از کمپرسور کولر خودرو چه می‌دانیم؟

4

کولر خودرو یکی از سیستم‌های پیش و پا افتاده در اتومبیل و در عین حال بسیار حیاتی‌ست که قدر آن را به وقت خرابی، به خوبی خواهیم دانست. برای آن که کمترین ریسک خرابی کولر را داشته و با گرمای طاقت فرسای تابستان، دست به گریبان نشویم؛ باید از سلامت تمامی قطعات آن از جمله کمپرسور کولر خودرو یا دیگر قطعات چون اوپراتور، فن، شیر انبساط و … اطمینان داشته باشیم. با استادکار همراه باشید .

در این مطلب با ذره بینی دقیق‌تر به چیستی و عملکرد کمپرسور کولر خودرو، می‌پردازیم. این قطعه را باید هسته اصلی کولر ماشین دانسته و به همان اندازه نسبت به عملکرد سالم و صحیح آن، حساس و دقیق بود.

کمپرسور کولر خودرو چیست؟

کمپرسور کولر ماشین در واقع ترکیبی از چند سیلندر و پیستون است. این قطعه با زدن دکمه ac و روشن کردن کولر خودرو، گاز خنک کننده را متراکم و فشرده ساخته و آن را به سمت کندانسور هدایت می‌کند. (نیروی لازم برای متراکم ساختن خنک کننده در کمپرسور و هدایت آن به سمت کندانسور، به وسیله تسمه دینام موتور خودرو، تامین می‌شود.)

علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو
کمپرسور کولر خودرو چیست و چه وظیفه ای در سیستم تولید باد خنک، برعهده دارد؟

خنک کننده که مسیر کندانسور را می‌پیماید، به شیر انبساط وارد شده و در آن جا افت فشار خواهد یافت. پس از ایجاد افت فشار، خنک کننده در دو فرم مایع و گاز درآمده و به مجرای اوپراتور می‌رود. در اینجا بخشی از خنک کننده که به مایع تبدیل شده است، دوباره تبخیر شده و فرم گاز به خود می‌گیرد.

در این مرحله، سرمای ایجاد شده از فرآیند؛ به لوله‌های اوپراتور رسیده و به وسیله فن؛ وارد کابین خودرو می‌شود. در حقیقت باید گفت که کمپرسور کولر خودرو به شکلی میانجی‌گر فرآیندی‌ست که در کولر اتفاق می‌افتد. این قطعه گاز خنک کننده را از اوپراتور به کندانسور آورده و دوباره پس از طی مسیر به اوپراتور بازمی‌گردانند.

کمپرسور کولر خودرو قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو
کمپرسور به عنوان هسته مرکزی کولر خودرو عمل کرده و گاز مبرد را از اوپراتور به کندانسور هدایت کرده و باز به اوپراتور بازمی گرداند.

انواع کمپرسور کولر خودرو

توجه داشته باشید که کمپرسورهای کولر ماشین، باید در تناسب با قدرت موتور خودرو باشند. این تناسب شامل وزن و حجم موتور می‌گردد. به طور نمونه کمپرسور پراید، کمپرسور پژو ۲۰۶ و … متفاوت هستند. کمپرسورها می‌توانند دارای ظرفیت ثابت بوده و یا ظرفیت متغیر داشته باشند. ظرفیت ثابت با حرف H نشان داده شده و ظرفیت متغیر نیز با V، نمایش داده می‌شود. این ظرفیت پیستون، میزان جا به جایی، (حجم بر دور) را عنوان می‌سازد. پیشنهاد میکنم مقاله چطور طول عمر کولر خودرو را افزایش دهیم؟ را بخوانید .

