علت گاز خوردن بی دلیل و بالا رفتن دور موتور خودرو چیست و در این شرایط چه باید کرد؟

26

در مقاله قبل به بررسی علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو پرداختیم در این مقاله به علت گاز خوردن ماشین و علت بالا رفتن دور موتور را بررسی خواهیم کرد . گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که برخی از آن‌ها بسیار جدی و برخی دیگر جزئی و به سادگی قابل رفع هستند. اما چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد، عیب‌یابی بالا رفتن بی منطق دور موتور است که باید به آن پرداخته شده و به موقع نسبت به رفع مورد اقدام کرد. با استادکار همراه باشید .

به طور کلی از عمده دلایل بی دلیل گاز خوردن موتور خودرو می‌توان به مشکلات وابسته به استپر، سنسور دور موتور، انژکتور، ECU و … اشاره کرد. اما در زیر به صورت تفصیلی‌تر به دلایل بالا رفتن بی‌منطق و مشکوک دور موتور می‌پردازیم تا در چنین شرایطی قدرت تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

عیب یابی بی دلیل گاز خوردن موتور خودرو

این دلایل را می‌توانیم در گروه‌های زیر دسته بندی کنیم:

عیب در انژکتورها

همان طور که می‌دانید انژکتورها وظیفه ترکیب سوخت و هوا و رساندن آن به موتور خودرو را دارا هستند. در صورتی که این ترکیب به درستی انجام نشده و نسبت آن‌ها صحیح نباشد، می‌توانیم انتظار افزایش دور غیرمنطقی موتور را داشته باشیم. در این صورت باید انژکتورها بازبینی شده و در صورت نیاز تمیز یا سرویس شوند.

علت نوسان دور موتور پراید انژکتوری
عیب در انژکتورها می تواند به نبودن ترکیب درست میان سوخت و هوا منجر شده و موجب گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو گردد.

اشکال در سنسور دور موتور خودرو

سنسور دور موتور نیز همان طور که از نام آن برمی‌آید، باید هر لحظه دور موتور را پایش کرده و اندازه آن را به ECU وارد سازد. در صورت وجود اشکال در سنسور دور موتور، این سنجش به درستی انجام نشده و فرمان‌ها با خطا روبرو می‌شوند. به همین دلیل یکی از دلایل گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو را باید همین عیب در سنسور دور موتور بدانیم. سنسور دور موتور از قطعاتی چون یک سیم پیچ مسی، آهن ربا، سنسور و یک هسته مرکزی تشکیل شده است. با خراب شدن هر یک از این قطعات، سنسور دچار اختلال شده و قادر به ارسال صحیح میزان دور موتور به ECU نخواهد بود. در این صورت ECU دریافت درستی از میزان دور موتور خودرو نداشته و تنظیم دور موتور از مدار خارج می‌گردد.

علت گاز خوردن پژو پارس اشکال در سنسور دور موتور خودرو
سنسور موتور خودرو وظیفه تنظیم دور موتور را داشته و معیوب بودن آن، به نوسانات بی منطق موتور می انجامد.

عیب در سنسور فشار هوای ورودی

در صورت پیدا شدن عیب در سنسور فشار هوای ورودی یا همان منیفولد هوا، فرمان‌های نادرستی به ECU داده شده و نسبت ترکیب سوخت و هوا برهم می‌خورد. در صورت خرابی سنسور فشار هوا؛ مشکلاتی از جمله لرزش خودرو، افزایش مصرف سوخت، افزایش ناگهانی دور موتور، بد کار کردن خودرو و …. به وجود می‌آید.

علت بالا رفتن دور موتور پژو عیب در سنسور فشار هوای ورودی
هرگونه عیب در سنسور فشار هوای ورودی، تنظیم احتراق را برهم زده و نوسانات دور موتور را فراهم می سازد.

