علائم خرابی دلکو در خودروهای کاربراتوری و نحوه نصب دلکو و تنظیم دلکو مگنتی پراید

25

در مقاله قبلی در مورد آموزش نحوه تعویض باک بنزین پراید صحبت کردیم و در این مقاله علائم خرابی دلکو در خودرو های مختلف مثل پراید، پژو پارس ، ۲۰۶ و … را شرح می دهیم، زیرا تقریبا علائم خرابی دلکو در انواع خودرو های ایرانی یکسان است .

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که درون موتور خودرو قرار می‎‌گیرد، دلکو نام دارد که وظیفه آن، تامین نمودن برق و همچنین شارژ کردن باتری خودرو است. این قطعه درون موتورهای درون‌سوز تعبیه می‌شود تا بتواند جریانی با ولتاژ بالا را از سمت کویل‌ها، به شمع‌ها هدایت نماید تا احتراق منظم و درستی درون موتور خودرو صورت گیرد. از آنجایی که بعضا شاهد خرابی دلکو پراید کاربراتوری هستیم، ما قصد داریم در این مطلب شما را با علائم خرابی دلکو آشنا نماییم. با استادکار همراه باشید.

علائم خرابی دلکو

در یک موتور چهار زمانه پس از مرحله تنفس به مرحله انفجار می‌رسیم، این بدین معناست که وقتی پیستون به بالاترین نقطه در گردش میل لنگ می‌رسد، جرقه‌ای ایجاد می‌کند تا از این طریق نیروی پرتاب پیستون به سمت پایین از طریق جرقه تامین شود. خوب است بدانید به زمانی که پیستون در دور کامل میل لنگ در بالا قرار می‌گیرد، نقطه مرگ آن می‌گویند.

برای آنکه انفجار در اتاق کمپرسور موتور صورت گیرد و همچنین پیستون به بالاترین نقطه خود برسد، زمان نیاز است، چراکه قوانین فیزیک به ما می‌گویند که موج انفجار به شکل آنی و لحظه‌ای صورت نمی‌گیرد. زمان انتظار انفجار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به نوع سوخت، غلظت آن و همچنین کمپرسور موجود در موتور اشاره نماییم. از سوی دیگر باید بگوییم که زمان انتشار انفجار همیشه در بازه زمانی ثابتی رخ می‌دهد.

زمانی که پیستون در نقطه بالا یا همان نقطه صفر قرار دارد، جرقه‌ای زده می‌شود تا موج انفجار صورت گرفته به پیستون رسیده و آن را به حرکت درآورد. به همین ترتیب زمانی جرقه به شمع برخورد می‌کند که پیستون در حال رسیدن به نقطه ی صفر یعنی بالا باشد. این امر می‌تواند در پایین آمدن پیستون نقش مهمی را بازی کند.

نوع سوخت و ضریب کمپرس موتور در پیش انداخت جرقه سیکل در گردش موتور تاثیر گذار است و به آن آوانس می گوییم. دور موتور ۸۰۰ می بایست ۱۰ تا ۱۲ دره آوانس باشد، این بدان معناست که ۱۰ تا ۱۲ درجه از گردش مل لنگ باید قبل از رسیدن پیستون به نقطه صفر باشد تا اینکه طول مدت موج انفجار میل لنگ ۱۲ درجه را طی کرده باشد تا پیستون به نقطه بالا برسد. همان طور که گفته شد این مدت زمان ثابت است و با بالا رفتن دور موتور تنها سرعت طی کردن ۱۲ درجه بالاتر می‌رود.

با بیشتر شدن زاویه آوانس، باز هم انتشار موج به تاج پیستون برخورد می ‌کند. به همین دلیل در دلکو ها، سیستم آوانس گریز از مرکز و وکیومی وجود دارد که موجب می‌شود با بالا رفتن دور موتور میزان آوانس بین ۳۰ الی ۳۸ درجه دور میل لنگ افزایش یابد.

دلکو در خودرو پراید
دلکو یکی از قطعات مهم در خودرو است که وظیفه مهمی را بر عهده دارد و باید ولتاژ را از کویل ها به شمع ها می رساند.

علائم خرابی دلکو پراید کاربراتوری

یک موتور در حال اجرا مقدار زیادی برق را از طریق سیم پیچ‌های احتراق به روتور می‌فرستد، که درون توزیع کننده می‌چرخد. روتور انرژی را به طور خاص از طریق سیم‌های جرقه و در نهایت به سیلندرهای موتور در حالت حرکت هدایت می‌کند. روتور و درپوش، محتویات توزیع کننده را از موتور جدا نگه داشته و قطعات کاری توزیع کننده را تمیز و مرتب نگه می‌دارید، این در حالی است که از ولتاژ فوق العاده زیادی از انرژی پشتیبانی می‌کند و آن‌ها را به برق وصل می‌کند. ولتاژ بالا طی کار از طریق کل این سیستم توزیع کننده جریان می‌یابد، اما در صورت بروز مشکل، این ولتاژ جریان پیدا نخواهد کرد.

