هواگیری رادیاتور ماشین چگونه انجام می شود؟

10

رادیاتور یکی از قطعات مهم در هر خودرویی است که وظایف مهمی را برعهده دارد. اما ممکن است با ورود هوا به رادیاتور، عملکرد این قطعه با اختلال مواجه شود، درست به همین دلیل هواگیری رادیاتور ماشین اهمیت ویژه‌ای خواهد یافت. اما لازم است بدانید که باید هواگیری خودرو به درستی صورت گیرد، از این رو خوب است در ادامه مطلب با استادکار همراه باشید تا با روش و چگونگی هواگیری رادیاتور خودرو آشنا شوید.

هواگیری رادیاتور خودرو

هواگیری چیست؟

اگر بخواهیم درباره هواگیری رادیاتور خودرو صحبت کنیم، باید بگوییم که ممکن است به هنگام وارد کردن آب به داخل مخزن رادیاتور، مقداری هوا هم وارد مخزن بشود که این هوای ورودی در نحوه کار رادیاتور اثر می‌گذارد و مکانیسم فعالیت رادیاتور را دچار مشکل می‌کند. لذا لازم است در بازه‌های زمانی مشخص و مناسب نسبت به هواگیری رادیاتور خودرو اقدام شود تا آب موجود در رادیاتور به شکل یکپارچه در آن جریان یابد و مولکول‌های هوا در آن وجود نداشته باشند.
هواگیری رادیاتور ماشین به واسطه ابزاری تحت عنوان پیچ هواگیری صورت می‌گیرد. در ادامه به چگونگی و روش صحیح هواگیری رادیاتور خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید چگونه آب رادیاتور خودرو را عوض کنیم؟

رادیاتور خودرو یکی از قطعات مهم در اتومبیل است که در صورت وجود حباب های هوا در آن، عملکرد آن دچار اختلال خواهد شد.
رادیاتور خودرو یکی از قطعات مهم در اتومبیل است که در صورت وجود حباب های هوا در آن، عملکرد آن دچار اختلال خواهد شد.

اهمیت انجام هواگیری رادیاتور خودرو چیست؟

از آنجا که آب موجود در سیستم خنک کننده یا رادیاتور سبب خنک شدن موتور خودرو می‌شود و متعاقب روشن شدن موتور خودرو این میزان آب، در موتور به جریان می‌افتد، لذا لازم است از کارایی صحیح چرخش آب در موتور خودرو اطمینان حاصل کنیم. در صورتی که این آب به شکل صحیح و به مقدار ‌کافی در موتور جریان پیدا نکند، موتور رفته رفته گرم می‌شود و نهایتا میزان گرمای آن از حد معمول بیشتر شده و می‌تواند اتفاقات ناخوشایندی را برای این قطعه مهم رقم بزند.

چنانچه هوا در رادیاتور خودرو وجود داشته باشد، آب نمی تواند به خوبی در این قطعه حرکت کند، لذا موتور به خوبی خنک نخواهد شد.
چنانچه هوا در رادیاتور خودرو وجود داشته باشد، آب نمی تواند به خوبی در این قطعه حرکت کند، لذا موتور به خوبی خنک نخواهد شد.

اگر در میان آب موجود در رادیاتور هوا وجود داشته باشد و به عبارتی این هوا در مسیر جریان یافتن آب قرار گیرد، سیستم خنک کننده قادر نخواهد بود که عمل خنک کردن موتور را به درستی انجام دهد. وقتی در کنار آب موجود در رادیاتور، هوا هم وجود داشته باشد، شلنگ‌هایی که سبب انتقال آب از رادیاتور به موتور می‌شوند، علاوه بر آب، از هوا پر می‌شوند و نتیجتا آب به شکل یکپارچه به موتوری که در حالت داغ قرار دارد، نمی‌رسد و همراه با این آب، هوا هم به موتور وارد می‌شود.

بنابراین اجزای داغ موتور نمی‌توانند به خوبی خنک شوند و اگر میزان هوای موجود در آب منتقل شده به موتور زیاد شود، موتور خودرو با آسیب‌های زیادی مواجه خواهد شد. لذا برای جلوگیری از این صدمات و ممانعت از کاهش عمر مفید موتور خودرو، لازم است در زمان‌های مناسب نسبت به هواگیری رادیاتور اتومبیل خود، اقدام کرده و سهل انگاری نکنیم.

بیشتر بدانید رسوب زدایی رادیاتور ماشین چگونه انجام می‌شود؟

هواگیری رادیاتور خودرو نباید نادیده گرفته شود
هواگیری رادیاتور خودرو نباید نادیده گرفته شود، لذا می بایست به هشداهای صادر شده از خودرو توجه نمایید تا بتوانید به موقع عملیات هواگیری رادیاتور ماشین را انجام دهید.

