چگونه لاستیک ماشین را پنچرگیری و عوض کنیم؟

0

پنچرگیری لاستیک کار چندان سختی نیست، اما همین موضوع به ظاهر ساده در مواقعی می‌تواند به مصیبتی بزرگ تبدیل شود. از آن جایی که شما نمی‌توانید پنچر نشدن خودروی خود را مدیریت کرده و از آن جلوگیری به عمل آورید؛ همیشه در معرض این اتفاق هستید. بنابراین ضرورت دارد که در خصوص پنچرگیری لاستیک و یا تعویض لاستیک پنچر شده، اطلاعات کاملی داشته باشید. البته با خرید بهترین لاستیک می‌توانید تا حدودی از این وضعیت پیشگیری نمایید.

مراحل تعویض لاستیک پنچر شده

مراحل پنچرگیری لاستیک و تعویض لاستیک پنچر شده را به شکل زیر دنبال می‌کنیم:

– ابتدا خودروی خود را به آرامی به کنار محل عبور هدایت کرده و تا حد امکان از مسیر رفت و آمد دیگر خودروها دور بمانید. (بهتر است محل توقف شما، زمینی صاف و بدون شیب به سمت پایین یا بالا باشد.)

– ترمز دستی را حتما فعال ساخته و خودرو را در دنده بگذارید. (اگر بتوانید چرخ‌های جلو را با یک جسم مانند آجر در جای خود محکم و مطمئن سازید، اوضاع بهتر خواهد بود.)

چطور لاستیک پنچر شده را تعویض نماییم؟
مراحل تعویض لاستیک پنچر شده کدامند؟

– پیش از پنچرگیری لاستیک علامت مثلث خطر را حتما از صندوق عقب خودرو بیرون آورده و در محل بگذارید، تا دیگر خودروها از وضعیت شما مطلع شوند.

– حالا باید قالپاق را جدا سازید. برای این کار از وسیله‌ای مانند یک آچار، پیچ گوشتی یا مانند آن استفاده کرده و به راحتی قالپاق را جدا کنید. (در صورتی که قالپاق روی چرخ پیچ شده باشد، ابتدا باید پیچ‌های آن را باز کنید.)

– به مرحله جذاب جک زدن نزدیک شده‌ایم. اما پیش از آن باید به وسیله آچار چرخ، پیچ‌های روی چرخ را شل کنید. برای شل کردن یا باز نمودن پیچ‌ها، آچار چرخ را در سمت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. (به یاد داشته باشید که شل کردن این پیچ‌ها، پس از جک زدن و بالا بردن خودرو امکان پذیر نبوده و حین چرخاندن پیچ، چرخ نیز با آن می‌چرخد.)

بیشتر بدانید چگونه کاربراتور پراید را تنظیم کنیم؟

چطور لاستیک پنچر شده را تعویض نماییم؟
پیش از جک زدن، پیچ های روی چرخ را شل کنید

– اکنون لحظه هیجان انگیز جک زدن و بالا آوردن محل لاستیک پنچر شده است.

جک را باید در کجا قرار دهیم؟

این سوال اصلی ست که غالبا در نخستین بار پنچرگیری لاستیک و یا تعویض آن، می‌پرسیم. برای این که جک را در جای کاملا صحیح قرار دهید؛ ساده ترین راه مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است.

پس از قرار دادن جک در محل صحیح آن، اهرم را به آرامی و به صورت متوازن بچرخانید. (به بالا بردن خودرو و جک زدن تا جایی ادامه دهید که لاستیک پنچر شده از زمین فاصله مناسبی بگیرد.)

– در این شرایط می‌توانید پیچ‌های شل شده را کامل باز کرده و از چرخ جدا سازید.

– پس از باز کردن پیچ‌ها، کافی ست که چرخ را با احتیاط به سمت خود کشیده و آن را بیرون آورید. (مراقب باشید با وضعیت‌های خنده دار و طنز آمیز؛ رها شدن چرخ در سراشیبی و فرار رو به جلوی آن روبرو نشوید! برای جلوگیری از چنین چیزی، چرخ را به صورت خوابیده روی زمین قرار دهید.)

– وقتی از موقعیت امن لاستیک پنچر مطمئن شدید، چرخ سالم را آورده و در جای خود قرار دهید.