شارژ کولر ماشین پراید

شارژ گاز کولر خودرو در محل

  • شارژ گاز کولر انواع خودرو
  • رفع نشتی و شارژ گاز کولر
دریافت این خدمت از استادکار

روغن کمپرسور

کمپرسور خودرو نیز مانند بسیاری از قطعات دیگر، نیاز به روغن کاری دارد و حتما باید برای دریافت عملکرد بهتر؛ این قطعه را با روغن مخصوص کمپرسور، روغن کاری کرد. خوردگی کمپرسور، پدیده‌ای‌ست که در صورت عدم روغن کاری، خیلی زود با آن مواجه می‌شوید. اما مواد پلیول استر موجود در روغن‌های کمپرسور؛ روانی حرکت ایجاد کرده و از اصطکاک و خوردگی در این قطعات، جلوگیری به عمل می‌آورند .

علت کلاچ نکردن کمپرسور کولر کمپرسور کولر خودرو
روغن کاری کمپرسور کولر خودرو اهمیت زیادی دارد و بدون آن احتمال خوردگی به وجود می آید.

نکته: به خاطر داشته باشید که پس از هر بار تزریق گاز خنک کننده، باید حتما روغن‌کاری کمپرسور را از پیش انجام داده باشید.

اما توجه داشته باشید که روغن‌های مربوط به کمپرسورهای ظرفیت ثابت با روغن‌های مربوط به کمپرسورهای ظرفیت متغیر، تفاوت دارند. لازم است که حتما نسبت به خرید روغن مخصوص کمپرسور، اقدام کنید تا از صدمات احتمالی در آینده؛ جلوگیری به عمل آید.

اگر کمپرسور کولر خودرو به درستی کار نکند، چه اتفاقی می‌افتد؟

همان طور که اشاره کردیم، کمپرسور کولر خودرو دارای عملکرد بسیار مهمی در فرایند کولر است.در صورتی که به دنبال علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو کمپرسور هستید ادامه مقاله را بخوانید ؛ عمل انتقال گاز مبرد و حرکت آن در مدار کولر، اتفاق نمی‌افتد. در این حالت نباید انتظار باد خنک از کولر ماشین را داشته باشیم.

متاسفانه علی رغم این که کمپرسورها قطعات نسبتا گران قیمتی در کولر خودرو هستند، اما تعمیر آن‌ها بیشتر مواقع ناممکن است. به واقع در صورت وجود عیب جدی در کمپرسورها، ناچار به تعویض شده و این کار به هیچ وجه نباید توسط خود شخص انجام شود.

تعمیر کمپرسور کولر خودرو
هرگونه عیب در کمپرسور کولر خودرو، به اختلال عملکرد در کل سیستم خنک سازی کابین منجر شده و تولید باد سرد متوقف می شود.

تعویض کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور یکی از قطعاتیست که می‌تواند بر اثر کار زیاد، معیوب شود. هنگامی‌که از خرابی این قطعه اطمینان حاصل کردید، می‌بایست کمپرسوری با توان، قدرت و ظرفیت مشابه را برای خرید مجدد انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید که بهترین کار این است که کمپرسور توسط سرویس کار کولر خودرو تعویض شود و تعویض آن به وسیله خود شما چندان توصیه نمی‌شود. اما مراحل کار به شکل زیر هستند:

