قالپاق چیست و چه نقشی در خودرو ایفا می‌کند؟

0

قالپاق بخشی از سیستم چرخ‌های خودرو را تشکیل می‌دهد. این قطعات علاوه بر ایجاد زیبایی در تایرهای خودرو، باعث جلوگیری از وارد شدن آلودگی‌ها، چربی‌ها، گرد و خاک و رطوبت زیاد به داخل مرکز چرخ‌ها می‌گردند. یکی از بدچهره‌ترین مناظری که در خودروهای عبوری می‌بینیم، نبود یکی از قالپاق‌ها و ناقص بودن چهار چرخ از این بابت است. بسیار از صاحبان خودرو، حتی متوجه جدا شدن یک یا بیشتر از قالپاق‌های چرخ‌های خودروی خود نشده و مدت‌ها به همین شکل تردد می‌کنند. در حالی که باید قالپاق‌ها را علاوه بر نقش محافظتی، یکی از ابزارهای زیبایی چرخ‌ها دانسته و حتما در حفظ و احیانا تعویض و جایگزینی آن‌ها دقت داشته باشیم. با استادکار همراه باشید .

قالپاق چیست و چه انواعی دارد؟

قالپاق در بخش مرکزی چرخ خودرو قرار گرفته و همان طور که گفتیم از نفوذ ذرات خارجی به داخل، جلوگیری به عمل می‌آورد. قالپاق می‌تواند از جنس فلزی یا در برخی از موارد پلاستیکی باشد. از آن جهت که دو نوع رینگ فلزی و فولادی داریم، قالپاق‌ها نیز متناسب با این رینگ‌ها، عرضه می‌شوند.

قالپاق
قالپاق قطعه ای ست که روی چرخ های خودرو و در قطر داخلی رینگ ها قرار گرفته و ظاهری زیباتر به آن ها می بخشد.

از سوی دیگر می‌توانیم قالپاق‌ها را در دو نوع واشری و فنردار تقسیم بندی کنیم. قالپاق‌های واشری بین پیچ روی چرخ و رینگ قرار گرفته و در جای خود با این پیچ‌ها محکم می‌شوند. اما قالپاق‌های فنردار، دارای زبانه‌هایی هستند که در محیط آن قرار داشته و در جای صحیح خود، قالب افتاده و محکم می‌شوند.

قالپاق
قالپاق در دو نوع کوچک برای رینگ های فلزی و بزرگ برای رینگ های فولادی هستند که هر یک در نوع خود اهمیت داشته و نباید نادیده گرفته شوند.

قالپاق‌های رینگ فلزی

قالپاق‌های رینگ فلزی، به شکل یک درپوش کوچک در مرکز هستند که درست در بخش وسطی چرخ خودرو و روی توپی، قرار می‌گیرند. با جای گرفتن این قالپاق‌ها که خود نیز فلزی هستند در مرکز چرخ، از وارد شدن هر ذره بیرونی به بلبرینگ مرکزی چرخ‌ها، پیشگیری می‌شود. توجه داشته باشید که با نبود این قالپاق مرکزی، امکان نفوذ ذرات خاک و آب، به مراتب بیشتر می‌شود. به این شکل گریسی که در این قسمت قرار دارد، ناخالصی پیدا کرده و از کیفیت خود دور می‌شود. پیشنهاد می کنیم معایت و مزایا ترمز ABS را مطالعه کنید .

با این حساب اگر قالپاق مرکزی به طور اتفاقی یا عمدی از جای خود برداشته شود، لازم است که حتما این قسمت را شستشو داده و دوباره گریس کاری انجام شود. زیرا در فاصله زمانی که بخش توپی چرخ بدون قالپاق و روپوش مانده است، ذرات غبار و خاک به داخل گریس نفوذ کرده و به حتما کیفیت آن را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

این قطعه موجب می‌شود تا طول عمر بیشتری برای چرخ ها، تایرها و بلبرینگ‌ها ایجاد گردد. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که در صورت از دست دادن قالپاق‌های رینگ فلزی، بلافاصله یک نمونه دیگر بر جای آن‌ها گذاشته شود.