مشکل در ایجاد جرقه

مشکل در ایجاد جرقه می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. چک کردن روتور و درپوش توزیع کننده خود برای دیدن اینکه آیا آن‌ها نیاز به تعویض دارند یکی از راه‌های اطمینان از اینکه همه چیز در حالت کار کاملی است.

علائم خرابی دلکو خودرو
یکی از علائم خرابی دلکو خودرو، استارت نخوردن ماشین است لذا می بایست نسبت به سرویس دلکو و یا تعویض آن اقدام نمایید.

استارت نخوردن خودرو

هنگامی که دلکو به درستی کار نمی‌کند یا دچار نقص فنی شده است، موتور قادر به ارسال جرقه از طریق تمام مدار مورد نیاز برای حرکت سیلندرها نخواهد بود- که در نهایت باعث استارت نخوردن خودرو می‌شود.

روشن شدن چراغ چک خودرو

درست است که چراغ چک خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی روشن شود، اما روشن شدن این چراغ به همراه سایر علائم خرابی دلکو به این معنی است که شما باید دلکو پراید انژکتوری و یا هر خودروی دیگری را تعویض نمایید.

از علائم خرابی دلکو، چراغ چک خودرو روشن می شود
اگر چراغ چک خودرو روشن شد و علائم خرابی دلکو را مشاهده کردید، می بایست نسبت به تعویض دلکو اقدام نمایید.

صداهای بیش از حد یا غیر معمول موتور

اگر دلکو دچار نقص باشد، ممکن است از وسیله نقلیه شما صداهای بسیار عجیب و غریبی به گوش رسد – به ویژه به دلیل اینکه سیلندرها سعی بر حرکت دارند اما عملکرد آن‌ها با خلل مواجه می‌شود.

برای تنظیم دلکو باید موتور را روشن کرده
برای تنظیم دلکو باید موتور را روشن کرده و آن را کمی بپرخانید و ریپ زدن موتور را متوقف سازید.

تنظیم دلکو خودروهای کاربراتوری چگونه صورت می‌گیرد؟

– موتور را روشن کرده و آن را روشن نگهدارید.
– در حالی که موتور روشن است برای آن که دلکو بچرخد، پیچ نگهدارنده را مقداری شل کنید
– اکنون دلکو را مقدار کمی به یک سمت بچرخانید (برای اینکه موتور بتواند راحت تر کار کند و دور آن بالاتر برود)
– در این حالت موتور ریپ می‌زند
– دلکو را به سمت عکس بچرخانید تا دور موتور پایین آمده و ریپ زدن متوقف شود. زمانی که موتور ریپ نزند خروجی اگزوز صاف خواهد شود و اگر خودرو تپ تپ نکند، دلکو تنظیم شده است.
– برای اطمینان از ریپ نزدن و لرزش موتور کمی گاز بدهید تا دور موتور بالاتر برود
– در صورتی ایجاد لرزش به سمت ریتارد بچرخانید و سپس پیچ را سفت کنید.

تعویض دلکو در خودروهای کاربراتوری
برای تعویض دلکو در خودرو، می بایست آن را از وایرهای متصل شده و شمع ها جدا نمایید و سپس شلنگ ها را از اتصال رها سازید و این قطعه را تعویض نمایید.

تعویض دلکو در خودروهای کاربراتوری

– برای تعویض این قطعه با رویت علائم خرابی دلکو ، باید وایر مرکزی دلکو و همچنین وایرهای وصل شدن به شمع را از روی آن جدا نمایید.
– برای عدم اشتباه و سهولت کار محل اتصال وایر شمع سیلندر شماره یک را در ذهن خود بسپارید.
– مابین کویل و دلکو، سیم‌های مدار اولیه که موجب جرقه می‌شود، قرار دارد؛ آن را از کویل جدا کنید.
– همچنین شلنگ‌هایی که به دیافراگرام‌های آوانس دلکو متصل هستند را جدا کنید.
– پیچ‌های که دلکو را به بدنه متصل کرده است را جدا کنید و دلکو را خارج کنید.

نحوه نصب دلکو و تنظیم دلکو مگنتی پراید

– به منظور نصب دلکو در ابتدا باید درب آن را بازنمایید تا بتوانید با چرخاندن چکش برق، زائده شفت دلکو را با شیار محل قرارگیری، همراه کنید. این عمل برای نصب دلکو ضروری است.
– برای قرار دادن دلکو در جای اصلی، مراحل را عکس مراحل خارج کردن آن انجام دهید.
– بعد از وصل کردن اولین وایر شمع سیلندر، دقت کنید تا وایرهای دیگر درست بر مبنای ترتیب احتراق موتور و در جهت گردش چکش برق نصب شوند.
– حال با چرخاندن به راست و چپ دور موتور و گاز ماشین را تنظیم نمایید.

