۸ عملی که نباید با خودروی اتوماتیک انجام داد

0

همان طور که می‌دانید، خودروها در دو نوع دنده ای و اتوماتیک در بازار وجود دارند. به همین دلیل نحوه رانندگی با هر یک از این خودروها با یکدیگر متفاوت است. از این رو، برخی عملکردهایی را که با یک نوع صورت می‌دهید را نباید در نوع دیگر به کاربرید. اما این کارها کدامند؟ با ما همراه باشید چرا که قصد داریم به بررسی عمل‌هایی که نباید با خودروی اتوماتیک انجام دهید، بپردازیم.

عملکردهای ممنوعه در خودروی اتوماتیک

قبل از آنکه به بررسی این موضوع بپردازیم، خوب است تعریفی کوتاه از یک خودروی اتوماتیک داشته باشیم.
خودروی اتوماتیک درواقع اتومبیلی ست که عمل تعویض دنده‌ها در آن به شکلی کاملا خودکار و بدون دخالت راننده صورت می‌گیرد. یعنی برای تغییر دنده از سنگین به سبک و عکس آن، نیازی به تعویض دستی دنده وجود ندارد و تمامی این‌ها بسته به میزان سرعت راننده تغییر خواهد کرد.
برخلاف خودروهایی با گیربکس دستی که در آن‌ها سه پدال وجود دارد، در خودروهایی با دنده اتوماتیک، خبری از پدال کلاچ نیست و تنها با دو پدال گاز و ترمز حرکت می‌کند و می‌ایستد، یعنی تعویض دنده بدون کلاچ !

با این اوصاف، با این خودروها، چه عمل‌هایی را نباید انجام داد؟

راندن خودروی اتوماتیک با یک پا
اسفاده از دو پا برای فشردن پدال در خودروی اتوماتیک مجاز نیست

۱- استفاده از دوپا به جای یک پا در پدال گرفتن

از آنجایی که پدال کلاچ در خودروی اتوماتیک وجود ندارد، برخی از رانندگان، از یک پای خود برای فشردن پدال گاز و از دیگری برای فشردن پدال ترمز استفاده می‌کنند. باید بگوییم که این عمل اشتباه است و می‌بایست تنها از یک پا برای فشردن هر دو پدال استفاده نمایید. در غیر این صورت، به گیربکس اتوماتیک آسیب‌های احتمالی جدی وارد خواهید کرد و همچنین احتمال بروز حوادث‌های رانندگی را بالا می‌برید.

۲- راندن با دنده خلاص در سرازیری

اگر خودروی اتوماتیک را در شیب‌ها و سرازیری، خلاص کنید، با این کار منبع روغن گیربکس را قطع می‌نمایید. این کار از عملکرد مناسب روانکاری گیربکس ممانعت می‌کند و به راحتی سبب خراب شدن گیربکس می‌شوید. از سویی با دنده خلاص نمی‌توانید، به خودروی خود شتاب دهید و رفته رفته از سرعت شما کم خواهد شد.

تغییر دنده در خودروی اتوماتیک
برای تغییر وضعیت دنده، ایست کامل لازم است

۳- تغییر دنده در حرکت

به یاد داشته باشید که هرگز نباید خودروی اتومات در حال حرکت را تغییر دنده دهید. در واقع با این کار رفته رفته به آسیب دیدن گیربکس اتومبیلتان کمک جدی می‌کنید. قطعا دوست نخواهید داشت که زیر بار هزینه‌های سنگین تعویض و تعمیر گیربکس اتوماتیک بروید. برای تغییر وضعیت دنده، حتما از ترمز استفاده کرده و در حالت ایست، وضعیت دنده خودروی اتوماتیک را تغییر دهید.

۴- قرار دادن دنده روی حالت P قبل از پارک و توقف کامل

دنده P، زمانی مورد استفاده واقع می‌شود که خودرو شما در حالت پارک کامل قرار گرفته باشد. پس اگر در غیر از این زمان، دسته دنده را روی حالت P قرار دهید، به خودرو آسیب وارد می‌کنید. چرا که در این حالت، یک پین قفل کننده وارد عمل می‌شود. این قفل در دنده و چرخ های متصل به شفت خروجی گیربکس قرار می‌گیرد. پس با حرکت خودرو سبب شکستن این قفل خواهید شد.

۵- درجا گاز دادن

شاید دوست داشته باشید که صدای گاز و موتور را در حالت ایستاده بشنوید، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای سرگرم کردن خودتان، به فکر کار دیگری باشید. چرا که درجا گاز دادن در خودروهای اتوماتیک اشتباهیست که توانش تعمیر گیربکس خودرو خواهد بود. هنگامی که خودرو در دنده D قرار نگرفته و پدال گاز را فشار می‌دهید، سبب افزایش ناگهانی اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و موتور می‌شوید. این شوک بزرگ سبب آسیب رسیدن به گیربکس خودروی اتوماتیک شما خواهد شد.

حالت دنده N در خودروی اتوماتیک
در ترافیک های کوتاه مدت از ترمز استفاده کنید

۶- قرار دادن دنده روی N در ترافیک و چراغ قرمز

اگر می‌خواهید به اتومبیل خود کمک کنید و استهلاک آن را کاهش دهید، بهتر است از قرار دادن دسته دنده روی حالت N خودداری نمایید، چرا که این کار دقیقا استهلاک را زیاد می‌کند. به جای این کار اگر از ترمز برای ایستادن پشت چراغ قرمز استفاده کنید، بهتر است.

۷- رانندگی با روغن کم در گیربکس

برای آنکه گیربکس به خوبی کار کند، می‌بایست روان کاری در آن به درستی صورت گیرد. یکی از اشتباهات رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک این است که با سطح روغن گیربکس کم، اتومبیل را برانید. روغن گیربکس کم، برای این سیستم مشکلات جدی را به بار خواهد آورد، پس حتما به آن توجه نمایید.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

۸- گرم نکردن خودرو

تصور کنید هوا سرد است و باران می‌بارد و شما دوست دارید هرچه زودتر تا بارش به پایان نرسیده، اتومبیل خود را روشن کرده و زیر باران رانندگی کنید. بهتر است کمی درنگ کنید و بدون حرکت از این موهبت الهی لذت ببرید تا مبادا دچار خسارت‌های جدی به گیربکس و قطعات شوید. کمی صبر کنید تا موتور گرم شده و آرام آرام شروع به حرکت نمایید.

توصیه نهایی

همان‌طور که با هم مرور کردیم، برای آنکه بتوانید به خوبی از خودروی اتوماتیک خود محافظت نمایید، می‌بایست به این نکات توجه کنید تا مبادا هزینه‌های تعمیر و تعویض گیربکس را متحمل شوید. راندن خودروی اتوماتیک ساده بوده و لذت خاص خود را دارد، اما باید حتما به اصول راندن این اتومبیل‌ها دقت داشته باشید.

منبع: CarFromJapan

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − 4 =