روغن موتور سنتتیک چه محاسنی نسبت به روغن موتور معمولی دارد

1

امروزه انواع مختلفی از روغن موتور سنتتیک، نیمه سینتتیک و معمولی (مینرال یا معدنی) در بازار یافت می شوند که هر کدام محاسن خود را دارند. بیش تر افراد بر این باور هستند که روغن موتور سنتتیک Synthetic به طور کلی نسبت به روغن موتورهای معمولی حفاظت بهتری برای پیشرانه (موتور) خودرو شما به ارمغان می آورند؛ اما شاید دلیل محکمی برای گفته خود نداشته باشند. اما واقعاً تفاوت روغن های سینتتیک با روغن موتورهای معمولی چیست؟ تقریباً ارتباطی با یکدیگر ندارند.

داستان هر دو روغن موتورهای معمولی و سینتتیک (سینتیک یا سنتتیک ) از زیر زمین آغاز می شود. اما در همین جا شباهت آن ها پایان می یابد.
روغن موتور سینتتیک به غیر از پالایش، تقطیر نیز می شود، همچنین خالص سازی شده و به مولکول های ساده تر خود شکسته می شود.
پروسه فوق نه تنها ناخالصی های بیش تری را حذف می کند بلکه به مولکول های مستقل داخل روغن قابلیت سازگاری با وظایف محول شده در پیشرانه های امروزی را می بخشد.
مولکول های تغییر یافته فوق سطوح حفاظتی بالاتر و عملکرد بهتری از روغن موتورهای معمول را به ارمغان می آوردند.
روغن پایه سینتتیک تنها نیمی از داستان روغن موتور سینتیک است. برای ساخت این نوع روغن موتور مقدار درستی از افزودنی های مختلف نیاز هستند.

برای آشنایی با انواع روغن موتور خودرو به مقاله «انواع روغن موتور خودرو؛ خواص و افزودنی های انواع روغن موتور خودرو» مراجعه فرمائید.

محاسن روغن موتور سنتتیک نسبت به روغن موتورهای معمولی

۱- پیشرانه خودرو شما را تمیز می کند

روغن موتور با چرخش در پیشرانه یا همان موتور خودروی شما رسوبات را به خود جذب می کند. روغن موتورهای معمولی با گذشت زمان برخی اوقات تشکیل لجن و گرفتگی می دهند که بازده و به طبع عمر موتور خودرو شما را کاهش می دهند. اما بیش تر روغن موتورهای سینتتیک حاوی ناخالصی های کم تری نسبت به روغن موتورهای معمولی هستند، همچنین مقاومت بهتری در برابر تشکیل لجن از خود نشان می دهند.

روغن موتورهای سینتتیک
روغن موتورهای معمولی با گذشت زمان برخی اوقات تشکیل لجن و گرفتگی می دهند که بازده و به طبع عمر موتور خودرو شما را کاهش می دهند.

۲- لایه محافظتی ضخیم تری پدید می آورد

قسمت های مختلف موتور خودرو (پیشرانه) در تماس بی حرکت با یکدیگر هستند؛ همچنین با سرعت های بالا حرکت می کنند. در حالت بسیار پرفشار این قسمت ها ممکن است دچار پوسیدگی و شکستگی شوند. روغن موتور شما حائلی بین این قسمت ها است. روغن موتورهای معمولی در این حالت ها دچار به اصطلاح شکست شده و قابلیت محافظتیشان نیز کاهش می یابد. اما روغن موتور سنتتیک قابل حفاظتی خود را برای مدت بیش تری حفظ می کنند و بدین طریق عمر موتور را افزایش می دهند.

روغن موتورهای سینتتیک
در حالت بسیار پرفشار قسمت های موتور خودرو شما دچار پوسیدگی و شکستگی شوند. روغن موتور خودرو شما حائلی بین این قسمت ها است.

۳- در هوای سرد بهتر جریان می یابند

وقتی خودرو شما برای مدتی ساکن بماند (به طور مثال در طول شب) روغن ته نشین می شود. ولی وقتی دوباره موتور را روشن کنید برای محافظت در برابر سایش شروع به جریان یافتن در قسمت های حیاتی موتور خواهد کرد. طی ماه های سرد سال و یا اگر در محل هایی با آب و هوای بسیار سرد زندگی می کنید پروسه جریان یافتن روغن موتور حتی طولانی تر نیز خواهد شد. روغن موتور سینتیک اما در دماهای بسیار پایین بسیار سریع جریان می یابند و پیشرانه شما را بلافاصله پس از روشن شدن محافظت می کند.

