اگزوز خودرو: شرح اجزا و نحوه عملکرد آن
اگزوز خودرو وظیفهای مهم و کلیدی در عملکرد وسیله نقلیه را برعهده دارد. انتقال گازهای حاصل از احتراق در موتور خودرو و انتقال آن به انتهای خودرو از مهمترین مسئولیتهای اگزوز خودرو به شمار میروند. در ضمن وظیفه بی صدا کردن خودرو به عهده سیستم اگزوز بوده و کیفیت عملکرد اگزوز، شدت و ضعف انجام آن را تعیین میکند. در کل مهمترین وظایف اگزوز را باید کاهش آلایندگی، کاهش دما و کاهش صدا بدانیم. برای درک بهتر عملکرد سیستم این قطعه، خوب است که اجزای تشکیل دهنده اگزوز خودرو را شناخته و درباره وظیفه هر یک بیشتر بدانیم. در این مبحث میخواهیم درباره عملکرد اگزوز ماشین، اجزا آن، عملکرد و به طور کلی سیستم اگزوز خودرو، اطلاعات بیشتری کسب کنیم. با بخش خودرو استادکار همراه بمانید.
اجزای اگزوز خودرو
اجزای اگزوز خودرو به شرح زیر هستند:
-
منیفولد از اجزای اگزوز خودرو
اولین قسمت اگزوز در خودرو منیفولد هوا است. منیفولد در موتورهای مختلف به دو شکل قرار دارد: در موتورهای خطی در یک طرف موتور و در موتورهای خورجینی V شکل، در طرفین موتور قرار میگیرد. این منیفولد است که دودهای تولید شده از مجرای سرسیلندر را دریافت کرده و به سمت لوله اگزوز میفرستد.
بیشتر بدانید علت صدای نامتعارف لاستیک خودرو چیست؟
-
لوله های رابط اگزوز خودرو
مورد بعدی لولههای رابط است. این لولهها معمولا به شکل حرف ال انگیسی هستند و قطری نزدیک به یک تا دو سانتی متر دارند. وظیفه این قطعه ارتباط بین منیفولد و ادامه سیستم اگزوز است.
-
کاتالیست
کاتالیست مرحله بعدی مسیر اگزوز است. کاتالیست با توجه به فیلترهای سرامیکی که دارد، عهدهدار تصفیه دود خروجی از اگزوز است. کاتالیست فیلتری است که سطح آلایندگی خودرو را به شدت پایین میآورد. این قطعه نقش مهمی در کنترل آلایندههای خروجی خودرو دارد و البته در خودروهای داخلی از میزان شتاب خودرو کم میکند. برخی از رانندگان کاتالیست خودروی خود را باز کرده و به جای آن لوله رابط میگذارند تا شتاب خودرو افزایش پیدا کند که به هیچ وجه توصیه نمیشود.
-
انبار اگزوز خودرو
بخش بعدی نیز انبار اگزوز است که صدای خودرو را کاهش داده و مانع از لرزیدن لوله اگزوز میشود. جنس انباره و همین طور سایز آن، نقش اصلی در صدای خروجی از اگزوز و میزان کاهش آن را بر عهده دارد.
-
لوله بلند خروج دود
بعد از این انبار یک لوله بلند تا انتهای خودرو وجود دارد که در انتها به آخر خودرو میرسد و با خروج دود از این انبار، ماجرای عملکرد اجزای سیستم اگزوز خودرو پایان میگیرد.
اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید
اولین قسمت در اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید، منیفولد اگزوز بوده که چدنی آن به موتور چسبیده و علامت آن نیز روکش آلومینیومی روی آن است که به شدت گرم میشود. در ادامه لوله رابط بین منیفولد و کاتالیست را در میان اجزای تشکیل دهنده اگزوز پراید خواهیم دید. کاتالیست قطعهای است که با داشتن فیلتر، مانع از خروج گازهای آلاینده از سیستم اگزوز میگردد. در ادامه به انبار اول اگزوز میرسیم. درون منبع اگزوز پراید، لوله های کوچکی وجود دارد که کار آنها کنترل صدای خروجی خودرو تعریف شده است.
این لولهها مانند آلات موسیقی کار کرده و از تکنولوژِی ظریفی برای کاهش صدا استفاده میکنند. پس از یک رابط دیگر به منبع اگزوز آخر میرسیم. صدا در این منبع کاملا قابل تحمل میشود و به شدت کاهش مییابد. دقت داشته باشید که در کل مسیر هم از بستهای پلاستیکی استفاده شده است.
بیشتر بدانید کلاچ یک طرفه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
عملکرد اگزوز ماشین
اگزوز خودرو عملکرد مکانیکی ندارد و به صورت عامیانه به دودکش خودرو معروف است؛ اما اگر با دید کارشناسی به آن بنگرید، متوجه اهمیت این قطعه مهم خواهید گشت. عملکرد آن به این صورت است که پس از احتراق سوخت در موتور، تولید گازهای ناشی از احتراق را از طریق عبور از یک کاتالیست و انبار اگزوز به سمت انتهای ماشین سوق داده و در آخر خارج سازد.
بیشتر بدانید چگونه صدای اگزوز موتورسیکلت را عوض کنیم؟
سخن پایانی
در انتها باید در نظر داشت که سیستم اگزوز خودرو یکی از ارکان مهم هر وسیله نقلیه به شمار میرود. تست و بررسی سلامت اجزای اگزوز، از جمله مواردی است که باید هر از گاهی به دقت بررسی شود. برخی عوامل مانند برخورد با جسم سخت یا رفت و آمد در مناطق شرجی مانند شمال ایران که رطوبت بالایی دارند، لوله اگزوز را دچار آسیب یا پوسیدگی میکند و روی عملکرد اگزوز ماشین تاثیر منفی میگذارد. بنابراین لازم است که در چکاپهای خودرو، وضعیت سیستم اگزوز خودرو نیز بررسی شود.
منبع: mashinno