کلاچ اتوماتیک چیست؟

0

کلاچ اتوماتیک چیست؟ چه گره‌ای از روال رانندگی ما باز می‌کند؟ هیچ‌ راننده‌ای نیست که ترافیک را دوست داشته باشد، به خصوص اگر کلاچی که زیر پای او قرار می‌گیرد، اتوماتیک نباشد. برای رفع مشکلات متعددی که کلاچ‌های دستی ایجاد می‌کنند، تکنولوژی به کمک ما آمده و یکی از بهترین ابداعات بشر امروزی را در اختیارمان قرار داده است و آن چیزی نیست جز کلاچ اتوماتیک. اما سیستم کلاچ اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟ آیا سیم کلاچ اتوماتیک مانند سیستم‌های معمولی وجود دارد؟ در این مطلب از استادکار با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی طرز کار کلاچ اتوماتیک و معایب و مزایای آن بپردازیم.

کلاچ اتوماتیک چیست؟ سیستم کلاچ اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

کلاچ اتوماتیک چیست؟ این کلاچ یک قطعه الکترومکانیکی است که کاربر را از فشردن پدال کلاچ خلاص می‌کند و در حقیقت این امکان را فراهم می‌سازد که این عمل به صورت خودکار و اتومات صورت بگیرد. شکل عملکرد سیستم کلاچ اتوماتیک به شکلی ساده و در عین حال کاربردی پیش می‌رود. شما به یک دکمه در بخش سردنده دسترسی خواهید داشت که با فشردن آن، ECU یا کامپیوتر مرکزی خودرو، فرمانی برای به جریان درآمدن نیروی مغناطیسی ایجاد کرده و کلاچ عمل می‌کند. به این ترتیب دیگر نیازی به فشردن پدال کلاچ توسط راننده نخواهد بود.

طرز کار کلاچ اتوماتیک چگونه است؟

در گیربکس اتوماتیک خودروی شما یک کلاچ وجود دارد که دقیقاً مانند کلاچ یک وسیله نقلیه با گیربکس دستی نیست. به جز دانستن اینکه کلاچ اتوماتیک چیست؟ لازم است بدانید که اصطلاح کلاچ منحصر به سیستم‌هایی با انتقال قدرت دستی نیست و کمابیش به هر وسیله مکانیکی همراه با محورها و چرخ دنده‎ها اشاره دارد.

بیشتر بدانید تعویض دنده بدون کلاچ ؛ اقدامی مفید یا مضر برای خودرو؟

کلاچ اتوماتیک چیست؟ در کلاچ اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد و سیستم انتقال قدرت به صورت خودکار خواهد بود.
کلاچ اتوماتیک چیست؟ در کلاچ اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد و سیستم انتقال قدرت به صورت خودکار خواهد بود.

اولین چیزی که در ارتباط با سیستم کلاچ اتوماتیک باید بدانید این است که در این سیستم، پدالی برای فشردن و تغییر دنده وجود ندارد و عمل تعویض دنده کاملا به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. اما مانند جعبه دنده‌های دستی، در گیربکس‌های اتوماتیک دامنه محدود سرعت وجود دارد که به موتور اجاره حرکت با سرعت خروجی در دامنه وسیعی را می‌دهد.

در جعبه دنده‌های کلاچ اتوماتیک، سیستم‌های کنترل‌کننده‌ای موجود است که جعبه دنده را با موتور و راننده را با جعبه دنده مرتبط می‌سازند. در این سیستم مجموعه‌ای از دنده‌های سیاره‌ای وجود دارند که مبدل گشتاور آن به شکل کاملا اتوماتیک عمل می‌کند.

در سیستم گیربکس اتوماتیک سه بخش مکانیکی، هیدرولیک و کامپیوتر کار می‌کنند. در گیربکس‌های دنده‌ای، دنده‌ها روی شفت‌های خروجی قفل گشته و به واسطه کشویی و ماهک، درگیر و آزاد می‌شوند تا با تغییر دنده، سرعت موتور نیز تغییر کند. اما در کلاچ اتوماتیک، دنده‌ها همیشه درگیر هستند و با نگه داشته شدن یکی و به حرکت آوردن دنده دیگر، چیزی شبیه به حالت خورشید ایجاد می‌کنند که نوعی ضریب دنده به دست می‌آید. از آنجایی که تغییر دنده در سرعت‌های مختلف به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد، لذا تاثیر مثبتی روی گشتاور موتور خواهد داشت و موتور می‌تواند با سرعت مناسبی کار کند.

