علائم برجسته خرابی دینام پراید و آموزش تعمیر دینام پراید

14

دینام تولید کننده برق در خودرو است و یکی از اجزای اصلی سیستم شارژ خودرو محسوب می‌شود. کلیه خودروهای دارای موتور احتراق داخلی به جز برخی از خودروهای هیبریدی، به دینام مجهز هستند که پراید نیز از همین دست خودروها محسوب می‌شود. از آنجایی که مانند هر سیستم دیگری دینام ممکن است دچار اختلال شود، ما قصد داریم تا در این مطلب آموزش تعمیر دینام پراید را در اختیارتان قرار دهیم.

پس با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید.

دینام پراید

قبل از آنکه اطلاعات لازم را در ارتباط با آموزش تعمیر دینام پراید در اختیارتان قرار دهیم، خوب است که در ابتدا با این قطعه و وظیفه و نقش حائز اهمیت آن در خودرو آشنا شوید.

یکی از ممهم ترین قطعاتی که درون خودروها قرار می گیرد، دینام است که وظیفه شارژ کردن باطری خودرو را برعهده دارد.
یکی از ممهم ترین قطعاتی که درون خودروها قرار می گیرد، دینام است که وظیفه شارژ کردن باطری خودرو را برعهده دارد.

دینام چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

دینام سیستمی است که وظیفه شارژ کردن باطری دشارژ شده خودرو را برعهده دارد. از آنجا که باطری خودرو نقش منتقل کننده جریان الکتریکی به تجهیزات برقی ماشین به شکل اتومات را ایفا می‌کند، نمی‌تواند این مقدار از برق را به تنهایی به اجزای الکتریکی برساند؛ بنابراین هنگامی که موتور خودرو روشن است، دینام به تولید برق می‌پردازد.

سپس این قطعه این نیروی الکتریکی را در اختیار باطری قرار می‌دهد تا فرایند برق رسانی با سهولت و کیفیت بیشتری صورت بگیرد. به عبارت دیگر دینام وظیفه دارد که برق تولید کند و این برق تولید شده را در باطری ماشین ذخیره سازی کند.
بنابراین دینام نقشی کلیدی دارد و در صورت خرابی آن، به هنگام روشن بودن موتور خودرو، برق به قسمت‌های الکتریکی نخواهد رسید و ماشین دچار مشکل خواهد شد.

بیشتر بدانید از بین بردن بوی بد داخل خودرو

چنانچه دینام پراید معیوب باشد، نور چراغ های اتومبیل کم یا زیاد خواهند بود
چنانچه دینام پراید معیوب باشد، نور چراغ های اتومبیل کم یا زیاد خواهند بود، اتومبیل روشن نمی شود و یا ممکن است از کاپوت صداهای نابهنجاری به گوشتان برسد.

۳ نشانه ی برجسته از خرابی دینام پراید

  • نور چراغ‌های خودرو کم یا خیلی زیاد می‌شود

همانطور که گفته شد، دینام مسئول تامین برق در قسمت‌های برقی است و اگر خراب باشد این قسمت‌ها کارایی خود را از دست می‌دهند. وقتی دینام خراب باشد، ممکن است چراغ‌های تعبیه شده در قسمت داشبورد و یا چراغ‌های بخش جلویی خودرو کم نور‌ شوند. البته گاهی نیز ممکن است این چراغ‌ها به شدت پر نور شوند. با کم نور یا پر نور شدن غیرعادی این چراغ‌ها راننده می‌تواند هشدار مبنی بر عدم کارایی درست دینام خودرو دریافت کند، به بررسی آن بپردازد و در صورت بروز مشکل جدی به تعمیر دینام پراید مبادرت کند.

  • ماشین روشن نمی‌شود

گاهی ممکن است با چرخاندن سوئیچ و استارت خوردن تنها صداهایی مبهم به گوش برسد و خودرو روشن نشود. در این لحظه محتمل‌ترین اتفاق ضعف در باطری یا اصطلاحا خوابیدن باطری است. دلیل از کار افتادن یا خوابیدن باطری نیز چیزی به جز خراب بودن و عدم کارایی درست دینام نیست.

چرا که باطری ماشین به هنگام خراب شدن دینام به جای اینکه جریان برق را در خود نگهداری کند، سعی می‌کند جریان الکتریکی بیشتری از دینام بگیرد و از آنجا که دینام خراب است، باطری هم کار به جایی نمی‌برد و پس از مدتی غیرفعال می‌شود. راه تشخیص قطعی خرابی دینام در این شرایط آن است که خودرو را به واسطه هل دادن روشن کنید و متعاقب آن، وایرهای باطری را در بیاورید. اگر دینام توان شارژ کردن قطعات و سیستم را نداشته باشد، ماشین خاموش خواهد شد و این یعنی دینام خراب شده است. لذا می‌بایست به سرعت نسبت به تعمیر دینام پراید اقدام نمود.

  • بوی سوختن و یا صدا از موتور

بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان، چنانچه دینام خودرو دچار مشکل شده باشد، از کاپوت صدایی شبیه سوت و جیغ به گوش خواهد رسید. از طرف دیگر، استشمام بوی سیم و یا لاستیک سوخته نیز می‌تواند حاکی از خرابی دینام پراید باشد.