نشتی سیستم ورودی هوا

هر گونه مشکلی در سیستم ورودی هوا، باعث می‌شود تا میزان هوای لازم برای ترکیب در سوخت؛ وارد نشده و عمل احتراق با مشکل روبرو شود. در این شرایط دور موتور از تعادل خارج گشته و امکان گاز خوردن بی‌دلیل برای جبران کاستی احتراق، شکل می‌گیرد. در صورت عیب یابی این مورد، باید فورا نسبت به رفع آن اقدام کرد.

اشکال در پدال گاز

این مورد از ساده‌ترین مشکلاتی است که می‌توانند موجب گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو گردند. یک بررسی شاید بسیار ساده، می‌تواند گیر کردن پدال گاز یا خارج شدن آن از رگلاژ را برملا سازد. بارها برای رانندگان مختلف، از جمله خود من؛ پیش آمده که پدال گاز گیر کرده و بی‌دلیل دور موتور بالا رود. در این شرایط می‌توانید ماشین را در جای امنی متوقف ساخته و پدال را بازبینی کنید. ممکن است زائده‌ای یا چیزی شبیه به آن، پشت پدال گیر کرده و مانع از حرکت صحیح آن شود. همچنین سیم پدال گاز نیز مشمول این شرایط شده و می‌تواند موجب افزایش دور موتور گردد. سیم گاز بین پدال گاز و دریچه گاز قرار دارد و با فشار دادن پدال، سیم عمل کرده و دریچه را مطابق با میزان فشردن پدال؛ باز کرده و هوای ورودی را تنظیم می‌کند. با این حساب در صورت وجود عیب در سیم گاز، امکان افزایش دور موتور خودرو به صورت غیرمنتظره و خارج از کنترل راننده، وجود دارد. (البته در بیشتر خودروهای مدرن امروزی، خبری از سیم گاز نیست و به جای آن گاز به صورت برقی فعال است.)

گاز خوردن ماشین هنگام کلاچ گرفتن
گیر کردن پدال گاز و یا مشکل در سیم گاز، از جمله علل گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو هستند.

مشکل در استپر موتور

استپر در سیستم تولید گشتاور موتور خودرو نقش داشته و هوای ورودی به موتور در دور آهسته را تنظیم می‌کند. به این معنا که وقتی شما حین رانندگی، در حال فشردن پدال گاز نیستید، استپر میزان هوای ورودی را تنظیم می‌کند. خراب بودن استپر، می‌تواند عملکرد موتور در شرایطی که پدال گاز فشرده نمی‌‍‌‌شود را تحت تاثیر قرار دهد. خراب بودن استپر می‌تواند حین گرم شدن موتور، موجب بالا رفتن دور آن گردد. همین طور عیب در استپر به نوسان دور موتور در حالت درجا نیز منجر می‌شود.

علت بالا رفتن دور موتور پژو 405 مشکل در استپر موتور
استپر مسئولیت تنظیم هوای ورودی در زمانی که با پدال گاز کاری نداریم، را برعهده دارد. اما خراب بودن استپر، خود دلیلی برای گاز خوردن بی منطق موتور خودرو خواهد بود و از خرابی های رایج در این حوزه به شمار می رود.

اختلال در ECU

همان طور که احتمالا می‌دانید سنسورهایی از کامپیوتر مرکزی ماشین یا همان ECU به موتور متصل هستند. این سنسورها وضعیت موتور را پایش کرده و آن را به کامپیوتر مرکزی می‌رسانند. با این حساب کاملا مشخص است که خراب بودن ECU و اختلال در آن، می‌توانیم انتظار نوسان در دور موتور و احیانا بالا رفتن بی دلیل آن را داشته باشیم.

عکس العمل صحیح حین گاز خوردن بی دلیل موتور

عکس العمل صحیح حین گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو در مراحل زیر خلاصه می‌شود:

  • خودروی خود را به لاین کم سرعت هدایت کنید. (به خاطر داشته باشید که برای این کار، حتما از فلاشر سمت راست استفاده نمایید.)
  • به کمک ترمزهای کوتاه و نه شدید، از سرعت خودرو بکاهید. (توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید به یکباره روی ترمز زده و یا سکته‌های تیز به خودرو وارد کنید.)
بررسی دلایل علت گاز هرز خوردن ماشین و راه حل
در صورت برخورد با گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو، سرعت خود را کم کرده و در محل مناسبی توقف کامل نمایید.
  • در فرصتی مناسب و در جایی که امکان پارک کردن وجود داشته باشد، سرعت خود را به حداقل رسانده، دنده را خلاص کرده و اتومبیل را خاموش نمایید.
  • سپس از خدمات امداد خودرو یا سرویس‌کار در محل، درخواست کمک کرده و از خدمات در محل بهره‌مند شوید. در غیر این صورت، خودرو را به تعمیرگاه انتقال داده و از عیب‌یابی و رفع ایراد به صورت کامل، مطمئن گردید.

منبع: khodrocar

26 نظرات
  1. سجاد می گوید

    سلام
    من یه پراید مدل ۹۷ دارم که خیلی کپ میکنه هم سنسورهارو عوض کردم وهم فیلتربنزین وسوزنهای ماشینم شستشو دادم ولی رفع نشده چکار کنم خیلی حالت بدیه؟

  2. مصطفی عبدالمحمدی می گوید

    سلام ،من این مشکل رو چند روزی هست دارم و خیلی خیلی رو اعصاب هست و تقریبا هر جا میبرم نمیتونن رفع کنن. استپر کاملا سالم دریچه و سنسور سالم ، دیاگ ۳بار زدم ، واقعا دیگه ازش خسته شدم

  3. علی می گوید

    خیلی ممنون.مطلب بسیارمفیدی بود.خداخیرت بده

  4. شهرام می گوید

    سلام
    من یه پراید 95 رو حدود یک ماه هستش خریدم.
    بعضی مواقع بی دلیل گاز میخوره.
    استپر و دریچه گاز و همینطور دریچه گاز رو به طور کامل عوض کردم ولی درست نشد.
    در آخر گفتند که باید برنامه کامپیوترش به روز رسانی کنیم ولی بازم درست نشد.
    خیلی رو اعصاب میره.
    نمیدونم چیکار کنم. لطفا راهنمایی کنید.

  5. پراید سوار می گوید

    سلام
    از سال 95 که پراید صفر خریدم بعد از چند ماه این مشکل پیدا شد که با چندین بار تعویض استوپر و دریچه گاز و سیم گاز و…. موقتا مشکل برطرف شده و مجدد بعد از چند وقت پیدا میشد
    که نهایتا با تعویض باطری مشکل حل شد و دیگه تکرار نشد چون باطری که کارخانه روی ماشین بسته بود از اول مشکل داشت
    موفق باشید

  6. محمد می گوید

    سلام کلا این پرایدای یورو ۴ قراضه اس مفت نمی ارزه
    اگه همون قدیمیا رو فقط اتاقشو عوض کرده بودند عالی بود
    این پرایدمثل تموم خیالبافی هایی اس که به هیچ دردی نمیخوره

  7. ابوالفضل یکتا می گوید

    سلام بنده یک دستگاه پراید ۱۱۱ مدل ۹۸ دارم که اول صبح زمان روشن شدن دور موتور تا ۳هزار بالا میاد و بیشتر از ۵ دقیقه دور موتور در همان محدوده قرار دارد تا موتور گرم شود ضمناً بعد از آن هم در وقتی موتور گرم هست این اتفاق گاهی پیش می‌آید همچنین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در صد کیلومتر می‌باشد حتی بیرون از شهر
    چندین بار دیاگ زدم و مکانیک دیده متوجه نشده و میگن که مشکلی پیدا نکردن، خیلی رو اعصاب هستش این موضوع و از شما استاد کاران عزیز میخواستم اگه میدونید راهنمایی کنید. خیلی ممنون از سایت خوبتون
    شماره تماس ۰۹۳۳۴****۲۸

  8. فرهاد می گوید

    سلام یه ماشین 206 تیپ 5 مدل 90 دارم هنگام روشن شدن دور گاز به 1500 میرسه البته در حالت سکون و موتور شروع به لغزش میکنه .ولی شتاب خوبه. بعضی وقت موتور خیلی کار میکنه و موتور داغه درست میشه ولی در حالت سرد ولیمه سرد اینطوریهم. میشه راهنماییم کنین