بیشتر بدانید کلاچ یک طرفه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کلاچ اتوماتیک چیست؟ آیا رانندگی با خودروی دارای سیستم کلاچ اتوماتیک نیاز به مهارت خاصی دارد؟ باید گفت که رانندگی با کلاچ اتوماتیک بسیار آسان است و گشتاور بالایی برای موتور به همراه دارد.
آیا رانندگی با خودروی دارای سیستم کلاچ اتوماتیک نیاز به مهارت خاصی دارد؟ باید گفت که رانندگی با کلاچ اتوماتیک بسیار آسان است و گشتاور بالایی برای موتور به همراه دارد.

مزایای کلاچ اتوماتیک چیست؟

طرز کار کلاچ اتوماتیک مزایایی دارد که در زیر خواهید خواند:

“یکی از مهم‌ترین مزایای طرز کار کلاچ اتوماتیک این است که شما تغییری اساسی در سیستم انتقال خودرو اعمال نمی‌کنید.”

  1. در این نوع از سیستم از گرفتن متعدد کلاچ در ترافیک واقعا راحت می‌شوید و فشار مضاعف به پای شما تقریبا به صفر می‌رسد.
  2. در کلاچ اتوماتیک گشتاور و عملکرد موتور خودرو به بهترین حالت ممکن می‌رسد، چرا که تمامی این تغییرات دنده و سرعت به صورت اتوماتیک و از طریق فرمان کامپیوتر خودرو انجام می‌شود.
  3. رانندگی با کلاچ برقی بسیار آسان است.
  4. در این سیستم کاهش مصرف سوخت را به شکلی محسوس، تجربه خواهید کرد.
  5. این کلاچ رانندگی ساده برای معلولین و جانبازان به همراه خواهد داشت.

معایب کلاچ اتوماتیک چیست؟

هزینه بالای نصب و نگهداری از این سیستم نسبت به گیربکس‌های دستی از مهم‌ترین معایب کلاچ اتوماتیک محسوب می‌شود. همچنین همان‌طور که می‌دانید، خودروهایی با این سیستم، نسبت به سایر خودروها با کلاچ دستی گران‌تر هستند.

بیشتر بدانید بررسی مزایا و معایب کلاچ برقی و هزینه نصب آن

شما می‌توانید در صورت تمایل، سیستم کلاچ دستی خود را به گیربکس اتوماتیک تبدیل نمایید و از مزایای این سیستم با هزینه کمتری استفاده نمایید.
شما می‌توانید در صورت تمایل، سیستم کلاچ دستی خود را به گیربکس اتوماتیک تبدیل نمایید و از مزایای این سیستم با هزینه کمتری استفاده نمایید.

سخن پایانی

از آنجایی که رانندگی در سطح کلانشهرهایی با خیابان‌های پرترافیک سخت و طاقت فرسا است، افراد بسیاری خواهان استفاده از خودروهایی با کلاچ اتوماتیک هستند. اما چون خودروهای دارای کلاچ اتوماتیک گران هستند، شما می‌توانید با تغییر سیستم کلاچ دستی به کلاچ اتوماتیک با هزینه کمتر، رانندگی آسان‌تری را تجربه نمایید. کلاچ اتوماتیک چیست؟ پاسخ این سوال، در واقع یک راه حل بزرگ در مسیر رانندگی ساده محسوب می‌شود.

اما در صورتی که مایل به استفاده از کلاچ اتوماتیک بودید، چند مورد را در نظر داشته باشید:

  • زمانی که گیربکس اتوماتیک روی خودرو نصب می‌شود، تنها ۳ قطعه الکترونیکی روی دسته دنده نصب می‌گردد. زین پس سر دنده ماشین هوشمند می‌شود و برای استفاده از گیربکس اتوماتیک کاربرد پیدا می‌کند. اولین قطعه در کلاچ اتوماتیک سنسوری است که در دسته دنده نصب می‌شود تا از درگیر بودن بی‌مورد دسیک و صفحه جلوگیری کند. این خود باعث بالا رفتن راندمان کار شده و طول قطعات گیربکس را افزایش می‌دهد.
  • در صورتی که سیستم روشن است، سعی کنید هرگز با پا کلاچ نگیرید، چرا که سیم کلاچ اتوماتیک بعد از مدتی با توجه به کشش زیاد، کش می آید و نیاز به رگلاژ دارد.
  • سعی کنید خودرو را در سربالایی پارک نکنید و فشار مضاعفی به سیستم کلاچ و سیم کلاچ اتوماتیک وارد نسازید.
  • تنظیم نادرست و غیر حرفه‌ای این سیستم می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای شما به همراه داشته باشد، لذا برای تغییر سیستم کلاچ دستی به کلاچ اتوماتیک حتما به سرویسکاران و متخصصان حرفه‌ای و خبره مراجعه نمایید.

منبع: mechanicsoft.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − شش =