روغن موتورهای سینتتیک
طی ماه های سرد سال و یا اگر در محل هایی با آب و هوای بسیار سرد زندگی می کنید پروسه جریان یافتن روغن موتور طولانی تر خواهد شد.

۴- در دماهای بالا محافظت بهتری به عمل می آورد

موتور خودرو در هنگام کارکرد بسیار گرم می شود. این دمای بسیار بالا بعد از مدتی روغن موتور های معمولی را دچار شکست و حتی بخار شدن می کند که باعث وارد شدن آسیب به موتور خودرو شما می شود. اما روغن موتور سنتتیک برای مقاومت در دماهای بالا مهندسی شده . این امر خصوصاً اگر محل زندگی شما در بیش تر اوقات سال بالا است اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

روغن موتورهای سینتتیک
در دمای بسیار بالای هوا بعد از مدتی روغن موتور های معمولی دچار شکست و حتی بخار شدن می شوند که باعث وارد شدن آسیب به موتور خودرو شما می شود.

۵- روغن موتور سنتتیک از قسمت های حساس توربوشارژر بهتر محافظت می کنند

کارخانجات خودروسازی برای پاسخ به نیاز مشتریان خودروها را با پیشرانه های کوچک تر (مصرف سوخت کم تر) ولی مجهز به توربوشارژر (برای افزایش قدرت) عرضه می کنند. همان طور که قبلاً در مورد شکستن و بخار شدن روغن موتورهای معمولی در دماهای بالا اشاره کردیم باید بدانید که خودروهای مجهز به توربوشارژر حتی خشن تر هستند.
شفت داخلی یک توربوشارژر حتی به دورهای بالاتر از ۲۰۰۰۰۰ دور در دقیقه می رسد، بنابراین رسیدن روغن و روانکاری بسیار سریع این شفت بسیار ضروری است. روغن موتورهای معمولی در چنین شرایطی سریع تر دچار شکست می شوند و رسوباتی روی قسمت های توربوشارژر باقی می گذارند که منجر به آسیب دیدن آن خواهند شد.
روغن موتور سنتتیک اما به همان دلایلی که قبلاً به آن پرداختیم عملکرد خود را بیش تر حفظ می کنند و باعث حفظ قدرت و افزایش توان موتور خودرو مجهز به توربوشارژر می شوند.

روغن موتورهای سینتتیک
شفت داخلی یک توربوشارژر حتی به دورهای بالاتر از دویست هزار دور در دقیقه می رسد، بنابراین رسیدن روغن و روانکاری بسیار سریع این شفت بسیار ضروری است.

سخن نهایی

  • همیشه سعی کنید از روغن موتور با مشخصات توصیه شده توسط کارخانه سازنده خودرو خود استفاده کنید.
  • با این که محاسن زیادی برای روغن موتورهای سینتتیک نسبت به انواع معمول روغن موتور برشمردیم، اما به یاد داشته باشید که به دلیل به کار بردن فرمولاسیون های متفاوت همه برندهای سازنده روغن موتور سینتیک عملکردی کاملاً مشابه با یکدیگر نخواهند داشت؛ بنابراین توصیه می شود همیشه از برند های معتبر سازنده روغن موتور استفاده کنید.
  • قبل از استفاده به دلیل قیمت دو تا چهار برابری روغن موتورهای فول سینتتیک نسبت به روغن موتورهای معمولی حتماً با مکانیک خود در مورد مناسب بودن این روغن برای خودرو خود مشورت کنید.
  • اگر محل زندگی شما دارای زمستان های بسیار سرد و یا تابستان های بسیار گرم است و یا این که از خودرو خود برای یدک کشی و حمل و نقل استفاده می کنید، روغن موتور سینتیک بهترین نوع روغن برای شما است.
  • موتور (پیشرانه) های قدیمی تر نیز می توانند از محاسن این نوع روغن بهره مند شوند؛ چرا که این نوع روغن از تشکیل توده های لجن مضر در چنین موتورهایی جلوگیری می کند.

منبع: MobilOil

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار
1 نظر
  1. عیسی خسروانی می گوید

    سپاس از نوشتار تخصصی شما .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 9 =