تعمیر سیستم فنربندی خودرو در چه زمانی و چگونه؟

0

تعمیر سیستم فنربندی خودرو یا سیستم تعلیق خودرو را باید از موارد مهمی بدانیم که در تامین آرامش و امنیت رانندگی و سرنشینان ماشین؛ اهمیت زیادی دارند. در صورت عیب در این سیستم، خودرو به درستی روی جاده سوار نشده و تکان‌ها و لرزش‌های ناخوشایندی خواهد داشت که رفته رفته شکل جدی‌تری نیز به خود می‌گیرند.

سیستم فنربندی خودرو چیست؟

سیستم فنربندی یا همان سیستم تعلیق خودرو، همان بخشی‌ست که باعث می‌شود کلیه بدنه اتومبیل، وضعیت باثبات خود را حفظ کرده و در مقابل ضربات وارد آمده از مسیر جاده و خیابان؛ تکان و لرزش نداشته باشد. ( مطلب پیشنهادی: چه زمانی باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟

سیستم فنربندی خودرو چیست و چطور کار می کند
سیستم فنربندی خودرو چیست و چطور کار می کند؟

سیستم تعلیق خودرو موجب می‌شود تا چرخ‌های اتومبیل بتوانند در حین مواجه با ناهمواری‌های مسیر، همچنان اصطکاک خود را حفظ کرده و کاهش سرعت و ترمز به شکلی بهینه اتفاق بیفتد. سیستم فنربندی خودرو بین چرخ و بدنه قرار داشته و غالبا برای چرخ‌های جلو و عقب به صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شود. به این شکل هر تایر مستقل از دیگری امکان بازی در جهت لازم را داشته و در دست اندازها از وارد آمدن ضربه به اتاق، پیشگیری می‌کند. (مطلب پیشنهادی: بالانس چرخ ماشین چطور انجام می‌شود؟)

بدیهی است که با گذشت زمان و استفاده دراز مدت از اتومبیل، به تعمیر سیستم فنربندی خودرو احتیاج پیدا خواهید کرد. همچنین مدل رانندگی شما و این که تا چه اندازه چرخ‌های اتومبیل را در دست اندازها و چاله‌های مسیر انداخته‌اید؛ در زمان تعمیر سیستم فنربندی خودرو تاثیرگذار خواهند بود.

سیستم تعلیق خودرو نقش ایجاد ثبات حین رانندگی را ایفا می کند
سیستم تعلیق خودرو نقش ایجاد ثبات حین رانندگی را ایفا می کند.

سیستم فنربندی خودرو از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

سیستم تعلیق خودرو از فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، میل موج‌گیر یا همان میل تعادلی، طبق و استرات تشکیل شده است. هر یک از این قطعات نقش محوری در انجام وظیفه سیستم تعلیق ایفا می‌کنند. در صورتی که هر یک از این قطعات عیبی داشته باشد، کل سیستم تعلیق دچار مشکل شده و به درستی عمل نخواهد کرد.

زمان تعمیر سیستم فنربندی خودرو

زمان تعمیر سیستم فنربندی خودرو را به جز بازبینی توسط کارشناس، می‌توانید با توجه به وضعیت اتومبیل نیز تشخیص بدهید. برای این منظور به موارد زیر حین رانندگی دقت داشته باشید:

۱- نبود تعادل اتومبیل حین رانندگی: این مورد می‌تواند به خرابی کمک فنرها مربوط باشد. البته دلایل دیگری از جمله بالانس نبودن چرخ‌ها و فرسوده شدن فنرها نیز می‌تواند به آن مربوط باشد.

۲- لرزش خودرو در سرعت بالا: عیب یا شل شدن کمک فنرها و نیز معیوب بودن سیبک‌ها، چنین چیزی را ایجاد می‌کند. به جز آن لاستیک سایی و تنظیم نبودن زاویه چرخ‌ها نیز در شمار دلایل لرزش خودرو، قرار دارند.