بیشتر بدانید زمان تعویض تسمه تایم پراید یورو ۴

برای آنکه دینام پراید را تعمیر کنید، می بایست آن را از خودرو خارج کرده، پیچ ها را باز کرده و قطعات معیوب را با قطعات سالم جایگزین نمایید.
برای آنکه دینام پراید را تعمیر کنید، می بایست آن را از خودرو خارج کرده، پیچ ها را باز کرده و قطعات معیوب را با قطعات سالم جایگزین نمایید.

تعمیر دینام پراید چگونه انجام می‌شود؟

  • قبل از شروع، کیت مناسب خریداری کنید

برای تعمیر دینام لازم است تا کیت‌های مناسبی خریداری نمایید تا بتوانید دینام اتومبیل را تعمیر نمایید.

  • باتری خودرو را جدا کنید

برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه‌ای، حتما باتری را جدا کرده تا حین کار شاهد جرقه‌های متعدد نباشید.

  • دینام را خارج کنید

قبل از خارج کردن دینام، چند عکس از موقعیت سیم‌ها و قرارگیری دینام تهیه کنید. دینام اغلب به کمک دو پیچ بلند به اتومبیل متصل است. آن‌ها را به آرامی باز کرده تا بتوانید دینام را خارج نمایید.

  • قسمت پشتی دینام را باز کنید

حالا که شما دینام را از خودرو بیرون کشیده‌اید، می‌بایست درپوش پلاستیکی آن را که اغلب با دو پیچ بسته می‌شود، جدا نمایید.

  • قطعات قدیمی را تعویض نمایید

بلبرینگ معیوب دینام و ذغال دینام را می‌بایست خارج کرده و آن‌ها را با قطعاتی جدید جایگزین نمایید. البته بهتر است پیش از انجام این کار، از دینام عکس گرفته تا بدانید هر قطعه را باید در کجا قرار دهید. سیم‌کشی‌ها را مطابق با عکس انجام داده و مجدد درپوش را ببندید و با پیچ سفت کنید و در نهایت دینام را سرجای خود قرار دهید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که خرابی بلبرینگ دینام پراید و سایر خودروها، به این معنی است که خودروی شما عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهد و ممکن است در هر لحظه از کار بیفتد. پس بهتر است به جای تقبل هزینه‌های گزاف بعدی ناشی از سهل انگاری، هزینه تعمیر دینام را پرداخت کرده و به سرعت نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید.

منابع: ۱car.ir | instructables.com

14 نظرات
  1. علی دولت شاه می گوید

    سلام
    ابتدا جا داره از مطالب ارزنده حضرتعال تشکر کنم
    در این نوشته (راه تشخیص قطعی خرابی دینام در این شرایط آن است که خودرو را به واسطه هل دادن روشن کنید و متعاقب آن، وایرهای باطری را در بیاورید. اگر دینام توان شارژ کردن قطعات و سیستم را نداشته باشد، ماشین خاموش خواهد شد و این یعنی دینام خراب شده است)
    هرچند درست و قابل استفاده هست اما انجام این کار در خودرو های امروزی که اکثرا انژکتوری هستن در صورتی که دینام خراب نباشه با برداشتن بست باطری حین کارکرد موتور ولتاژ دینام تا ۱۶ ولت افزایش خواهد یافت که خطر بروز آسیب در قطعاطی مانند ECU و سنسورها و قطعات برقی خودرو رو که باید با ولتاژ ۱۲ تا ۱۴ ولت کار کنن به شدت افزایش خواهد داد !
    ضمن تشکرمجدد از شما سرکار خانم نقیبی لطفا توضیح لازم رو به منظور انتقال اطلاعات درست وجلوگیری از بروز خسارات احتمالی برای خوانندگان این مطلب را در ادامه متن قرار بدین

  2. بی نام می گوید

    دوست عزیز
    اگه ولتاژ بیشتر از ۱۴.۷ بشه دینام خودش قطع می کنه

  3. حسینی می گوید

    سلام.پرایدم درحال گذاشتن تو پارکینگ خاموش شد ودیگه روشن نشد.استارت نمیخوره بعضی وقتها آمپرها بالا نمیان سر باتری شل بود سفتش کردم ولی هنوزم استارت نمیخوره.مشکل از کجاست؟ ممنون

  4. سامر می گوید

    مطالب خیلی کلی بود و در مورد قطعاتی مثل بالشتک . دیود . آفتامات چیزی نگفتید . در مورد تست دینام با برداشتن سر قطب های باطری در مورد ماشین های انژکتوری اصلا درست نیست . چون ممکنه ECU یا همون کامپیوتر ماشین بسوزه . این روش تست برای ماشین های کابراتوری خوبه . در مورد ماشین های انژکتوری بهتره با مولتی متر دینامو تست کنیم که مولتی مترو روی حالت DC میزاریم بعد ولتاژ باتری رو چک میکنیم و عددی رو که مولتی متر نشون میده یادداشت میکنیم بعد در همون حالتی که مولتی متر به باتری ماشین وصله استارت میزنیم در این حالت باید حداقل یک ولت به عدد باتری اضافه بشه که این نشون میده دینام سالمه.