زمان انجام هواگیری رادیاتور خودرو

برای اینکه بدانیم چه موقع خودروی ما نیاز به هواگیری دارد، باید به هشدارهایی که خودرو نشان می‌دهد، توجه کنیم.
لازم است هر زمان که نسبت به ریختن آب در رادیاتور اقدام می‌کنیم، پس از آن عمل هواگیری را هم انجام دهیم، چراکه ممکن است به هنگام ورود آب به رادیاتور، هوا هم به آن داخل شود. علاوه بر این، هرگاه درجه آمپر اتومبیل بیش از حد بالا برود و ماشین داغ کند یا اصطلاحا جوش بیاورد، ممکن است خودرو به هواگیری نیاز داشته باشد.

بیشتر بدانید علت کم شدن آب رادیاتور انواع خودرو چیست؟

هواگیری خودرو چگونه انجام می‌شود؟

  • برای هواگیری رادیاتور خودرو باید موتور خاموش و سرد باشد تا آب موجود در لوله‌ها داغ نباشد و سبب سوختگی نشود (اگر موتور روشن باشد، به دلیل فعالیت پمپ، با باز کردن پیچ هواگیری آبی که در لوله جریان دارد از آن خارج می‌شود).
  • سپس لوله رابط بین رادیاتور و موتور را بررسی کرده و پیچ هواگیری را پیدا می‌کنیم و این پیچ را باز می‌نماییم.
  • بعد لازم است که مقداری آب جوش آمده و ترجیحا فاقد املاح را به داخل رادیاتور بریزیم و در این حالت مقداری از آب موجود در رادیاتور و لوله رابط بین رادیاتور و موتور، از طریق پیچ هواگیری خارج می‌شود‌.
  • از آنجا که هوای موجود در مقدار آب جریان یافته در موتور و رادیاتور یکدست و یکپارچه از طریق پیچ هواگیری خارج نمی‌شود، لذا باید ریختن آب در رادیاتور را تا جایی ادامه دهیم که این آب‌ها به شکل پیوسته و یکدست و با نظم کافی از پیچ‌های هواگیری خارج شوند و نسبت به هواگیری کامل رادیاتور اطمینان حاصل کنیم.
  • پس از هواگیری نیز بستن پیچ‌های هواگیری و دریچه رادیاتور به شکل کامل و صحیح ضرورت دارد.
هواگیری رادیاتور خودرو ۲۰۶
برای هواگیری رادیاتور خودرو ۲۰۶، می بایست پیچ هواگیری رادیاتور را باز کرده تا آب خروجی از آن، از هوا عاری شده و به شکل یکدست درآید.

هواگیری رادیاتور ۲۰۶

به عنوان مثال، هواگیری رادیاتور ماشین ۲۰۶ به این صورت انجام می‌شود:

  • در گام نخست لازم است درب مخزن آب را باز کنیم و پس از دسترسی به پیچ هواگیری رادیاتور خودرو و پیچ پلاستیکی آن‌ها را نیز باز کنیم.
  • در گام بعدی باید داخل مخزن آب مایع مخصوص رادیاتور را وارد کنیم. ریختن این مایع را تا زمانی که آب خروجی از پیچ هواگیری یکنواخت و یکدست است و خبری از حباب‌های هوایی در آن نیست، ادامه می‌دهیم.
  • وقتی این کارها به درستی انجام شد، لازم است پیچ هواگیری را محکم و درست ببندیم.
  • بعد از آن مخزن آب را تا آخرین حد گنجایش، از آب یا مایع مخصوص رادیاتور پر می‌کنیم و موتور ماشین را روشن می‌نماییم تا دمای آب موجود در مخزن آب تا ۲۸ درجه سانتی گراد گرم شود. برای اینکه آب با سرعت بیشتر در رادیاتور بچرخد، چند بار پدال گاز را می‌فشاریم. (با دور بالا)
  • در این صورت است که هوای موجود در سیستم خارج می‌شود و تا وقتی که خارج شدن آب از سیستم به شکل منظم و یکدست ادامه پیدا کند، عملیات خروج هوا نیزادامه می‌یابد.
  • آنگاه می توانیم پیچ های مربوط به هواگیری و همچنین درب رادیاتور را محکم و دقیق ببندیم و بعد ماشین را خاموش کنیم تا موتور آن خنک شود.

سخن پایانی

همان‌طور که خواندید، اهمیت هواگیری رادیاتور خودرو بسیار بالا است و می‌بایست با دقت زیاد و به روش اصولی انجام شود. با استفاده از روش‌های فوق، شما می‌توانید نسبت به هواگیری رادیاتور سمند و هواگیری رادیاتور پراید اقدام نمایید و عملکرد این قطعه در این خودروها را تضمین نمایید.

