معنای چراغ‌های هشدار پشت آمپر خودرو

1

چراغ‌های هشدار پشت آمپر خودرو در حقیقت یک صفحه اطلاع رسانی برای راننده هستند. این چراغ‌ها پیش از حرکت و در حین آن می‌توانند ایرادات و مشکلاتی را در سیستم عملکرد خودرو و نیز برخی سهل انگاری‌های راننده مانند نبستن کمربند یا باز بودن درب‌ها را هشدار داده و گوشزد کنند. برخی از علامت‌های هشدار جدی‌تر بوده و مشکلاتی در موتور اتومبیل را نشان می‌دهند. با شناخت این چراغ‌های هشدار خودروی خود و البته پیگیری آن‌ها، می‌توانید از وقوع اتفاقات ناخوشایند و هزینه تراشی پیشگیری نمایید.

در اینجا چراغ‌های هشدار پشت آمپر مهم و اصلی را معرفی کرده و نگاهی اجمالی به هر یک از آن ها می‌اندازیم.

مهم‌ترین چراغ‌های هشدار پشت آمپر

چراغ هشدار ایربگ‌ها

در صورت غیرفعال بودن ایربگ‌ها یا خرابی احتمالی آن‌ها، چراغ هشدار ایربگ روشن می‌شود.

چراغ هشدار کمربند ایمنی

چراغ هشدار کمربند ایمنی برای بیشتر افراد آشناست و تقریبا همه ما این علامت هشدار را می‌شناسیم. زمانی که شما روی صندلی خودرو نشسته اما کمربند ایمنی را نمی‌بندید، چراغ هشدار آن روشن می‌شود. به محض بستن کمربند ایمنی، علامت هشدار خاموش خواهد شد.

چراغ هشدار سنسور دما

جوش آوردن خودرو مساوی با بلایای بسیاری ست که در مطالب قبلی به برخی از آن ها نظیر آب روغن قاطی کردن پرداخته‌ایم. به همین دلیل به محض مشاهده بالا رفتن درجه حرارت موتور از حد مجاز، فورا خودروی خود را در کنار متوقف نموده و اجازه دهید کاملا خنک شود. البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و لازم است که برای عیب یابی و رفع مشکلی که منجر به داغ کردن موتور شده است، اقدام کنید.
توجه داشته باشید که موتور سالم همراه با ضد یخ هرگز نمی‌باید جوش بیاورد. حتما عیبی در سیستم موجود است که باید برطرف گردد.

چراغ هشدار ترمز

روشن شدن چراغ هشدار ترمز می‌تواند به دلایل زیر باشد:

– بالا بودن ترمز دستی
– پایین بودن بیش از اندازه روغن ترمز
– عدم تطابق فشار هیدرولیک بین چرخ‌ها
– معیوب بودن حسگر ترمز دستی یا عدم تنظیم آن
– معیوب بودن صفحه ترمز

چراغ‌های هشدار پشت آمپر خودرو
معنای چراغ های هشدار پشت آمپر چیست و این چراغ ها چه چیزی را یادآوری می کنند؟

چراغ هشدار ABS

یکی دیگر از چراغ‌های هشدار پشت آمپر خودرو، علامت هشدار ABS می‌باشد. روشن شدن چراغ هشدار ترمز ABS حاکی از آن است که در عملکرد آن عیبی رخ داده است. توصیه می‌شود که به محض روشن شدن چراغ ABS حتما خود را برای عیب یابی به نمایندگی یا نزد مکانیک ماهر خودرو ببرید.

چراغ هشدار روغن

روغن موتور موردی ست که حتما باید مورد توجه قرار دهید. در صورتی که به این علامت در بین چراغ‌های هشدار پشت آمپر بی‌توجه بوده و با روشن ماندن آن مدتی به رانندگی بپردازید، ممکن است به موتور خودروی خود صدمه بزنید. زمانی که چراغ هشدار روغن موتور روشن می‌شود، باید در اسرع وقت میزان روغن آن را چک نمایید. اگر روش چک کردن روغن موتور و یا تعویض آن را بدانید، می‌توانید خود این کار را انجام دهید. در غیر این صورت خودروی خود را به نمایندگی یا نزد مکانیک ببرید. همین طور شما می‌توانید برای تعویض روغن از کارشناسان تعویض روغن در محل بهره مند شوید.
در صورتی که روغن به موقع تعویض نشده و یا سطح آن تنظیم نشود، ممکن است صدمات جدی به رینگ‌های پیستون خودرو وارد آمده و متحمل خرج های سنگین‌تری شوید.

