جدول تنظیم باد لاستیک انواع خودرو و تراکتور

0

جدول تنظیم باد لاستیک راهنمای بسیار مهمی است که هر یک از دارندگان خودرو یا موتورسیکلت و به طور کلی وسایل نقلیه باید به آن توجه کافی داشته باشند. در صورتی که شما نسبت به تنظیم صحیح لاستیک‌های وسیله نقلیه خود دقت نداشته باشید، حرکت درست آن را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهید. در این شرایط فرمان‌پذیری خودرو کاهش پیدا کرده و حتی در موارد شدید، می‌تواند به بروز تصادفات منجر شود. از این جهت توصیه می‌کنیم که در ادامه با ما همراه شده و به حداقل فشار باد لاستیک در خودروهای پرفروش توجه نمایید.

جدول تنظیم باد لاستیک

چیزی که در جدول تنظیم باد لاستیک می‌بینیم، بر اساس واحد psi بوده و این واحد برای تمام لاستیک‌ها اعم از ایرانی و خارجی، صدق می‌کند. لازم به توضیح است که تنظیم باد لاستیک در خودروهای مختلف تابعی از وزن لاستیک، رینگ آن و همین طور وزن لاستیک و وزن خودرو است. از این جهت میزان حداقل فشار باد لاستیک را نمی‌توان چیزی سلیقه‌ای دانست و حتما باید طبق استانداردهای اعلام شده، انجام پذیرد.

در زیر به جدول تنظیم باد لاستیک در برخی از خودروها، البته در حالت بدون سرنشین، نگاه می‌کنیم:

مدل خودرو ابعاد استاندارد لاستیک فشار باد لاستیک‌های جلو فشار باد لاستیک‌های عقب
پراید ۱۶۵/۶۵ R13 ۲۹ ۲۹
تیبا ۱۷۵/۷۰ R13 ۳۳ ۳۳
کوییک ۱۸۵/۶۵ R14 ۳۱ ۳۱
پژو ۴۰۵ ۱۸۵/۶۵ R14 ۲۹ ۳۰
پژو پارس ۱۸۵/۶۵ R15 ۲۹ ۳۰٫۵
پژو ۲۰۶ ۱۸۵/۶۵ R14 ۳۳ ۳۳
رانا ۱۸۵/۶۵ R14 ۳۳ ۳۳
سمند ۱۸۵/۶۵ R15 ۲۹ ۳۱
ال ۹۰ ۱۸۵/۶۵ R15 ۲۹ ۳۲

نکته ۱: در خودروی تیبا دوگانه سوز، فشار باد لاستیک‌های عقب، باید ۳۶dpi در نظر گرفته شود.

نکته ۲: در خودروی ۲۰۵ دوگانه سوز، فشار باد لاستیک‌های عقب، باید ۳۳dpi در نظر گرفته شود.

نکته ۳: در خودروی سمند دوگانه سوز، فشار باد لاستیک‌های عقب، باید ۳۳dpi در نظر گرفته شود.

بیشتر بدانید بهترین لاستیک ایرانی برای ماشین های ایرانی کدام است؟

در جدول تنظیم باد لاستیک خودروهای مختلف اعدادی مشاهده می‌کنیم که با توجه به سایز و ابعاد لاستیک و همین طور وزن خودرو، در نظر گرفته شده‌اند.
در جدول تنظیم باد لاستیک خودروهای مختلف اعدادی مشاهده می‌کنیم که با توجه به سایز و ابعاد لاستیک و همین طور وزن خودرو، در نظر گرفته شده‌اند.

جدول تنظیم باد لاستیک پراید

در جدول تنظیم باد لاستیک پراید می‌بینیم که حداکثر میزان باد را باید چیزی بین ۳۰ تا ۳۲ درجه نگه داشت. اما همان طور که در جدول تنظیم باد لاستیک فوق مشاهده می‌کنید، به صورت استاندارد این عدد یا همان حداقل فشار باد لاستیک برای خودرو پراید و لاستیک‌های فابریک آن باید روی ۲۹ psi، در حالت بدون سرنشین باشد. برخی اوقات مشاهده می‎کنیم که افراد با تعویض لاستیک فابریک و استاندارد خودرو، سعی در افزایش شتاب دارند، اما این عمل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و تاکید می‌کنیم که همیشه به لاستیک‌های استاندارد، وفادار بمانید.

در جدول تنظیم باد لاستیک پراید با عدد استاندارد ۲۹ psi روبرو می‌شویم، اما می‌توان این تنظیم باد را تا ۳۰ الی ۳۲ psi نیز افزایش داد.
در جدول تنظیم باد لاستیک پراید با عدد استاندارد ۲۹ psi روبرو می‌شویم، اما می‌توان این تنظیم باد را تا ۳۰ الی ۳۲ psi نیز افزایش داد.

جدول تنظیم باد لاستیک موتورسیکلت

جدول تنظیم باد لاستیک موتورسیکلت را باید بسته به مدل موتورسیکلت و نوع لاستیک آن، دنبال کرد. این عدد را به عنوان حداقل فشار بار لاستیک موتورسیکلت و همین طور لاستیک خودروها، می‌توانید روی بدنه لاستیک یا راهنمای آن مشاهده کنید.

جدول تنظیم باد لاستیک تراکتور

به طور میانگین می‌توان خروجی از جدول تنظیم باد لاستیک تراکتور را به صورت زیر عنوان ساخت:

فشار بار چرخ عقب در دنده ۲ ۱۶ dpi
فشار بار چرخ عقب در دنده ۳ ۲۰ dpi
فشار بار چرخ عقب در دنده ۴ ۲۵ dpi

البته لازم به ذکر است که با توجه به مدل تراکتور و لاستیک‌های به کار رفته در آن، این حداقل میزان باد، دستخوش تغییراتی در حد چند dpi خواهد شد.

بسته به مدل تراکتور آن، جدول تنظیم باد لاستیک تراکتور را استانداردسازی می‌کنند که در حدود اعدادی چون ۱۶ تا ۲۵ psi تغییر می کند.
بسته به مدل تراکتور آن، جدول تنظیم باد لاستیک تراکتور را استانداردسازی می‌کنند که در حدود اعدادی چون ۱۶ تا ۲۵ psi تغییر می کند.

سخن پایانی

لازم به یادآوری است که در نهایت شما می‌توانید حداقل فشار باد لاستیک را روی بدنه آن با پسوند psi مشاهده نمایید. همین طور توجه داشته باشید که با خرید لاستیک‌های غیراستاندارد، از این دایره جدول تنظیم باد لاستیک خودرو خارج شده و دیگر نمی‌توانید از استانداردهای قطعی استفاده نمایید. شما چه تجربه‌ای از تنظیم حداقل فشار باد لاستیک خودرو یا وسیله نقلیه خود دارید؟

منبع: smart-car

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − سه =