  • به کمک آچار فرانسه تسمه پروانه را شل نمایید.
  • از یک آچار یک چهار اینچی ۸ میلی متری برای باز کردن شیلنگ بالایی رادیاتور استفاده کنید.
  • در صورتی که با بست‌های کوچک مواجه شدید، باز کردن آن‌ها را به کمک یک دم باریک انجام دهید. شما حتما به دستکش و یک ظرف برای خالی کردن بخشی از آب رادیاتور نیز نیاز خواهید داشت.
  • باید ابتدا شیلنگ آب رادیاتور را خارج کرده و مقداری از آب رادیاتور را نیز بیرون بریزید، زیرا کمپرسور زیر شیلنگ قرار گرفته است.
  • سپس تسمه پروانه را نیز مقداری شل نماید. آچار را روی پیچ قرار داده و به سمت راننده فشار وارد کنید.
  • حالا دو پیچ روی کمپرسور را نیز شل کنید. این دو پیچ خط خنک کننده را به هم وصل می‌کنند و باید پس از شل کردن، به صورت کامل باز شوند.
  • سپس به سراغ پیچ بعدی می‌روید که در اتصال جلویی قرار دارد. اگر پایه‌ای در محل کمپرسور دیدید، لازم است که پیچ آن را هم باز نمایید. به طور کلی باید تمام پیچ‌های اتصال کمپرسور باز شوند.
  • پس از باز شدن پیچ‌ها، کمپرسور را به آرامی و با دقت و به شکل کشویی بیرون بکشید. توجه داشته باشید که حین این کار به شیلنگ رادیاتور صدمه وارد نکنید.
  • اکنون می توانید کمپرسور کولر خودرو جدید را در جای قبلی قرار داده و پیچ‌ها را نیز در جای خود بگذارید. ابتدا تمام پیچ‌ها را یک تا دو دور پیچانده و سپس تک به تک و به صورت موازی آن‌ها را سفت کنید.
کمپرسور کولر خودرو
برای تعویض کمپرسور کولر خودرو به آچار فرانسه، آچار چهار اینچی ۸ میلی متری، دستکش، ظرف تخلیه آب رادیاتور و … نیاز خواهید داشت. اما توصیه می شود که حتما این امر را به سرویس کار باتجربه و ماهر بسپارید.

نکته: توجه داشته باشید که پیش از قرار دادن کمپرسور جدید در محل، کمی از روغن کمپرسور قبلی را داخل آن ریخته و آماده‌اش نمایید.

نتیجه گیری

برای آن که بهترین کیفیت را از عملکرد کولر خودروی خود، به دست بیاورید؛ لازم است که سرویس‌های دوره‌ای کولر ماشین را انجام داده و به موقع بازبینی قطعات را داشته باشید. هرگونه نشانه احتمالی از خرابی و عیب در سیستم کولر و یا نیاز به روغن کاری و شارژ گاز، را جدی گرفته و سر وقت به رفع آن‌ها بربیایید.

منبع: quincycompressor

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

4 نظرات
  1. مجید می گوید

    مطلب مفیدی بود، فقط اون نتیجه گیری آخرش شبیه به تحقیق های دبستان بود .
    نتیجه می گیریم که کولر مهم است و باید مراقبت شود!

  2. مسعود می گوید

    از سایت ممنونم و همینطور خانم نقیبی ، وقتی دیدم یک خانم درباره مسائل فنی مودرو مطلب نوشته کنجکاو شدم که بخونم مطلب ایشونو، خوب بود ولی لازمه اینو یادآوری و پیشنهاد کنم که استفاده از آچار فرانسه در موارد اینچنینی توصیه نمی‌شود چون احتمال رد کردن داره و میتونه هم بدست آسیب بزنه و هم خود مهره یا پیچ، بهترین گزینه ها به ترتیبی آچار رینگی سپس بکس و نهایتا آچار تخت میباشد
    در آخر مطلب هم نتیجه گیری منو یاد پدرم انداخت که هروقت مارو میبرد سینما، آخر فیلم از من و برادرم میپرسید چه نتیجه‌ای گرفتین؟?
    ما نتیجه گرفتیم کولر مارا خنک میکند نقطه

  3. اسکندری می گوید

    سلام، قدرت لازم برای گرداندن کمپرسور کولر چقدره؟آیا میشه از موتورهای الکتریکی برای گردوندن اون استفاده کرد و وابستگی کولر به سایر قطعات ماشین رو کم کرد؟ ممنون

  4. Gholam sudejani می گوید

    باسلام و وقت بخیر.
    1-نحوه ی بیرون اوردن شفت کمپرسور ساندن 507 چگونه است.و ایا جا خار شفت پیچی میباشد.(مثل پیچ بسته میشه یا خیر؟
    2-گاز مبرد سیستم ماشین گاز آر12 است،ایا گاز کولری جایگزین این مبرد وجود دارد.که بتوانم جای گزین کنم.و اگر جای گزین شود باید چه قطعاتی از سیستم تعویض شود.
    باکمال تشکروقدردانی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.