در هنگام لیز خوردن خودرو ، چطور اوضاع را کنترل کنیم؟

0

لیز خوردن خودرو یکی از اتفاقاتی ست که احتمالا طی رانندگی‌های خود با آن مواجه شده و یا حداقل چنین صحنه‌ای را از دور تماشا کرده‌اید. رانندگی کردن در مسیرهای لغزنده و جاده‌های خیس یا یخ زده، چنین پدیده‌ای را به وجود می‌آورد. حتی رانندگی در گل و لای نیز اوضاع مشابهی خلق می‌کند. شاید به ظاهر موقعیت چندان پیچیده‌ای نباشد، اما برای جمع کردن وضعیت و تسلط بر خودرو، باید حتما نکاتی را رعایت نمایید.

هنگام لیز خوردن خودرو چه کنیم؟

اگر در چنین وضعیتی قرار گرفته و خودروی خود را در حال لیز خوردن یافتید، چه باید کرد؟ چطور می‌توان کنترل خودرو را به دست گرفته و از ریسک حوادث بعدی جلوگیری به عمل آورد؟

حفظ خونسردی و تسلط بر اعصاب

پیش از هر چیزی و مهم‌تر از همه، بر اعصاب خود مسلط بوده و از عکس العمل‌های هیجانی و پرشتاب پرهیز کنید. برای کنترل خودرویی که در حال لیز خوردن بوده و کنترل آن از دست راننده خارج شده است، نیازمند حفظ آرامش و خونسردی هستیم. در غیر این صورت اوضاع را بدتر کرده و حتی ممکن است لیز خوردن خودرو را به فاجعه‌ای برای خود و دیگران تبدیل کنیم.

برای جلوگیری از لیز خوردن خودرو چه کنیم؟
چه نکاتی حین لیز خوردن خودرو، کارآمد خواهند بود؟

پرهیز از ترمز کردن ناگهانی

به هیچ وجه به یکباره و ناگهانی روی ترمز نزنید. ترمز ناگهانی در زمان لیز خوردن خودرو، اوضاع را به مراتب بدتر کرده و باعث می‌شود تا چرخ‌ها قفل کنند. در این صورت به شکل کامل هدایت و کنترل اتومبیل را از دست داده و دیگر تسلطی بر جهت و عملکرد آن نخواهید داشت.

نگه داشتن کلاچ

ضمن آن که ترمز را رها کرده و به سمت آن نمی‌روید، پدال کلاچ را فشار دهید تا از قدرت و شتاب خودرو کاسته شود.

لیز خوردن خودرو و هدایت آن
کنترل خودرو حین لیز خوردن چگونه انجام می شود؟

چرخاندن فرمان به سمت تمایل عقب

حالا زمان تکنیکی ترین کاری که باید حین لیز خوردن خودرو انجام دهید، می‌رسد. لازم است که با احتیاط فرمان خودرو را به سمتی که اتومبیل از قسمت عقبی به آن تمایل پیدا کرده، بچرخانید.

برای توضیح واضح‌تر؛ حالتی را در نظر بگیرید که خودروی شما در حال لیز خوردن بوده و سمت عقب آن به چپ گرایش پیدا کرده و به آن سمت کشیده می‌شود. برای کنترل این خودرو، باید فرمان را نیز به همان سمت، یعنی سمت چپ هدایت کنید. در این صورت موفق خواهید شد تا از لیز خوردن و گرایش خودرو به سمت چپ، تا حدود زیادی ممانعت به عمل آورده و هدایت آن را به دست بگیرید.

این موضوع و انجام دادن این کار، نیازمند همان خونسردی و آرامشی ست که در بند اول به آن اشاره کردیم. در صورت نداشتن خونسردی و آرامش، قادر به تشخیص جهت حرکت قسمت عقبی خودرو و عکس العمل متناسب با آن روی فرمان نخواهید بود.

برای جلوگیری از لیز خوردن خودرو چه کنیم؟
کنترل و هدایت خودرو حین لیز خوردن چطور انجام می شود؟

کاهش سرعت به آرامی

پس از انجام دادن تنظیم جهت فرمان و عقب خودرو، می‌توانید به آرامی (و نه هرگز به ضرب) ترمز کرده و از سرعت خودرو تا جایی که امکان دارد، بکاهید. بهتر است که آرام روی نوک پدال ترمز زده و آن را یکباره فشار ندهید.

به این صورت خواهید توانست تا خودرویی را که شروع به لیز خوردن کرده و رفته رفته کنترل آن از دست شما خارج می‌شود، دوباره تحت کنترل دربیاورید.

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

  • خدمات تعویض لنت ترمز خودرو در محل
  • تعویض لنت ترمز عقب و جلو انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی
  • تعویض لنت ترمز پراید، سمند، تیبا، ال 90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

پیشگیری از لیز خوردن خودرو در مسیرهای لغزنده

اما حتما روش‌هایی برای پیشگیری از لیز خوردن خودرو در مسیرهای لغزنده وجود دارد. به طور کلی باید اصول رانندگی در زمستان را رعایت کنید. اما در کنار آن، در زیر به اصلی‌ترین روش‌هایی که می‌تواند از لیز خوردن خودرو جلوگیری کند، اشاره می‌کنیم:

استفاده از زنجیر چرخ

اولین نکته‌ای که همیشه پلیس راهنمایی و رانندگی و کارشناسان نیز به آن اشاره می‌کنند، استفاده از زنجیر چرخ است. به یاد داشته باشید که همراه داشتن زنجیر چرخ، کافی نخواهد بود. شما باید از این وسیله استفاده کرده و چرخ‌های خود را به آن مجهز کنید.

بارها دیده‌ایم که دوستان با ذکر همراه داشتن زنجیر چرخ، خود را در حاشیه امن احساس می‌کنند. در حالی که لازم است این زنجیر را به چرخ‌های خود ببندید!

لیز خوردن خودرو را چطور کنترل کنیم؟
استفاده از زنجیر چرخ برای پیشگیری از لیز خوردن خودرو

در حقیقت بدون داشتن زنجیر چرخ خودرو به هیچ وجه نباید در مسیرهای لغزنده و کوهستانی حرکت کرد.

حرکت با دنده سنگین

مورد دیگر حرکت کردن با دنده سنگین در مسیرهای لغزنده است. زمانی که مسیر پیش روی خود را لغزنده و نامناسب مشاهده کردید، حتما با دنده سنگین و به آهستگی حرکت کرده و از گاز دادن زیاد و شتاب گرفتن پرهیز نمایید.

توصیه نهایی

اگر چه همیشه توصیه می‌شود که هنگام رانندگی فاصله خودروی خود را با دیگر وسایل نقلیه حفظ کنید؛ اما در مسیرهای لغزنده، این موضوع اهمیت بیشتری می‌یابد.

فاصله خود را با خودروهای کناری و جلویی بیشتر کرده و تا حد امکان دورتر رانندگی کنید. به این شکل در صورت لیز خوردن خودرو، احتمال تصادف کم شده و خسارات کمتری به بار خواهد آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + پانزده =