اصول و قواعد تیونینگ خودرو

1

تیونینگ خودرو به معنای تغییراتی ست که در بخش ظاهری و بدنه و فنی خودرو انجام می‌شود. این تغییرات چه به لحاظ ظاهری و چه داخلی و فنی اصول و قواعدی دارند که باید حتما رعایت گردند. در صورت عدم رعایت اصول و قواعد تیونینگ خودرو، صدمات قابل توجهی به خودروی شما وارد خواهد شد.

تیونینگ خودرو چیست؟

تیونینگ خودرو به تغییراتی اطلاق می‌شود که در بدنه خودرو یا بخش داخلی و فنی آن اعمال گردیده و به نحوی بدنه را زیباتر ساخته یا قوای فنی را ارتقا می‌دهد. در حقیقت یک خودروی تیون شده، قرار است نسبت به دیگر خودروهای مشابه خود، برتر باشد.

اصول و قواعد تیونینگ خودرو
تیونینگ خودرو در چه بخش هایی اعمال می شود؟

تیونینگ خودرو در بخش بدنه

تیونینگ خودرو در بخش فنی می‌تواند در قسمت‌های زیر اعمال شده و تغییرات را به وجود بیاورد:

– ایجاد تغییر در زاویه باز شدن درب‌های خودرو (به شکلی که درب‌ها به سمت غیر از مدل استاندارد باز و بسته شوند.)

– ایجاد تغییر در سان روف خودرو

– تغییر دادن چراغ‌های اتومبیل

– تعویض سر اگزوز

– تعویض تایرها و رینگ‌ها (این می‌تواند شامل سایز یا مدل و یا هر دو باشد. معمولا رینگ‌ها را از جنسی سبک‌تر انتخاب می‌کنند که وزن خودرو کاهش پیدا کرده و شتاب بیشتری بیابد.)

– تعویض روکش صندلی‌های خودرو

– تعویض جلو پنجره

– اعمال تغییر در نوردهی چراغ‌های اتومبیل

– تغییر ارتفاع خودرو

– افزودن پایه رکاب

– تعبیه هود در سقف خودرو

– تعویض سپرهای جلویی یا عقب اتومبیل

و …

اصول و قواعد تیونینگ خودرو
تیونینگ خودرو چیست و چطور انجام می شود؟

تیونینگ خودرو در بخش فنی

در تیونینگ خودرو بخش فنی نیز تغییرات به نحوی اعمال می‌شوند که در نهایت به تقویت و ارتقا عملکرد موتور می‌انجامد. چیزی که در بخش تیون کردن فنی یک خودرو اهمیت بسیاری دارد، آن است که تمام تغییرات باید با موتور و عملکرد فنی خودرو همخوانی داشته باشد. این موارد شامل حال تغییراتی به شرح زیر می‌گردد:

– افزایش حجم موتور

– تقویت کردن موتور

– تقویت کردن سیستم ترمز خودرو

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

  • خدمات تعویض لنت ترمز خودرو در محل
  • تعویض لنت ترمز عقب و جلو انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی
  • تعویض لنت ترمز پراید، سمند، تیبا، ال 90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

– تقویت و تغییر فرمان خودرو به شکلی که فرمان پذیری بالاتر و دقیق تر گردد

– قرار دادن جعبه دنده با سطح عملکرد سریع‌تر

– بهبود سیستم برق رسانی اتومبیل

– بهبود سیستم تعلیق خودرو

– تغییر ECU به نمونه اسپرت

– تغییر سیستم اگزوز (این عمل با صاف کردن مسیر خروج گازها از اگزوز انجام شده و مخزن اگزوز نیز به نمونه استیل کاملا صیقلی تغییر می‌یابد. به این شکل دود و گاز با سرعت بالاتری خارج شده و سرعت و شتاب خودرو بهبود می‌یابد.)

– افزودن توربو شارژ (این مورد از تیونینگ خودرو در صورتی انجام پذیر است که خودروی شما قادر به پشتیبانی از توربو شارژ باشد. با اضافه شدن توربو شارژ، قدرت موتور تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.)

– نصب کیت تغذیه هوا (با نصب کیت تغذیه هوا، اکسیژن به شکل بهتری به پیشرانه رسیده و با تنفس بهتر، احتراق باکیفیت‌تری رخ داده و قدرت موتور افزایش می‌یابد.)

