شارژ گاز کولر ماشین‌؛ چه زمانی و چطور؟

0

گرمای کسل کننده هوا و رانندگی در ترافیک خصوصا در شهرهای پر جمعیت و جابجایی از این سر شهر تا آن طرف می تواند حسابی انرژی شما را بگیرد. فرض کنید در یک روز گرم داخل ماشین نشسته و کولر ماشین خود را روشن می کنید، اما دمای خنک و مطبوع از آن دریافت نمی کنید. این می تواند یکی از نشانه های رسیدن زمان شارژ گاز کولر ماشین باشد. شارژ کردن گاز کولر خودرو به معنای خنک کردن دوباره کولر است که در زیر بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

شارژ گاز کولر ماشین به چه معناست؟

شارژ مجدد گاز کولر ماشین و تعمیر موقت در صورتی که به موقع انجام نشود، می تواند به یک مشکل بزرگ تر تبدیل شود و سیستم تهویه مطبوع شروع به نشت کرده و باید توسط مکانیک تائید شده و مورد بازرسی قرار گیرد. خنک کننده ماشین در سیستم هواساز قادر به تبخیر نیست، بنابراین هوا داخل آن نشت پیدا می کند.

نکته: صاحبان برخی از وسایل نقلیه قدیمی تر ممکن است نتوانند گاز کولر ماشین خود را مجددا شارژ کنند. این وسایل نقلیه عموما قبل از سال ۱۹۹۵ به بازار عرضه شده اند و تنها راه استفاده مجدد از کولر آنها خریدن یک کولر نو است. اگرچه که گاز شارژ کولر خودرو را می توان در خانه نیز انجام داد، اما از آنجایی که این کار تعمیری حرفه ای محسوب می شود و کار کردن با این مایع خطرناک است، بهتر است که آن را به متخصص سپرد.

شارژ گاز کولر ماشین
وسایل نقلیه قدیمی تر قادر به شارژ گاز کولر نیستند و باید جایگزین برای آن پیدا کنید

چه زمان نیاز به شارژ گاز کولر ماشین وجود دارد؟

هنگامی که کولر خودرو را روشن کردید و به جای باد خنک، گرما حس کردید، نشان دهنده این است که زمان شارژ گاز کولر ماشین شما فرا رسیده شماست. به طور متوسط سیستم گرمایش و خنک کننده وسیله نقلیه شما باید هر ۱-۲ سال یکبار سرویس یا شارژ مجدد گاز شود. در حالی که برخی از اتومبیل ها می توانند حداقل تا ۵ سال کامل بدون نیاز به شارژ مجدد گاز کولر ماشین و تهویه مطبوع هنوز خوب کار کنند، اما هنوز پرداختن به تعمیر و نگهداری های متداول برای کمپرسور (دستگاه گیرنده که انتقال گاز مبرد به کندانسور را انجام می دهد).

حتی بهترین خودروهای روز نیز حدود ۱۰ درصد از گاز در سیستم های تهویه مطبوع خود را به صورت سالانه از دست می دهند و به همین دلیل نیاز به شارژ گاز دارند. سیستم تهویه مطبوع خودروی شما باید مانند موتور و عملکرد کلی خودرو مطلوب کار کند. صبر نکنید تا تمام گاز آن تمام شود و سپس نیاز به شارژ مجدد داشته باشد.

شارژ گاز کولر ماشین

ورود باکتری ها

یکی دیگر از نشان های هشدار و بررسی کولر خودرو، می تواند ناسالم بودن سیستم گرمایش / سرمایش شما باشد. هنگامی که دستگاه کولر خود را روشن می کنید و حتی پس از سرویس متوجه ورود باکتری هایی از دریچه ها می شوید که می توانند منجر به سردرد، سرما خوردگی و آلرژی شوند، بهتر است گاز کولر ماشین را چک کنید. سیستم تهویه شما می تواند زمینه ای برای پرورش قارچ باشد و نیاز است هر ۱-۲ سال سرویس شود. برای شارژ مجدد از گازهایی استفاده کنید که خطراتی برای محیط زیست و سلامت شما نداشته باشند. از آنجایی که گازهای مبرد، در صورت انتشار می توانند به لایه ازن آسیب برسانند، لازم است که فرآیند شارژ مجدد را توسط یک متخصص حرفه ای انجام و کولر را سرویس کنید.

برخی از شرکت ها موظف اند که طبق قاناون از گازهای مبردی استفاده کنند که به کره زمین و گرم شدن آن آسیب نمی رساند. واحدهای تهویه مطبوع مناسب در خودرو که به طور موثری کار می کنند، نه تنها در تابستان داخل خودرو را خنک می کنند، بلکه مشکل رطوبت داخل ماشین و مشکلات بهداشتی بالقوه را نیز از میان بر می دارند. بنابراین نیاز است که نسبت به شارژ گاز کولر ماشین خود بی اهمیت نباشید.

شارژ گاز کولر ماشین
شارژ گاز کولر خودرو

گازی که برای شارژ کولر به کار می رود چیست؟

گاز آر۱۳۴ای ( (R134a گازی بی‌خطر با خاصیت جذب و انتقال سریع گرما  است که در شارژ کولر خودرو به کار می رود. این گاز غیرقابل اشتعال و غیرسمی است و پایداری شیمیایی و حرارتی مناسبی در مجاورت سرما از خود نشان می‌دهد. همچنین این گاز هیچ گونه واکنشی نسبت به لایه ازن ندارد، اما مانند نسل‌های گذشته خود درصورت آزاد شدن در هوا باعث گرمایش زمین می‌شود که البته میزان آن بسیار کمتر از گازهای پیشین خود است. اولین گازی که برای کولر خودرو استفاده شد R11 بود که تنها در انواع محدودی از خودروها به کار گرفته شد و به همین جهت نتوانست همه گیر شود.

شارژ گاز کولر ماشین
اسپری گاز کولر ماشین

 توضیح کلی درمورد نحوه شارژ

اگر خواستید این فرآیند را به هر دلیلی خودتان انجام دهید حتما از عینک ایمنی محافظ و دستکش استفاده کنید تا گاز خنک کننده به پوست شما برخورد نکند، چرا که به سرعت می تواند فریز شده و بسیار دردناک باشد. اطمینان حاصل کنید که مطابق دستور العمل کولر ماشین خود پیش روید و هشدارها را به دقت بخوانید. توجه کنید که موقع استارت زدن کولر روشن نباشد و بعد از گرم شدن ماشین اقدام به روشن کردن آن کنید.

شارژ گاز کولر ماشین از دو طریق اضافه کردن گاز و پر کردن کامل گاز صورت می گیرد که برای اینکار نیازمند: شلنگ، رابط شلنگ، گچ منیفولد و کپسول یک کیلویی گاز است. پس از اینکه مطمئن شدید که گاز کولر ماشین خالی شده، یک سر شلنگ را به شیر گاز و دیگری را به شیر کولر وصل کرده و پیچ آن را باز کنید تا گاز از کپسول وارد سیستم کولر شود. باز هم تاکید می شود که این یک کار فنی است و بهتر است آن را به متخصصان خودروی استادکار بسپارید.

آیا تا کنون با این مشکل و گرمادهی کولر خودروی خود مواجه شده اید؟ چه اقداماتی را برای رفع آن انجام داده اید؟

منبع: autospark

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + چهار =