بیشتر بدانید علت صدای نامتعارف لاستیک خودرو چیست؟

پنچرگیری لاستیک و تعویض آن
چطور لاستیک پنچر شده را تعویض نماییم؟

– سپس پیچ‌هایی را که باز کرده بودید، دوباره سر جایشان ببندید. (برای بستن این پیچ‌ها باید آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.)

نکته: برای محکم کردن پیچ‌ها مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا آن‌ها را با دست بچرخانید و سپس از آچار چرخ برای محکم‌تر کردن آن‌ها استفاده کنید. محکم کردن نهایی را نیز به زمانی موکول سازید که چرخ کاملا روی زمین قرار بگیرد.

غالبا توصیه می‌شود که بستن پیچ‌ها به صورت ضربدری انجام شود.

– اکنون به کمک اهرم جک، خودرو را سرجای خود و روی زمین بیاورید.

– قالپاق جدا شده را دوباره در جای خود محکم کنید. (برای این کار به کمی خشونت نیاز خواهید داشت. باید قالپاق را در محل خود گذاشته و با دست به آن چند ضربه کاری بزنید. البته نه به حدی که قالپاق کج و از شکل افتاده شود!)

خدمات کارواش سبز روشویی و توشویی ماشین های سواری و شاسی بلند در منزل و محل کار

کارواش سبز در محل

  • شستشوی انواع خودروهای شاسی بلند
  • شستشوی انواع خودروهای سواری
  • توشویی و روشویی انواع خودرو
  • واکس و پولیش داشبورد و لاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

پنچرگیری لاستیک موقتی

لازم به ذکر است که شما می‌توانید پنچرگیری لاستیک را به صورت موقتی و تنها تا رسیدن به یک آپاراتی انجام دهید. البته برای این کار به جعبه ابزار پنچرگیری لاستیک احتیاج خواهید داشت.

روال کار به این صورت که طبق فرمول گفته شده در بالا، چرخ را جدا کرده و محل سوراخ شدن لاستیک را پیدا کنید. (استفاده از آب و کف و یا گوش دادن به صدای خروج باد؛ راه حل پیدا کردن محل سوراخ و پنچری لاستیک خواهد بود.)

پس از آن از ابزار موجود در جعبه پنچرگیری لاستیک (که معمولا چسبی مخصوص است) استفاده کرده و محل پنچری را پر کرده و مسدود نمایید.
اما همان طور که گفتیم این روش کاملا موقتی ست و تنها می‌تواند مدت زمان بسیار کوتاهی پاسخگوی نیاز شما باشد. به علاوه به هیچ وجه نباید با چنین لاستیک تعمیری، با سرعت پیش رفته و فشار زیادی به خودرو وارد کنید.

کارواش نانو بخار در محل

کارواش نانو بخار در محل

  • شستشوی بدنه و سطوح خارجی
  • شستشوی سطوح داخلی با استفاده از بخار خشک
  • روتولوکس انواع خودرو شامل روشویی، جاروبرقی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب، شستشوی کفپوش و واکس داشبورد و لاستیک می‌باشد.
دریافت این خدمت از استادکار

پیشگیری، به جای تلاش برای پنچرگیری لاستیک

در پاسخ به این سوال که آیا روشی برای پیشگیری از پنچر شدن لاستیک وجود دارد یا نه، باید بگوییم که می‌توان ریسک پنچر شدن را کمتر ساخت.

مهم‌ترین و در عین حال ساده‌ترین روش برای پیشگیری از پنچر شدن لاستیک‌های خودرو، چک کردن مرتب وضعیت تایرهاست. کم باد بودن تایرها و یا معیوب بودن آن‌ها، نه تنها ریسک پنچر شدن را بالا می‌برد؛ بلکه احتمال ترکیدگی لاستیک را نیز در پی خواهد داشت.

همچنین با باد زدن مرتب و تنظیم باد لاستیک‌ها، خطر پنچر شدن را کمتر می‌سازید.

اما در نهایت این به شانس شما نیز بستگی دارد. باید دید وقتی سوار اتومبیل خود شده و به پیش می‌رانید؛ چه چیزهایی در مسیر انتظارتان را کشیده و دندان طمع را برای لاستیک‌های خودرویتان تیز کرده‌اند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 11 =