تیونینگ خودو چیست و چطور انجام می گیرد؟
تیونینگ فنی خودرو با چه تغییراتی انجام می شود؟

چه خودروهایی را می‌توان تیون کرد؟

لازم به ذکر است که تمام خودروها را می‌توان تیون کرد و این ارتقا دادن، فارغ از قیمت خودرو خواهد بود. شما ممکن است ارزان‌ترین خودروی داخلی را به دست ماهر تیون کار سپرده و سپس خودرویی تحویل بگیرید که به لحاظ زیبایی ظاهری و قدرت و سرعت قوی‌تر و بهتر باشد.

در تیونینگ خودرو چه اصول و قواعدی را باید در نظر داشته باشیم؟

برای اعمال تیونینگ خودرو، باید چه مواردی را لحاظ کرده و با توجه به آن‌ها تغییرات را اعمال نماییم؟

حفظ سطح امنیت

با تیونینگ خودرو به هیچ وجه نباید سطح امنیت خودرو را به خطر انداخت. اگر چه در تیونینگ به دنبال بالا بردن قدرت، سرعت و شتاب هستیم؛ اما قرار نیست امنیت خودرو و سرنشینان آن را به خطر بیندازیم. این اصل را باید حین انتخاب موارد تیونینگ، پیوسته در نظر داشته باشید.

تیونینگ خودرو و همسویی با قوانین و مقررات
اصول و قواعد تیونینگ خودرو کدامند؟

همسویی با قوانین راهنمایی و رانندگی کشور

قوانین راهنمایی و رانندگی در هر کشور اصول خاصی را دنبال می‌کند و تمامی خودروها در آن کشور، باید مطابق این قوانین باشند. به طور مثال با صاف کردن مسیر خروج دود از اگزوز، صدای آن نیز به اندازه چشمگیری افزایش می‌یابد و سر و صدای اگزوز با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت دارد.

به جز تغییر رنگ بدنه خودرو مخالف قوانین است و هر خودرویی باید کاملا در رنگ اصلی آن باشد. حتی اضافه کردن نوشته، برچسب و یا هر علامت دیگری روی بدنه خلاف قانون است. همچنین دودی کردن شیشه‌ها نیز موجب جریمه و احتمالا توقف و هدایت خودرو به پارکینگ راهنمایی و رانندگی خواهد شد.
به علاوه تغییر ارتفاع خودرو به شکل محسوس نیز مغایر قوانین است.

اصول و قواعد تیونینگ خودرو
همسویی با قوانین راهنمایی و رانندگی لازمه تیونینگ خودرو است

به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما تیونینگ خودروی خود را به مرکز متخصص و دارای اعتبار بسپارید. زیرا در غیر این صورت و با تیون کردن توسط اشخاص ناکارآمد و غیرحرفه‌ای، علاوه بر این که ممکن است مشکلاتی با قوانین برایتان به وجود بیاورد؛ احتمالا به جای ارتقا کیفیت خودرو، آن را با مشکلاتی نیز مواجه خواهد ساخت.

هزینه تیونینگ خودرو چقدر است؟

هزینه تیونینگ خودرو کاملا بستگی به تغییراتی دارد که اعمال می‌شود و این که چه وسایلی برای اعمال این تغییرات خریداری شده و به کار برده شود. به همین تناسب هزینه تیونینگ خودرو می‌تواند از رقمی زیر ۱ میلیون تومان شروع شده و تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بالا رود.

تغییر در جهت بهبود نه تضعیف قوای اتومبیل

در نهایت توجه داشته باشید که اعمال تمام این تغییرات و تعویض قطعات و … در جهت بهبود ظاهر و قدرت اتومبیل شماست. به همین دلیل تیونینگ خودرو باید اصولی و مطابق با ظرفیت‌های اتومبیلی باشد که در اختیار دارید. هرگز نمی‌توانیم از یک اتومبیل کلاس D، توقع داشته باشیم که با تیونینگ در سطح یک اتومبیل کلاس A سرعت و شتاب داشته باشد. در صورتی که با روش‌های غیراصولی و نامتناسب به این سمت بروید، ۱۰۰ درصد به موتور و دیگر اجزای فنی خودروی خود، صدمات جبران ناپذیر و پرهزینه‌ای وارد کرده اید.

1 نظر
  1. سهیل می گوید

    سلام محتوای خوبی بود اگر بخوام از کیفیت بگم خوب بود اما میشد بیشتر هم توضیحات را ارائه داد البته شاید به تعداد کلمات احتمالا بستگی داره که نویسنده دستش میتونه بسته باشه که بیشتر موراد رو نتونه بزاره ولی درکل دست مریزاد یک خانم درزمینه خودرو انقدر خوب خلاقیت داشتن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + سیزده =