۳- تکان‌ها و ضربه‌های شدید حین افتادن چرخ‌های خودرو در دست اندازها: عیب در فنرها و کمک فنرها، سیبک‌ها و به طور کلی هر قطعه‌ای از سیستم تعلیق خودرو، چنین وضعیتی را حاصل می‌کند. در صورتی که با تکان‌های شدید خودرو در فراز و نشیب‌های مسیر روبرو شدید، حتما باید برای چکاپ و سرویس سیستم تعلیق خودروی خود اقدام نمایید. (خدمت پیشنهادی استادکار: تعویض لنت ترمز خودرو در محل)

تکان و ضربه های شدید حین افتادن چرخ ها در خودرو از علائم خرابی سیستم فنربندی به شمار می رود
تکان و ضربه های شدید حین افتادن چرخ ها در خودرو از علائم خرابی سیستم فنربندی به شمار می رود.

۴- سفت شدن فرمان در پیچ‌ها: اگر سفت شدن فرمان به کاهش گریس جعبه فرمان مربوط نباشد، می‌توانید به عیب در بوش‌ها نیز شک کنید. غالبا ساییدگی بوش‌ها، به چنین وضعیتی منجر می‌شود. البته تنظیم نبودن فشار لاستیک‌ها و یا کم باد بودن آن‌ها نیز از عوامل تاثیرگذار در سفتی فرمان به حساب می‌آیند.

۵- لاستیک سایی: لاستیک سایی می‌تواند به دلیل عدم میزان فرمان، مشکل در جلوبندی یا عیب در فنرها و کمک فنرها باشد. به طور کلی با مشاهده لاستیک سایی‌های زودهنگام، حتما سیستم فنربندی خودرو را بررسی نمایید.

۶- صدای اضافی چرخ‌های خودرو در پیچ‌های مسیر: در صورتی که میل تعادل از محل اصلی خود جا به جا شده و یا معیوب گشته باشد، در پیچ‌ها از چرخ‌های خودرو، صدای ناخوشایندی شنیده می‌شود. همین طور ساییده شدن بوش‌ها نیز چنین حالتی را به وجود خواهد آورد. به جز آن سیبک‌های معیوب و یا تخریب اتصالات فرمان خودرو، موجب سروصدا از چرخ‌ها در پیچ‌ها خواهند شد.

۷- کشیده شدن فرمان به راست یا چپ به ویژه در سرعت بالا: در صورتی که کمک فنرهای سیستم تعلیق معیوب شده باشند، فرمان خودرو به راست و چپ کشیده و حین رانندگی خسته تان می‌کنند. عیب در سیبک‌ها نیز حالت مشابهی خلق می‌کند. همچنین عدم توازن لاستیک‌های خودرو نیز به خارج شدن فرمان از میزان خود، منجر خواهند شد.

هر یک از موارد فوق بدین معناست که بخشی از سیستم تعلیق خودروی شما دچار مشکل شده و باید برای عیب یابی و رفع آن اقدام کنید.

کشیدن شده فرمان به جهت راست یا چپ از علائم عیب در سیستم تعلیق خودرو است
کشیدن شده فرمان به جهت راست یا چپ از علائم عیب در سیستم تعلیق خودرو است.

تعمیر سیستم فنربندی خودرو

برای تعمیر سیستم فنربندی خودرو، ابتدا باید عیب یابی آن به درستی انجام شود. سپس در صورتی که میسر باشد، قطعه یا قطعات معیوب؛ تعمیر شده و یا تعویض گردند. معمولا در شرایط آسیب دیدگی که منجر به علائم فوق گردد، نیاز به تعویض قطعه وجود خواهد داشت.

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

  • خدمات تعویض لنت ترمز خودرو در محل
  • تعویض لنت ترمز عقب و جلو انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی
  • تعویض لنت ترمز پراید، سمند، تیبا، ال 90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی
دریافت این خدمت از استادکار
خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.