قالپاق
نبود قالپاق رینگ فلزی، موجب می شود تا گرد و غبار و ذرات آب و غیره به داخل توپی چرخ و گریس آن نفوذ کرده و مشکلاتی را به همراه بیاورد.

نکته: توجه داشته باشید که در صورت رسیدگی نکردن به گریس و توپی چرخ، پس از مدتی کشیده شدن گرد و غبار به داخل آن؛ صدای گوشخراشی حین حرکت از چرخ‌ها به گوش خواهد رسید. این صدای گوشخراش چیزی شبیه به جیرجیر لولای درب بوده و بیشتر می‌تواند از چرخ‌های جلویی شنیده شود. در این صورت حتما لازم است که چرخ‌های خودرو را مورد بازبینی قرار داده و نسبت به شستشو، تعمیر و یا تعویض توپی اقدام کنید.

قالپاق‌های رینگ فولادی

اما در خصوص قالپاق‌های رینگ فولادی با قطعه‌ای در سایز بزرگتر روبرو هستیم. این قالپاق‌ها غالبا از جنس پلاستیکی هستند، اما می‌توان در بازار قطعات خودرو انواع فلزی آن‌ها را نیز یافت. به ویژه اغلب خودروسازان از انواع قالپاق پلاستیکی در رینگ‌های فولادی، استفاده می‌کنند! این قالپاق‌ها بیشتر جنبه زیبایی داشته و تا حدودی نیز از نفوذ گرد و غبار به داخل جلوگیری می‌کنند.

قالپاق
قالپاق های رینگ فولادی، بیشتر اوقات پلاستیکی بوده و جنبه زیبایی سازی افزون تری نسبت به قالپاق های رینگ فلزی دارند.

انتخاب بهترین قالپاق مناسب خودرو

توجه داشته باشید که برای انتخاب بهترین قالپاق مناسب خودروی خود، باید ضمن تناسب آن با مدل اتومبیل‌تان، به میزان پوشش دهی در مقابل نفوذ ذرات گرد و غبار و قطرات آب، توجه داشته باشید. اضافه بر آن می‌توانید بر فاکتورهای زیبایی و شکلی که از چرخ‌ها حین چرخش به نمایش درمی‌آید، نیز دقت کنید.

فاکتورهای مهم حین خرید قالپاق خودرو، موارد زیر هستند:

  •  قطر رینگ: این المان معمولا با واحد اینچ سنجیده می‌شود و باید با در نظر گرفتن سایز چرخ خود، آن را مورد تطابق قرار دهید. به طور مثال یک قالپاق ۱۳ اینچی، برای پراید مناسب خواهد بود.
  • وزن: وزن قالپاق نیز اهمیت دارد و باید با نوع چرخ‌ها و تایرها در تناسب باشد. برای نمونه یک قالپاق ۱۳ اینچی که مناسب پراید به شمار آید، می‌تواند وزنی بین ۱٫۵ تا ۱٫۷ کیلوگرم داشته باشد.
  • جنس: جنس قالپاق نیز از فاکتورهای تاثیرگذار هنگام خرید است. در صورتی که جنس قالپاقی که خریداری می‌کنید، فلزی باشد، طول عمر به مراتب بالاتری داشته و احتمال شکستگی و ضربه خوردن آن، بارها کاهش می‌یابد.
قالپاق
برای خرید قالپاق باید به تناسب آن با خودروی خود، جنس، وزن، قطر رینگ و… توجه داشته باشید.

قیمت قالپاق نیز می‌تواند از چیزی نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان شروع شده و تا بالای ۱ میلیون تومان پیش برود. با این تفاصیل، اگر تا به حال به قالپاق‌های خودروی خود اهمیت نداده‌اید، بد نیست که از امروز نگاهی به آن‌ها انداخته و از محکم بودن تمام قالپاق‌ها در جای خود، اطمینان حاصل کنید. در انتها پیشنهاد می کنم مقاله زمان تعویض کمک فنر ها را نیز مطالعه کنید .

منبع: khodrocar

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − یازده =