باتری اتمی بهتر است یا باطری اسیدی،چه تفاوتی با هم دارند؟

5

برای پاسخ به سوال که باتری اتمی یا باتری اسیدی برتر است و برای نشان دادن این نکته که کدام یک از این باتری‌ها می‌توانند کارایی بهتری برای خودرو داشته باشند و مفیدتر عمل کنند، باید به ارائه نکاتی درباره چیستی این باتری‌ها و چگونگی عملکرد و کاربرد آن‌ها بپردازیم.

باتری اتمی یا باتری اسیدی ؟ عملکرد کدام برای خودرو بهتر است؟

باتری اتمی یا اسیدی؟ برای اینکه بتوانیم پاسخ بهتری به این سوال بدهیم، ابتدا بد نیست توضیحاتی را درباره باتری‌های اتمی و باتری‌های اسیدی ارائه کنیم. باتری‌ها به لحاظ ساختار با یکدیکر متفاوتند و به دو دسته کلی باتری‌های اسیدی و باتری‌های اتمی تقسیم می شوند‌. برخی مواقع برق دزدی در سیستم برقی خودرو باعث خالی شدن باطری خودرو می شود که ممکن است فکر کنید باتری ماشین خراب است .

باتری اتمی یا باتری اسیدی | باتری اسیدی

این دسته از باتری‌ها جزء باتری‌هایی به شمار می آیند که استفاده از آن ها در ادوار گذشته بیشتر از امروز، مشاهده می شد.

برای تشخیص این که باتری اتومبیل ما اسیدی است یا نه، می ‌توانیم در سطح این باتری، به دنبال شش عدد درب مجزا باشیم؛ در صورت مشاهده این تعداد درب که با گشودن آن‌ها، الکترولیت موجود در باتری مشخص می شود، می‌توانیم اطمینان دهیم که این باتری از نوع باتری‌های اسیدی است.

پیچ‌هایی روی هر یک از این درب‌ها تعبیه شده است که در بازه‌های زمانی مختلف باید آن‌ها را باز کنیم و به بررسی دقیق میزان اسید موجود در باتری بپردازیم که باید در حد واسط نقاط Min و Max قرار بگیرد و در صورتی که سطح اسید موجود در باتری، از نقطه Min کمتر شود، لازم است با افزودن آب مقطر به آن، میزان الکترولیت را به محدوده‌ای مناسب برسانیم.

شکل و شمایل باتری اسیدی در خودرو
باتری های اسیدی دارای اسید و مایع الکترولیت در ساختار خود هستند که باید در میان نقاط مینیمم و ماکزیمم قرار بگیرد تا باتری عملکرد مناسبی داشته باشد.

این باتری‌ها دارای چند صفحه سربی هستند و این صفحات به شکل لایه لایه در داخل محلولی از جنس سولفوریک اسید و آب، در کنار هم قرار گرفته‌اند. باتری‌های مزبور به گونه‌ای هستند که به مرور از سطح کارایی‌شان کاسته می‌شود و ضعف در استارت زدن ماشین نشانه بارزی از این است که عمر مفید باتری اسیدی رو به پایان است‌.

بیشتر بدانید علائم خرابی دلکو در خودروهای کاربراتوری

باتری اتمی یا باتری اسیدی | باتری اتمی

باتری‌های اتمی را ممکن است با نام‌هایی نظیر باتری‌های سیلد یا باتری‌های خشک نیز شناخته باشیم؛ البته اکثریت افراد معتقد هستند که نسبت دادن نام باتری خشک به یک باتری اتمی صحیح نیست.
گرچه این باور درباره باتری‌های اتمی وجود دارد که این باتری‌ها اسید یا الکترولیت ندارند، اما باید بگوییم که این باتری‌ها نیز دارای الکترولیت هستند، اما بر خلاف باتری‌های اسیدی ‌که به سبب ویژگی‌های خاصشان در صورت کم شدن مقدار الکترولیت، نیاز به مراقبت و افزودن آب مقطر دارند، صفحاتی که در داخل باتری‌های اتمی به کار رفته‌اند، نیاز آن‌ها را به استفاده از آب مقطر از بین می‌برند و در نتیجه، این باتری‌های اتمی نیازی به نگهداری و مراقبت کمتری دارند.

پس باتری‌های اتمی نیز دارای اسید هستند اما نوع صفحات به کار رفته در این باتری‌ها، اجازه کسر شدن اسید را نمی‌دهد.

باتری های اتمی دارای مایع الکترولیت است
باتری های اتمی نیز دارای مایع الکترولیت هستند، اما صفحات آن ها عملکرد متفاوتی داشته و نیازی به چک کردن میزان مایع الکترولیت نخواهد بود.

باید بدانیم که نوعی از باتری اتمی هم وجود دارد که در ساز و کار آن، اسید مشاهده نمی‌شود، اما این باتری‌ها به سبب کارایی‌شان از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و تولید کنندگان داخلی ما، به تولید و تهیه آن نمی‌پردازند و در نتیجه این باتری‌ها به بازار عرضه نمی‌شوند.

جالب است بدانید که مدت زمان عمر و کارایی این باتری‌ها، حتی به مرز ۷ سال هم رسیده است. عدم کاهش عمر مفید باتری اتمی خودرو را می‌توانیم با عدم شارژ کردن آن‌ها به صورت مقطعی و با استفاده از آن ها به صورت فصلی، تضمین کنیم.

باتری اتمی خودرو ممکن است از ترکیب کلسیم- سیلور و یا کلسیم- کلسیم بهره ببرد که ترکیب کلسیم- کلسیم، از مرغوبیت بالاتری برخوردار است و برای سفر کردن به نواحی سرد کاربرد دارد و متقابلا، استفاده از آن در مسافرت‌هایی که به سمت نواحی گرم داریم، توصیه‌نمی شود‌.

تفاوت باتری اتمی و باتری اسیدی

باتری اتمی یا باتری اسیدی را باید برتر بدانیم؟ پاسخ این سوال در ادامه آورده شده است:

• جنس صفحه‌های به کار رفته در باتری اتمی ماشین بر خلاف باتری اسیدی طوری است که نیاز به نگهداری ندارد و لازم نیست به آن آب مقطر بیفزاییم. (پس تفاوت در جنس و نوع صفحات این باتری‌ها است.)
• باتری ماشین اتمی بر خلاف نوع اسیدی آن، از درب‌های مختلف تشکیل نشده که باعث دسترسی ما به اسید خودرو شود و این قطعه باتری تنها یک درپوش دارد.
• باتری‌های اتمی با توجه به کیفیت و کارایی خود، از قیمت بالاتری نسبت به باتری‌های اسیدی برخوردارند و برای خرید آن ها باید مبلغ بیشتری بپزدازیم.
• از کار افتادن و غیر فعال شدن باتری‌های اتمی بر خلاف باتری‌های اسیدی به شکل ناگهانی و غیر مترقبه اتفاق می‌افتد. (باتری‌های اسیدی به مرور نشانه‌هایی در مورد از کار افتادگی و ضعف را نمودار می‌کنند.)

تفاوت باتری اتمی و باتری اسیدی
باتری خودرو اتمی به یکباره از کار می افتد، در حالی که باتری اسیدی به مرور از کار افتاده و با بررسی های دوره ای می توان از نزدیک شدن پایان عمر آن مطلع شد.

• چون باتری‌های اتمی دارای یک درپوش تشکیل هستند، لذا با مشکلاتی نظیر خارج شدن اسید از داخل باتری و آلوده‌سازی فضا مواجه نیستند؛ بر خلاف باتری‌های اسیدی که دارای شش درب مجزا هستند و امکان ریزش اسید از داخل آن‌ها و در نتیجه کثیف شدن محیط زیاد است‌.
• عمر مفید باتری های اتمی و مدت زمانی که می‌توان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد، بسیار بیشتر از باتری‌های اسیدی است.
• باتری‌های اتمی یا همان باتری‎های سیلد را بر خلاف باتری‌های اسیدی، در صورت دشارژ شدن می‌توان با طی کردن روند ساده‌تری شارژ نمود و مجددا از آن‌ها استفاده کرد.
• باتری‌های اتمی به سبب ویژگی‌هایشان، توان استارت ماشین را افزایش می‌دهند. در حقیقت میزان قدرتی که اتوموبیل برای استارت زدن از باتری اتمی دریافت می‌کند، نسبت به باتری اسیدی بیشتر است.
• باتری‌های اتمی بر خلاف باتری‌های اسیدی، پس از خریداری نیازی به شارژ کردن ندارند.
• مقاومت و قدرت باتری‌های اتمی در برابر شارژ شدن بیش از حالت عادی، زیاد است.
• باتری‌های اتمی همچنین قادر هستند به کنترل ذخیره شارژ بپردازند و کمتر شارژ خالی کنند. در ارتباط با این موضوع طریقه شارژ باطری ماشین در خانه را مطالعه کنید .

باتری های اتمی نیازی به شارژ مجدد ندارند
باتری های اتمی نیازی به شارژ مجدد ندارند و در ضمن به وسیله آن ها، خودرو قدرت استارت زدن قوی تری خواهد داشت.

تشخیص باتری اتمی و اسیدی

برای شناخت و تشخیص باتری اسیدی از اتمی، کافی است که به ظاهر این دو نوع باتری توجه نمایید. باتری‌های اتمی یا باتری‌های سیلد، دارای پیچ مخصوص و مورد انتظار باتری‌های اسیدی نیستند و به این صورت قادر به تشخیص آن‌ها خواهید بود.

عمر باتری اتمی چقدر است؟

عمر باتری اتمی می‌تواند چیزی بین ۵ تا ۱۰ سال باشد و طول عمر آن به شکل مصرف و نگهداری نیز بستگی خواهد داشت.

آیا باتری اتمی قابل تعمیر است؟

برای تعمیر باتری اتمی باید آن را به صورت کامل دشارژ کنید. برای این منظور استفاده از یک لامپ ۱۲ ولت کفایت خواهد کرد. برای شارژ مجدد باتری باید چیزی نزدیک به یک شبانه روز زمان گذاشه و مرتب هم باتری را چک کنید که دمای آن افزایش نیافته باشد. در صورتی که دمای باتری بالا رود، به طور کامل آن را از دست خواهید داد.

سخن پایانی

باتری اتمی یا باتری اسیدی ؟ تمام نکات ذکر شده حاکی از برتری باتری‌های اتمی یا سیلد نسبت به باتری‌های اسیدی است و به همین سبب است که امروزه جامعه آماری

خریداران باتری‌های اتمی با افزایش چشمگیری مواجه است. افراد ترجیح می‌دهند برای بالا بردن کیفیت و کارایی استفاده از خودروی خود، باتری‌های اتمی را برگزینند تا برای عملکرد خودروی آن‌ها مفید باشد.

با توجه به این که تولید کنندگان داخلی هر روز در حال افزایش سطح کیفی تولیدات خود هستند، لذا در باتری‌های ساخت وطن، در قیاس با نمونه‌های خارجی کاستی، محدودیت، ایراد و نقص چندانی مشاهده نمی‌شود و می‌توانیم از این باتری‌ها استفاده نموده و در جهت توسعه تولیدات داخلی، گام برداریم.

منبع: khodrotak

5 نظرات
  1. محمد می گوید

    سلام مهندس. والا همه نوشته هاتون رو خوندم ولی اون چیزی که شما میگید. خلاف اون چیزی هست که من تجربه کردم. البته از بعضی جاهات حق با شماست. اول که باید گفت اصلاً نمونه های داخلی بدرد نمیخورن و کیفیت چندانی ندارند. این رو از بابت این ميگم که برام ثابت شده. دوم باطری های داخلی بجزء باطری اصلی ماشین که عمر طولانی دارد باطریهای خریداری شده از باطری فروشی عمر بیشتر از 1سال ندارند و فکر می‌کنم که بحر حال شرکت‌ها جوری طوری طراحی می‌کنند که بیشتر از یک سال دوام نیاورد البته بعضی از شرکتها برای سودبیشتر. دست به همچنین کاری می‌زنند.. البته نظر شخصی و ثابت شده من است.

  2. سالار می گوید

    تجربه شخصی من چیز دیگه ای میگه،
    باتری اسیدی من روی خودرو رانا الان چهار سال و نیمه که بدون مشکل داره کار میکنه،
    دوست من باتری اتمیش رو روی رانا بعد از یک سال و هفت ماه عوض کرد !!!

  3. sasan می گوید

    سلام خانم مهندس سمیرا خانوم،ممنون بابت مطالب مفیدتون در همه زمینه ها ولی در مورد این مطلب که باتری اسیدی بهتره یا اتمی تجربه ی من چیز دیگری را ثابت کرد و اینکه اگر زمان بندی مشخص و منظمی را برای بررسی باتری و چک کردن آن برنامه ریزی کنیم،قاعدتا عمر باتری اسیدی به چندین سال(4_5 سال) هم میرسد… ولی باتری های اتمی از لحاظ های دیگه ای که داره ممکنه خیلی زودتر و ناگهانی بخوابه و اصلا کیفیتی نداشته باشه، من موتورم استارتی هست و باتری اسیدی استفاده میکنم حدود 2 سال،واقعا توی استارت زدن و ادوات برقی موتور بدون هیچ ضعفی برق رسانی میکنه و به قول معروف مشتی هست کاراییش،من دقیقا هر 30 روز، دقیق یه بررسی میکنم و اسید کم کرده باشه اضافه میکنم و تر و تمیز نگهداری میکنم،همیییییین

  4. مــهــــدی آرونــــد می گوید

    تمام نکاتی گفتین از لحاظ علمی درست وثابت شده است
    اما بعضی از اشخاص تجربه ای دارند که باطری اسیدی از باطری سیلد بهتر است
    اما اگر شرکت ها باطری های استندارد تولید کنند بدون شک باطری سیلد بهتر خواهد بود
    تشکر از نکاتی که گفتین

  5. اکبری می گوید

    باتری خشک (برق ندارد) ۶ ولت ۴ آمپر یا ۱۲ ولت ۷/۵ امپر رو میشه اسید ریخت و شارژ کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =