آموزش تست باتری ماشین با استفاده از انواع روش ها

0

از آن جا که باتری ماشین نقش کاربردی و حائز اهمیتی در عملکرد سیستم خودرو دارد و سلامت آن بسیار مهم است، لذا لازم است که در بازه‌های زمانی مختلف از کارکرد درست باتری ماشین خود اطمینان حاصل کنیم. در این مقاله نیز قصد داریم به آموزش مرحله‌ای تست باتری ماشین بپردازیم. با استادکار همراه باشید .

آموزش مرحله‌ای تست باتری ماشین و اهمیت و نقش باتری در خودرو

تامین جریان برقی که باعث روشن شدن موتور ماشین می‌شود، بر عهده باتری است. باتری حتی زمانی که ماشین خاموش است باعث برق رسانی به اجزایی می‌شود که با بهره گیری از جریان برق کار می‌کنند. (اجزایی مثل ضبط، دزدگیر، لامپ یا چراغ خودرو و…)

وقتی در حال رانندگی هستیم و دینام موجود در موتور خودروی ما به دلیل عدم دریافت بارهای الکتریکی، کارایی صحیح خود را از دست می‌دهد، باتری نقش محافظت‌کننده و مدیریتی شرایط را بر عهده خواهد گرفت.

این عملکردهای ثمربخش از جانب باتری ماشین زمانی اتفاق می‌افتد که باتری سالم بوده و به اندازه کافی شارژ شده باشد، در غیر این صورت باید مبادرت به شارژ کردن و یا تعمیر باتری کنیم و در شرایط لازم نیز باتری را تعویض کرده و یک باتری نو و سالم خریداری کنیم.

بیشتر بدانید باتری اتمی بهتر است یا باطری اسیدی

باتری ماشین یکی از قطعات مهم و کاربردی در اتومبیل ها است و در صورت خرابی یا خالی شدن شارژ آن، عملکرد خودرو به صفر می رسد.
باتری ماشین یکی از قطعات مهم و کاربردی در اتومبیل ها است و در صورت خرابی یا خالی شدن شارژ آن، عملکرد خودرو به صفر می رسد.

ولتاژ باتری ماشین

مقدار شارژ باتری را با واحد ولت معین می کنیم و در شرایط طبیعی و نرمال، شارژ باتری خودروی ما باید در محدوده ۱۲.۶ قرار داشته باشد و اگر ولتاژ باتری ماشین در این رنج اعداد قرار بگیرد، به معنای آن است که باتری خودرو از میزان شارژ مناسبی برخوردار است.

اگر ولتاژ باتری خودرو به حدود عدد ۱۰.۸ برسد، به معنای آن است که شارژ باتری ماشین به طور کامل تخلیه شده است و در صورتی این روند خالی شدن باتری پشت سر هم رخ بدهد، باتری کارایی خود را از دست می‌دهد و باید به خرید یک باتری دیگر اقدام نماییم. بنابراین هنگام خرید باتری خودرو باید از خرید باتری‌هایی که پایین تر از ۱۲ ولت، ولتاژ دارند خودداری کنیم، چرا که شارژ این قبیل باتری‌ها به سرعت خالی می‌شود و اینکه مدام به شارژ کردن باتری بپردازیم از دوام عمر آن کم خواهد کرد.

اکنون لازم است که به طور دقیق و با جزئیات تکمیل شده به آموزش مرحله‌ای تست باتری ماشین و معرفی انواع دستگاه‌هایی که به نوعی تستر باتری ماشین به حساب می‌آیند بپردازیم. تستر باتری خودرو امکان این را فراهم می‌کند که شرایط فعلی باتری خود را بسنجیم و میزان ولتاژ باتری را تشخیص دهیم.

تست باتری ماشین با اهم متر، ولت متر یا مولتی متر مرسوم است و البته روش‌های کمتر مرسوم دیگری نیز وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان شرایط باتری ماشین را محک زد.

بیشتر بدانید بهترین مارک باطری یا باتری ماشین کدام است؟

تصویر شخصی در حال تست باطری ماشین: تست باطری ماشین یکی از روش هایی است که به کمک آن می توان از شارژ داشتن یا نداشتن باتری ماشین و میزان درشارژ شدن آن، اطمینان حاصل کرد.
تصویر شخصی در حال تست باطری ماشین: تست باطری ماشین یکی از روش هایی است که به کمک آن می توان از شارژ داشتن یا نداشتن باتری ماشین و میزان درشارژ شدن آن، اطمینان حاصل کرد.

اکنون به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم:

• تست باتری ماشین به وسیله تستر ولت متر یا مولتی متر

استفاده از روش تست کردن باتری خودرو به وسیله ولت متر یا مولتی متر را شاید بتوان ساده‌ترین و کم دردسرترین روش در میان روش‌های تست باتری دانست‌. مولتی مترها می‌توانند ولتاژ موجود در باتری را محاسبه کنند و اگر ما از مولتی متر دیجیتال استفاده کنیم، می‌توانیم عملیات تست کردن باتری خودرو را با دقت بیشتری به انجام برسانیم.

نکته مهم اینجاست که شیوه استفاده از مولتی متر برای امتحان کردن عملکرد خودرو را باید زمانی انجام دهیم که خودروی ما خاموش باشد. البته انجام این تست بلافاصله بعد از خاموش شدن خودرو توصیه نمی‌شود. بهتر است برای استفاده از مولتی متر ماشین را خاموش کنیم و بعد مدتی صبر کنیم تا ولتاژ باتری مقداری حقیقی را نشان دهد، زیرا بعد از خاموش کردن ماشین، باتری ولتاژی بالاتر از حد استاندارد را نمایان خواهد کرد.

مولتی متر دارای دو کابل مثبت (به رنگ قرمز) و منفی (به رنگ مشکی) است که سیم مثبت باید به قطب مثبت باتری و سیم منفی نیز باید به قطب منفی آن متصل شود.

بعد از انجام این کارها، اعداد نشان دهنده ولتاژ خودرو، بر روی نمایشگر مولتی متر دیجیتال منعکس می‌شود و اگر اعداد پایین تر از ۱۱.۸ تا ۱۲ ولت باشد، یعنی تمام شارژ باتری ماشین خالی شده است و همان طور که گفته شد، اگر اعداد محدوده ۱۲.۶ تا ۱۲.۸ را نشان بدهد، یعنی باتری دارای میزان نرمالی از شارژ است.

لازم به ذکر است که در این روش، میزان شارژ باتری به طور دقیق اعلام نمی‌شود و این ارقام تقریبی و حدودی هستند.

برای تست باتری ماشین با ولت متر، باید توجه داشته باشید که اعداد خروجی باید بین محدوده ۱۲٫۶ تا ۱۲٫۸ باشند تا اطمینان یابیم که باتری خودرو به میزان کافی شارژ دارد.
برای تست باتری ماشین با ولت متر، باید توجه داشته باشید که اعداد خروجی باید بین محدوده ۱۲٫۶ تا ۱۲٫۸ باشند تا اطمینان یابیم که باتری خودرو به میزان کافی شارژ دارد.

• تست باتری ماشین به وسیله تستر بار الکتریکی باتری

این روش، روشی دقیق برای آگاهی از میزان ولتاژ باتری است. اما این تست را باید وقتی که باتری ماشین در حالت دریافت بار است انجام داد. تستر بار باتری خودرو، به میزان دو برابر ظرفیت باتری به آن بار می‌دهد. این تستر بار می‌تواند هم شارژ باتری و هم ظرفیت باتری را نمایان کند و انجام دادن این روش به هنگام روشن شدن موتور سیستم خودرو متداول است.

از آن جا که خودرو علاوه بر شارژ شدن، باید مکانیسمی برای ذخیره و حفظ شارژ به هنگام خاموش شدن موتور خودرو داشته باشد؛ لذا آگاهی پیدا کردن از میزان ظرفیت باتری به وسیله تستر نیز کارآمد به نظر می‌رسد.

به واسطه استفاده از تسترهای باتری می‌توان شارژ باتری را به هنگام دریافت یا عدم دریافت بار چک کرد؛ در این تسترها اجزایی نظیر اتصالات پین، دو عدد گیره باریک و یک ولت متر وجود دارد و علاوه بر این‌ها، تسترهای باتری خودرو مقاومت و ظرفیت زیادی دارند.

تصویر تست باتری ماشین: برای انجام این تست، باید بار باتری ماشین را در دو حالت روشن شدن خودرو انجام داده و میزان بار باتری ماشین را به وسیله آن مشخص کرد.
برای انجام این تست، باید بار باتری ماشین را در دو حالت روشن شدن خودرو انجام داده و میزان بار باتری ماشین را به وسیله آن مشخص کرد.

• تست باتری ماشین به وسیله تست بار باتری

برای بهره‌گیری از این روش، لازم است که باتری را کامل شارژ کنیم و ولتاژ باتری عددی در محدوده ۱۲ تا ۱۲.۹ را نمایش دهد.

در این روش لازم است از قطع بودن قطب‌ها از باتری اطمینان حاصل کنیم. گیره مثبت تستر باتری (رنگ قرمز دارد) را به خروجی مثبت آن وصل کرده و قسمت منگنز باریک تعبیه شده در باتری نیز به خروجی منفی آن وصل می‌شود.

این دستگاه باید حدود ۵ ثانیه بعد از متصل شدن به باتری ماشین فعالیتش را آغاز کرده و اعداد را نمایش دهد. اگر عدد ولتاژ در بازه ۱۰ تا ۱۰.۵ قرار بگیرد‌، باتری عملکردی طبیعی دارد. در صورتی که دستگاه را از باتری جدا کنیم و دستگاه عددی پایین تر از عدد نمایش داده شده را نشان دهد، به احتمال زیاد باید از سلامت باتری قطع امید کرد چرا که در حالت عادی عددی که دستگاه بعد از جدا شدن از باتری نشان می‌دهد، باید بیشتر از عدد قبلی باشد.

به کمک دستگاه تست بار باتری ماشین می توانید میزان شارژ باتری را مشخص کنید. به این منظور باید عدد ولتاژ باتری چیزی بین ۱۰ تا ۱۰٫۵ ولت باشد تا از عملکرد نرمال آن مطمئن شویم.
به کمک دستگاه تست بار باتری ماشین می توانید میزان شارژ باتری را مشخص کنید. به این منظور باید عدد ولتاژ باتری چیزی بین ۱۰ تا ۱۰٫۵ ولت باشد تا از عملکرد نرمال آن مطمئن شویم.

سخن پایانی

به همین صورت می‌توانید تست باتری ماشین با اهم متر را انجام داده و میزان آمپر باتری ماشین را مشخص کرد. به یاد داشته باشید که میزان آمپر باطری ماشین اهمیت زیادی در عملکرد صحیح آن دارد و با تعویض به موقع باطری ماشین خود، می‌توانید از مشکلات آینده پیشگیری نمایید.

منبع: anzalweb | zoomtech

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 6 =