  5. علی می گوید

    سلام
    اولا به هیچ عنوان نباید وقتی ماشین روشنه کابل های باطری را جدا کنیم چون کمترین ضررش سوختن آفتامات دینام و بیشترینش سوختن ECU هستش
    دوما باطری وقتی که ماشین خاموشه برق مورد نیاز مصرف کننده ها را تأمین میکنه خصوصا استارت، اما وقتی ماشین روشن میشه این وظیفه به عهده دینامه چون ولتاژش حدود ۲ ولت بالاتر از باطریه پس مصرف کننده ها از دینام تغذیه میشن و باطری بعد از روشن شدن ماشین و بکار افتادن دینام شارژ میشه و کار یه خازن تو مدار را انجام میده و کمک به تثبیت ولتاژ خروجی دینام میکنه
    سوما آموزش تعمیری که نوشتید خیلی مبهم و بلااستفادس
    مثل این میمونه که من بنویسم آموزش تعمیر موتور
    اول پیچهای موتور را باز میکنید بعد سر سیلندر را از سیلندر جدا کرده (درحین کار عکس بگیرید) و سوپاپ و رینگ و پیستون ها را تعویض کنید و …

    خسته نباشید

  6. حسين نقيبي می گوید

    سلام
    مطلب مفيدي بود اما براي كساني كه كاملا مبتدي هستند و مثلا اولين بار هست كه ماشين دارند.
    خواهش ميكنم مطالب رو حرفه اي تر و با جزييات و عكس بيشتر در سايت قرار بدهيد
    با سپاس

  7. حسن می گوید

    سلام من ماشین پراید دارم زیر دستگاه زدم میزنه خطا ولتاژ زیاد برق ک باعث شده چراغ ایربک روشن بشه وقتی هم گاز زیاد بخور فشار روش بیادسیم فیش فن و سیم زیر رله دوبل را میسوزونه علت چیست

  8. پارسا می گوید

    باسلام
    بازکردن و تعویض قطعات دینام با عکس گرفتن و بدون مهارت امکان پذیر نبوده بلکه باعث ایجاد خسارت و خرج اضافه خواهد شد دینام از روتور یا آرمیچر استاتور یا بالشتک و ذغال و دیود و آفتامات و پوسته و بربلینگ و پولی تشکیل شده و خرابی هریک از قطعات باعث اختلال دینام خواهد شد که تشخیص خرابی قطعه معیوب با وسائل و مهارت مهم هست نه تعویض کل قطعات و صرف هزینه. دیود عمل یکسو کردن و آفتامات قطع برق و روتور و استاتور هم جریان مغناطیسی و زغالها ذخیره برق و انتقال را دارند. با تستر و ولت متر و اهم متر میتوان با دانش اقدام عیب یابی کرد و قطعات معیوب را تعویض کرد بجای هل دادن و باز کردن سرباطری دینام را از روی خودرو باز با بستن به گیره و چرخاندن با موتور دیگری و تسمه دینام رابه حرکت و جریان خروجی را اندازه گیری و ارزیابی کرد.به همین راحتی و بدون خسارت به تجهیزات خودرو با یک پیچ گوشتی و آچار و تست تر اگر آمپر خروجی ۱۴ باشه نرماله اگر ۱۲ باشه دینام ضعیفه و قطعی بر روی آرمیچر را توسط وصل سیم به یک باطری و امتحان کلکتور اگر جرقه زد سالم اگر نزد قطعی دارد . نکاتی بود که عملی انجام دادم با تشکر

  9. اکبر می گوید

    دینام ماشین پراید گاهی اوقات شارژ میکند ولی بعضی موقع خود بخود شارژ را قطع میشود به تعمیر گاه هم مراجعه کردم بعدازتست گفتن هیچ ایرادی نداردبازهم زغال دینام را تعویض نمود ولی ایراد همچنان باقیست..لطفا راهنمایی کنید

  10. علی می گوید

    در مورد علایم تمام شدن زغال دینام هم چیزی نگفتین

  11. علی می گوید

    خیلی تخمی جواب دادید ریدی

  12. امیر می گوید

    سلام من یه پراید ۱۳۱ مدل ۹۵ دارم تمام تسمه ها رو عوض کردم اما وقتی از ۴۰‌تا بیشتر میرم بازم صدای گیرپاژ تسمه برام میاد
    خواهشا اگر کسی اطلاعاتی داره کمک کنه چون این صدای تسمه واقعا آدمو کلافه میکنه

  13. رضا می گوید

    سلام خسته نباشد خانم مهندس مطالب ارزنده بود من پراید مدل 90دارم از مکانیک پرسیدم تسمه تایم چند کیلومتر عوض کنم گفته بعد پنجاه هزار کیلومتر آیا درسته؟

  14. علی می گوید

    ذغال باید به اندازه ایی برسه که بندانیم موقع تعویضشه نسبتش؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه − 2 =