منبع: samatak.com

10 نظرات
  1. کمال می گوید

    مکانیک به من گفت برای پراید هواگیری رادیاتور نیاز نداره .اما شما در سخن پایانی نوشتید هواگیری رادیاتور پراید . نمی دونم چرا مکانیک میگه پراید نیاز نداره ؟

    1. رضا رحمتی می گوید

      درود بر شما کمال جان
      مکانیک به شما اشتباه نگفته اما در موارد معدود رادیاتور پراید هم نیاز به هواگیری داره ولی خیلی خیلی کمتر از ماشین هایی مثل پژو ۲۰۶، ۴۰۵ پیش میاد .
      رضا رحمتی – کارشناس سئو استادکار

  2. عبد الله می گوید

    سلام.
    اگه سیستم خنک‌کننده خودرو یک سیستم استاندارد باشه اصلاً چیزی به نام هواگیری معنی نداره و لازم نداره .
    ماتیز یک سیستم خنک‌کننده استاندارد داره و هوای داخل موتور و یا رادیاتور و شیلنگها اتوماتیک وار می‌ره توی منبع انبساط و از کولانت جدا میشه و دیگه به موتور و رادیاتور برنمی‌گرده .
    همون شیلنگ باریکی که از بالای رادیاتور وصل شده به منبع انبساط ، یک مارس انتقال هوای داخل رادیاتور به منبع انبساط هست .
    ضمناً مقاله که موتور روشنه هیچ هوایی نمیتونه در مقابل جریان کولانت‌ که توسط واترپمپ ایجاد میشه مقاومت کنه . همه ی حباب‌های هوا بالاخره یا نبرند توی رادیاتور و یا نبرند توی منبع انبساط که در نهایت همگی میرند توی منبع انبساط و چون منبع انبساط ، همیشه مقداریس خالی از کولانت‌ هست پس حباب‌های هوا اونجا گیر می‌افتند و سیستم خودبه‌خود هواگیری میشه .
    پس هر ماشینی که منبع انبساط داره و شیلنگ باریک رو هم داره اصلاً هواگیری لازم نداره
    ا

    1. مهدی می گوید

      داداچ تو چرا عصبیی بنده خدا داره میگه هوا گیری کنید به این صورت
      از نظر منم باید ماشینو هوا گیری کرد من خودم شخصا ۴٠۵دارم هیچ ماشینیم ندیدم بدتر از پژوها باشه بنده خودم به خاطر همین هوا گیری نکردن دو بار واشر سوزوندم تازه بهم فشار اومده که هر دو روز یک بار یا سه روز یک بار آب رادیاتو نگاه کنم هوا گیریش کنم.
      این دیگه عصاب خورد کنی

  3. تیرداد می گوید

    با سلام .می خواستم بدونم رادیاتور های آلومینیومی جدیدی که پیچ هواگیری همون پیچ تخلیه ندارن چطور هواگیری می شن

  4. شهیار می گوید

    سلام.بنده ماشین پارس دارم.اگه صبح قبل از روشن کردن خودرو داخل رادیاتور آب بریزیم آیا باز هم نیاز به هواگیری داره.؟

  5. اسی می گوید

    با سلام
    دوستان جهت هواگیری خودرو که دو پیچ برای هوا گیری داره اول باید پیچی که برای سرسیلندر میره اول هواگیری بشه بعد رادیاتور و همیشه از ضد یخ روغنی و آب بدون املاح(آبجوش) استفاده کنین و همچنین خاصیت ضدیخ معمولا بعد یک مدت از بین رفته(ضد یخ ایرانی معمولا6ماه و خارجی 1 سال) جهت تعویض کامل آن اقدام نمایید❤️❤️

  6. فرى می گوید

    سلام من تيبا دارم امروز كه بخارى روشن كردم ديدم اصلا گرم نمى كنه سطح آب نگاه كردم تو. قمقمه كم بود و اضافه مردم ولى هنوز باد سرد ميزنه و وقتى ماشين خاموش مى كنم صداى قل قل آب كه انگار هوا باشه تو راديات ميلد ميشه راهنمايى بكنن دوستان

  7. reza می گوید

    اگه مقدار زیادی اب کم کرده باشه مثلا تا۱۰۰سیسی ایرادی نداره ولی خیلی بیشتربود باید هواگیری کرد

  8. ایمان می گوید

    سلام و درود
    استاد بخاری بنده مشکل جرقه زن داره که با کبریت شمعک را روشنش میکنم ولی مشکل بنده اینه که چرا بعد از رها کردن دکمه،شمعک خاموش میشه؟
    میشه راهنماییم کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 11 =