی و آزمایش می‌شود.

تعویض ای سی یو ماشین باید حتماً توسط فردی متخصص انجام شود.
تعویض ای سی یو ماشین باید حتماً توسط فردی متخصص انجام شود.

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، ای سی یو خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود که بروز هر مشکل کوچکی در آن می‌تواند عملکرد کلی سیستم خودرو را دچار اختلال کند. عیب‌یابی این دستگاه به وسیله تجهیزاتی به نام دیاگ انجام می‌شود و معمولاً تعمیر ای سی یو کاری بسیار تخصصی و هزینه‌بر است و باید با دقت و مهارت خاصی مورد بررسی قرار بگیرد. از این رو اگر برای انجام خدمات تخصصی مربوط به خودروی خود نیاز به افرادی متخصص داشتید می‌توانید از همکاران ما در استادکار کمک بگیرید.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + پانزده =