 

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

 

چراغ هشدار فشار باد تایرها

ممکن است حین رانندگی متوجه کم بودن و یا عدم توازن باد تایرهای خود بشوید. اما همیشه این طور نیست و چراغ‌های هشدار فشار باد تایرها به موقع هشدار عدم توازن و فشار کمتر از حد طبیعی تایرها را می‌دهد. این نشانه را کاملا جدی بگیرید و کم بودن فشار باد تایرها را کم اهمیت تلقی ننمایید. فشار کم تایر می‌تواند پنجری را سهولت بخشیده و منجر به تصادفات به دلیل انحراف از مسیر گردد. توصیه می شود که با تنظیم فشار باد تایرها موضوع را برطرف سازید.

چراغ هشدار سیستم برق

زمانی که علامت باطری شکل روشن می‌شود، یعنی احتمالا باتری خودروی شما دچار مشکلی شده است. اگر باتری سالم بوده و همچنان چراغ روشن باشد، احتمالا اختلال به دینام مربوط می شود.

چراغ هشدار سیستم تعلیق

روشن شدن چراغ هشدار سیستم تعلیق می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. از جمله این عوامل اختلال در سیستم تعلیق و یا افزایش درجه حرارت روغن در سیستم تعلیق است. در چنین شرایطی حتما باید خودرو را متوقف کرده و منتظر بمانید تا درجه دوباره پایین آمده و به دمای متعادل برسد.

چراغ‌های هشدار پشت آمپر خودرو
چراغ های هشدار پشت آمپر اتومبیل ها چه علاماتی را گوشزد می کنند؟

چراغ هشدار نور بالا

همه رانندگان می دانند که نور بالا زدن بی‌موقع چه قدر می تواند آزار دهنده باشد. ممکن است خود شما مشکلی با روشن بودن چراغ نور بالا نداشته باشید، اما حتما راننده جلویی و خودروهایی که از مسیر مقابل می آیند بسیار معذب خواهند شد. نور بالا می تواند در دید راننده‌های جلویی و مسیر مقابل تداخل ایجاد کرده و احیانا حادثه‌های جبران ناپذیری خلق کند.
به همین دلیل این چراغ از میان چراغ‌های هشدار، اگر چه هشدار خرابی و عیب نیست، اما به راننده یادآوری می‌کند که نور بالای خودرو را روشن نگاه داشته است.

چراغ هشدار کروز کنترل

زمانی که این علامت روشن می‌شود، به معنای آن است که کروز کنترل خودرو فعال است. ممکن است زمانی قصد استفاده از کروز کنترل را نداشته باشید؛ در این هنگام با دیدن چراغ هشدار روشن آن نسبت به غیرفعال کردن کروز کنترل اقدام می‌کنید.

کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل سیستمی ست که با فعال کردن آن، راننده می‌تواند سرعت خودروی خود را روی عدد مشخصی نگاه دارد. به طور مثال ممکن است شما بخواهید سرعت خودرویتان روی ۸۰ کیلومتر در ساعت ثابت باشد. در این حال با استفاده از کروز کنترل سرعت اتومبیل را روی ۸۰ کیلومتر در ساعت نگاه می‌دارید.

هشدار چراغ‌های اتومبیل

این علامت که شکلی شبیه به یک لامپ دارد، به عنوان هشدار سوختن یا خراب بودن یکی از چراغ‌های خودرو می باشد.

هشدار کنترل کشش TCF OFF

علامت هشدار کنترل کشش به راننده اعلام می‌کند که سیستم کنترل کشش خودرو در حالت خاموش قرار دارد. (در واقع به راننده یادآوری می‌کند!)

سیستم کنترل کشش چیست؟

سیستم کنترل کشش در مواقعی که احتمال سرخوردن خودرو و یا چرخش بی کنترل چرخ ها وجود دارد، کارآمد خواهد بود. عملکرد این سیستم به شکلی ست که وقتی یکی از چرخ‌های خودرو یا بیشتر بیهوده می‌چرخد، کنترل کشش قدرت موتور را کم کرده و وضعیت را با افزایش میزان تماس تایرها با سطح لغزنده، تحت کنترل درمی‌آورد.

چراغ هشدار کنترل پایداری

در صورتی که چراغ هشدار سیستم کنترل پایداری خودرو روشن باشد، به این معناست که این سیستم در خاموشی به سر می‌برد. در این شرایط راننده هشدار دریافت می‌کند که با خاموش بودن سیستم کنترل پایداری، در شرایط پرریسک‌تری در حال رانندگی می‌باشد. در این حالت وی یا کنترل پایداری اتومبیل را فعال ساخته و یا این که با احتیاط بیشتری به رانندگی خود ادامه می‌دهد.

چراغ هشدار قفل مرکزی دیفرانسیل

چراغ هشدار قفل مرکزی دیفرانسیل برای خودروهای دارای دو دیفرانسیل کاربرد دارد. در این خودروها با روشن بودن این چراغ، مطلع می‌شویم که دیفرانسیل‌ها قفل هستند. راننده حتما باید قفل دیفرانسیل‌ها را غیرفعال ساخته و از آسیب‌های احتمالی در بخش چرخ دنده‌ها ممانعت به عمل بیاورد.

چراغ‌های هشدار پشت آمپر خودرو
ایرادات و هشدارهایی که چراغ های پشت آمپر اعلام می کنند

چراغ هشدار سنسور پارک

سنسور پارک از سیستم‌های بسیار خوبی ست که به کمک رانندگان کم مهارت در پارک کردن آمده است. چراغ هشدار سنسور پارک زمانی که حین پارک کردن و یا در حرکت به مانعی نزدیک شده و یا وسایل نقلیه دیگر بیش از اندازه به خودروی شما نزدیک می‌شوند، روشن خواهد شد.

چراغ هشدار چک موتور

چراغ هشدار چک موتور اولین خطری را که گوشزد می‌کند، اختلال در سنسور اکسیژن خواهد بود. به علاوه ممکن است ایراداتی در سیستم احتراق سوخت و یا شمع‌ها وجود داشته باشد.
به طور کلی می‌توانیم بگوییم که هر مشکلی در موتور خودرو، موجب روشن شدن چراغ چک موتور خواهد شد. از بین چراغ‌های هشدار پشت آمپر لازم است که به این مورد توجه زیادی داشته باشید.

چراغ هشدار فرمان الکتریکی

چراغ هشدار فرمان الکتریکی زمانی روشن می‌شود که بیش از اندازه فرمان خود را در جهان مختلف پشت سر هم حرکت داده باشید. در این حالت به موتور الکتریکی فشار مضاعف وارد شده و موجب بروز ایراد جزئی یا کلی در آن می‌شود.
توصیه می‌شود که در این حالت صبر کنید تا موتور خنک شود. در صورتی که پس از خنک شدن و حرکت دوباره، باز شاهد روشن شدن چراغ هشدار بودید، لازم است که به مکانیک معتبر یا نمایندگی خودروی خود مراجعه نمایید.

هشدار گرم‌کن شیشه عقب

این چراغ هشدار نشان می دهد که آیا گرم‌کن و بخارزدای شیشه عقب خودرو روشن می‌باشد یا نه. با فعال کردن گرمکن، این چراغ روشن خواهد بود.

چراغ هشدار فعال بودن سنسور باران

با فعال کردن سنسور باران خودرو، این چراغ هشدار روشن می‌گردد.

هشدار بالا بودن ترمز دستی

اگر پس از شروع رانندگی فراموش کرده باشید که ترمز دستی را به اصطلاح بخوابانید، این چراغ به شما هشدار خواهد داد. به محض غیرفعال کردن ترمز دستی، چراغ هشدار آن خاموش می‌شود.

هشدار روشن بودن چراغ‌های داخل خودرو

گاهی اوقات ممکن است چراغ‌های داخل خودرو را روشن کرده و فراموش کنیم که این چراغ‌ها را دوباره به حالت خاموشی بازگردانیم. علامت هشدار چراغ‌های درون خودرو، به شما یادآوری می‌کند که آن ها را همچنان روشن نگاه داشته‌اید.

چراغ‌های هشدار مه‌شکن جلو و عقب

چراغ‌های هشدار مه‌شکن جلو و عقب نیز روشن بودن این مه‌شکن ها را یادآوری می کنند.

سایر چراغ‌های هشدار پشت آمپر

دیگر چراغ‌های هشدار را می‌توانیم جزء بدیهیات بدانیم؛ مانند چراغ هشدار راهنمای راست و چپ، چراغ هشدار فلاشر، چراغ پایین آمدن سطح بنزین، هشدار پدال کلاچ، هشدار پدال ترمز، چراغ هشدار اتمام لنت ترمز، چراغ هشدار یخ‌زدگی جاده، چراغ هشدار سنسور اکسیژن، چراغ هشدار نبود کلید در محل، چراغ هشدار خارج شدن از مسیر و … .

با شناخت چراغ‌های هشدار پشت آمپر خودروی خود، تسلط بیشتری در رانندگی خواهید داشت و به موقع از تمامی خطرات و ریسک‌های احتمالی آگاه می‌شود. کافی ست حین رانندگی نیم نگاهی نیز به پشت آمپر داشته باشید و نسبت به هشدارهای ظاهر شده روی این صفحه، حساسیت به خرج دهید.

1 نظر
  1. همه چیز درباره ترمز ABS؛ کارکرد، معایب و عیب‌یابی ترمز ضدقفل – معرفت گستر

    جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =