آشنایی با اکسل و پلوس خودرو / ایراد های رایج جلوبندی ماشین

6

اکسل و پلوس خودرو مجموعه شفت یا محوری هستند که به چرخ های محرک هر خودرو متصل هستند. در واقع پلوس خودرو جزیی از مجموعه اکسل خودرو است که وظیفه اصلی آن انتقال نیرو گردشی از مجموعه گیربکس و دیفرانسیل به چرخ ها می باشد. هرگاه پلوس خودرو به چرخش دربیاید چرخ ها نیز خواهند چرخید، بنابراین وجود هرگونه اشکال و عیب این مجموعه در یک خودرو باعث می شود که خودرو به زودی متوقف شود. مجموعه اکسل و پلوس ها همچنین وزن خودرو، سرنشینان و بار آن ها را بر روی خود تحمل می کنند. با وجودی که پلوس ها بسیار مستحکم ساخته شده اند اما برخی اوقات مثل هر قطعه دیگری در خودرو ممکن است دچار خرابی و یا حتی شکستگی شوند. در این مقاله با اکسل و پلوس خودرو ، همچنین ایرادهای رایج و نشانه های عیوب احتمالی آن ها آشنا خواهید شد.

پلوس خودرو (اکسل) محور جلو چگونه عمل می کند؟

در گذشته، بیش تر خودروها دارای محور محرک عقب بودند. در خودروهای محور عقب مجموعه گیربکس و میل گاردان به اکسل های عقب متصل بودند و چرخ های عقب وظیفه حرکت دادن خودرو را برعهده داشتند.
اما اکثر خودروهای جدید دارای مجموعه یکپارچه (گیربکس و دیفرانسیل) با دو عدد شفت کوتاه هستند که مستقیماً به هر چرخ متصل هستند. هر اکسل (پلوس) همچنین دارای دو عدد اتصال CV (سیبک CV) هستند که در هنگام پیچیدن و یا حرکت در جاده های ناهموار به انتقال صحیح نیرو کمک می کنند. اتصالات یا سیبک CV باعث می شوند خودرو شما به نرمی شتابگیری کند.

پلوس خودرو جزیی از مجموعه اکسل خودرو است که وظیفه اصلی آن انتقال نیرو گردشی از مجموعه گیربکس و دیفرانسیل به چرخ ها می باشد.

نشانه های خرابی پلوس ها (اکسل ها) و سیبک CV کدام اند؟

به خاطر همکاری تنگاتنگ پلوس و اتصالات CV در خودروهای محور جلو، نشانه های خرابی این دو به یکدیگر شبیه هستند. در بیش تر مواقع وقتی پلوس خودرو یا سیبک CV (سه شاخه پلوس) دچار خرابی می شوند احتمالاً کل مجموعه نیاز به تعویض دارد. این کار نسبت به تعویض جداگانه پلوس و یا سیبک به صرفه تر خواهد بود.
در ادامه با سه نشانه عمده ایرادهای پلوس خودرو ، اتصالات CV و سه شاخه پلوس آشنا می شویم:

۱- شنیده شدن صداهای ناهنجار:

احتمالاً صداهای ناهنجار خودروهای دیگران رانندگان را در هنگام پیچیدن شنیده اید.
در صورت خرابی اتصال CV (سیبک ها) صداهای ناهنجار فوق (تق تق، صداهای ممتد و غیره) با شتابگیری و بالا رفتن سرعت خودرو افزایش پیدا کرده و رسا تر خواهند شد.
اگر هم اتصالات داخلی مشکل داشته باشند علاوه بر صداهای ناهنجار فوق صدای دنگ دنگ نیز به صداهای معمول تق تق اضافه خواهند شد.  این صدای ناهنجار به خاطر تکان ها و حرکات اضافه در اتصالات پدید می آید.

سرپلوس یا قسمت بیرونی CV یا سیبک CV که به آن لاله ای هم گفته می‌شود. سه شاخه پلوس که در داخل سرپلوس قرار می‌گیرد و قسمتی از سیبک یا اتصال CV به شمار می‌رود.

۲- لرزش غربیلک فرمان:

وقتی اتصالات پلوس خودرو دارای عیب شده باشند، غربیلک فرمان خودرو شما دچار لرزش خواهد شد. این لرزش ها به حدی هستند که به غیر از راننده، دیگر سرنشینان خودرو نیز می توانند این لرزش را ببینند.
اگر اتصالات CV (سیبک ها) ایراد داشته باشند، لرزش های فوق حتی در هنگام پیچیدن شدیدتر نیز خواهند شد.