سخن پایانی

چنانچه علائم خرابی دلکو را مشاهده کردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا بتوانید عملکرد صحیحی را از خودرو و حرکت پیستون‌ها شاهد باشید.

منبع: khodrotak.com

25 نظرات
  1. مجتبی طاهری اقدم می گوید

    سلام،ضمن تشکر از قبول زحمت مترجم محترم ،بدون قصد باید عرض کنم بهتر بود متنهای تخصصی توسط افرادیکه در همان رشته فعالیت دارند اقدام به ترجمه تخصصی گردد تا متن از کیفیت بالاتری جهت فهم خواننده برخوردار گردد،در متن فوق جملاتی نوشته شده که تنها ترجمه کلمه به کلمه صورت گرفته که فاقد مفهوم تخصصی متن میباشد و برای کاربران صنف خودرو نامفهوم است و این تنها بدلیل این است که مترجم محترم آموزش زبان تخصصی این رشته را نگذرانده است و با اصطلاحات آن بیگانه است و ترجمه سطحی انجام شده نه مفهومی،برای مثال کسیکه زبان تخصصی صنایع غذایی را نگذرانده باشد هنگام ترجمه اصطلاح هات داگ خواهد نوشت سگ داغ،درصورتیکه منظور نویسنده یک نوع ساندویچ است نه سگ داغ
    امید است دوستانیکه در رشته خودرو تخصص دارند اقدام به این قبیل ترجمه ها بنمایند تا شاهد ترجمه های با کیفیت تری باشیم و یا مترجمان محترم علاقه مند به خودرو از لغت نامه های تخصصی این رشته هنگام ترجمه کمک بگیرند.
    قبلا از این مترجم محترم هم باز تشکر میکنم که حداقل سعی در کمک به رشته خودرو را دارند و با بضاعت خود سعی در پیشرفت این علم در داخل کشور نمودند.

    1. اصغر می گوید

      من تو اکثر کارای فنی هم تجربه عملی دارم وهم مطالعه زیاد کردم به جرات میتونم بگم مطلب درحد ایده ال بود این مثالی که شما میزنید واقعا مضحکه چون نظردادن آزاده قرارنیست اینجوری زحمت نویسنده رو اینجوری بی ارزش کنیم موفق باشید

  2. دنیای صنعت برق می گوید

    سلام ممنونم از مطلب و مطالب بسیار کاربردی و مفید .
    متشکرم

  3. مهدی می گوید

    سلام دوست عزیز ممنون از توضیحاتتون همه چی رو قشنگ توضیح دادین بجز علائم خرابی دلکو یکی استارت نخوردن بود یعنی روشن نمیشه یا استارت نمیخوره؟علائم بعدی نداره؟

    1. یعقوب می گوید

      سلام بیزحمت نزدن جرقه در دلکوهای مگنتی پراید کاربراتوری را هم تضیح بدین

  4. یعقوب می گوید

    سلام بیزحمت نزدن جرقه در دلکوهای مگنتی پراید کاربراتوری را هم تضیح بدین

  5. سجاد می گوید

    با سلام و عرض
    دلکو ی خودروی من وقتی سر جایش تنظیم است و خروجی از اگزوز صاف است؛خودرو اصلا کشش نداره و صدای گیژین پین می آید…اما وقتی دلکو رابه سمت بالا میچرخانیم خودرو هم کشش میره بالا و هم صدای گیژین پین قطع میشه ولی در عوض اگزوز خروجی صاف نمیده و تپ تپ میکنه ریپ میزنه

  6. فرزاد می گوید

    سلام سجاد عزیز
    اینی که میگی فقط از کار نکردن آدوانس در دلکو. هست

  7. حسین می گوید

    سلام دوست عزیز خودروی من انگار‌ یکی استارت رو نگه داشته و بسختی استارت میخورد ….استارت بازدید شده و سالم است..تسمه تایم میزون است..دلکو با دستگاه میزون شده و خودرو ریپ نمیزند ولی کشش خودرو اخیرن ضعیف شده…کسی از این مشکل سر در نمی اورد ممنون

  8. محمد می گوید

    چرتو پرتی بیش نبود

  9. میلاد می گوید

    آیا دل زدن ماشین تو دور بالا زمان شتاب گرفتن هم از دلکو میتونه باشه؟

  10. شاهین می گوید

    سلام بنده پیکان مدل ۸۰ کاربرات دارم وقتی که استارت میزنم بعداز اینکه سویبچ رها میکنم موتور روشن میشه یعنی زمان استارت زدن روشن نمیشه بعدازاینکه استارت زدم و سوییچ رها کردم روشن میشه مشکلش چیه ممنون