  9. فريد می گوید

    سلام .خسنه نباشي خانم نقيبي و احسنت .براي من جالب بود يه خانم كه رياضي خونده وارده بحث عيوب ماشين بشه و.دكوراسيون و …افرين

  10. مهدی حاتمی می گوید

    من ۲۰۷ دنده ای دارم ماشین در حالت حرکت وقتی دارم دنده عوض میکنم دور موتور میره بالا بی دلیل مشکل از چیه؟لطفا راهنمایی کتید

  11. سعید می گوید

    با سلام خدمت همگی، یه موضوع مهم در مورد کپ ها و گاز خوردن بی دلیل هستش که متاسفانه کمتر جایی گفته شده و اونم نشتی هوا یا هوا کشیدن موتور از قسمت هایی ست که حالا به هر دلیلی آب بندی اون قسمت از بین رفته، مثل واشر منیفولهایوا، اورینگ استپر و…، برای من (موتور xu7) دگ رو اعصاب بود دور موتورش، بماند از خرجهای سنگین برای تعویض استپر و انواع سنسور که متاسفانه هیچ کدوم از مکانیکا هم سردر نیوردن که چی بود، در آخر خودم متوجه شدم نشتی هوای موتورم از ترک نازک قسمت بالای استپر، قطعه ای پلاستیکی که با ۴ پیچ ستاره ای سفت میشه بود، که بعد از تعویض، ماشین مثل ساعت کار کرد و خداروشکر تا الان هیچ مشکلی بوجود نیومده

  12. محمد می گوید

    با سلام گاز خوردن ماشین علت هایه زیادی داره که اکثرا فقط سراغ استپر میرن و عیب رو نمیتونن پیدا کنن تعمیر کار خوب پیدا کنید

  13. محمد مقصودی می گوید

    خدمتتون عرض کنم چند وقته ماشینم مشکل عجیبی پیدا کرده وقتی ترمز میگیرم و ول میکنم ماشین گاز میخوره
    یعنی ترمز رو فشار میدم گاز کوچیک میخوره بعد به حالت عادی برمیگرده و وقتی ترمز رو ول میکنم باز همینطوری میشه

    وقتی چند بار ترمز بگیرم و ول کنم دور موتور خیلی میره بالا

    کسی میدونه عیب از کجاست!؟

  14. عباس می گوید

    دمت گرم

  15. حامد می گوید

    سلام به همگی یه تجربه امروز می خوام با بقیه به اشتراک بزارم
    ماشین من تیبا مدل 90 هست بیش از چند ماه بود که ماشین بی خود گاز می خورد بعد دوباره آروم میشد دوباره گاز می خورد و دوباره آروم بردم چندجا استپ موتور عوض کردم دریچه گاز رو تمیز کردم سنسور هوا رو چک کردم حتی بعضیا گفتن از اگزوز هست گفتن کامل چکش کن آخه موتور وکیوم داره بازم چک کردم نبود آخر تشخیص دادن موتور باز بشه یکروز قبل از بردن برای باز کردن موتور بردم یه مکانیکی نشون دادم یه شاگرد مکانیک گفت از فیلتر وکیوم هواست دوتا دریچه رو موتور هست یکی سمت چپ که راحت باز میشه یکی سمت راست که پیچی نیست اونو باز کرد و لاستیکی توش بود که پاره شده بود و عوضش کرد، و همچی اوکی شد حتما این قسمت رو چک کنید

  16. حمید می گوید

    سلام من یه ۲۰۶ TU5 دارم. وقتی گاز میدم دور موتور بالا میره اما سرعت بالا نمیره. این اتفاق بیشتر زمانی رخ میده که تیز گاز میدم و اگر نرم گاز بدم سرعت و دور موتو تقریبا و متناسب با هم افزایش پیدا می کنه. کسی نظری داره؟ تاحالا چندجا بردم، شمع و وایر هم تعویض کردم اما برطرف نشده.

  17. علی می گوید

    حمید آقا درود
    مشکلت از تنظیم کلاج ماشین
    سیم کلاج را سفت کنی مشکات حل میشه

  18. سیدعلی مرتضوی می گوید

    پراید م امروزسرکارمیرفتم جوش آورد وگازش یباره رفت بالا وپسازسردکردن ماشینو که گازش زیاد بود خاموش کردم ولی حالا استارت نمیخوره چه باید بکنم

  19. سیدعلی مرتضوی می گوید

    پشت آمپرم روشن میشه و لی د ور موتورم حرکتی نمیکنه حالا که خاموش شده استارت نمیخوره 09119160228

  20. مهرداد می گوید

    یه وانت مدل ۹۳ دارم که ای کاش بجاش خر خریده بودم.واقعا از دستش خیلی خسته شدم .دائما گازش گیر میکنه و دور موتورش خود به خود بالا میره.صبحها که روشن میشه صدا تراکتور رومانی میده.مصرفش هم رو صدی ۱۸ تا ۲۰ هست

  21. هادی می گوید

    باسلام و عرض خسته نباشید
    خودروی من تیبا مدل 91 صندوق دار هست . وقتی ماشین رو روشن می کنم و بلافاصله می خوام راه بیافتم وقتی دنده عقب یا راهنما می زنم ماشین خاموش می کند فرقی هم نمی کنه در تابستان باشه یا زمستان همچنین گاهی وقتی در بزرگراه یا جاده هم دارم رانندگی می کنم وقتی راهنما می زنم ماشین خاموش می کند که با ترس و لرز باید ماشین رو کنترل کنم . هر جا هم بردم سر در نیاوردند . اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید مشکل چیست . ممنون.

  22. مکائیل می گوید

    سلام من پراید دارم ۱۳۱ SE چند روزه دور متورم بالا میرود وقتی در حرکت با هر سرعتی هستم کلاج را می گیرم دور موتور اول میره بالای ۲ و بعد تا وقتی که مهور ها کار میکنند دور موتور رویه ۱/۵ هستش ولی توقف کامل می کنم دور موتور دوروست می شه . البته من دیاگ زدم دو بار اول دوروست شد ولی دو روز بعد دوباره دور موتورم بهم ریخت و با اسپری انژکتوری شور قسمت استوپر و هوا را شصت ولی فرقی نکرد اگر کسی میدونه به من بگن لطفن بد جوری دستم خالیه نمیتونم الکی پول بدم به مکانیک. لطفن منو راهنمائی کنید

  23. ابراهیم گورانی می گوید

    با سلام منم تازه واشرسرسیلند تعمیر کردم بعد اون دور موتور بالا می ره استپر تعویض کردم درست نشد دریچه گاز نیست سنسور گاز نیست خسته ام کرده اعصابم بهم ریخته سردرنمیارن کلی هزینه کردم درست نشد راهنماییم کنید متشکر

    1. پارسا فاضلی می گوید

      سلام خوبی
      منم‌واشر سرسیلندر عوض کردم همین عیبو داره
      از شما اگه درست شده به منم بگین ممنون

  24. ملیحه می گوید

    سلام، من ماشین پرشیا خریدم هنوز یه سالشم نیست، همش به یه دلیلی میبردم تعمیرگاه، یه بار آمپر میزد بالا، یه بار اصن استارت نمیخورد، الان هم که تو شهر میرم برا خریدی چیزی ک خیلی یواش میرم، همه اش گاز پر میکنه، ولی بیرون از شهر ک با سرعت میرم خیلی نشون نمیده، وبگه واقعن کلافه شدم نمیدونم چرا اینطوره؟ استپ موتورش سالمه، حتی هواگیریشم کردم اصن انگار نه انگار

  25. mahnaz می گوید

    با سلام و عرض ادب من ۲۰۶ تیپ دو دارم دور موتور بالاست و صداش تغییر کرده حس میکنم با زوزه س و یکم لرزش داره شتاب کم شده علتش از چیه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =