علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست و چطور باید آن را رفع کرد؟

10

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو حین رانندگی یا موارد دیگر که علت مشابه دارند مثل صدای لنت ترمز بعد از تعویض، علت صدای لنت نو، صدای لنت عقب به منزله زنگ هشداری‌ ست که باید راننده را نسبت به وضعیت ترمزها نگران کند. نخستین اتفاقی که می‌افتد این است که باید به عیب یابی سیستم ترمز پرداخته و علت صدای سوت لنت ترمز خودرو را پیدا کنید. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

توجه داشته باشید که با نادیده گرفتن صدای سوت لنت ترمز خودرو، ممکن است مشکل کوچکی را به یک معضل بزرگ تبدیل سازید. اگر این ایراد در سیستم ترمز، به ترمز بریدن و یا عدم کارکرد سیستم ترمز منجر شود، ریسک تصادف بالا رفته و خود و دیگران را به فاجعه نزدیک می‌کنید. همچنین مقاله لنت ترمز و روغن ترمز خودرو اطلاعات بسیار مفیدی در این رابطه در اختبار شما قرار می دهد .

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو همیشه به دلیل ایراد در سیستم نیست و هر صدایی را نباید خطرناک برداشت کرد، اما تا زمانی که این موضوع را به درستی ردیابی نکنید؛ نمی‌توانیم در خصوص آن اطمینان داشته باشیم.

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو
دلایل مختلفی می تواند منجر به سوت کشیدن لنت ترمز خودرو شده و صدای گوشخراشی از سمت چرخ ها به گوش برساند.

دلایل اصلی سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

عادت‌ های رانندگی شما به صورت پایه‌ای روی سیستم ترمز و یا هر قطعه دیگری از خودرو تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل اگر عادت به گرفتن ترمزهای پی در پی و بی‌موقع دارید، باید زودتر از موعد انتظار پیدا شدن ایراد در سیستم ترمز و قطعات آن را نیز داشته باشید.

علت صدای لنت نو

علت صدای لنت نو معمولا پس از تعویض لنت ترمز طبیعی است ولی اگر صدای لنت ترمز بیشتر شد و بعد از یک هفته صدا قطع نشد با راه حل هایی که در ادامه مطرح می کنیم همراه ما باشید .

اما فارغ از دلایل ابتدایی، در اینجا به عیب یابی سوت کشیدن لنت ترمز خودرو در سیستم می‌پردازیم.

جسم خارجی میان لنت ترمز و دیسک

وجود هرگونه جسم خارجی از جمله سنگ ریزه، شن و … که بین لنت ترمز و دیسک های چرخ گیر کرده باشد، حین ترمز گرفتن روی دیسک ها ساییده شده و همان صدای گوشخراش را تولید خواهد کرد.

علت سوت کشیدن چرخ جلو سوت کشیدن لنت ترمز خودرو
گیر کردن هر گونه جسم خارجی ریز یا درشت میان لنت ترمز و دیسک، باعث ایجاد صدای جیر جیر خواهد شد.

تمام شدن لنت ترمز

لنت ترمز قطعی مصرفی است که باید برای ترمزگیری، با دیسک چرخ تماس پیدا کرده و اصطکاک مورد نظر را ایجاد کند. با این حساب با هر بار ترمز گرفتن، از لنت ترمز استفاده می‌شود و ترمزگیری‌های بیشتر، به معنای تمام شدن زودتر لنت ترمز خواهد بود. در صورتی که لنت ترمز خودروی شما تمام شده باشد یا رو به اتمام باشد، به جای تماس میان لنت و دیسک، کفشک با دیسک تماس پیدا کرده و صدایی آزاردهنده و شبیه به خراش دادن ناخن روی سطح فلزی ایجاد می‌کند. به علت های ترمز بریدن خودرو در این مقاله بیشتر پرداخته شده است می توانید مطالعه فرمایید .

ضعف لنت ترمز

اگر به خیال خود صرفه جویی نموده و لنت ترمز ارزان قیمت خریداری کرده باشید؛ ممکن است کیفیت ساخت پایین لنت ترمز، سایش ناخالصی‌هایی را با دیسک ایجاد کرده و باز صدای سوت مانند را حین ترمز گرفتن بشنویم.

صدای لنت ترمز بعد از تعویض لنت جلو
در صورتی که لنت ترمز تمام شده و یا به رو تمامی باشد، صدای سوت مانندی از سمت چرخ ها و لنت ترمز به گوش خواهد رسید.