  11. Jko می گوید

    اصلا درست توضیح داده نشد به دلیل اینکه شما فقط کارکرد دلکو و اجزای ان را توضیح دادین و در مورد رفع عیب و عیبهای دلکو توضیح ندادین با تشکر

    1. علیرضا می گوید

      برق کویل ضعیفه، با یه رله یا همون افتومات برق باتری رو بهش برسون مشکلت حل میشه

  12. جعفر کامیاب می گوید

    سلام . ماشین من پژو 2000هست. چند روز بود ماشین تو دنده ریپ میزد تو خلاصی خوب بود. بعد ماشین خاموش شد استارت میزدم روشن میشد ولی یکدفعه خاموش میشد.بعد مگنت رو بازو بست کردم روشن شد ولی 3 کار میکرد , شمع عوض کردم خوب شد ولی بعد از ده دقیقه باز خاموش شد. الان هم جرقه سر وایرها ضعیفه بخاطر همین روشن نمیشه. حالا بگید مشکل از مگنت هست یا از کویل ؟؟؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید

  13. جعفر کامیاب می گوید

    سلام . ماشین من پژو 2000 هست. چند روز بود ماشین تو دنده ریپ میزد تو خلاصی خوب بود. بعد ماشین خاموش شد استارت میزدم روشن میشد ولی یکدفعه خاموش میشد.بعد مگنت رو بازو بست کردم روشن شد ولی 3 کار میکرد , شمع عوض کردم خوب شد ولی بعد از ده دقیقه باز خاموش شد. الان هم جرقه سر وایرها ضعیفه بخاطر همین روشن نمیشه. حالا بگید مشکل از مگنت هست یا از کویل ؟؟؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید

  14. بهروز می گوید

    سلام من نیسان دارم خودم ماکنت کردم الان چند وقت دیر روشن میشه وقتیم روشن میشه صدای مثل کولوله تفنک میده خودشم تا نصف گاز میخوره چندبارهم دلکو رو بالا پایین کردم جواب نداد کاابراتشم دادم تنطیم کردن میشه راهنمایی کنید

  15. پوریا نماینده می گوید

    سلام عرض ادب و احترام
    قبل از انتقاد صریح ازتون معذرت میخوام،
    لطفا برای وقت خودتون و ما ارزش قائل باشید این چیه اینجا گذاشتید. فقط کاغذ سیاه کردید و بس لطفا مطلب رو بردارید و وقت ما و بقیه دوستان رو نگیرید. با تشکر

  16. Moein می گوید

    ماشین پراید کاربرات وایر خونه ۳ همش میسوزه و کار نمیکنه و دوباره هم ک عوض میکنم خراب میکنه مشکل از کجا میتونه باشه ؟!

  17. حسام می گوید

    سلام اقا شاهین،همین مشکل رو هم بنده قدیما پیکان داشتم رو دیدم،مغزی سوئیچ رو عوض کن داداشم

  18. وهاب می گوید

    سلام اقا خواهشا بگید دلکو مگنتی اگه خراب بشه تعمیر میشه معمولن کجاش خراب میشه ک هر چه بچرخونم اوکی نمیشه ،باتوضیح و رسم شکل ممنون

  19. حبیب می گوید

    عرض سلام و خسته نباشی یک پراید 81 کاربراتور دارم.مشکلم این هست که ماشین روشن نمیشه به هیچ وجه. کویل دلکو مگنت وایر هر چی که به سیستم جرقه ربط داره عوض کردم سالمه روی ماشین دیگه ای تست کردم ماشین استارت میخوره قشنگ روشن نمیشه

  20. حبیب می گوید

    چه سیمی قطع بشه یا چه رله ای خراب باشه پاید کاربراتور روشن نمیشه لطفاراهنمایی کنی سپاسگذارم

    1. یوسف می گوید

      همین مشکل رو منم دارم یه هفته است ماشین توتعمیرگاهه همه اون کارای که شما انجام دادی منم انجام دادم ولی به هیچ وجه روشن نمیشه اگه تونستین کاری انجام بدین لطفا به منم خبر بدید تشکر

  21. کيوان می گوید

    سلام, من با خودروى پى کى ( موتور پرايد) با سرعت 80 حرکت ميکردم که خودرو خاموش شد بعد از توقف و انتقال به تعمير گاه و تعويض مگنت و قسمت برقى, خودرو استارت ميخورد به شمع ها هم ميرسد و بنزين هم دارد اما روشن نميشود لطفا راهنمايى کنيد مشکل از کجا ممکنه باشه ( شمع ها, واير, روغن موتور, ,,,) ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − شش =