اشکال فوق به علت صدمه دیدن یا پوسیدگی پلوس و یا سیبک ها  و در نتیجه از بالانس خارج شدن محور اکسل ها پدید آمده است. در این هنگام حتی اگر اکسل ها و پلوس خودرو کاملاً خراب نشده باشند رانندگی سخت و خطرناک خواهد شد.

گردگیر پلوس سالم

۳- مشاهده شدن گریس (به خصوص روی لبه تایرها):

اگر پلوس ها (و یا گردگیر پلوس) یا سیبک ها ایرادی پیدا کرده باشند، احتمالاً مقدار زیادی گریس روی لبه داخلی چرخ ها که از گردگیر پلوس ها نشت پیدا کرده، مشاهده خواهید کرد.
در موارد معدودی گریس های نشت پیدا کرده فوق حتی به روی ترمزها پاشیده شده و با آلوده کردن آن ها مشکلاتی برای آن ها ایجاد می کنند.

اگر به دقت گردگیر پلوس ها را بررسی کنید احتمالاً متوجه پارگی ها به خصوص وقتی به نرمی آن ها را لمس کنید و یا بکشید خواهید شد. در اکثر مواقع این پارگی ها در نزدیکی محل اتصال بست ها اتفاق می افتند.

اگر پلوس ها (و یا گردگیر پلوس) یا سیبک ها ایرادی پیدا کرده باشند، احتمالاً مقدار زیادی گریس روی لبه داخلی چرخ ها که از گردگیر پلوس ها نشت پیدا کرده، مشاهده خواهید کرد.

چرا باید فوراً خرابی های سیبک و پلوس خودرو را برطرف نمود؟

اگر خیلی زود نسبت به تعمیر سیبک و پلوس خودرو اقدام شود احتمالاً با تعویض قسمت هایی چون گردگیرپلوس مشکل برطرف خواهد شد. اما اگر گریس همه جا نشت پیدا کرده احتمال آلودگی اکسل ها هست، حتی ممکن است به علت عدم وجود روانساز (گریس) به مدت طولانی پلوس ها آسیب زیادی دیده باشند.

ممکن است با یک پلوس آسیب دیده موقتاً خودرو شما قادر به حرکت باشد ولی با ادامه بی توجهی مشکلات متعدد و یا شاید توقف ناگهانی خودرو پیش خواهد آمد. اگر با اکسل و پلوس آسیب دیده در جاده خارج از شهر در حال حرکت باشید احتمال وقوع تصادف بسیار خطرناک نیز وجود خواهد داشت.

هر موقع در غربیلک فرمان و یا فنربندی و جلوبندی خودرو احساس لرزش کردید و یا در هنگام شتابگیری و پیچیدن متوجه صداهای ناهنجار شدید در اولین فرصت خودرو را برای بررسی به یک مکانیک با تجربه نشان دهید.
با این کار نگرانی شما در مورد معطل شدن در جاده و یا خیابان و یا حتی وقوع تصادف برطرف خواهد شد.

از عوامل مهم خرابی پلوس خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاره شدن گردگیر ها
  • رانندگی با دنده اشتباه
  • چک نکردن اتصالات سرپلوس
  • ترمز های بی مورد و استفاده نادرست از ترمز دستی
  • رها کردن اشتباه کلاچ و ضربه های ناگهانی به خودرو
  • بکسل کردن وسیله ای که دارای وزن بیشتری نسبت به خودرو است
  • روشن کردن خودرو با هل دادن

منابع: DeMers Automotive | smart-car.ir

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار
6 نظرات
  1. مهدی می گوید

    جامع وکامل بود،،ممنون

  2. حامد می گوید

    عالی بود ممنون از سایت خوبتون

  3. کامی می گوید

    بسیار عالی بود.اگر از تصاویر بیشتری استفاده میشد بهتر هم میشد!

    1. غزل کوچنانی می گوید

      ممنون دوست عزیز که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  4. مهراد می گوید

    مقاله بسار خوب رو تدوین و نوشته‌اید

  5. میلاد می گوید

    ار سایت خوبتون که به بالابردن اطلاعات فنی عامه مردم کمک میکنه تشکر می کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − یازده =