خراب بودن بلبرینگ‌ها

در صورتی که بلبرینگ‌ها خراب شده و یا طول عمر آن‌ها به پایان رسیده باشد، صدایی متناوب و ضعیف‌تر از سوت یا جیغ و شبیه به پچ پچ را خواهید شنید.

زنگ زدن دیسک چرخ

اگر مشاهده کردید که حین ترمز گرفتن، خودرو کمی می‌لرزد و از پایداری سابق خبری نیست و همین طور صدای جیرجیر نیز از لنت‌ها شنیده می‌شود؛ احتمالا دیسک‌ها دچار زنگ‌زدگی شده‌اند. زنگ‌زدگی دیسک‌ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و اگر چه آن قدرها خطرناک نیست، اما برای رفع صدای سوت به مراتب ضعیف‌تری که به گوش می‌رسد، باید نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

 علت سوت کشیدن چرخ هنگام ترمز
زنگ زدن دیسک چرخ ها نیز یکی از دلایلی ست که به سوت کشیدن لنت ترمز خودرو منجر می شود.

نصب معیوب لنت‌های ترمز

در صورتی که لنت‌های ترمز به درستی در جای خود قرار نگرفته باشند، حین ترمز گرفتن تماس درستی میان لنت و دیسک برقرار نشده و صدای ناخوشایندی خواهید شنید. برای رفع این موضوع (در صورتی که آن قدرها حاد نباشد)، می‌توانید چندین بار پشت سر هم به صورت نیمه روی پدال ترمز بزنید تا لنت‌ها حرکت کرده و در جای صحیح خود قرار بگیرند. (البته به خاطر داشته باشید که این کار را در سرعت پایین انجام داده و از ترمزهای پی در پی در سرعت بالا بپرهیزید.)

مشکل در فنر لنت‌های ترمز

در صورتی که فنرهای لنت ترمز ایراد پیدا کرده باشد، تماس و درگیر شدن بین لنت و دیسک چرخ‌ها با مشکل ایجاد شده و صدای سوت را دوباره خواهید شنید.

صدای لنت بعد از تعویض علت صدای لنت نو
فنر لنت های ترمز می تواند شل شده و یا خاصیت فنری خود را از دست بدهد. در این شرایط با فشردن پدال ترمز، صدای خراش و سوت خواهید شنید.

شل شدن کالیپرها

شل شدن کالیپرها نیز می‌تواند حین ترمز گرفتن، صدای سوت مانندی به وجود بیاورد. همین طور تمام شدن طول عمر کالیپرها نیز به صدای سوت منجر می‌شود. در این صورت باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

کالیپر چیست؟

کالیپرها بخشی از سیستم ترمز خودرو هستند. از لنت‌های ترمز به یک صفحه فلزی در کالپیرها اتصال داریم که با فشار دادن پدال ترمز؛ نیروی مورد نیاز برای درگیر شدن لنت و دیسک چرخ‌ها، از طریق آن‌ تامین می‌شود. در واقع خرابی کالیپرها، مانع از شکل گرفتن اصطکاک لازم برای متوقف ساختن خودرو می‌شود.

راه حل برطرف کردن صدای سوت کشیدن لنت ترمز خودرو

اما پس از شنیدن صدای جیرجیر لنت ترمز اتومبیل، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

  • در صورتی که در مسیر به دور از تعمیرگاه هستید و صدای جیر جیر و سوت ترمز، همچنان ادامه دارد؛ به سمت راست مسیر رانده و در لاین کندرو به حرکت خود با احتیاط کامل ادامه دهید.
  • به محض امکان، خودرو را متوقف ساخته و آن را به یک تعمیرگاه معتبر انتقال دهید تا سیستم ترمز به خوبی عیب‌یابی شده و مشکل آن مرتفع گردد. به یاد داشته باشید که صدای گوش خراش ترمز، تنها یک صدای آزاردهنده نیست؛ بلکه باید آن را به عنوان یک زنگ هشدار در نظر گرفت.
برطرف کردن صدای سوت کشیدن لنت ترمز خودرو
با شنیدن صدای سوت از لنت های ترمز، سرعت خود در رانندگی را کاهش داده و با احتیاط از کنار مسیر به پیش رفته و خود را به تعمیرگاه برسانید.
  • سپس در صورتی که توانایی آن را دارید، محل قرارگیری لنت‌ها را چک کرده و از نصب صحیح آن‌ها اطمینان یابید. در صورت تمام شدن لنت نیز نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
  • همچنین از محکم بودن کلیه اتصالات سیستم ترمزگیری، مطمئن شوید. اگر فنری شل شده و یا حالت قبلی را ندارد، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. هر یک از قسمت‌های سیستم ترمز را که به نظر شل می‌رسد، در جای خود محکم نمایید. برای اطلاع بیشتر در مورد خرابی ترمز دستی مقاله قبلی استادکار را مطالعه فرمایید .
  • کلاپرها را تمیز کرده و دوباره روغنکاری کنید.
  • از سالم بودن بلبرینگ‌ها اطمینان حاصل کرده و دیسک‌ها را به لحاظ صاف بودن مورد بررسی قرار دهید. شاید نیاز به تعمیر بلبرینگ‌ها و یا زنگ‌زدایی دیسک ها و حتی تعویض آن‌ها باشد.
سرویس سیستم ترمز خودرو سوت کشیدن لنت ترمز خودرو
برای رفع سوت کشیدن لنت ترمز خودرو باید تمامی قطعات را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز اتصالات را محکم کرده و کلاپرها را روغن کاری  نمایید.

سرویس سیستم ترمز خودرو

در نهایت چیزی که می‌تواند به صورت اصولی سلامت سیستم ترمز خودرو را تامین کرده و از شنیده شدن صدای سوت لنت ترمز، پیشگیری به عمل بیاورد؛ سرویس‌های به موقع و دوره‌ای سیستم ترمز اتومبیل است. به خاطر داشته باشید که تامین امنیت راننده و سایر سرنشینان و حتی دیگر افرادی که آن‌ها را نمی‌شناسیم و به طور اتفاقی در مسیر خودروی ما قرار می‌گیرند، در گرو سلامت سیستم ترمز خودرو خواهد بود. هر آن قدر که شما راننده‌ای حرفه‌ای بوده و در راندن خودروی خود مهارت داشته باشید، با یک سیستم ترمز معیوب کاری از پیش نخواهید برد.

منبع: khodrocar ، partino

10 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    سلام.برای تعویض هرزگرد تسمه دینام ال نود به تعمیرگاه رفتم. چرخ جلو سمت شاگرد باز شد و هرزگردها تعویض شد.از اون روز کم کم صدای جیرجیر از چرخ اومد تا امروز که دیگه صدای خش خشششش میده.با تابوندن فرمون به اینطرف اونطرف صدا بیشتر میشه. با خوندن مطالب شما یه چیزایی دستگیرم شد و هم اکنون میخوام برم برای رفع عیب.ممنون از سایت و سمیرا خانم.

  2. محمد ماکویی می گوید

    مرسی مقاله مفید و آموزنده ای بود

  3. اسماعیل می گوید

    سلام من تازه لنت ماشینم رو تعویض گردم ولی نتاسفانه هنگام حرکت سوت میکشد .لازم به ذکر است قبلا اصلا اینگونه نبود با اینکه ۲ هفته از زمان تعویض آن میگذرد همچونان این مشکل وجود دارد لطفا راهنمایی بکنید چه کار باید کنم که اینصدا بیفتد .

  4. سعید می گوید

    بسیار مفید بود ممنون

  5. مهدی اکرمی می گوید

    با سلام دوست عزیز این مشکل شما از بیکیفیت بودن لنت ترمز شماست در سریع ترین زمان اقدام به تعویض لنت کنید با جنس های با کیفیت بازار

  6. مجید می گوید

    سمیرا الهی قربونت بشم?

  7. مجید می گوید

    سمیرا الهی قربونت بشم خر گاو الاغ این ک چار دقیقه طول نمیکشید حتی با سرعت نور

  8. بهنام می گوید

    دیسک و لنت صبح عوض کردم غروب از چرخ صدای جیرجیر در اومد و وقتی ترمز میگیرم سوت میکشه
    الان این طبیعیه یا مشکلی داره؟
    از بهترین انواع دیسک و لنت استفاده کردم گارانتی هم داره

  9. سیما می گوید

    آیا ممکنه با تعویض روغن ترمز این مشکل پیش بیاد ؟

  10. مهدی کلهری می گوید

    سلام.
    ماشینم که گرم میکنه از چرخ های جلو شاید داخل موتور صدای وز وز میاد سوت میکشه
    ماشین slx خشکه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 8 =